Finanční výsledky AMD za Q4: téměř tři a čtvrt miliardy $, příští rok poroste o dalších 40 %

35

AMD se v Q4 2020 dostalo tržbami na skoro tři a čtvrt miliardy dolarů a celoroční tržby byly 9,76 miliardy $. Příští rok by to už mohlo být 14–15 miliard $.

Po finančních výsledcích (hodně překvapivých) Intelu, které jsme probírali v pondělí, oznámilo včera svoje výsledky za poslední kvartál a také celý rok 2020 i AMD. U toho je to vždy napínavější a je zajímavé sledovat, zda se mu daří růst a získávat pozice na trhu proti Intelu. Dlouho totiž vypadalo tak, že jeho nové procesory Ryzen sice měly slušný ohlas, ale na finanční úspěšnosti firem se tím toho moc neměnilo.

Poslední výsledky AMD ale jsou o dost jiné. Ještě před rokem a půl byly pro AMD rekordní tržby 1,8 miliardy dolarů za čtvrtletí, poté se před rokem v Q4 2019 dostalo na 2,1 miliardy. Firma před třemi měsíci při vyhlášení výsledků za Q3 2020 oznámila prognózu, že v čtvrtém kvartálu očekává tržby okolo třech miliard (2,9–3,1 miliardy $). Toto o něco překonala, i když ne zdaleka tak závratně jako Intel: reálné tržby byly nakonec 3,244 miliardy dolarů. AMD tím navýšilo tržby o 53 % proti stavu před rokem.

Firma v Q4 2020 nezvýšila průměrnou hrubou marži, ta je na 45 % jako před rokem – toto je asi proto, že přibylo hodně tržeb z čipů pro konzole, které průměr táhnou dolů. AMD mělo ovšem v Q4 2020 rekordní zisk – ten dosáhl 1,781 miliardy dolarů, což vychází 1,45 dolaru na jednu akcii. Číslo je ovšem ovlivněné tím, že AMD si zaúčtovalo daňový bonus, který přidal 1,301 miliardy (1,07 dolaru na akcii) k tomu, co firma reálně vydělala.

Finanční výsledky AMD za Q4 2020
Finanční výsledky AMD za Q4 2020 (Zdroj: AMD)

Tento bonus je jednorázová záležitost, bez něj by zisk byl výrazně nižší. Když se podíváme na tzv. non-GAAP účetní údaje, které takovéto mimořádné vlivy pomíjejí, vychází zisk 636 milionů dolarů (52 centů na akcii), o 66 % vyšší než v Q4 2019 (tehdy non-GAAP účetnictví uvádělo zisk 383 milionů $).

Ryzeny dál stoupají

Na výsledku se podílely obě divize AMD, ale stále výrazně dominuje spotřebitelská oblast, osobní počítače: Divize Computing and Graphics, pod níž jsou procesory Ryzen a grafiky Radeon měla v Q4 2020 tržby 1,96 miliardy dolarů, což byl 18% růst (jak meziročně, tak proti předešlému kvartálu Q3 2020). Největším faktorem byly podle AMD silné prodeje procesorů Ryzen. A to jak v desktopu, tak v noteboocích, kde opět byly prodeje mobilních procesorů (Ryzen 4000) rekordní. Divize měla provozní zisk 420 milionů dolarů.

Finanční výsledky AMD za Q4 2020 Divize Computing and Graphics
Finanční výsledky AMD za Q4 2020 – Divize Computing and Graphics (Zdroj: AMD)

O prodejích grafik toho AMD moc neříká – jejich průměrné prodejní ceny a údajně také prodeje co do počtu kusů údajně stouply po vydání Radeonů RX 6000, ale není zmíněno jako moc. Tržby z grafik jsou asi stále výrazně menší částka proti tržbám za procesory.

Prodeje procesorů pro servery rostou, ale pořád asi pomalu

Druhá divize Enterprise, Embedded and Semi-custom je dlouhodobě zajímavá tím, že její výsledky obsahují příjmy za procesory Epyc. S těmi se AMD snaží probourat do serverového trhu, ale podle finančních čísel ho zřejmě Intel pořád (vzdor tomu, že nabízí asi už evidentně překonané 14nm produkty) nechává jen paběrkovat.

