Hlavní navigace

Eurokomise žene Google do kouta. Chce otevřenější Android a Play Store

20. 4. 2016

Sdílet

Zdroj: Redakce

Je tomu rok, co Evropská komise zahájila vyšetřování Googlu z důvodu možného zneužívání dominantního postavení na trhu s mobilními operačními systémy. Margrethe Vestagerová, eurokomisařka pro hospodářskou soutěž, toto vyšetřování v pondělí připomněla. Dnes Komise oficiálně oznámila předběžné opatření: Google zneužívá v rozporu s antimonopolními pravidly EU svého dominantního postavení tím, že ukládá omezení výrobcům přístrojů a operátorům mobilních sítí využívajícím systém Android.

Tři body, které EK vadí na Androidu a Play Storu
Tři body, které EK vadí na Androidu a Play Storu

Proti Googlu hrají tři věci. V Evropském hospodářském prostoru má 90% podíl na trhu s vyhledávači, mobilními operačními systémy i softwarovými obchody pro Android. Vyšetřování Komise zasahuje do všech tří bodů. Google svým chováním údajně omezuje konkurenci, partnery i spotřebitele. Co vadí konkrétně?

Námitky Evropské komise

Antimonopolní pravidla firma porušuje tím, že

  • jako podmínku pro udělení licence k některým proprietárním aplikacím Google od výrobců požaduje, aby do přístrojů předinstalovávali vyhledávač Google Search a prohlížeč Google Chrome a aby nastavovali Google Search jako výchozí vyhledávač,
  • výrobcům brání v tom, aby prodávali chytré mobilní přístroje, jež využívají konkurenční operační systémy na základě otevřeného zdrojového kódu Androidu,
  • finančně motivuje výrobce a operátory mobilních sítí za podmínky, že budou do svých přístrojů výhradně předinstalovávat vyhledávač Google Search.

Play Store jako stěžejní softwarový obchod nelze do systému integrovat, aniž by výrobce nenainstaloval i vyhledávač (a ten nastavil jako výchozí) a prohlížeč Chrome. Play Store nelze nainstalovat na forky (odnože) Androidu, protože součástí licence k obchodu je dohoda proti fragmentaci platformy. Komise má také důkazy, že podmínka exkluzivity vyhledávače měla v případě některých výrobců přístrojů a operátorů mobilních sítí vliv na to, zda předinstalovávali konkurenční vyhledávací služby.

Android je otevřený, tyto aplikace Googlu nikoliv

Konkurenceschopné odvětví mobilního internetu je pro evropské spotřebitele a podniky stále důležitější. Na základě našeho dosavadního šetření se domníváme, že společnost Google jedná v rozporu s antimonopolními pravidly EU, která platí pro všechny společnosti působící v Evropě. Neumožňuje totiž spotřebitelům širší výběr mobilních aplikací a služeb a brání inovacím jiných společností. Google má nyní příležitost reagovat na obavy Komise,“ říká Margrethe Vestagerová.

Co na to Google?

Evropská komise tyto námitky zaslala Googlu i jeho mateřské společnosti Alphabet. Na to okamžitě reagoval senior viceprezident a hlavní právník firmy Kent Walker. Ten doufá, že se mu podaří Komisi přesvědčit, že současně nastavený systém je jediný správný. Proč?

  • Výrobci zařízení do dohody vstupují dobrovolně. Každý může využít zdrojového kódy otevřeného Androidu a vytvořit vlastní odnož. Amazon to již udělal, v minulosti i Nokia.
  • Ti, kteří se do ekosystému Androidu zapojí a licencují si Play Store, se zároveň zavazují, že aplikace pro Android na jejich zařízeních budou bez problémů fungovat. To je plus pro spotřebitele, avšak víme, že ne všechny aplikace opravdu fungují všude. Vina je ale spíš na straně vývojářů.
  • Každý výrobce může kromě aplikací Googlu předinstalovat i další aplikace. Proto na většině telefonů najdeme software od operátorů, Microsoftu nebo Facebooku.
  • Android a Play Store je výrobcům dodáván zdarma. Jejich vývoj Google financuje z příjmů z vyhledávače a prodeje aplikací.
  • Každý spotřebitel si může do zařízení nainstalovat libovolný jiný software, i když konkuruje tomu od Googlu. Dokonce si jej může nastavit jako výchozí.

Dnešní přestřelka mezi Googlem a EK je možná jen začátek mnohaleté bitvy o kompromisy, které budou vyhovovat oběma stranám. Stejně tak už Komise šest let vyšetřuje firmu a vyhrožuje miliardovými pokutami kvůli zneužívání dominantního postavení ve vyhledávači a reklamě. Případ stále není blíže konci, než byl loni.

 

Zdroj: Google, EU

Byl pro vás článek přínosný?