Dvě GeForce GTX 870M v SLI: hry na notebooku bez limitů (test)

0

GeForce GTX 870M, SLI, Eurocom X7 a metodika

Radek Kejduš připravuje recenzi několika herních notebooků, jedním z nich je Eurocom X7. Pro srovnání s konkurencí jsme pro účely recenze deaktivovali jednu z grafických karet. S předstihem vám ale přinášíme i důkladný herní test notebooku s oběma grafikami v SLI. Ačkoli jsou na trhu ještě výkonnější konfigurace, SLI dvou GeForce GTX 870M je v notebooku opravdu něco nevídaného.

Nvidia GeForce GTX 870M SLIEurocom X7

Nvidia GeForce GTX 870M stále staví na jádře GK104 a tedy architektuře Kepler. V 28nm jádře najdete 1344 aktivních CUDA jader a na 192bitové sběrnici je připojeno 6 GB pamětí GDDR5. Takty jsou 941 MHz pro jádro a 5000 MHz pro paměti. V porovnání s GeForce GTX 880M tak slabší grafika ztrácí na počtu shaderů, a zejména na propustnosti pamětí, 120 GB/s nemusí takto silnému GPU vždy stačit. My máme tyto grafiky zapojené dvě v režimu SLI.

Testovací sestava a metodika

Testovaná sestava zahrnuje procesor Intel Core i7-4710MQ, tedy čtyřjádrový Haswell na 2,5–3,5 GHz, 8 GB RAM a 120GB SSD – Crucial M500. Ostatní grafiky v testu byly testovány v jiných strojích. Procesor je v každém grafu uveden, RAM bylo vždy minimálně 8 GB a úložiště by nemělo mít na výsledky velký vliv (téměř vždy alespoň hybridní disk).

Nvidia GeForce GTX 870M SLI

Používali jsme ovladače ve verzi 340.52 WHQL, starší grafiky mají ovladače aktuální v době jejich testu.

Průměr je počítán z procentuálních poměrů výkonu ve hrách a benchmarcích:

  • 3DMark 11
  • 3DMark: Fire Strike
  • Aliens vs Predator
  • Batman: Arkham Origins
  • Battlefield 3
  • Bioshock Infinite
  • Crysis 2
  • Crysis 3
  • Far Cry 2
  • Mafia II
  • Metro: Last Light
  • Sleeping Dogs
  • S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat
  • Tomb Raider
  • World in Conflict

Far Cry 2, Mafia II a World in Conflict z metodiky vyřazujeme, nyní jsme v nich již neměřili. Jsou ovšem stále součástí srovnání starších grafik. Nově v metodice jsou naopak Batman: Arkham Origins, Sleeping Dogs a Tomb Raider.

 

Pokud některý výsledek chybí, není do výsledného průměru započítáván, tedy výsledek neovlivňuje. Výsledky s použitím proprietárních technologií (PhysX) započítány nejsou. 3DMark Vantage, který obvykle používám také, se nepodařilo absolvovat kvůli technické chybě, s výsledky z něj tak tentokrát není počítáno vůbec.

3DMark 11, 3DMark

3DMark 11

Ještě před nedávnem nejnovějším testem grafiky od Futuremarku byl 3DMark 11. Ten už používá DirectX 11 (Shader Model 5.0) a žádnou fyziku pouze pro jednu značku. Nyní Futuremark vydal nový 3DMark (bez číselného označení verze) a my začínáme sbírat výsledky z něj.

Opět používám referenční nastavení a profil Performance (skóre je ve tvaru Pxxxx), 1280 × 720 px.

Nejnovějším benchmarkem od Futuremarku je letošní 3DMark, tentokrát bez označení verze. Jeho velkou novinkou je přítomnost hned tří sad testů, z nichž výsledky té nejnižší jsou srovnatelné i s výsledky 3DMarku pro Android a iOS. Ačkoli výsledky vypadají značně divoce a zatím máme k dispozici jen značně omezený počet výsledků, pro informaci sem dávám grafy. Jakmile bude možné sehnat k testu i nějaký top-model konkurence, začnu ze skóre vyvozovat závěry, zatím ale 3DMark v průměrných výsledcích započítán není.

Testuji vždy s referenčním nastavením, pokud používám benchmark Fire Strike, tak s připojeným displejem alespoň s rozlišením Full HD.