Tato divize měla v Q4 2020 tržby 1,28 miliardy $ a provozní zisk 243 milionů $. Loni byly tržby této divize za Q4 2019 jenom 465 milionů, takže jde o velmi pěkné zlepšení, které je ale asi dáno s převážné části tím, že loni se již téměř nevyráběly APU pro předchozí generace konzolí, kdežto nyní AMD naplno zásobuje Microsoft a Sony snažící se vyrobit maximum nových Xboxů Series X/S a PlayStation 5.

Finanční výsledky AMD za Q4 2020 Divize Enterprise Embedded and Semi custom
Finanční výsledky AMD za Q4 2020 – Divize Enterprise, Embedded and Semi custom (Zdroj: AMD)

AMD uvádí, že Epycy začaly být nabízené v nových instancích cloudů Amazonu. Oraclu a Alibaby, a vzrostly objednávky výrobců serverů Dell, HPE a Lenovo. Tržby rostly proti předchozímu kvartálu – nic jiného se ale nečeká a AMD neuvádí, o kolik, jen že byly rekordní (i zde ale platí, že cokoli jiného by naopak byla negativní zpráva). Asi stále nenastal zlom a nějaký explozivní boom, růst je pořád pomalý a pozvolný. To také asi nechává Intelu spoustu času, aby zkonsolidoval svoje pozice a „vrátil se“, až mu to dovolí vyřešení jeho problémů s výrobním procesem.

Epycy Milan až v březnu

AMD přitom sdělilo ještě jednu novinku týkající se serverů. Procesory Epyc třetí generace „Milan“ s novou architekturou Zen 3 mají oficiálně vyjít v tomto kvartálu, a to v březnu (mezinárodně marci). Původně se trošku očekávalo, že je AMD vydá ještě do konce roku 2020, ale zřejmě jsou o něco opožděné. Skluz má ovšem i 10nm konkurence od Intelu.

Tržby za celý rok na dohled 10 miliardám

Celoroční tržby firma měla 9,763 miliardy dolarů – o 45 % větší, než za rok 2019 (tehdy 6,731 miliardy). Hrubá marže vycházela pro celý rok také na 45 %. Čistý zisk byl vysokých 2,49 miliardy dolarů (2,06 dolaru na akcii), ale opět, bylo to kvůli onomu daňovému bonusu, hrubý provozní zisk před daněmi byl 1,369 miliardy. V non-GAAP číslech by zisk byl jen 1,575 miliardy proti 756 milionům v roce 2019, což by byl nárůst o 108 %.

Finanční výsledky AMD za celý rok 2020
Finanční výsledky AMD za celý rok 2020 (Zdroj: AMD)

Pokud vás zajímají výdaje, dosáhly investice do výzkumu a vývoje 1,983 miliardy $, ostatní náklady (fungování firmy, marketing, administrativa) spolkly 995 milionů $. Volný cashflow byl plus 777 milionů dolarů a firma měla na konci roku 2,29 miliardy dolarů hotovosti.

Příští rok růst o 37 %

Nakonec ještě musíme zmínit prognózu AMD na následující vývoj, která je jako obvykle součástí kvartálních výsledků a často bývá i nejzajímavější. AMD očekává, že tržby v Q1 2021 nijak významně neklesnou, což dříve mezi čtvrtým a prvním čtvrtletím bývalo norma. Očekávané tržby v Q1 2021 jsou 3,2 miliardy dolarů plus minus 100 milionů. Meziročně by to proti loňskému výsledku v Q1 2020 byl nárůst tržeb o 79 %. Je přitom opět možné, že se prognózu povede o něco předstihnout, takže by se nakonec tržby mohly vyrovnat výsledku za Q2 2020 nebo ho překonat. Hrubá marže by měla být okolo 46 %.

