Éra 8K je tady, Dell už prodává UltraSharp 32 s rozlišením 7680 × 4320. Zatím dost draho

20
Dell UltraSharp 32 8K Monitor UP3218K

Kdyby bylo třeba vyjmenovat hlavní hardwarové události, pak by asi loňský rok byl rokem finFETových výrobních procesů a letošek zatím vypadá na rok Zenu. Ten asi významem nic snadno netrumfne, ale aspoň minoritně bude rok 2017 také dobou, kdy „na zem sestoupilo“ rozlišení 8K. Neboli 7680 × 4320 bodů, obnášející čtyřnásobné množství pixelů proti „4K“. Dell totiž právě začal prodávat první takovýto monitor pro běžného uživatele – i když zatím jen toho bohatšího.

Jde o obrazovku Dell UltraSharp 32 8K Monitor (modelový kód je UP3218K), kterou firma představila v lednu na CES. Nyní se začíná prodávat přímo na webu Dellu za cenu 5000 $, což pro nás s daní momentálně znamená 151 250 Kč. Rozlišení 8K si tedy zatím budou moci dovolit jen osoby schopné vrazit do počítače částku, která by jiným stačila na auto. Ale jako vždy by mělo platit, že po první vlaštovce přicházejí další a čím dál levnější. Důležité je, že jsou tyto monitory konečně na trhu, zbytek snad vyřeší čas.

Barevné podání a kalibrace pro profesionály

Ultrasharp UP3218K má úhlopříčku 31,5 palce (přesně by to mělo být 80,01 cm), což s rozlišneím 7680 × 4320 bodů dává hustotu 280 pixelů na palec. Obrazovka je typu IPS s 10bitovými barvami a uspokojí potřeby profesionálů: umí hardwarovou kalibraci se sondou X-rite. Dell uvádí, že pokrývá 100 % barevného prostoru AdobeRGB, 100 % sRGB, 100 % Rec709 a 98 % prostoru DCI-P3. Pro AdobeRGB a sRGB má být již z továrny nakalibrovaný s delta-E < 2. Nadto také nabízí na poměry technologie IPS nadstandardní kontrast: 1300:1 a také (neblikavé) podsvícení, které má jas maximálně až 400 cd/m². Chybí toliko adaptivní obnovování obrazu pomocí FreeSync, elektroniky na něj s takto vysokým rozlišením asi ale ani nejsou připravené. Panel tak má jen běžnou obnovovací frekvenci 60 Hz. Odezva je podle specifikací 6 ms.

Rozlišení 8K momentálně nativně nezvládá žádná technologie připojení a tak UP3218K potřebuje dva kabely DisplayPort 1.4, a tedy i dva tyto výstupy na grafice. S jedním kabelem LCD funguje, ale jenom s obnovovací frekvencí 30 Hz. K jeho krmení bude kvůli požadavku na DP 1.4 potřeba grafika z loňské 14nm nebo 16nm generace GeForce, Radeonů nebo profesionálních modelů a LCD se kvůli režimu MST tváří jako složená pracovní plocha.

dell-up3218k-ultrasharp-2

Monitor má jinak ergonomický stojan s možností nastavení výšky, náklonu i pivotem pro otočení vertikálně. Použít lze i VESA montáž. Jako vstupy jsou dostupné jen zmíněné dva DisplayPorty bez nějakých sekundárních možností; přítomen je už jen rozbočovač USB 3.0 (čtyři porty, jeden s funkcí rychlého nabíjení s podporou USB BC 1.2) a výstup audia.

dell-up3218k-monitor-overview6

8K displeje mají vyšší spotřebu

Možná jste zvědaví, jak se vysoké rozlišení – navíc ještě se silným podsvícením, potřebným k prosvícením rastru s čtyřnásobkem bodů, což zhoršuje prostupnost matrice – projevuje na spotřebě. Monitor má skutečně vyšší příkon než je dnes u obyčejných LCD obvyklé, nicméně ne nějak kriticky. Typickou spotřebu uvádí Dell 87 W, spotřebu naměřenou podle metodiky Energy Star pak 89,5 W. Maximální příkon by údajně měl být 125 W. Také zde asi časem dojde ke zlepšením, třeba až se objeví úspornější elektroniky.

Monitor má u Dellu tříletou záruku. V naší distribuci zatím ještě není, takže v případě zájmu (což se asi bude týkat jen profesionálních uživatelů, architektů, grafiků a podobně) budete muset ještě chvíli počkat. Monitor zatím neregistrují ani vyhledávače cen pro eurozónu, evropská dostupnost by ale snad Dellu neměla trvat příliš dlouho, takže by se snad 8K UlstraSharpy mohly objevit příští měsíc.