 

3DMark: Fire Strike

Nejnovějším benchmarkem od Futuremarku je letošní 3DMark, tentokrát bez označení verze. Jeho velkou novinkou je přítomnost hned tří sad testů, z nichž výsledky té nejnižší jsou srovnatelné i s výsledky 3DMarku pro Android a iOS. Ačkoli výsledky vypadají značně divoce a zatím máme k dispozici jen značně omezený počet výsledků, pro informaci sem dávám grafy. Jakmile bude možné sehnat k testu i nějaký top-model konkurence, začnu ze skóre vyvozovat závěry, zatím ale 3DMark v průměrných výsledcích započítán není.

Testuji vždy s referenčním nastavením, pokud používám benchmark Fire Strike, tak s připojeným displejem alespoň s rozlišením Full HD.

Skutečným nástupcem 3DMarku 11 je Fire Strike, nabitý nejnovějšími technologiemi a skutečně pekelně náročný.

Aliens vs. Predator, Batman: Arkham Origins

Aliens vs. Predator

Pro testy používáme benchmark, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží v režimu DirectX 11 a jde o test, který není ani zdaleka limitovaný procesorem a dobře v něm škálují i řešení postavená na multi-GPU. Průběh testu na videu (YouTube EHW).

Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool, tu stačí nastavit takto a spustit test:

Batman: Arkham Origins


Trochu kontroverzní titul používající knihovny Nvidia GameWorks je jediným zástupcem už notně obaleného a v neuvěřitelném množství her použitého Unreal 3 engine. Grafické karty srovnáváme bez HW PhysX.

 

 

Battlefield 3, Bioshock Infinite

Battlefield 3

Oblíbený Battlefield 3 (DirectX 11) se testuje docela obtížně, FPS jsem měřil Frapsem a testovací běh provedl ručně. Stejně jako Adam Vágner na ExtraHardware jsem měřil první misi (nepočítám tutorial v metru). Benchmark zapínám při prvním slovu v transportéru, po vystoupení počkám, až se objeví za vojáky nápis Follow a jdu rovně po ulici až k vojákovi šacujícímu civilistu. U něj se otočím o 90 ° doprava, jdu k briefingu s poručíkem, obejdu stůl s mapou, zadívám se zpět na ulici, ze které jsem přišel a počkám, než briefing skončí, potom benchmark vypínám. To vše trvá téměř přesně 119-120 s.

Nastavení jako vždy – Ultra, rozlišení 1920 × 1080 px, 4× MSAA.

Bioshock Infinite

Stejně jako další nové hry z AMD Game Evolved (či přímo Never Settle) i BioShock Infinite obsahuje docela hezký zabudovaný benchmark, který odzkouší několik lokací. Nastavení Ultra (DX11) zajistí využití všech moderních ve hře využitých technologií kromě DDOF (Diffusion Depth Of Field). Výsledkem v grafu jsou průměrná fps napříč všemi lokacemi (průměr průměrných fps). Testujeme s detaily nastavenými na maximum.

 

     

Crysis 2, Crysis 3

Crysis 2

CryEngine 3 s DirectX 11 je občas kritizován za přehnanou teselaci, jde ale o relativně populární a náročnou hru, která očividně nijak moc nediskriminuje ani jednu značku, alespoň, co se grafiky týče. Používal jsem Adrenaline Benchmark.

Jako vždy, testoval jsem v 1920 × 1080 px, 4× MSAA a maximálních detailech (Ultra a jednotlivě nastavená maxima), testovací sekvenci Central Park a průměr ze dvou průchodů.

 

Crysis 3

V Crysis 3 používám FRAPS a měřím sekvenci na začátku hry (kromě tutorialu). Benchmark zapínám, když začínám běžet za Psychem a vypínám, jakmile vyběhneme po schodech nahoru do první místnosti. Měřím tři průchody a zaznamenávám průměr.

Rozlišení 1920 × 1080 px, rozlišení textur i specifikace systému velmi vysoké. Antialiasing SMAA střední.

Metro: Last Light, Sleeping Dogs

Metro: Last Light

Metro testuji pomocí vestavěného benchmarku, který je velmi náročný (přinejmenším je náročnější než několik úvodních hodin hry pro jednoho hráče). Průběh testu (i s proužky pro FCAT) si můžete prohlédnout na videu v našem kanálu na YT.