AMD už na rozdíl od Intelu uvádí i očekávání na celý rok 2021. V tom AMD čeká průměrnou hrubou marži už 47 % a zejména značné zvýšení tržeb, tedy další expanzi. Meziročně, tedy proti 9,763 miliardy za rok 2020, by tržba v roce 2021 prý měla být zhruba o 37 % vyšší (to by znamenalo 13,375 miliardy $). Firma jinak také uvádí, že dle svých očekávání bude za příští rok platit asi 15% daňovou sazbu.

Finanční výsledky AMD za Q4 2020 - výhled Zdroj: AMD

Odhad tržby je opět samozřejmě plus minus a zatím asi opatrný odhad, protože jsme zatím na samém začátku roku. Je proto celkem reálné, že nakonec by to pro AMD mohlo vypadat ještě lépe, tedy pokud se nějak špatně nevyvinou makroekonomické podmínky nebo přijde nějaká nečekaná rána.

Tip: AMD se spojí s Xilinxem. Koupí výrobce FPGA za 35 miliard $ čistě v akciích

Ještě v tom asi není akvizice Xilinxu, jenž se má spojit s AMD, ale finální dokončení se čeká až před koncem roku 2021. To znamená, že poté v roce 2022 by se tržby AMD zvedly ještě o tuto novou divizi FPGA. Xilinx by mohl přidat aspoň ještě další tři až čtyři miliardy $.

Finanční výsledky AMD za Q4 2020 - Trend tržeb Zdroj: AMD

Galerie: Finanční výsledky AMD za Q4 2020

Zdroj: AMD

Finanční výsledky AMD za Q4: téměř tři a čtvrt miliardy $, příští rok poroste o dalších 40 %
Ohodnoťte tento článek!
4.6 (92%) 10 hlasů

35 KOMENTÁŘE

  1. Tak to vypadá, že to s navyšováním výrobních kapacit nebude moc horké. Jestliže jsou teď ve 4Q/20 a 1Q/21 schopni vykázat 3,2-3,3 miliardy tržeb a za rok očekávají 13,4 miliardy, není tam prakticky žádné navýšení. Lisa sice mluvila o tom, že na 2. pololetí nějaké navýšení objednané mají, ale asi to nebude nic významného.
    Jinak ale pěkné výsledky. Škoda jen, že je nechtějí trochu lépe rozsegmentovat, aby bylo vidět, jak na tom jsou jednotlivé kategorie produktů.

    • AMD ocekava vyrobu grafik, kterou uspokoji vsechny zakazniky v 2. pololeti 2021.
      Jim asi hrablo ne?
      Ach jo.
      Takze celej rok na GTX1080.
      PC hrani umre, protoze neni grafika, nekoupim zadnou novou hru a jiste nebudu sam.

      A ano, nevypada to na navysovani vyroby. :-/

    • Oni by to mozno radi rozsegmentovali ale mam pocit, ze na to teraz nemaju priestor. Musi sa ukludnit situacia.
      Je nedostatok vsetkeho, tak pravdepodobne segmentuju hlavne podla zisku. Ak by mali kapacity, tak by vedeli poriadne zvysit predaje a podkurit Intelu. Tu ma vyhodu Intel a vdaka tomu sa drzi ako sa drzi a AMD neziskalo na trhu lepsiu poziciu.
      Intleu zahrala do karat Corona. Predava sa v podstate vsetko a tak vykon alebo technologicky naskok nehra taku rolu ako by hral za normalnych okolnosti.

      • Holeček má na mysli segmentaci ve smyslu kde přesně co prodali a kde přesně kolik vydělali … protože například hláška „prodali jsme rekordní počet epyců“ může znamenat, že prodali o jeden víc, než loni
        … a co jsou ty normální okolnosti? Jako že má tsmc neomezené možnosti výroby? To ale můžeme řísti o intelu, že kdyby nepodělal procesy, amd neexistuje …

    • Mě zaujal růst marže. Vezmeme-li v úvahu, že velkou část produkce AMD za 2020 sebraly konzole, které na tom s marží budou asi poměrně bídně, je celková úroveň 45% poměrně dobrá – a i očekávaný růst na 47% v 2021 ukazuje, že po saturaci konzolového trhu je příležitost se „zahojit“ na produktech s vyšší marží (tj. AMD může výrazně potlačit negativní efekt nákladů promarněné příležitosti).