Éra 8K je tady, Dell už prodává UltraSharp 32 s rozlišením 7680 × 4320. Zatím dost draho

Ohodnoťte tento článek!

20 KOMENTÁŘE

  1. Příští rok do nás začnou hustit, že vydávaj grafiky, který jsou schopný utáhnout hry v 8K. Dodnes neexistuje jediná grafika, která by utáhla AAA titul na nejvyšší detaily ve 4K a 60 fps.

  2. Pro profesionální grafiky, atd, to dost možná během pár let bude běžný standart a určitě to pro ně má význam. Každopádně přibližování se této technologie širšímu spektru uživatelů může být (a podle mě bude) nesrovnatelně delší, než bylo kdysi u FullHD, nebo teď je u 4K.
    I kdyby vlastní implementace do výroby a následné zlevňování této technologie bylo rychlejší než bych čekal (a já se ve výrobě monitorů nevyznám takže můj tip nemá žádnou váhu), tak, jak už je tu zmíněno, je v nedohlednu situace, kdy bude toto rozlišení skutečně reálně využitelné pro širší spektrum lidí.

    Když začneme u filmů, 4K rozlišení už dnes mají běžné TV s celkem normální cenou, ale k čemu to vlastně v tuto chvíli je, když nějaká 4K kabelovka se tu ještě ani reálně nechystá, netflix to myslím nabízí, ale jestli opravdu v plné kvalitě, tak musíte mít šíleně rychlej internet a nebo spíš je kvalita nižší, což je konec konců i Blu-ray, kde i nejnovjěší předražené 3-vrstvé disky nabízí 128 Mbit/s, takže pořád reálně menší kvalitu ku počtu pixelů než 36-48 Mbit/s FullHD verze. Co se torrentů týče, tak i pokud se masověj začnou 4K verze šířit, tak to bude opět buď nechutná komprese a nebo stahujte 100GB+ soubory a mějte na to úložiště… Takže prostě i 4K filmy mají ještě dlouhou cestu, než to bude něco běžně užívanýho, a tím pádem o 8K asi zatím ani nemá smysl mluvit ani v dost dlouhém výhledu do budoucna.

    Co se her týče, tak se tady tomu hned první komentáře smějí. Samozřejmě dneska je pro lidi s výkonějšíma sestavama (GTX 1070, 1080) ideál 2560×1440, pro levnější sestavy stále FullHD, 4K je pro lidi s SLI, nebo teda když si teď pořídím tu 1080Ti, tak určitě už má smysl si k ní ten 4K display koupit, holt u několika výkonostně nejšílenějších her stáhnete rozlišení na 2560*1440, abyste nemusely vypínat ten AA a další srandičky 😀 (s tím že podle mě radši o stupeň nižší rozlišení s plným AA, než vyšší úplně bez něj), každopádně 4K je stále na hranici technologických možností jednočipových GPU a stejně tak finančních možností běžných lidí. A vzat v úvahu progres poměru cena/výkon hardwaru v posledních letech, než se dostane 8K hraní na stejnou dostupnost jako dnešní 4K, tak to může trvat zatraceně dlouho.
    A vůbec nemusí být od věci ta poznámka o procesorech. Protože, ač teď je pro vysoká rozlišení jasnej bottleneck v GPU, sitauce je taková, že GPU se pořád dost rapidně posouvají kupředu, kdežto CPU poslední roky poměrně stagnují a nějaké zrychlení výkonostního růstu, že by se čekalo, to jsem moc nikde nezazmenal. Tohle je kapku nekvalifikovaná poznámka, protože upřímně netuším, jak by současná top-CPU dokázala pracovat se hrama v 8K, kdyby s k tomu dalo nějaké to 3-way/4-way SLI, ale tipuji, že by to taky nemusela být sranda.
    Jen tak pro zajímavost jsem jednou testoval u svého notebooku, který má mainstreamový procesor i7 6500U Skylake, jaké zvládne přehrát video na youtube. 4K nedával ani při normálním frameratu a opravdu to nebylo grafikou, ale procesorem. A při 60p nedal ani 1440, max. 1080 se zatížením kolem 60-70%. Takže i pokud by se třeba 4K panely rozšířily časem do mainstreamových notebooků, tak je otázka, jestli v té době to vůbec budou mít HW na jejich využití alespoň na ta videa. 😀

