Facebook není „in“. Nejmladší jedinci ho loni opouštěli rychleji, než se čekalo

Mladí do 25 let Facebooku vysílají jasný signál.

10
Facebook
Facebook

Neuškodí se občas podívat hlouběji do sociální džungle, abychom lépe porozuměli světu. Možná si pamatujete, že již před několika roky se hovořilo o tom, že mladí lidé už Facebooku tolik neholdují. Facebook u teenagerů a teenagerek začal ztrácet popularitu poprvé v době, když na sociální síť začali přicházet jejich rodiče. To už samozřejmě nějaký ten pátek je.

Od té doby se nejmladší uživatelky a uživatelé ve větší míře zajímají o alternativní sociální sítě. Čerstvý report firmy eMarketer tvrdí, že v USA z Facebooku odešlo loni 2,8 milionu lidí do 25 let věku. K největší ztrátě došlo ve věkové kategorii 12-17 let, kde došlo k 9,9% poklesu (tj. cca 1,4 milionu lidí). Původní odhad firmy přitom počítal s 3,4% poklesem.

Výsledky studie, jež zveřejnil magazín Recode, nejsou pro Facebook příznivé. Momentálně se to může zdát jako nedůležité, dlouhodobě ale Facebook bude nezájmu mladých muset čelit. S trochou nadsázky mu hrozí, že se z něj časem stane „seniorská síť“. (Ve velkých uvozovkách.) Rok 2017 byl druhým rokem, kde k poklesu zájmu uvedené věkové skupiny došlo.

Facebook není v kurzu

Kvantitativní data přirozeně nenabízí vysvětlení situace samy o sobě. Lze se domnívat, že Facebook u mladých jedinců prohrává právě proto, že jej nevnímají jako „cool“ produkt. Jsou na něm všichni, používat ho není vůbec dobrodružné ani zajímavé. Dalším faktorem může být, že jsou dostatečně rozšířené jiné platformy, skrze které mohou mladí zůstat v kontaktu se svými blízkými, může to být např. WhatsApp.

Facebook
Facebook

Dále se zdá, že se mladí lidé více zajímají o své soukromí v tom smyslu, že si nepřejí všechno ukládat. Snapchat, který pravděpodobně drtivá většina lidí nad 25 let nechápe, nabídl přímou i nepřímou komunikaci, kde lze obsah nastavit tak, aby byl dostupný jen jednorázově a dočasně. Právě tento koncept ovšem Facebook loni okopíroval a podobné funkce nasadil na všech svých platformách.

Možná si ale pamatujete, že dočasné příspěvky nejsou populární právě na samotném Facebooku, kde se firma všemožně snaží funkci prosadit. Naopak nástup těchto funkcí výrazně pomohl Instagramu, který je využívá zřejmě v největší míře, oblíbené jsou však také na WhatsAppu. V letošním roce se Facebooku u mladých opět nepovede nejlépe – v USA by jej mělo opustit 2,1 mil. lidí do 25 let, odhaduje eMarketer. Obecně platí, že čím nižší věk, tím větší procento těchto lidí platformu přestane používat.

Facebook není „in“. Nejmladší jedinci ho loni opouštěli rychleji, než se čekalo

Ohodnoťte tento článek!

10 KOMENTÁŘE

  1. Facebook byl vzdycky takovy divne srackoidni. Kdyz jsem se mel poprve orientovat, tak mi prislo, ze je to nejaky divny kocpoes, ktery nevi co kde ma. Jeste i dneska po letech mne mate, kde na co kliknout a udelat.
    Jinak se ale staci podivat, jak FB tlaci jednak reklamu hlava nehlava a porad cloveku neco „nabizi“, rozumej vnucuje, neda se to ridit, nastavit, nic. Ani blbe trideni podle casu, nejde nastavit jako default. Mne osobne to prijde otravne a pres miru. Jeho pozitivni stranka je, ze je tam spousta ruznych zajmovych skupin, takze je to zajimave.

  2. Tombomino – je to jak píšete, ale já jsem se na nějaké vyplňování vykašlal, stejně když jsem napsal profesi tak mě fb napsal že to není pravda a další. Reklamu tam nemám – a fb využívám jen když si vzpomenu na nějakého spolužáka a taky jsou tam různé skupiny které mě zajímají.