
Již v roce 2011 byla v USA odstartována hromadná
žaloba proti Facebooku. Některým jeho uživatelům a uživatelkám se
nelíbilo, že se jejich jména a profilové
fotografie objevovaly ve lstivých reklamách. Tyto reklamy jistě řadu lidí
zmátly, protože to vypadalo, že jejich přátelé a známí dobrovolně rozdávali
lajky daným službám, produktům či značkám. Přehlédnout, že se jedná o reklamu,
nebylo vůbec těžké.
Příklad reklam, ke byla využita jména a profilové fotografie | Zdroj: Fraley v. Facebook
Reklamní mašinérie jménem Facebook podle původních pěti
žalobců a žalobkyň navíc porušila zákon v Kalifornii, jenž zakazuje
využívat vyobrazení a jména lidí v reklamách bez jejich souhlasu. Žaloba
se rovněž dotýkala dětí do 18 let, kde by si Facebook podle žalobců měl nejdříve
opatřit svolení rodičů.
V srpnu 2013 soud určil, že musí Facebook vyplatit 20 milionů
dolarů poškozeným, kteří se stihli k žalobě přidat. Možné to bylo do
2. května 2013. Po letech byla vyřešena odvolání a od 17. listopadu
byly díky tomu soudem určené peníze uvolněny. Poškození tak ve svých poštovních
schránkách začali nacházet šeky. Vyrovnávání
v hodnotě 15 dolarů ovšem působí jako špatný vtip.
Hahahaha @facebook I won a lawsuit against you #gonnasospenditallinoneplace pic.twitter.com/FiMAXxhe6w
— Michael (@michaellgoodwin) November 21, 2016
Zdroj: Fraley v. Facebook via NBC
New York