Elon Musk chce vybudovat satelitní internet, který pokryje Zemi a jednou i Mars

0

Byl jedním z otců PayPalu, teď jej známe jako vizionáře a megalomana. Elon Musk založil automobilu Tesla Motors, se společností SpaceX vyvíjí vesmírné rakety a lodě, v Americe buduje rozsáhlé solární sítě SolarCity a financuje meziměstskou superdráhu Hyperloop. To Muskovi nestačí, v listopadu ještě oznámil, že chce postavit satelitní internet pokrývající Zemi a v dlouhodobém horizontu i planetu Mars.

Na tiskové konferenci konané tento týden svůj plán ještě upřesnil. Místo původních 700 minisatelitů (s hmotností 114 kg) kroužících po geosynchronní dráze ve výšce 1200 km chce vybudovat armádu 4000 satelitů. Družice navrhnou lidé ze společnosti SpaceX. Satelitní divize bude sídlit v Seattlu. Z počátku zaměstná asi 60 lidí, během tří čtyř let až 100 hlav. Satelitní síť vznikne do pěti let a bude si žádat investice ve výši 10 miliard dolarů.

 

Na orbitě čeká Elona Muska velká konkurence. Už dnes je několik společností nabízejících satelitní internet (pomalý), ale plány na vytvoření husté sítě menších satelitů operujících v menších výškách oznámil i Google. Ten k tomu za půl miliardy dolarů koupil společnost Skybox, pomocí jejichž družic chce zároveň snímkovat planetu.

Vize Googlu nebo Elona Muska mají dostat internet tam, kde jiná možnost než satelit není. Zároveň by mělo dojít k navýšení rychlosti při spojení odlehlých míst. Datové pakety mohou cestovat přes desítky routerů, odezvy jsou také limitovány rychlostí světla v optických vláknech.

Zatímco ve vesmíru (vakuu) je rychlost světla 300 000 km/s (a ve vzduchu prakticky stejná), u skleněných vláken to bude nanejvýš 200 000 km/s. Praha je od australského Sydney vzdálená 16 000 km. Při teoretickém spojení jediným kabelem by signálu cesta trvala 80 milisekund, satelitem by to trvalo asi 53 milisekund.

O konkrétních koncových rychlostech, cenách připojení nebo kapacitách satelitů zatím Google ani Elon Musk nemluví, na to je ještě brzy. Proto si mohou dovolit takto teoretizovat.

Zdroj: Businessweek, Seattle Times via Mashable

Ohodnoťte tento článek!