
Europarlamentem hladce prošla novela směrnice o audiovizuálních mediálních službách, která mj. vyžaduje od provozovatelů služeb videa na vyžádání (VOD), aby alespoň 30 % jejich katalogu tvořila evropská díla. Novelu ještě musí formálně schválit Evropská rada a následně mají členské země 21 měsíců na to, aby upravenou směrnici promítly do místních zákonů. Nelze předpokládat, že by došlo k nějakým změnám.
Tomáš Vyskočil na Filmtoru změřil, jak danou 30% kvótu v současnosti splňují různé u nás dostupné videotéky. Většina ryze českých služeb ji splňuje již nyní, protože významnou část obsahu tvoří tuzemské filmy a seriály. Týká se to Alzy Media, Banaxi, Obbodu, My Primu od UPC, Voya atd. Těsně pod hranicí jsou HBO Go a O2 TV. Netflix, iTunes a Google Play mají okolo 15 % evropské tvorby, Amazon Prime Video má jen 10 %.

Ve směrnici není definováno, jestli se evropskou tvorbou myslí díla (ko)produkovaná v celé Evropě, nebo jen zemích EU. Pokud by platila druhá možnost, tak nevíme, co bude po brexitu, neboť britská tvorba je v katalozích VOD služeb významná. Tomáš Vyskočil tak spočítal množství obsahu z EU a Británie (v grafu VB) zvlášť.
TIP: Netflix by konečně mohl být plně lokalizovaný. Firma v Česku hledá lidi
Například na Netflixu je 4200 děl, více než polovina pochází z USA. Z EU pochází 18 % katalogu, bez Británie by to bylo jen 8 %. HBO Go má bez Británie 19 % a Amazon Prime jen 6 % obsahu z EU.
Směrnice nová pravidla definuje jen vágně. K výpočtům poměru evropských děl teprve vyjdou pokyny od Evropské komise. Pak bude zřejmé, jak to bude s britskou tvorbou nebo obsahem z Evropy, ale nikoliv EU.
TIP: HBO Go boduje. Velká filmotéka s plnou českou podporou zlevnila o třetinu
V pokynech budou též rozepsány výjimky, kdy kvóty platit nebudou. Dotknout se nemají služeb s nízkou sledovaností nebo nízkým obratem, přesné definice ale zatím neznáme. „Vyžadovat splnění těchto požadavků by mohlo být nevhodné také v případech, kdy by to, vzhledem k povaze nebo tematickému zaměření audiovizuálních mediálních služeb, bylo neproveditelné nebo neodůvodněné,“ zmiňuje směrnice. Takže například služba specializovaná na japonské anime nebude muset katalog vyplňovat evropskou vatou.
Už aby zapli online stream kamer ze sídla EP. Za chvilku 30% hravě doženou…
Nic lepšího na práci nemají?
Nejpravděpodobnější scénář je, že začnou odstraňovat asi hlavně obsah z asie a pak něco z USA, aby dosáhli na těch debilních 30%.. Nebo nakoupí hromadu trapné a nudné EU-tvorby a zvednou ceny předplatného (nárůst počtu předplatitelů takový krok totiž rozhodně nepřinese a z něčeho to zaplatit musí).
Tak toto je iná diktatúra. Miesto toho aby si EU spravila jednotnú kvalitnú online streaming službu, za ktorú by mnohí radi zaplatili tak tu idú diktovať koľko % musí byť tvorby. Na kvalitu nehľadiac ide predsa o percenta.
Na tom je neco pravdy. Mohli zkusit udelat evropsky filmovy portal, misto tohoto. Evidentne, nastavit procenta nekomu je jednodussi…
Docela by mě zajímal tvůj věk, protože dát dohromady, že tohle je diktatura a EU měla vytvořit centrální službu nejde zrovna dohromady. Buď nechápeš pojem diktatura a nebo je ti 12.
@kllr007 nerikal nic o tom, aby se zakazaly ostatni streamovaci sluzby a pouzivala jen hypoteticka evropska…
Nauč sa čítať a nepýtaj sa druhých na vek, nie sme v škôlke .
Ja som nepísal že žiadne iné by nesli. Ale že by miesto diktovania kto čo má mať vo svojom produkte vytvorili produkt vlastný ako konkurenciu kde by si mohli dať aj všetko z EU.
Shánět evropské licence se těmto firmám finančně nevyplatí, místo toho spíš budou odstraňovat zahraniční obsah, dokud se nedostanou na limit.
Další trapný výmysl EU ničící svobodu internetu, a nejhorší je, že těch 30% jim ani zdaleka stačit nebude, podobně jako u emisí u aut, to za dva roky už bude třeba 40% s tím, že udělají plán na rok 2030 že to bude třeba už 60% obsahu.