Dtest zase tne do živého. Nařkl firmy, že protiprávně komunikují s klienty skrz drahé linky

0

Od loňska v Česku platí novela Zákona o ochraně spotřebitele, která prodávajícím zakazuje s klienty komunikovat přes telefonní linky, jenž jsou dražší než běžné volání. Viz § 3a: Prodávající, který v souvislosti s uzavřenou smlouvou používá pro komunikaci se spotřebitelem veřejnou komunikační službu, nesmí použít takovou službu, jejíž využití by pro spotřebitele znamenalo účtování vyšších cen, než je běžná cena hovoru.

Časopis Dtest zjistil, že tento zákon porušuje několik desítek společností v oboru financí, dodavatelů energií, e-shopů, dopravních nebo doručovatelských služeb. Ty vyzval, aby zjednaly nápravu, jinak podá podnět České obchodní inspekci k zahájení správního řízení. Zvažuje také podání žaloby na zdržení se protiprávní činnosti vůči spotřebitelům.

Dtest oslovil firmy, aby nepoužívaly modré a bílé linky
Dtest oslovil tyto firmy, aby nepoužívaly modré a bílé linky

Dtest oslovil přes 30 společností, aby přestaly používat tzv. modré a bílé linky. Ty paradoxně fungují právě pro komunikaci se zákazníky a měly by být levnější než běžné volání, protože o náklady na hovor se dělí volající i volaný. Tak to ale fungovalo v minulosti. Dnes minutové sazby u běžných hovorů klesly, zatímco u barevných linek zůstaly na původní výši. Operátoři si za ně účtují i přes pět korun za minutu.

O2 T-Mobile Vodafone
bílá linka (840, 841, 842, 847, 848, 849) 3,50 Kč 4,84 Kč 5,59 Kč
modrá linka (81x, 83x, 843, 844, 845, 846) 3,50 Kč 4,03 Kč 4,58 Kč
nejdražší tuzemské volání 6,70 Kč 3,90 Kč 7,50 Kč

Situace ale není zcela černobílá. V některých případech totiž modré nebo bílé linky skutečně mohou být levnější, jak ukazuje naše tabulka. Operátoři mají v cenících některé nevýhodné předplacenky s minutovými sazbami ještě vyššími než u barevných linek. Pak by ony prodávající firmy skutečně nabízely komunikační kanál levněji než u běžného hovoru. Například u O2 Na!Hlas stojí běžná minuta hovoru 6,70 Kč, zatímco u modré/bílé linky 3,50 Kč.

Ve většině případů ale zákazníci skutečně zaplatí více. Žádný z operátorů totiž barevné linky nepočítá do volných minut, takže se za ně platí extra. U předplacenek virtuálních operátorů je minutová sazba u hovorů na běžné pevné/mobilní linky snad vždy nižší než u modrých/bílých linek. Řešením by samozřejmě bylo volání na barevné linky zlevnit, ale to by se Dtest musel obrátit na operátory.

 

Dtest již loni oslovil 50 společností, aby přestaly barevné linky používat. Některé vyhověly: Mall.cz, Leo Express, GLS nebo Moneta Money Bank. Některé zase zřídily zvláštní pevné/mobilní linky: Pražské vodovody a kanalizace, Armex Energy nebo Bohemia Energy.

Zdroj: Dtest

Dtest zase tne do živého. Nařkl firmy, že protiprávně komunikují s klienty skrz drahé linky

Ohodnoťte tento článek!