E-shop za 400 milionů? Hackaton ukáže, že to jde mnohem levněji. Dálniční známky chce prodávat i Alza

49
dalnicni znamky 2020
dalnicni znamky 2020

Chystaný e-shop s elektronickými dálničními známkami za 400 milionů naštval řadu lidí. Bez výběrového řízení ji získala společnost Asseco. Smlouvu najdete na serveru Hlídač státu. Ten píše: „Dodavatel nebyl vybrán v otevřené soutěži, ale ve velmi omezené soutěži v utajovaném režimu. SFDI oslovil pět společnostíAsseco Central Europe, Autocont, ČD IS, Komix a Adastra, které kromě odborné kvalifikace splňovaly i požadovanou úroveň prověrky ve stupni utajení Důvěrné. Tři z těchto společností projevily o účast zájem a následně dvě z nich předložily nabídky. Dodavatel byl vybrán na základě nižší nabídkové ceny.

Společností, které splňují požadovaný stupeň zabezpečení, je ale mnohem více. Za SFDI (Státní fond dopravní infrastruktury) smlouvu řešil ministr dopravy Kremík (ANO). Není možné, aby o tom nevěděl i premiér Babiš, který ale nyní tvrdí, že se mu zakázka nelíbí. Abychom byli féroví, nejde pouze o e-shop, ale i o provoz celého systému na několik let včetně aplikace pro smartphony, call centrum, zabezpečení a registr automobilů, které platit nemusejí (např. vozidla BIS). Podle odborníků jde ale i tak o přemrštěnou částku.

Tip: Mapy.cz ukazují nově budované dálnice (fotogalerie)

Tomáš Vondráček ze společnosti Actum příští víkend uspořádá Hackathon, kde celý systém hodlají naprogramovat přes víkend. „Rozhodli jsme se, že příští víkend zorganizujeme veřejný hackathon a celý systém e-shopu na dálniční známky zdarma naprogramujeme, spustíme a v pondělí nabídneme státu za účasti médií!“

alza dalnicni znamka
Dálniční známku si podle Babišovy vlády nemáte kupovat takto jednoduše v každém obchodu

Tomáš Havryluk z Alzy kritizoval nejen cenu, ale i způsob prodeje. Stát měl prý postupovat stejně jako v případě EET (když už ho bohužel máme, pozn. autora) a provozovat pouze systém s aplikačním rozhraním. Samotný prodej pak mohou zajišťovat komerční firmy, například Alza, která elektronickou dálniční známku již vtipně „zalistovala“.

Smlouva mezi státním fondem dopravní infrastruktury a společností Asseco zahrnuje vytvoření (zjednodušeně):

  • e-shopu, kde si zakoupíte dálniční známku
  • redakčního systém, provoz přes cloud Microsoft Azure
  • databázi SPZ vozidel, které známku mít nemusí
  • systém informující PČR o tom, zda má kontrolované vozidlo zaplacenou známku
  • call centrum

Podle Michala Bláhy z Hlídače státu i podle schématu celého systému navíc zakázka ani neobsahuje rozpoznávání SPZ. Tuto část má již dělat státní firma CENDIS (Centrum dopravních informačních systémů) a zakázka za 400 milionů je tak o tuto náročnou část jednodušší.

smlouva EDAZ SFDI dalnicni znamky
smlouva EDAZ SFDI dalnicni znamky (zdroj: MDČR)

I přes chystanou elektronizaci nemá nový systém nabízet jiné známky, než roční, měsíční a desetidenní. Podle dřívějšího vyjádření ministra Kremlíka (ANO) by se jedno- či dvoudenní známka nevyplatila. Otázkou je komu.

E-shop za 400 milionů? Hackaton ukáže, že to jde mnohem levněji. Dálniční známky chce prodávat i Alza
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 19 hlas/ů

49 KOMENTÁŘE

  1. Souhlasim s Alzakem, EET se opravdu povedlo, jenze to pripravovala dvojice Babis – Schillerova, ktery jsou na rozdil od Kremlika na svych mistech spravne. Tohle je celej problem Babisovi administrativy, tech kvalitnich lidi ma hrozne malo a zbytek jsou jen do poctu a nedej boze, aby o necem rozhodovali.

