Duel herních mikrofonů Trust GXT 256 a HyperX QuadCast (minirecenze)

Dva herní mikrofony vyšší třídy s cenou přes tři tisíce korun jsou určené primárně pro streamery a hráče, ale vlastně tak trochu pro každého, kdo potřebuje u stolního počítače mikrofon.

1

Připojují se do USB a na stole mají pevné umístění ve stojanu. Jejich výhodou je odpružení, takže ani bouchnutí do stolů při nepovedené herní akci by je nemělo rozhodit. Když si v eshopu prohlédnete nabídku stolních mikrofonů a seřadíte je od nejdražších, budou tyto dva modely hodně vysoko. Trust GXT 256 za 3299 Kč a HyperX QuadCast za 3490 Kč. HyperX je herní značka Kingstonu.

GXT 256 je uchycen na opravdu masivním těžkém kovovém stojanu a jen tak se nepřevrátí (pouze směrem dopředu by to šlo). QuadCast má subtilnější stojan, ale také drží dobře a zabírá podstatně méně místa. QuadCast dostanete ve větší krabici, ale reálně zabírá mikrofon na stole méně místa. Nemá totiž těžký kovový stojan, ale jen lehčí hliníkový. Samotný mikrofon drží v obou modelech na gumičkami odpruženém koši.

GXT 256 lze snadněji odšroubovat a používat i jako ruční mikrofon (ač to výrobce takto zřejmě nezamýšlel). Šroub je univerzální 5/8″, takže půjde použít i jiný stojan. V balení GXT 256 je molitanový filtr proti větru. Univerzální připojení přes 3/8 nebo 5/8″ šroub umožňuje i QuadCast. Oba modely jdou naklápět i ve svém stojanu.

Trust GTX 256 EXXO a HyperX QuadCast obr2
Provedení stojanů

Provedení

K připojení GXT 256 slouží gumový USB kabel, který má na straně mikrofonu zespodu koncovku USB-B (kostka, jako pro tiskárny). QuadCast připojíte přes velmi dlouhý a opletený USB kabel s koncovkou microUSB zezadu do mikrofonu. Na USB-C musíte zapomenout v obou případech, i když na straně počítače je to jedno. Oba modely umožňují přes jack připojení sluchátek.

GXT 256 má okolo snímací membrány drátěný koš (což vypadá více studiově) s podsvícením barevnou diodou. Barvu (červená, zelená, modrá, žlutá, fialová) přepínáte stiskem tlačítka Gain/LED. QuadCast má snímač ukrytý, pod mřížkou je ze všech stran červený molitan. Ten pak při zapnutí posvícení dává mikrofonu barvu.

Ovládání GXT 256 je kompletně vpředu. Dvě otočná kolečka ovládají zisk mikrofonu (stiskem pak mění barvu podsvícení) a hlasitost připojených sluchátek. Tlačítko Mute mikrofon ztiší, jen není na první pohled jasné, kdy indikační diody (svícení/blikání) ukazuje kterou funkci. Blikání indikuje ztišení.

Ovládání QuadCastu je jiné. Zisk mikrofonu se reguluje otočným kolečkem zespodu, klepnutí na horní plošku znamená ztišení (a vypnutí podsvícení). Zezadu je pak otočný přepínač pro čtyři typy snímání mikrofonu (všesměrový apod.). Oba mikrofony fungují bez nutnosti instalovat další software.

Trust GXT 256:

HyperX QuadCast:

Zatímco GXT 256 má snímací charakteristiku kardioidu (rovinná křivka ve tvaru obráceného srdce), QuadCast umožňuje přepínat mezi čtyřmi charakteristikami: kardioid (streamování, podcasty…), stereo (pro hudbu), omnidirekční (všesměrový, pro konferenční hovory) a bidirekční (rozhovor dvou lidí).

Udávané parametry

Trust uvádí typ snímání Cardioid (rovinná křivka), vzorkovací frekvenci 16 bit/48 kHz, frekvenční rozsah 30 Hz až 18 kHz a citlivost −36 dB. HyperX tyto údaje neuvádí na krabici, ale jeho vzorkovací frekvence je také 16b/48 kHz, frekvenční rozsah 20 Hz až 20 kHz a citlivost −36 dB.

Kvalita nahrávek

Kvalitu nahrávání jsem vyzkoušel na hudební nahrávce od Davida Bowieho přes reproduktor One od Sonosu tak, aby zvuková hladina zhruba odpovídala lidské řeči. Zisk mikrofonu byl nastaven na střed.

V případě mikrofonu QuadCast jsem vyzkoušel všechny čtyři charakteristiky. Mikrofony jsme poté otočil zády, abych vyzkoušel, jak nahrávají z druhé strany. Zde se příznivě projevila možnost QuadCastu přepnout na všesměrovou charakteristiku.

Hlas jsem poté vyzkoušel ještě na úryvku audioknihy Faktor Churchill v přednesu Pavla Rímského, opět přes Sonos.

Všechny varianty nahrávek si můžete sami poslechnout zde:

režim
Trust GXT 256: Cardioid hlas
Hyperx QuadCast: Cardioid hlas
Trust GXT 256: Cardioid hudba
Hyperx QuadCast: Cardioid hudba
Trust GXT 256: Cardioid hudba zezadu
Hyperx QuadCast: Cardioid hudba zezadu
Hyperx QuadCast: Stereo hudba
Hyperx QuadCast: Bidirectional hudba
Hyperx QuadCast: Omnidirectional hudba
Hyperx QuadCast: Omnidirectional hudba zezadu

 

Hodnocení

Trust vyrábí více mikrofonů, od HyperX je v nabídce tento jediný. HyperX QuadCast je proti GXT 256 od Trustu o 200 Kč dražší, ale tento duel vyhrál. Mikrofon má o něco lepší provedení a zabírá méně místa. Indikace ztišení je u něj jasná a hlavně nabízí více směrových charakteristik.

QuadCast nahrává hudbu o něco lépe a stejně je na tom u hlasu. V případě nahrávek „zezadu“ pak v režimu kardiodu ztichly nahrávky u obou, ale u QuadCastu se po přepnutí na všesměrovou (či alespoň bidirekční) kvalita zase zlepšila. Ne sice na úroveň jako zepředu, ale dostatečně.

Trust GXT 256 je o něco levnější, umí měnit barvy podsvícení a jeho masivním stojanem byste se ubránili při přepadení. Navrch má ještě ovladač hlasitosti pro připojená sluchátka, což QuadCastu chybí.

Duel herních mikrofonů Trust GXT 256 a HyperX QuadCast (minirecenze)
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 7 hlas/ů

1 komentář

  1. Měli byste tu “recenzovat” jen to, v čem alespoň trochu vyznáte – to si říkám vždycky, když tady “recenzujete” audio. U těchhle mikrofonů jde přece o to, jak se vypořádavají se skutečnou mluvenou řečí: to je s kolísáním hlasitosti projevu, s ostrými sykavkami, explozivními hláskami (p, b apod.), jak daleko je ideální si z toho hlediska mikrofon postavit (velikost stolu), jak snímá případné ruchy v pozadí. Když to testujete na studiově pořízené nahrávce mluvené profíkem, u které jsou tyhle jevy samozřejmě úplně potlačeny, je to naprosto k ničemu a jen to poukazuje na váš amaterismus.