    A na závěr bych se i trochu zamyslel o účelnosti takto vysokého rozlišení. Je vůbec otázka jestli, pomineme-li to profi použití, dokáže vůbec běžný uživatel registrovat na úhlopříčce okolo 30″ a běžné vzdálenosti očí od monitoru ocenit 8K rozlišení, a jestli reálné rozlišování vyšší kvality obrazu nekončí v tomto případě někde kolem 4-6K a pak už to neztrácí smysl.
    Samozřejmě o tomto by se se mnou určitě leckdo hádal, ale podle mě to spíš bude něco jak s Hz u monitorů. Pro hráče her zaměřených na rychlost reakcí má samozřejmě smysl více jak 60Hz a rozdíl 60/120Hz+ většinou prokazatelně poznají. Pak tu máme rozdíl mezi 120Hz a 160, nebo 200Hz a tam vám pořád špičkový hráči fps her řeknou, že to poznají a ocení, a není důvod jim nevěřit. Ale doporučovat takový monitor hráči RPGček? Nebo někomu kdo si zahraje fps hru 2x do měsíce?
    Takže u 8K bych to viděl tak, že u běžně používaných úhlopříček ani nebude mít smysl nějak moc doufat v to, že je brzy budeme mít na stole, protože to těžko oceníme. Dalo by se argumentovat, že u 15,6″ asi má ještě celkem smysl to 4K. Na druhou stranu kdo se na 32″ monitor dívá z 25-30cm jak na notebookový? Takže u těchto ntb je sice stejná hustota pixelů jak u 8K na 31,5″, ale srovnávat se to nedá.

    Vlastní zkušenosti s extra rozlišeníma tedy, přiznám se, zas až tak nemám. Nedávno jsem koupil 32″ 2560×1440 Benq monitor k předchozímu 28″ 1920×1080 taktéž Benqu. 4K zařízení nevlastním a co jsem je viděl, tak ten rozdíl je samozřejmě hodně zřejmý. I ten QHD co mám tak na 32″ má stále relativně velké pixely. Na druhou stranu podle mě je to již naprosto nádherný obraz a hrát v tomhle hry na Ultra (což s 1070 už dám) je zážitek.
    Ale jak říkám 4/5K by u téhle úhlopříčky mohl být ten „TOP“, který dokáže běžký uživatel/hráč ocenit a více je již otazník. A o moc větší úhlopříčky? K čemu – pak stejně by člověk musel mít monitor dost dál od sebe a opět to tak začíná ztrácet význam.
    Samozřejmě pak ty herní 21:9 prohnuté modely, dovedu si představit takové řekněmes 5040×2160 35-40″ prohnuté modely jako herní top, nebo ty 5K 30-35″ jako top pro standartní 16:9. A více jen pro profesionály, či lidi, co si to budou kupovat jen, aby měli něco extra.

    Tož uvidíme, jestli jsem jen škarohlíd a nepřítel technologického pokroku, nebo jsem to odhadl dobře. 😀

      • Nemám v tomto takové znalosti, takže jsem možná napsal blbost. Myslel jsem že x264 knihovna se používá pro jiné účely než Blu-ray disky.
        Ale informaci, že 4K BD jsou o něco více komprimované než FullHD jsem určtě někde četl. Je ale možné, že tím byly myšleny ty 2-vrstvé disky a né ty nejnovější 3-vrstvé s 128Mbit/s přenosem

  3. nekteri v diskuzi zapominaj ze takove rozliseni neni primarne urcene na hrani her, navic pri teto uhlopricce je dost mala roztec bodu na to, aby se nemuseli pouzivat dalsi vyhlazovani , nazivejme je treba AA, ostatne takove rozliseni si snad muze kazdy nasimulovat jiz dnes, a nastavit si aby mu grafika obraz prepocitavala prave na toto rozliseni

    tohle bude prvotne urcene do prefesionalni sfery kde rozliseni neni problem HW ktery ho ma produkovat, ale prave HW ktery ho ma zobrazovat, a ani cifra 150 tisic neni v jistych oborech nijak zavratna, jiz pred nejakymi 25 lety meli bezne ve filmovych stidiich monitory respektive TV ktere umeli rozliseni 2K, jejich cena bezproblemu atakovala cifry okolo 100 tisic dolaru, nebo si vzpomenme na prvni plazmove TV pred 20 lety, ceny 300-800 tisic nebili zadnej problem, a dnes po 20 letech se jiz ani nevyrabej a kdys se doprovali, tak obri placka stala par tisic korun, takze do 5 let bude 8k monitor celkem bezne zobrazovadlo v cene v jake dnes poridite normalni FHD panel 🙂

    ostatne muj 5k panel startoval pri svem uvedeni na cene asi 60 tisic, po roce stal polovinu, nebo 4k displaye, dnes si i od relativne dobre znacky jako HP nebo Dell poridite 4k za min nez 10 tisic

    • “ pri teto uhlopricce je dost mala roztec bodu na to, aby se nemuseli pouzivat dalsi vyhlazovani , “

      Tak to bohužel z mé zkušenosti nefunguje. Na displeji se stejným DPI (4k při 15,6″) stále jsou vidět zuby na hranách bez použití AA. Přitom pro hladký obraz na tom samém displeji mi naopak stačí FullHD s AA. Můžu jen doufat, že tím že budu sedět o něco dále než u nb, tak to překoná i tuto hranici.