    Takze ano, nebyl duvod to delat takovymhle zpusobem, stat mel vytvorit pouze system a znamky se mohly prodavat klidne i v ty Alze. Jenze nekdo z reditelstvi dalnic a silnic by si neprisel na nejakou malou domu. :-/

    • Prej Babiš a Schillerová na svym místě 😀 Lidi co jsou schopný zadlužovat stát v rekordním ekonomickým růstu, investovat vzhledem k HDP méně než za Kalouska a rozfofrovat úplně všechny státní rezervy aby měli na zaplacení svých voličů, ti jsou opravdu na svym místě.

      • no nevím, kde čteš ta čísla, zrovna Babiš tenhle stát nezadloužil … a je jedno, v jakém je to období … víš o ekonomice akorát dvě věci … blábol za blábolem … smutno za Kalouskem?

        • JJ, Kalousek jako ministr financí, a jeho podíly na zadlužení státu. 😀 😀 😀
          Stačí se podívat na 2009, 2011, 2012. Stačí se podívat jak skončila úřednická vláda 2010 která dávala dohromady řádění Kalouska.

          • Kalousek udělal jednu jedinou chybu, škrtal bez rozmyslu, ale na druhou stranu, kdyby škrtal s rozmyslem, tak dluh by nebyl cca 200mld ročně, ale klidně 300 a víc.

            Ty si to možná už nepamatuješ, ale v té době ekonomika brutálně spadla, pamatuju se, jak se usilovně šetřilo (my jsme si např. zrušili většinu firemních benefitů, aby se nemuselo masivně propouštět) a měli jsme štěstí, že značnou část české krize zaplatily okolní státy, zejména Německo přes své šrotovné a kohezní fondy EU. To, a masivní škrty na výdajové straně rozpočtu umožnily českému státu vydat poměrně výhodné (pro stát) dluhopisy a přilákat investice.

            P.S.: můžeš si počíst v dokumentu ČSÚ: https://www.czso.cz/documents/10180/20534938/115610j.pdf/b487dd3c-0ad7-4ccd-b62d-8fc9bf917b95?version=1.0

            …ale chápu, že jednodušší bude vyřvávat polopravdy jako vypůjčené od novinkové sebranky, která kypí závistí a nenávistí. Jen dodám, že Kalousek není můj oblíbenec, ale tu krizi zvládl poměrně dobře.

        • Ty tvrdíš, že Babiš tento stát nezadlužil?
          Vždyť už prodávají i hmotné rezervy státu, aby měli „sekeru“ jen 40mld Kč. Kalousek byl jeden extrém, ale jeho polehčující okolnost jsou následky krize 2008. U Babiše žádné polehčující okolnosti nevidím. Ten doslova prožral jednu celou ekonomickou konjunkturu a nezvládl ani základní investice jako jsou dálnice.

          Takto si já rozumné hospodaření nepředstavuju, vidím to opačně: Babiš se chová jako jistá skupina lidí, co po výplatě hýří v hospodě, platí rundy, aby pak po zbytek měsíce žila o chlebu a o vodě.

          Ale ono se to s blížící se krizí všechno ukáže a mnozí jeho zastánci pak pochopí. Ale to už bude pozdě.

        • Tynyte, ty si taky najdi grafy … taky se podívej , kdo je v koalici a o těch státních rezervách, to je trapárna na druhou … tedy nic ve zlém, ale nevíš o tom zhola nic …
          Sobotka dluh roky 2003-2006 ze 400 miliard na 800 miliard (HPD z 2800 na 3500), Kalousek + Tlustý roky 2007 – 2013 z 800 miliard na 1660 miliard (HDP z 3500 na 4300) a že byla nějaká krize 2007-2008 je v tom poměru totálně k smíchu …
          Babiš dluh roky 2014 – 2019 z 1660 na 1680 miliard, HDP ze 4300 na 5800 … za Kalouska vozíéčkáři, slepci do práce, důchody do mínusu, reálné mzdy do mínusu, tzv. mimosoudní vyrovnání kámošům desítky miliard atd atd atd, můžu psát do rána o těch „polehčujících okolnostech“ … já vím, závist je svině, dostala i lepší a ta ješitnost, když blbej Slovák to umí lépe, ani nemluvě …

