Facebook byl přeceněn, čtvrtý den je jeho hodnota o 20 mld. USD nižší

0

Minulý pátek vstoupila největší sociální síť světa na akciový trh. Jedna z nejvyšších emisí historie měla ukázat, zda jsou dnešní internetové firmy znovu tak přeceněné jako před deseti lety, anebo ne.

Dnes je situace pochopitelně trochu jiná. Zběsilí investoři sice stále pumpují miliony dolarů do nadějných firmiček, některé sázky vyjdou (firmu pak draze koupí někdo větší), jiné ne (peníze jsou nenávratně utopeny). Facebook s emisí akcií otálel hodně dlouho – síť byla spuštěna už v roce 2004.

Akcie Facebooku

Akcie Facebooku, zdroj: Yahoo Finance

Facebook ale vyčkával, až značka a uživatelská základna bude opravdu silná, a hlavně, až si na sebe firma začne vydělávat. Obojí je splněno. Facebook má aktuálně přes 900 milionů uživatelů, tolik nikdy žádná jiná síť neměla. Co se týče návštěvnosti, je po Googlu druhým největším webem světa. V posledním kvartálu společnost utržila lehce přes miliardu dolarů, z toho 205 milionů čistého zisku.

Obchodníci tak ocenili akcii Facebooku na 38 dolarů, tržní hodnota firma byla díky tomu asi 105 miliard. V technologickém světě není moc firem, které by byly silnější. Už pár minut po IPO se ukázala hodnota jako příliš vysoká a cenová křivka padala strmě dolů. Až zásah bank a odkup akcií za vyšší cenu nastartoval opětovný růst na hodnotu o málo vyšší než nominální.

Jenže už od pondělí akcie Facebooku dále padají. Z 38 dolarů klesly v pondělí na 34 dolarů, v úterý to byl další propad za 31 dolarů a dnes je zatím hodnota okolo 32 dolarů. Tržní kapitalizace je okolo 87 miliard. Těžko předpovídat, jestli bude částka ještě dále klesat, ale Facebook rozhodně nedává impulzy k tomu, aby rostla.

Čistě internetové firmy bez hmatatelných produktů jsou totiž hodně přeceňované, špatně se odhaduje jejich vliv, hodnota, všechno je to jen kdyby. Například ukazatel P/E, tedy poměr mezi cenou akcie a čistým ziskem na akcii (za rok), je v případě Facebooku asi 73. Průměrná hodnota v oblasti technologií je jen 15.

Ale u velkých firem bývá ještě nižší: Microsoft (10,5), Apple (13,5), Intel (10,6), lehce výše jsou třeba IBM (14,5) nebo Google (18). Za poslední rok vydaly emise i další ryze internetové firmy, a tam už jsou hodnoty extrémní: Renren (55,7), LinkedIn (682,2). Při podnikání na internetu nebo v oblasti softwaru jsou ceny odvíjeny hlavně od možného potenciálu. Microsoft, Apple a další to musí oddřít na skutečném úspěchu.

 

Nespokojení jsou také současní akcionáři Facebooku, kteří už podávají žaloby na firmu i banky, které se o IPO staraly. Facebook byl prý uměle přeceněn a ještě měl údajně zatajit jakési důležité informace.

Ohodnoťte tento článek!

1 komentář