 

 

Sleeping Dogs (+ hi-res texture pack)

Také Sleeping Dogs nemohli být oproštěni od zabudovaného benchmarku. Textury ve vysokém rozlišení si můžete na Steamu do hry stáhnout jako DLC a s ním dává hra už zabrat nejedné dnešní grafice.

    

 

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat, Tomb Raider

Stalker: Call of Pripyat


Ke třetímu dílu Stalkera naštěstí existuje volně šiřitelný benchmark, v něm používáme k testům pouze čtvrtou, nejnáročnější část (nastavení se slunečními paprsky – SunShafts). Vše je nastaveno na naprosté maximum (DX11 funkce jako teselace nebo CHS), MSAA pak na stupeň 4×.

Tomb Raider (2013)

S loňským Tomb Raiderem jste se mohli setkat už ve dvou testech podrobných měření s nástrojem FCAT (viz např. FCAT a testy (ne)plynulosti: když se nehraje jen na průměry), takže jste s teselovanou Larou jistě obeznámeni. 

    

 

Spotřeba, průměrný výkon, závěr

Spotřeba

Zásuvkovým wattmetrem jsem změřil přibližnou spotřebu notebooku. Baterie se nenabíjela a obraz byl posílán do externího monitoru. Pro srovnání uvádím hodnoty v klidu, při hraní Crysis 2 a při burn-in 1080p benchmarku aktuální verze Furmarku:

SLI vypnuto:

  • příkon notebooku v klidu: 37 W
  • příkon při hraní Crysis 2: 147 W
  • příkon při Furmarku 1.13: 160 W

Nvidia GeForce GTX 870M SLINvidia GeForce GTX 870M SLI

SLI zapnuto:

  • příkon notebooku v klidu: 37 W
  • příkon při hraní Crysis 2: 235 W
  • příkon při Furmarku 1.13: 264 W

 

Závěr

V SLI zapojení jsou dvě GeForce GTX 870M skutečně extrémně výkonnou konfigurací, které konkurují pouze jiné dvě grafiky v multi-GPU. Pokud se ale podíváme na samotnou GeForce GTX 870M, může nás trochu překvapit její poloha mezi sousedními kartami téže firmy. Tento model je totiž výkonem blíže GeForce GTX 860M než GTX 880M. Nová architektura se Nvidii povedla a výrazně úspornější malé jádro GM107 (Maxwell) téměř dotahuje krok s ořezaným GK104 (Kepler).

Průměrný výkon je počítán z výsledků z: 3DMark 11, 3DMark: Fire Strike, Aliens vs Predator, Batman: Arkham Origins, Battlefield 3, Bioshock Infinite, Crysis 2, Crysis 3, Far Cry 2, Mafia II, Metro: Last Light, Sleeping Dogs, S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat, Tomb Raider a World in Conflict.

V Crysis 2 a v Tomb Raideru mělo SLI zapojení mírné vady v obraze, na výkonu by to však nemělo být znát.

Nvidia GeForce GTX 870M SLI
Nvidia GeForce GTX 870M SLI

Příjemně mě potěšilo slušně zvládnuté chlazení Eurocomu X7 – i takto vysoký výkon jde uchladit bez stíhačkového hluku, jak jej známe například ze starších verzí MSI GT70. Recenzi notebooku vám přineseme brzy.

Nvidia GeForce GTX 870M SLI Nvidia GeForce GTX 870M SLI Nvidia GeForce GTX 870M SLI Nvidia GeForce GTX 870M SLI Nvidia GeForce GTX 870M SLI Nvidia GeForce GTX 870M SLI Nvidia GeForce GTX 870M SLI Nvidia GeForce GTX 870M SLI Nvidia GeForce GTX 870M SLI Nvidia GeForce GTX 870M SLI Nvidia GeForce GTX 870M SLI Nvidia GeForce GTX 870M SLI Nvidia GeForce GTX 870M SLI Nvidia GeForce GTX 870M SLI Nvidia GeForce GTX 870M SLI Nvidia GeForce GTX 870M SLI Nvidia GeForce GTX 870M SLI Nvidia GeForce GTX 870M SLI Nvidia GeForce GTX 870M SLI

Dvě GeForce GTX 870M v SLI: hry na notebooku bez limitů (test)

Ohodnoťte tento článek!