          • Já vím, jak vypadají grafy, ale dokonce vím, jak ta čísla vznikla.
            V první řadě, při prakticky nulové nezaměstnanosti byl velký výběr sockozdravka a daní (přímých i nepřímých). Stát tedy nemusel sanovat ani sociální účet (20 mld. v plusu v r. 2018 a BTW příjem státního rozpočtu, nikoli úložka na dobu po 2050, kdy bude v těžkém minusu), ani zdravotní pojišťovny. Dále, prakticky nulové investice, rozpouštění privatizačních fondů (zejména 2016) a příjmy z EU (které už končí.)
            viz https://www.mfcr.cz/cs/aktualne/tiskove-zpravy/2017/stat-v-roce-2016-hospodaril-s-rekordnim-27109 :
            „Nedaňové a kapitálové příjmy a přijaté transfery ve výši 211,1 mld. Kč představovaly plnění rozpočtu po změnách na 149,3 % (překročení o 72,0 mld. Kč) a meziročně byly nižší o 21,2 mld. Kč, tj. o 9,1 %. Na vysokém plnění příjmů oproti rozpočtu, ale i na poklesu proti skutečnosti roku 2015 se nejvíce podílely příjmy z EU (bez FM), které dosáhly 157,7 mld. Kč. Meziročně klesly o 13,7 mld. Kč a současně byly o 64,8 mld. Kč vyšší proti rozpočtu. V průběhu prosince také došlo k odvodu 5,6 mld. Kč ze zisku státního podniku Lesy ČR do příjmů kapitoly Ministerstvo zemědělství (v roce 2015 to bylo 8,2 mld. Kč).“

            Připomínám, že další programovací období pro transfery z EU už nebude tak štědré.

            No a když se na to podíváš v kostce, tak navzdory ekonomické konjunktuře se Babišovi „podařilo“ uspět jen 2x – poprvé v roce 2016 (důvody viz výše) a pak „kladná nula“ v roce 2018.
            https://cs.wikipedia.org/wiki/St%C3%A1tn%C3%AD_rozpo%C4%8Det_%C4%8Cesk%C3%A9_republiky

            Opakuji: Kalouska sem netahej, rozdíl v příjmech státního rozpočtu je nebetyčný (974mld vs 1500mld) a nemá smysl to srovnávat.

            P.S.: nechápu tu zmínku o závisti, tady přece není co závidět. Tenhle batoh zbytečných výdajů platíme my všichni.

            edit: jak stát vytuneloval Českou Poštu, o tom se taky moc nemluví…

            .. a jak se tunelují fondy pro naše socialistické důchodce, alias voliče „po nás potopa“: https://www.peak.cz/pohrobek-privatizaci-konci-22-miliard-fondu-narodniho-majetku-potrebuje-babis/9002/

            • ty taky čteš jen co vyhovuje tvé agendě, že to jsou většinou totální demagogické bludy, o tom už zmínka chybí …

            • Gogo: upřímně? Demagogické bludy jsi předvedl jen ty, protože s ohledem na příjmy a výdaje (a jejich saldo) státního rozpočtu nemá smysl sledovat HDP. A ne, nečtu jen to, co mně vyhovuje, ba právě naopak. Nelíbilo se mi Kalouskovo škrtání, ale mělo smysl a přineslo své výsledky, když se na to podívám retrospektivně. Mimochodem, krize v ČR byla až koncem roku 2008 a udeřila naplno až v 2009 (a dále).

              Ozdrojované to máš (včetně ocitování poměrně brutálního přiznání MF z roku 2016), nemůžu za to, že se ti výsledný obrázek nehodí a nelíbí.

      • Kdybys nemlel a radeji se podival na fakta, zjistil bys, ze Babis zadluzeni malinko snizil, nejvic zahranicnich dluhu nam nadelal Kalousek a bohuzel Kalouskovu dobu temna jen tak neodmazem. Bohuzel, tohle nedokaze ani Babis.

        • Co tě vede k (mylnému) přesvědčení, že podstatné jsou jen zahraniční dluhy?
          Vnitřní zadlužení se nemusí platit?

          A pak tu máme skrytý dluh ve strukturálních (investičních) výdajích. Když nestavíš a neopravuješ, jednou ti chajda spadne na hlavu. Tohle se přihodilo soudruhům před rokem 1989 a vyrobilo z nás technologický skanzen (navzdory výdobytkům socialismu). Tak abys omylem nejásal na pohřbu české ekonomiky…

            • ale samozřejmě že nasekal. To, že měl virtuálně přebytky hospodaření bylo proto, že rozpouštěl do rozpočtu peníze uložené ve fondech (např. peníze z privatizací). To je jeden pohled na věc.

