Elektrická koloběžka Evolveo ES-LR1 (recenze)

Když jsem v rámci veletrhu Life krátce zkoušel na stánku Datartu asi šestnáct koloběžek, více než moje Xiaomi mě zaujala jediná. Evolveo mezi nimi tehdy nebylo, ale její parametry jsou podobné, cena lehce vyšší, porovnání se přímo nabízelo. Jako dlouholetý uživatel koloběžky Xiaomi M365 jsem tak v minulých měsících vyzkoušel Evolveo ES-LR1

0

Koloběžka přijde ve standardní krabici a stejně jako u Xiaomi stačí složit a přišroubovat otočená řídítka. V balení chyběla nabíječka, což mohla být jen chyba testovacího kusu, ale aspoň jsem snadno zjistil, že perfektně pasuje i nabíječka od Xiaomi. Řada podobných koloběžek má prostě shodné čínské díly, málokdo vyvíjí něco vlastního. Za značkou Evolveo stojí česká firma Abacus Electric.

Princip je stejný jako u všech podobných koloběžek – motor je umístěný v předním kole, akumulátor v podlaze, brzdí se rekuperací a zadní kotoučovou brzdou. Na řídítkách máte vlevo brzdovou páku a vpravo otočný ovladač „plynu“. Na hlavové trubce je navíc už z výroby háček, na který si můžete zavěsit menší zavazadlo.

Evolveo je proti Xiaomi o něco vyšší (118 centimetrů) a celkově těžší (17 kg). Kvůli jinému rozložení hmotnosti se i hůře přenáší. Xiaomi stačí jednou rukou chytit za hlavovou trubku, případně si slabší jedinci pomůžou druhou spodní část. Evolveo je vyvážené úplně jinak a při pokusu nadzdvihnutí za hlavovou trubku to téměř nejde.

Evolveo má parametrově stejný 250W motor, ale při jízdě je mnohem línější. Nemá velký „odpich“ a zrychluje jen velmi pomalu i na rovině. Proti Xiaomi tak vyjede o něco menší kopec. Maximální rychlost se drží na rovině kolem 25 km/h, z kopce to lze rozjet až ke třicítce. Pocitově ale uveze Evolveo i těžšího člověka a výrobce sám uvádí jako maximální zatížení 120 kg.

Evolveo je tak při jízdě výrazně klidnější, rozvážnější, až by se dalo říct pro „důchodcovský“ styl jízdy. Se svou Xiaomi nijak neblbnu, neskáču z obrubníku, ale v rámci rychlostí 0 až 25 km/h mám rád svižnější jízdu a tu Evolveo nenabízí.

Evolveo ES LR1 recenze2

Kde si naopak vede velmi dobře je brždění. Kotoučová brzda s výrazným červeným lakem nejen vypadá lépe, ale skutečně i lépe brzdí. Pokud u Xiaomi vypnete motor, tak samotná kotoučová brzda funguje velmi neochotně. Stejně tak když je akumulátor čerstvě nabitý a rekuperace nemá jak fungovat, Xiaomi z kopce prostě vůbec nebrzdí. To Evolveo brzdí velmi slušně i při vypnutém motoru a přes vyšší hmotnost dokáže zastavit na kratší vzdálenosti.

Evolveo má na řidítkách rozměrný displej ukazující aktuální rychlost, stav baterie a zvolený režim jízdy. Ten můžete měnit mezi standardním, eco a sportovním, přičemž i ten sportovní je docela líný a není důvod jej přepínat. U Xiaomi mi tachometr chyběl, někteří uživatelé si jej dodělávají a dražší verze Pro jej již má. Ale není to taková nezbytnost, jak by se mohlo zdát, tachometr vás bude bavit tak prvních sto kilometrů.

Koloběžku lze sledovat přes aplikaci, kde uvidíte například celkové najeté kilometry a můžete v ní aktivovat elektronický zámek – zablokování kola. Mají to tak všechny koloběžky, ale zlodějům pouze zabrání v jízdě.

Dojezd na 10,4Ah akumulátor je přibližně stejný. Záleží vždy na hmotnosti jezdce, profilu trati a také opotřebení baterie. Také je potřeba počítat s tím, že pod 50 % prostě koloběžka už není tak rychlá a svižná, to platí i pro Xiaomi. Reálný slušný dojezd v kopcovitém městě je třeba 15 až 20 kilometrů, podobně jako u Xiaomi M365.

Mechanismus skládání je však o něco lepší. Xiaomi hodně trpí na praskání zobáčku nebo rovnou šroubu v kloubu (což se po nahrazení za lepší nečínskou ocel už neděje), ale také na viklání. Evolveo má tento mechanismus vyřešený rovnou jako širokou objímku, která ani nemusí být z kvalitnějšího materiálu, ale z podstaty konstrukce prostě drží.

Další zlepšení je konstrukce zadního blatníku, který nemá tendenci drncat a nepotřebuje dodatečné vzpěry. Brzdové světlo v něm je standardní. Když jsem u světla, tak ani Xiaomi nesvítí v noci nijak výrazně a v provozu je dobré mít ještě externí světlo. Evolveo ale svítí ještě mnohem slaběji, výrobce uvádí dosvit 8 metrů.

Co se nepovedlo je zvonek, na něm zřejmě výrobce hodně šetřil. Kovová část za jízdy sama cinká a když dotáhnete šroubek, zase s ním nejde zvonit. Nic mezi tím. Mohlo by se zdát, že cinkání (není to nic hrozného) je bezpečnostní prvek, aby vás lidé slyšeli, ale já si na to nezvykl. Nepříliš povedený je i silikonový povrch, na kterém za jízdy stojíte. Je protiskluzový, ale má tendenci se odlupovat. Jediné tlačítko pod displejem slouží pro zapnutí, vypnutí (delším podržením), rozsvícením světla i pro přepínání režimu. Jde ale dost ztuha a v rukavicích skoro vůbec.

Co jsem nezkoušel byla výměna duše, neboť u Xiaomi je to peklo, které mám sice již trochu natrénované, ale ve srovnání s jízdním kolem si u toho vždycky zanadáváte. Evolveo vypadá, že na tom bude stejně, jde o stejná nebo velmi podobná kolečka o velikosti 8,5″.

Hodnocení

Koloběžka od Evolvea mě proti Xiaomi celkově sice nepřesvědčila, ale má několik předností. Vedle jistějšího uchycení skládacího mechanismu je to hlavně mnohem lepší brzdný účinek. Mnohem lepší je i komfort jízdy po nerovnostech, ač ani Evolveo nemá žádné odpružení.

O nevýhodách jsem se rozepsal v článku. Na začátku prodeje stála neprodejných 13 tisíc, stejně jako Pro verze od Xiaomi. Evolveo ji již zlevnilo na rozumnější cenu 10 990 Kč. A není problém jezdit i v zimě, když máte motorkářské rukavice.

Elektrická koloběžka Evolveo ES-LR1 (recenze)
Ohodnoťte tento článek!
4.4 (87.5%) 8 hlas/ů