Hlavní navigace

Facebook přiznal další pochybení a slibuje, že lépe ochrání naše soukromí

25. 7. 2019

Sdílet

Na nedávné informace o rekordní pokutě od FTC Facebook oficiálně zareagoval. Potvrdil její výši, slíbil učinit změny ve jménu lepší ochrany soukromí a přiznal další pochybení.

Nedávno vyšlo najevo, že FTC po vyšetřování zahájené po odhalení kauzy Cambridge Analytica uděluje Facebooku rekordní pokutu ve výši 5 mld. dolarů, dále musí firma učinit určité změny pro lepší soukromí. Kritika tvrdí, že výsledek je slabý. Akcie sociálního giganta vzrostly. Zuckerbergův podnik dne 24. července 2019 oficiálně zareagoval. Doznává se k dalšímu pochybení ohledně ochrany uživatelských dat a nastiňuje změny, které hodlá na základě dohody s FTC provést.

FTC sama ve stejný den potvrdila, že pokutu uděluje. Také oznámila, že žaluje Cambridge Analyticu.

Co chce Facebook změnit v reakci na FTC?

Už se těžko dopočítáme toho, kolikrát jsme ze strany Facebooku slyšeli sliby o tom, že firma bude lépe chránit soukromí uživatelů a uživatelek jejích produktů. Každopádně je to tady zase. Colin Stretch a Mark Zurgeberg potvrdili pětimiliardovou pokutu a uvádí, že na základě dohody Facebook vypracoval novou strategii, která ho donutí výrazně změnit praktiky a zaměřit se na soukromí.

Tip: Facebook odolává skandálům. Má rekordní zisk a ještě více uživatelů

Po milionté jsme se dozvěděli, že Facebook nese zodpovědnost za lidi používající jeho produkty a že si s nimi znovu musí vybudovat důvěru. Co se změní? V tomto je Facebook převážně spíše vágní, nicméně:

  • Slibuje lepší identifikaci a následnou likvidaci rizik spojených se soukromí.
  • Chce lépe dokumentovat své rozhodnutí a sledovat jejich dopad.
  • Na technické úrovni hodlá lépe chránit soukromí pomocí automatizace.

K základním pilířům by měly patřit transparentnostzodpovědnost. Každé čtvrtletí firma podstoupí certifikaci, která ověří, že mechanismy pro zajištění soukromí fungují. Zuckerberg svým podpisem pokaždé potvrdí, že všechno funguje, jak bylo určeno. Na soukromí bude dále dohlížet představenstvo společnosti. Informovat jej bude nezávislý poradce či poradkyně.

Tak vypadá v kostce plán Facebooku, jak zlepšit soukromí uživatelů a uživatelek v reakci na FTC (foto: Facebook) Tak vypadá v kostce plán Facebooku, jak zlepšit soukromí uživatelů a uživatelek v reakci na FTC (foto: Facebook)

Tato osoba bude sledovat praktiky pro zajištění soukromí. Na Facebook by měly více dohlížet také FTC, americké ministerstvo spravedlnosti a také SEC, která vedla vlastní vyšetřování. Firma dále přiznává, že ani s novými opatřeními nemůže všechny problémy vyřešit sama, takže zformalizuje a prohloubí snahu o komunikaci s externími expertkami a experty.

Sdílení dat s partnery omezeně pokračovalo

Nová pravidla by prý měla zabránit případům, jako je ten následující. Facebook se totiž s výše popsanými závazky současně přiznal k dalšímu pochybení. Přestože zejména v souvislosti s kauzou Cambridge Analytica sliboval, že už není možné, aby měl někdo nepovolaný přístup k uživatelským datlům na Facebooku, určitá skulina zůstala.

Pamatujete na loňský případ, kdy měl Facebook neoprávněně sdílet data o přátelích s 60 výrobci mobilů? Facebook se bránil tím, že firmy svazovaly přísné podmínky, šlo jen o to, aby sociální síť integrovaly do svých mobilů. Jenže přístup nebyl uživatelsky schválený. „Velký modrý“ začal v dubnu zřejmě v reakci na Cambridge Analyticu přístup omezovat. Později vyšlo najevo, že přístup k datům byl širší a vztahoval se ke zhruba 150 technologickým firmám.

Nedávno se prý Facebook od třetí stany dozvěděl, že tucet partnerských subjektů má k datům nadále přístup. Aktivně jej prý v omezené míře využívaly Microsoft a Sony. Šlo údajně o zajištění provozu funkcí jako možnost použití Facebooku na PlayStationu nebo synchronizace údajů o přátelských kontaktech. Přístup tímto končí.

Provozovatel sociální sítě tedy nebyl důsledný v omezení API. Navíc na povrch nekontinuálně vyvěrají další problémy Facebooku. Letos v květnu The Intercept odhalil, že stovce různých mobilních operátorů v 50 zemích předával informace, které sociální síť našla ve vašem smartphonu. Nezdá se, že by Facebook skutečně chápal, co dělá špatně, a snažil se to změnit. Někteří poukazují např. na to, že po 18 měsících od původního slibu stále nemají všichni možnost se zcela vyvázat ze systému pro detekci tváře.

Zdroj: Facebook Newsroom 1 | 2

Byl pro vás článek přínosný?