              Druhý pohled je makroekonomický. Stát (ten správně řízený) seká dluhy proto, aby měl na investice, které mu následně přinesou v budoucnu nějaký příjem – může se jednat o výstavbu dálnic (mobilita pracovní síly, obslužnost regionů, zvýšení zaměstnanosti), investice do vědy a výzkumu, vzdělávání, apod. Co vidíme v praxi? Nesmyslné a nesystémové rozdávání peněz bez vazby na budoucnost. I ty slíbené prachy na učitele byly oškubány a Babiš se u toho kroutil jako had; ne že by to ale mělo nějaký smysl, když vzdělání není v ČR považováno za výdobytek, ale „povinnost“ státu a způsob financování škol je naprosto otřesný. Podobně to „dopadlo“ ve zdravotnictví, ve kterém přežívají staré pořádky a způsoby úhrad. Obojí jsou ministerstva přímo ovládaná Babišem (ANO, to jsou jen jeho maňásci, kteří skáčou, jak on píská – viz poslední trapná historie s UrVálkovou)

            • tož dej sem čísla, co rozpustil, co vytuneloval, jaké fondy konkrétně a kolik to bylo peněz … takové obecné tlachy nikoho nezajímají … a to vše v kontextu výdajů … podle tebe zbytečných … těm učitelům(většině) bych s prominutím nasral do rukou a to máme dva v rodině … dcera je doma (IV), protože v tom zasraném bordelu zvaném „škola“ to nešlo …

            • tož dej sem čísla, co roupustil, co vytuneloval, jaké fondy konkrétně a kolik to bylo peněz … takové obecné tlachy nikoho nezajímají … a to vše v kontextu výdajů … podle tebe zbytečných … „IV“ není číslo

            • Tyvole… kdo by to kdy řekl, že zrovna já podpořím tynyta… 😀 😀
              gogo, přečti si to ještě jednou a bez babišovských brýlí. Já to vidím v rezortu, kde pracuju. Investice nula, zakázkáři odměňováni za to, že se peníze z investic vrátí do rozpočtu, aby se opticky vylepšoval. To, že nám vnitřní dluh stále narůstá, to nikdo vidět nechce.
              Vidím to v kraji, kde bydlím. Silnice se rozpadají, investice a opravy nikoho nezajímají. Kdyby nespadla lávka v pitomé Praze, na opravy a rekonstrukce mostů by se kašlalo i nadále, až by jednou spadl třeba dálniční most u Chocerad a zabil při tom pár lidí…
              Babiš je to nejhorší, co mohlo naši zemi potkat (a to jsem člověk spíše socialistického zaměření).

            • bluedilino, Babiš asi nebude běhat s kolečkem po tvých lazech a spravovat silnici … kdopak vám tam asi regionálně vládne? Podobně je to se vším, nějaká kráva si uprdne, samozřejmě Babiš za to může a je to nejhorší …, naštěstí většina lidí to vidí jinak …

            • Gogo: to po Babišovi ani nikdo nechce. Problém je v tom, jak se přehazují problémy na kraje: vláda předá vlastnictví (např. silnic) a investice na kraje, ale nepošle peníze z rozpočtu, které původně na tyto účely byly. Místo toho je roztočí na úplatcích pro voliče.

              Krásný příklad byl ve školství, kde se mělo z rozhodnutí vlády přidávat na mzdách, ale zřizovatelé škol (kraje a obce) na to nedostali ani korunu.

              BTW, tím, že budeš všechny urážet, na svých argumentech nijak nezískáš. A taky bych o té většině moc nemluvil, protože ta „většina“ je úplně odpojená od reality (slušně řečeno). Svět je složitý a jakékoli laciné a populistické výkřiky od Babiše slouží jen k ohlupování této většiny, aby měla pocit, že je vše v pořádku a jejich krysař je vede správně k světlým zítřkům.

            • však ano, sám jsi to popsal, na obcích vřískají (STAN a další pablbové) přidat, přidat a státe dej … z jaké prdele by to stát tahal? Tohle podle tebe nesou úplatky voličům? Jen když se valorizuje důchod? Ty tam taky jednou možná budeš … pokud jde o urážení, nejsem to já, kdo s tím začal a je jedno, koho se to týká … ty nejsi žádnou výjimkou s těmi bludy o „Burešovi“ … já tu dobu zažil, STB taky na vlastní kůži a taky jsem veden ve svazcích … pokud máš zájem, klidně ti pošlu své údaje …

            • Gogo: tebe uráží „Bureš?“ 😁 Vždyť je to politik, a ti musí snést ostřejší názory a odsudky.

              Co se týká krajů: pokud se stát (jako vláda) zbaví odpovědnosti za investice třeba do „dvojek a trojek“, pak je poměrně logické, že na jejich údržbu a investice do nich předá alikvotní částku tomu, kdo takový danajský dar dostal.