    • takze do 5 let bude 8k monitor celkem bezne zobrazovadlo v cene v jake dnes poridite normalni FHD panel – na to takmer naisto mozme zabudnut… bude to o nieco viac ako 5 rokov, tomu ver… 8K bude nastupovat extremne pomaly…

      • 4k zlevnilo na tretinu az ctvrtinu po 3 letech sve puvodni ceny, takze po peti letech bude i u 8k panelu cena nekde na urovni 400-500 eur 😉 neni duvod aby to drzelo cenu nejak vyrazne delsi dobu, chystaji se jiz i 16k panely a u nich to 100% neskonci a bude se inovovat dal a dal 😉

        • IMHO skončí. Nemusí to být zrovna na 8k ani na 16k, ale podobně jako už DPI wars na mobilech pomalu končí, tak skončí i u normálních monitorů. Lidem se musí vysvětlit, proč by to měli chtít (reklama nedokáže vše) a od určitého rozlišení to nevysvětlíš.
          FullHD přineslo vlastně jen zvětšení monitorů, 4k přineslo napůl zvětšení a napůl zvýšení detailů na plochu, 8k už přinese hlavně zvýšení detailů (které už někteří ani neuvidí), 16k může mít smysl pro perfekcionalisty s dokonalým zrakem a obrovským monitorem. Více nevysvětlíš. Dříve nebo později se dostaneme do situace, v jaké jsou už pěknou řádku let reproduktory – vývoj možná nějaký je, ale i tak nevidím důvod měnit u druhého kompu repráky kupované k Pentiu II, protože za jejich cenu dnes nedostanu o moc lepší.

          • btw – DPI wars už tu několikrát byly a vždy skončily ve chvíly, kdy nebyl vidět rozdíl. Příkladem nejsou jen mobily, ale předtím to byly tiskárny. Podobně přestalo růst rozlišení na fotomobilech a pokračuje se hlavně ve zlepšování kvality při podobném rozlišení…

          • tohle neni hracskej monitor, ale monitor pro profesionaly, a tam hlad po vetsich rozlisenich proste je, a to ve vycero oborech, od filmu, prez foto az k bezne grafice, pokud maji a budou mit poptavku, tak se bude dal zvetsovat rozliseni

            ja mam ted QHD a 5K monitor, a pokud bude treba za 2 roky az budu uvazovat o nahrade nejaky 8k za baj voko 1500 eur ve stejne kvalitativni tride, tak ho poridim, pak casem 16k, 24k, proste tak jak to bude v nabidce

        • po 4K je dopyt aj u beznych ludi, hoci stale ovela mensi ako po FHD ci 2K… po 8K uz taky nebude a vyssie uz vobec nie, nie je na to pripravene nic, ani hardver ani softver a tak skoro ani nebude… preto ceny budu klesat ovela pomalsie

  4. Je dobře že se technologické hranice posouvají dále a výše. Jenom v tento moment píši na 1080 p monitoru, pc mi pohání intel 2600k + gtx 660 ti a představa těch peněz co bych potřeboval k tomu abych recenzovaný moninitor rozchodil ,mi přišla úsměvná. Nemluvě o tom, kde shánět obsach či jak ho potom skladovat. Selavi..

  5. UP3216Q zdraví mladšího bratříčka, ale $5k za monitor vážně ne 😀
    Ostatně 32“@4K je aktuálně tak ideální pracovní nástroj, který se dá brát i autem na cesty (což se 40“@4K už nešlo 😀 ).

  6. Žere to jak budget PC, vtipná frekvence na dnešní poměry a žádný z dnešních CPU a GPU to neutáhne pro nějaké grafické aplikace. Takže k čemu to vlastně je? Maximálně na honění trika před ostatními.

  7. Pre bezneho highendistu zbytocny overkill. Radsej mali vydat 32″ 5k, co je presne stvornasobna hustota bodov oproti 24″ FullHD, da sa utiahnut na 60Hz jednym DP 1.3 a je to pouzitelne so SLI 1080/1080Ti konfiguraciami i na hry. Navyse by to mohlo stat snad menej, nez naozaj uchylnych 5k. Bohuzial po Asuse ProArt 5K sa evidentne zlahla zem. 🙁