Hlavní navigace

Přehled posledních snah Facebooku bránit dezinformacím. Omezuje některé skupiny

18. 4. 2019

Sdílet

Od roku 2016 Facebook v rámci aktivní účastni v boji proti dezinformacím používá strategii o třech krocích: odstranit, omezit, informovat. Jeho síť je vlivná a jejím prostřednictvím se určité zájmové skupiny pokouší i ovlivňovat volby. S ohledem na měřítko sociální sítě takové akce nelze brát na lehkou váhu.

Proto si Facebook stanovil několik oblastí a 10. dubna 2019 nastínil, jak chce postupovat v blízké době dále. Přidal několik bodů do své třífázové strategie, která se týká produktů Facebooku, nikoli nutně jen stejnojmenné sociální sítě. Nemálo novinek specificky míří na funkci skupin na uvedené síti.

Změny na Facebooku

Na stránce Facebook Community Standards přibyla sekce (zatím jen v angličtině), kde lze sledovat konkrétní pokroky v boji s dezinformacemi v každém měsíci. Facebook bude vytvářet nová pravidla vyvstávající z aktuálních problémů. U fotografií sdílených na sociální sítí se ukazují tlačítka pro doplnění informací, zejména pak o článku a vydavateli. Zatím se to týká snímků zkontrolovaných třetími stranami, jež prověřují fakta, navíc jen USA.

Facebook

Podobně se jen u anglických a španělských příspěvků objevují indikátory důvěryhodnosti, jež odhalují etické standardy, vlastnictví nebo zdroje příjmů redakcí. Dále Facebook přidává do zvláštní sekce informace, z nichž bude odhaduje důvěryhodnost stránek na sociální síti. Také rozšiřuje způsoby, jak se vyhodnocují příspěvky pro hlavní stránku sítě. Cílem je zlepšit kvalitu zobrazených příspěvků.

Protože odbornic a odborníků, kteří kontrolují fakta, není dostatek (zřejmě jich bude vždycky nedostatek), chce Facebook více zapojit samotné uživatele a uživatelky. Někteří aktivnější se snaží odkazovat na profesionální informační zdroje. Zatím se ale Facebook stále nachází ve fázi diskuze až experimentování a hledání řešení. K ověřování informací zbývá dodat, že novým subjektem, který se na ověřování bude podílet, se nestává nikdo jiný než The Associated Press. Dotýká se to ovšem jen obsah v USA.

Skupiny na Facebooku

Vznikne i funkce pro skupiny, pomocí které bude možné sledovat dezinformační příspěvky a obsah odstraněný nebo označený kvůli porušení pravidel. Cílem je dát správcům a správkyním nástroj pro lepší přehled o tom, jak jsou ve skupině dodržována pravidla. Z toho by pak měli lépe pochopit, proč případně Facebook do chodu skupiny zasahuje.

Ten pak v následující týdnech začne přihlížet k chování těch, kdo skupinu spravují. V potaz vezme schválená členství nebo příspěvky, podle nichž snáze posoudí, jaká je povaha skupiny. Analýzu Facebook provede vždy při rozhodování o tom, jestli určitou skupinu odebrat.

Pokud nezávislá osoba ověří, že lidé ve skupině opakovaně šíří dezinformace, dojde k omezení zobrazování aktivit ze skupiny v proudu příspěvků na hlavní straně Facebooku. Dále budete moct dodatečně odstranit své příspěvky (i komentáře) ze skupin, v nichž se už nenacházíte. Tato možnost by měla být k dispozici v dohledné době, a to na globální úrovni.

Instagram

Určité změny se dotýkají i Instagramu. Mezi doporučenými snímky a snímky s určitým štítkem se budou méně objevovat fotky sexuálně pozitivní, ale i další. Jedná se o případy obrázků, které pravidla používání neporušují, přesto jsou z určitého důvodu považovány za choulostivé.

Messenger

Problémy se zneužíváním identit Messenger podobně jako jiné sítě částečně řeší zavedením indikátorů potvrzujících, že se jedná o ověřený účet. Aspoň u autorit tak bude zřejmé, jestli komunikujete skutečně s domnělými lidmi, resp. že přebíráte obsah právě od nich. Dále můžete spravovat, s kým jste vlastně na Messengeru propojeni.

Dále bylo zjednodušeno blokování jako další forma ochrany komunikace. Dočkali jsme se též indikátoru zvýrazňujícího zprávy přeposlané. Právě přeposílání zpráv bylo v rámci šíření dezinformací již v minulém roce značně probíráno a WhatsApp jej v reakci na četné incidenty omezil. Tyto novinky už byly v tomto roce uvedeny.

Byl pro vás článek přínosný?