              Co se STB týká: ve svazcích bylo spousta lidí. Ale jen někteří z nich práskali (z donucení) a ještě menší část to dělala z přesvědčení anebo z prospěchářství. A já si myslím, že pan Bureš patří do této poslední skupiny. Tu dobu jsem taky zažil a moc dobře vím, kteří v té době si byli rovnější. Takže to není tak, že dodnes listuju Cibulkovým Rudým Krávem a hledám agenty – ani to není potřeba, křivý charakter se totiž projeví nakonec sám, viz pan Bureš. Mají to v genech.

    • “ EET se opravdu povedlo“ z ceho vychazis? Ze to napsal PR team agenta Burese na facebooku? EET byla taky brutalne predrazena zakazka a navíc se data mezi servery EET a financni spravou prenaseji nesifrovana, a mezi firmami a EET pomoci jiz tehdy prolomeného SSL3. Ale PR team Bures napsal, ze to zvladli, postavili 100m novych dalnic, 0 nemocnic, 0 skolek atp. Tak se to EET vyplatilo.

  2. Co že to mělo být stejné jako EET, to mělo dokonce využívat stávající datové přenosy na EET servery. Všechny prodejní místa mají EET zavedeno, tak stačilo upravit rozhraní o informace k elektronické známce a bylo by vymalováno. A ten eshop by mohl být zcela jednoduchý a být vlastně jedním z prodejních míst. A klidně to mohlo být v cenách jak na Slovensku.

  3. Nebylo by levnější místo nějakého obchůdku zavést silniční daň pro všechny, kteří vlastní vozidlo? Registr máme, přibyla by tam pouze kolonka o zaplacení daně.
    Moc nerozumím tomu, když už teda si někdo chce udělat obchod na dálniční známky, proč si každý nemůže zvolit, na jak dlouho tu známku chce. Jen jeden produkt a zvolím si na kolik dní jej potřebuji. Proč to nesmyslně dělit.
    Taky nechápu tu trapnost kolem bezpečnostní prověrky a tajných služeb.

          • gogo1963 prosim ta vysvetli nam nezasvetenym preco ta previerka potrebna je. Ako rozmyslam, tak rozmyslam tak ma nenapada preco by som tu previerku musel mat a nedalo by sa zaobist bez nej.
            Preco by mali a museli prist do kontaktu s takymito informaciami.
            Uz vobec to nechapem, ked samotne rozpoznavanie znaciek ma robit ina firma.
            Mne to pripada skor ako ucelovka aby obmedzili konkurenciu.

        • Ale na koho je registruješ, aby nebylo vidět, že je to tajné vozidlo? Jakmile se nějaká složka objeví, bude to hned jasné.
          Bezpečnostní prověrka je třeba k takové maličkosti, aby někdo nesledoval pohyby vládních vozidel a podobných. Pracuje se tam s citlivými daty. Musím mít prověrku i na mnohem méně důležité věci, než co bude obhospodařovat tenhle systém.
          Ale vcelku je to jedno, když Babiš odvolal Kremlíka a zakázku shodil, aby si zachránil tvář. Mimochodem, jak může vedoucí manažer nevědět, co se děje v takové zakázce? Vláda ze zákona schvaluje akce nad 300 mega a tohle mělo být ještě víc, tak ať ta STBcká mrcha nelže a odstoupí taky!

            • Ale má pravdu, tyhle velké zakázky řeší vláda, ne ministr, stejně tak registry a další informační zdroje podléhají (poměrně logickému) utajení.

            • Gogo, ty koblihou ožralá opice, já v těch věcech pracuju, takže vím, jak to se schvalováním zakázke chodí! Bez Babiše se na jednání vlády ministři ani neuprdnou, natož aby mohli rozhodovat.
              A když vidím, jaké haló je kolem bezpečnosti u mnohem jednodušších věcí, nedělám si vůbec iluze, jak to mohlo vypadat tady.

    • K dani ale můžeš přimět pouze daňové rezidenty, nikoli zahraniční uživatele. Tohle je slepá cesta, protože takto to mají v Německu a následně mají problém, jak zpoplatnit dálnice cizincům, protože ty tam mít prostě v tom systému nebudeš.

      Další věc je kontrola. K datům o výběru daní by měla mít přístup pouze finanční správa (viz GDPR) a nikdo jiný. Takže tak jako tak bys musel tvořit nějaké API a datové pumpy mezi FS a registrem vozidel.