E-mail se po půlstoletí změní. Zprávy budou interaktivní

8
Gmail
Gmail

Google v roce 2015 představil nový webový formát AMP určený pro úsporné verze stránek, které se díky datové i výpočetní nenáročnosti načítají okamžitě. Stále přitom stojí na pevných pilířích v podobě značkovacího jazyka HTML, kaskádových stylů a (očesaného) JavaScriptu. Loni firma oznámila, že by AMP chtěla dostat i do e-mailů. To se právě teď stalo.

Desktopový Gmail začal podporovat AMP, do mobilních aplikací se funkce dostane v blízké době. A nezůstane jen u Googlu. Podporu totiž chystá i Microsoft, který AMP nasadí do Outlooku.com během letošního léta. Přidají se rovněž Yahoo Mail a Mail.ru, kteří rovněž patří mezi největší poskytovatele schránek na světě.

Jejich společným zájmem je posunout e-mail do 21. století. Od jeho vynalezení před téměř 50 lety se v jádru příliš nezměnil. Došlo k jeho standardizaci, výrazným krokem byla podpora HTML zpráv, díky kterým se e-maily daly také formátovat. Stále to však byly statické zprávy. Díky AMPu budou e-maily dynamické, interaktivní.

K čemu se to hodí? Díky AMPu byste mohli odpovídat na doručená oznámení z diskuzního fóra, aniž byste museli fórum navštívit. Pokud vám dorazí newsletter s nabídkou výhodných produktů, zájezdů, čehokoliv… , přímo z e-mailu byste mohli zaplatit. Stav objednávky zboží z e-shopu by se mohl stále aktualizovat v jedné zprávě, aniž by vám přišlo 10 e-mailů, že objednávka byla přijata, zpracována, zabalena, odeslána apod. V pozvánkách na různé akce uvidíte interaktivní kalendář i s aktuálním počtem volných míst. Možností je spousta.

AMP má v e-mailech smysl zejména pro komunikaci firem se zákazníky, běžní uživatelé si takové zprávy nejspíš posílat nebudou. AMP v blízké době nasadí služby jako Booking.com, Despegar, Doodle, Ecwid, Freshworks, Nexxt, OYO Rooms, Pinterest a redBus. Podporu zahrnou též nástroje pro tvorbu newsletterů a analýzu zpráv jako SparkPort, Litmus, Twilio nebo Amazon Pinpoint.

PS: Schránky nebo klientské programy, které AMP nepodporují, místo nich zobrazí klasickou statickou HTML zprávu.


E-mail se po půlstoletí změní. Zprávy budou interaktivní
Ohodnoťte tento článek!
4.3 (86.67%) 9 hlas/ů

8 KOMENTÁŘE

  1. E-mail je elektronická _pošta_ a má sloužit jako její ekvivalent. Taky bych nechtěl, aby se mi fyzický dopis měnil pod rukama, ať už skutečný užitečný obsah nebo neužitečná reklama. Samozřejmě že to bude fungovat pro lidi, kteří žijou současným momentem a maily starší než dnešní je nezajímají, a těch je asi čím dál tím větší podíl 🙂

  2. Nesnáším AMP, protože když někdo pošle odkaz na AMP verzi webu, což je bohužel v době, kdy lidé masochisticky surfují v mobilu, běžné, tak ta technologie je natolik hloupá, že nepozná desktop, ale zobrazí na desktopu nepoužitelnou mobilní verzi 🙁

    PS: Pro redakci – to zobrazování horního toobaru WordPressu je chyba nebo záměr a časem tam budou nějaké použitelné funkce?