Je šance, že vyjde původní Duke Nukem Forever z roku 2001

Duke Nukem Forever je nejdéle vyvíjenou videohrou. Trvalo 15 let, než se začala prodávat. Mohla by však vyjít ještě jedna verze, ta původní z roku 2001.

4
Duke Nukem Forever
Duke Nukem Forever

V Guinessově knize rekordů je Duke Nukem Forever veden jako nejdéle vyvíjená videohra. Představena byla již v dubnu 1997, prodávat se však začala až v červnu 2011. A i tak bylo štěstí, že k vydání vůbec došlo. Porodní bolesti provázející vývoj by vydaly na šťavnatou knihu nebo dokument.

Tvůrci z 3D Realms na herním veletrhu E3 2001 ukázali epický trailer ze hry, která se oproti předchozímu dílu měla výrazně lišit. Mluvilo se o RPG prvcích, NPC postavách a otevřeném světě, na kterém by Duke mohl jezdit na motorce. Viceprezident studia Frederik Schreiber tvrdil, že hra byla v roce 2001 hotová z 90 %. Jenže byla dokončena až o deset let později a vyšla v úplně jiné podobě a hratelnosti.

Původní Duke Nukem Forever z roku 2001 by ještě mohl vyjít

Titul z roku 2011 vyšel až díky úsilí a financím Gearbox Softwaru. Zakladatel a šéf firmy Randy Pitchford předevčírem v pořadu Nerdvana Live Show (na YouTubu v čase 1:05:00) prozradil, že naděje na vydání původní vize Duke Nukem Forever ještě žije.

Gearbox s tím ale sám nic udělat nemůže, protože potřebná práva vlastní vydavatel Take-Two a není možné nedokončené dílo publikovat zdarma. Nejsnadnější legální cestou by bylo připravit novou reedici DNF z roku 2011 (podobně jako vyšel Megaton Edition Duke Nukem 3D) a k ní přibalit i nedokončenou původní hru. Stávající majitelé DNF by ale museli platit znovu.

Pitcher nicméně dodává, aby hráči neměli velká očekávání. Dle jeho slov prý v roce 2001 nebyla hra dokončená z devadesáti, ale spíš devíti procent. Jsou v ní jen střípky účelově vytvořené pro trailer, ale nic, co by šlo ve skutečnosti hrát. Šlo by jen o demonstraci technologií a možnost projít se mapou. A i tu přirovnává k filmové scéně. Co nebylo vidět mimo záběr kamery, to nebylo pořádně dodělané.

Navíc vydaná hra v roce 2011 působila zastarale, původní verze na tom bude ještě o několik řádů hůře. Nehledě na to, že by tato alfaverze nemusela většině lidí ani fungovat.

Porod Duke Nukem Forever

Na DNF se začalo pracovat hned po vydání úspěšného Duke Nukem 3D, kterého se prodaly jednotky milionů kusů. Oznámení proběhlo 28. dubna 1997 s tím, že 3D Realms využijí tehdy moderní Quake II engine. Vývoj financovali sami ze zisků DN3D.

Již v roce 1998 oznámili první odklad, protože přešli na Unreal Engine a velkou část práce museli zahodit. Vyšel ale také první trailer s nadějí, že hra přijde o rok později. Nepřišla, zato se změnil vydavatel. GT Interactive byl odkoupen společností Infogrames Entertainment. Po třech letech od první ukázky studio 3D Realms představilo druhý trailer, ten slavný z E3 2001. Veřejnost byla nadšená a silnou značku si nakonec chtělo pojistit Take-Two, které odkoupilo práva na vydání.

Očekávané datum vydání se každý rok posunovalo. Šéf 3D Realms řekl, že hra vyjde, až bude hotová. Začalo se spekulovat o další změně enginu, což ale nakonec studio vyvrátilo (jen se přecházelo na novější Unreal engine). V roce 2003 prý na hře pracovalo jen 18 lidí, AAA tituly jich měly i desetkrát tolik. Situace ve studiu byla napjatá, protože se nestíhal ani další vyvíjený titul, střílečka Prey. Ta byla oznámena v roce 1995 a vyšla až o 11 let později. V roce 2006 se už tak malý tým kolem DNF ztenčil na polovinu.

Zoufalí byli i v Take-Two a nabízeli studiu peníze na dokončení a bonus, pokud hru stihnou do konce roku 2006. Nestihli. V roce 2007 vyšlo třetí video, které ale ukazovalo jen malý střípek hry. Přineslo naději, že se ještě pořád něco děje.

V roce 2009 už studiu došly vlastní finance, ve vývoji se prý utopilo přes 20 milionů dolarů. George Broussard a Scott Miller, zakladatelé a designéři 3D Realms, proto sami požádali Take-Two, že potřebují ještě 6 milionů dolarů. Vydavatel nabídl jen 5 milionů s tím, že polovinu dá předem, tu druhou až po dokončení hry. Broussard nabídku odmítl a vývoj hry se zastavil, protože studio propustilo vývojáře.

DNF přežil vlastní smrt

Společnost Take-Two ihned nato studio zažalovala, protože nebylo schopné hru dokončit, přestože vydavatel za práva od Infogrames zaplatil 12 milionů dolarů. 3D Realms na to reagovali, že oni z těch peněz nic neviděli a že vývoj ve skutečnosti neskončil, jen propustili vývojáře (!). Existovala však možnost, že DNF dokončí někdo jiný.

Propuštění vývojáři však na hře nepřestali pracovat, ale programovali ze svých domovů. Později založili vlastní studio Triptych Games. Nakonec v roce 2010 našli i s přímluvou 3D Realms azyl u Gearboxu. Již zmíněný Randy Pitchford řekl, že nemůže nechat Duka zemřít, takže firmy Gearbox a Triptych nakonec hru dokončovaly společně. Přizvali si ještě studio Piranha Games, které udělalo konzolový port a multiplayer.

Desátého června 2011 Duke Nukem Forever konečně, po patnácti letech vývoje, vyšel. Hráči i recenzenti byli vesměs zklamaní. V Take-Two si ale hlasitě oddechli. Sice neprozradili, kolik se nakonec prodalo kopií, ale DNF pro ně byl i přes všechny útrapy a negativní recenze ziskový.

Je šance, že vyjde původní Duke Nukem Forever z roku 2001

Ohodnoťte tento článek!

4 KOMENTÁŘE

  1. Nejvíc mě na tom štve, že hráči díky tomu házeli všechnu vinu na Gearbox. 3DRealms si podle mého ve své době nespočítalo, že si vymysleli mnohem víc, než dokážou zvládnout. To jak moc původní hra byla dodělaná ví asi jenom oni.
    Nechci říkat, že Gearbox odvedli nějakou super skvělou práci, ale ten hate od hráčů si tenkrát nezasloužili.

  2. Byl zázrak, že ta hra vůbec vyšla. DNF ale nakonec byl o dost jiný, než se plánovalo. Z ambiciózní hry posunující žánr to byla znovu jen tupá střílečka jako původní Duke Nukem 3D. A grafika byla snad na úrovni o sedm let staršího Dooma 3.