Bývalá zaměstnankyně popsala systémovou neschopnost Facebooku potírat dezinformace

2
Facebook
Facebook
-
Zdroj: logo: Facebook | koláž: Petr Urban / Cnews

Palčivým problémem online sociálních sítí je efektivní šíření dezinformací. Snaží se ho potlačit komunikátory jako WhatsApp nebo Messenger, mikroblogovací platforma Twitter nebo sociální hegemon Facebook. Jenže zejména velký modrý je trvale kritizován za to, že nedělá dost. Jeho snahy o kontrolu sdíleného obsahu jsou nedostatečné, byť firma občas vydá report, že odstranila neautentické účty nebo obsah.

Jindy ovšem učiní opačný krok. Před rokem vyjmula z kontrolování pravdivosti sdělení politické reklamy, kterým tak vyklidila prostor pro manipulace a lhaní. Začátkem letošního září Zuckerberg oznámil, že týden před americkými prezidentskými volbami Facebook přestane přijímat nové reklamy. Chce také mazat příspěvky s nepravdivými informacemi ohledně voleb. Dříve uvedl, že nabídne možnost nastavit omezení zobrazování politických reklam.

Na problematiku nekontrolovaného šíření dezinformací v květnu navázaly dva satirické weby, jež na Facebooku vystavily zprávu o to, že Mark Zuckerberg zemřel. Zpráva se po sociální síti úspěšně šířila. Weby reagovaly na tvrzení ředitele firmy, že dezinformace na Facebooku nemohou ovlivňovat volby. V červnu několik obřích firem a mnoho menších podniků a neziskových organizací na protest proti chování Facebooku na sociální síti přestalo inzerovat. Ten tím přišel o miliardy, ale jeho existence nebyla ohrožena. (Stovka největších inzerentů činí jen 6 % příjmů firmy z reklamy.)

Kampaň Stop Hate for Profit se snaží přimět sociální sítě (a zejména Facebook), aby přestaly upřednostňovat zisky před lidmi. Problémy nenastávají jen s politickými sděleními. Nedávno z jedné výzkumné práce vyplynulo, že Facebook podporuje šíření mj. konspiračních teorií popírajících holokaust. Skupina Avaaz v srpnu nabídla velký report, jenž dokumentuje, že se Facebookem masově šíří dezinformace týkající se COVIDu-19.

Svědectví zaměstnankyně o systémovém problému Facebooku

Magazín BuzzFeed před několika dny nabídl znepokojivou výpověď bývalé zaměstnankyně Facebooku. Datová vědkyně Sophie Zhang byla z Facebooku v tomto měsíci vyhozena poté, co odmítla změnit své postoje ohledně práce, když tlačila na vedení, aby se více věnovalo odhalování a zastavování úmyslně škodlivých koordinovaných aktivit.

Z jejího prohlášení vyplývá, že Facebook ignoroval, případně příliš pomalu reagoval na zjištění, že falešné účty podrývají demokratické volby a jiné politické záležitosti všude ve světě. Zhang prý sama během moderování činila bez dohledu rozhodnutí, která ovlivnila prezidenty a jiné vlivné politické osobnosti. Tvrdí, že má krev na rukou.

Jeden z publikovaných konkrétních případů se týká podpory honduraského prezidenta skrze tisíce neautentických účtů. Facebooku zareagoval nejdříve po devíti měsících. Podobně byla opozice v Ázerbájdžánu pod palbou tisícovek neautentických účtů. Za kampaní stála vládnoucí strana a Facebook se problémem zabýval rok po odhalení aktivit. Zhang a další dále odstranili přes 10 milionů falešných reakcí a fanoušků a fanynek vysoce postavených političek a politiků v Brazílii a USA během voleb před dvěma roky.

BuzzFeed uvádí ještě další případy. Zhang nepopisuje dílčí selhání, ale vykresluje systematické chování a interní nastavení Facebooku. Problémy systematicky přehlíží a moderátorům a moderátorkám neposkytuje dostatečnou institucionální podporu. Jeden z vysoce postavených manažerů firmy v reakci na Twitteru uvedl, že falešné „lajky“ nemají přednost před urgentnějšími hrozbami.

Celebrity na protest vypínají facebookové účty

Kromě toho pokračují protesty proti chování Facebooku. Již zmíněná kampaň Stop Hate for Profit původně proběhla v červenci, teď se ale znovu rozjela, byť na jiné úrovni. Příspěvky s hashtagem #StopHateForProfit začaly zveřejňovat některé hollywoodské celebrity, které se zavázaly na den vypnout svůj účet na Facebooku. Upozornily na to Seznam Zprávy. Svůj účet vypnul např. Sacha Baron Cohen, jenž výzvu k vypnutí poslal do světa jako první, ale také Leonardo Dicaprio nebo Kim Kardashian.

Zdroje: Avaaz | Bloomberg | BuzzFeed | CNN | DVTV | Guy Rosen na Twitteru | Kim Kardashian na Twitteru | Leonardo Dicaprio na Instagramu | Mark Zuckerberg na Facebooku | Sacha Baron Cohen na Twitteru | Seznam Zprávy | Stop Hate for Profit | The Verge

Bývalá zaměstnankyně popsala systémovou neschopnost Facebooku potírat dezinformace
Ohodnoťte tento článek!
2.7 (53.33%) 12 hlas/ů

2 KOMENTÁŘE

  1. „Palčivým problémem online sociálních sítí je efektivní šíření dezinformací.“

    Mozna pro tebe a dalsi podobne slunickare. Pro inteligentniho cloveka dezinformace problem neni, protoze si vzdy dela nazor az z vice zdroju!