Evropská komise: Google má monopol na hledání i kontextovou reklamu

0

Google je v hledáčku Evropské komise již od roku 2010. EK od té doby analyzovala, zdali (a případně kde) se americká firma chová protitržně. Vyšetřování se postupně zúžilo na čtyři hlavní body:

  • Google ve výsledcích zvýhodňuje odkazy na vlastní služby. Nejvíce je to vidět při vyhledávání hotelů, restaurací nebo produktů. Konkurence, ač může poskytovat relevantnější výsledky, je vidět méně, případně vůbec.
  • Ve výsledcích Google bez povolení využívá data třetích stran, například obsahy recenzí.
  • Vydavatelé, kteří chtějí nasadit reklamy Googlu, nemohou mít na stránkách reklamy třetích stran, případně musí být v menšině.
  • Kampaně vytvořené přes Google Adwords nelze přenést do konkurenčních reklamních platforem.

Google Nákupy škodí trhu

Loni na jaře dospěla EK k předběžnému závěru, že v prvním bodě Google opravdu zneužívá dominantního postavení. Komise konkrétně zmiňovala vyhledávače zboží (typu Heuréka nebo Zboží.cz), kterým Google škodí, protože ceny produktů srovnává přímo v obecných výsledcích hledání. Google na to koncem léta reagoval v tom smyslu, že jeho služba Nákupy trh nijak nedeformuje.

Takhle vypadají Google Nákupy
Takhle vypadají Google Nákupy 

Komise od té doby posuzovala obhajobu Googlu a dnes vydala stanovisko, které podpořilo předchozí závěr. Google zneužívá dominantního postavení tím, že na svých stránkách výsledků vyhledávání systematicky zvýhodňuje svou službu porovnávání obchodních nabídek.

Konkrétně se jí nelíbí argumenty Googlu, které stojí na tom, že obchody, jimiž proteče nejvíce peněz (eBay nebo Amazon), jeho vyhledávač nijak nepoškodil. Komise tvrdí, že trh se specializovanými vyhledávači zboží (jako zmíněná Heuréka nebo Zboží) je už natolik významným segmentem a důležitým nástrojem pro spotřebitele, že jej Google nemůže obsadit silou. Tedy výhodou, že mu patří 90 % webového vyhledávání.

Komise zaslala námitky Googlu (respektive mateřského Alphabetu) a dává mu 8 týdnů na reakci.

 

Reklamní monopol

Komise již dospěla k závěru také u dalšího bodu. Google si chrání své dominantní postavení v oblasti kontextové online reklamy. Brání stávajícím i potenciálním konkurentům včetně ostatních poskytovatelů vyhledávacích služeb a online inzertních platforem ve vstupu na tento významný trh a v dalším růstu.

Jeho kontextový reklamní systém AdSense funguje nejen v jeho vlastním vyhledávači, ale také na stránkách třetích stran. A ty, pokud chtějí AdSense nasadit, musí souhlasit s velmi přísnými podmínkami Googlu, které výrazně ztěžují nebo i znemožňují použít jiný reklamní systém.

Od roku 2006 měl Google ve smlouvách tři závadné podmínky:

  • exkluzivitu: třetí strany nesmí používat kontextovou reklamu pocházející od konkurentů společnosti Google,
  • přednostní umístění minimálního počtu kontextových reklam: třetí strany musí od Googlu odebírat určitý minimální počet kontextových reklam a rezervovat pro ně na svých stránkách s výsledky vyhledávání to nejprominentnější umístění. Nad kontextovou reklamou Googlu nebo vedle ní navíc nesmí být umístěna konkurenční reklama,
  • právo autorizovat konkurenční reklamu: třetí strany jsou povinny vyžádat si svolení Googlu s jakoukoliv změnou ve zobrazení konkurenční kontextové reklamy.

Komise tvrdí, že Google měl v uplynulých deseti letech v Evropském hospodářském prostoru 80% podíl v kontextové reklamě. Omezujícími pravidla bránil vzniku nebo růstu konkurence. Komise ale uznává, že Google nedávno smluvní podmínky AdSense změnil a ke zobrazování konkurenční kontextové reklamy je shovívavější.

Přesto vyšetřování nekončí a Google (Alphabet) má 10 týdnů na to se obhájit a vysvětlit, že dominantního postavení na trhu s kontextovou reklamou nezneužívá.

Android a ti další

Pro Google to není konečná. Komise v dnešním stanovisku připomněla, že ještě bude vyšetřovat zbývající dva body. Tedy omezování inzerentů a zneužívání cizích dat ve vlastním vyhledávači. K nim ještě žádné předběžné závěry neučinila.

Tři body, které EK vadí na Androidu a Play Storu
Tři body, které EK vadí na Androidu a Play Storu

Ve zvláštním případu týkající se Androidu a jeho zneužívání dominantního postavení, už ale Komise má jasno. V dubnu řekla, že Google porušuje antimonopolní pravidla tím, že

  • jako podmínku pro udělení licence k některým proprietárním aplikacím Google od výrobců požaduje, aby do přístrojů předinstalovávali vyhledávač Google Search a prohlížeč Google Chrome a aby nastavovali Google Search jako výchozí vyhledávač,
  • výrobcům brání v tom, aby prodávali chytré mobilní přístroje, jež využívají konkurenční operační systémy na základě otevřeného zdrojového kódu Androidu,
  • finančně motivuje výrobce a operátory mobilních sítí za podmínky, že budou do svých přístrojů výhradně předinstalovávat vyhledávač Google Search.

Závěr komisařky

Margrethe Vestagerová, komisařka odpovědná za politiku hospodářské soutěže, k tomu uvedla: „Google přinesl řadu inovativních produktů, které nám změnily život. To mu ale nedává právo odpírat ostatním společnostem možnost konkurovat a inovovat. Dnes jsme znovu doložili, že Google na svých stránkách s výsledky obecného vyhledávání nepřiměřeně zvýhodňuje svou vlastní službu porovnávání obchodních nabídek. To znamená, že uživatelům se nezobrazují ty nejrelevantnější výsledky jejich hledání. Také jsme vyjádřili obavu, že Google narušuje hospodářskou soutěž, když omezuje možnosti svých konkurentů umísťovat na stránky třetích osob kontextovou reklamu, což brzdí inovace a limituje výběr pro spotřebitele.

Google má nyní možnost naše obavy rozptýlit. Než se rozhodnu, jak v obou případech postupovat dále, jeho připomínky pečlivě zvážím. Pokud ovšem naše šetření povedou k závěru, že Google porušuje antimonopolní předpisy EU, je Komise povinna jednat v zájmu evropských spotřebitelů a chránit je i spravedlivou hospodářskou soutěž na evropských trzích.“

Zdroj: EU

Evropská komise: Google má monopol na hledání i kontextovou reklamu

Ohodnoťte tento článek!