      Podle mých předpokladů má AMD ještě cca 2-3 roky než se s plnou konkurenční silou vrátí Intel do segmentu CPU. Jsem zvědavý, zda a jak téhle příležitosti využijí. Bude hodně zajímavé sledovat jejich strategii i taktiku, zejména jakým způsobem budou akcentovat vývoj CPU/GPU, nebo zda se pustí do nějakého nového segmentu (Xilinx) či zda dojde k dalšímu prorůstání dříve striktně oddělených segmentů. Proti tomu může samozřejmě hrát vývoj na trhu (Covid, pravděpodobný nadcházející krizový rok na burzách, hosp. krize celosvětového charakteru.) V tomto ohledu IMHO nuda panovat tedy nebude.

      • Vás zaujal růst marže a analytiky při té telekonferenci taky. Jen opačně než vás. Šili do Lisy, jak je možné, že marže splnila jen očekávání a je na 45 %, když tržby výrazně překonaly odhad. Chtěli slyšet, jak je to s maržemi v jednotlivých segmentech, ale moc se toho nedozvěděli. Jen to, že marže v grafickém segmentu patří k těm horším a u Ryzenů k těm lepším. Což asi není úplně dobrá zpráva pro hráče. Grafiky budou až při nedostatečných výrobních kapacitách až na druhé koleji.

          • Ono za tím je všechno možné, třeby zmiňovala vyšší investice do výzkumu nebo se na tom negativně podepsaly i ty vyšší zásoby zmiňované v článku (náklady na pořízení započítány, příjmy z prodeje ještě ne).

        • Znova zopakuju, že marže na konzolové čipy byly asi extrémně nízké, protože jak jinak vysvětlit cenu celé PS5 v hodnotě lehce přes 13 tisíc Kč? Za to v koncovce nekoupíš ani srovnatelné CPU s deskou a RAM, natož grafiku, SSD, zdroj a krabici. I kdyby to Sony zadotovalo ze 100% (tj. cena 13 litrů by šla celá za AMD, což nevidím jako pravděpodobné), tak i tak tam nevidím možnost, jak levněji vyrobit 308mm2 (pro srovnání, chiplet zen3 má cca 80mm2) velký čip aby měl marži oněch 45%.

          Takže IMHO tohle je důvod. A myslím, že logicky Lisa nechtěla „shodit“ svou dlouhodobou strategii pokrytí co největšího herního segmentu.

          • Že budou vyrábět konzolové čipy snad věděli i předtím, když tu marži odhadovali spolu s tržbami. Tedy otázka zněla, proč tržby překonali a marži ne. A není to otázka moje, je to otázka těch několika analytiků, kteří se Lisy na tu marži ptali.
            Lisa samozřejmě mlžila jako vždycky. Což není výčitka, jen takové připomenutí, že to manažeři dělají a jen těm od Intelu se to ve zdejších diskuzích vyčítá.

            • Možno preto ze objednávky konzolovych čipov sa behom roka navýšil o pár miliónov?

            • Vývoj a dodávky pro konzole byly dlohodobě v horších časech pro AMD přínosem, dnes při změněné situaci jsou spíše zátěží. Na druhou stranu AMD je asi jedno jestli vyrábí APU pro konzole či GPU do GK. V obou případech bude inkasovat pravděpodobně jen okolo 1US$/mm2_7nm. U Ryzen 5800X je to nejspíš násobně více.

          • apu ps5 je jeden čip, cena holého čipu je cca 114 dolarů, možná si je nechává pouzdřit Sony, tím pádem by těch 40% marže nebyla vysoká suma … čiplet je sice levnější, ale do cpu jdou často dva + IO na interposeru, mnohem složitější implementace, takže mají co dělat tu marži udržet … cena holého graf čipu je cca 260 dolarů, + pouzdření, a při prodejních cenách, které AMD za grafiky původně nasadilo, ani na těch 45% nedosáhnou … zbývají Epyc, tam by neměl být problém … zapoměl jsem ještě apu do pc a mobilní … tam s těmi maržemi to asi taky nebude velká sláva …

            • Tak podle propočtů co dřív kolovaly když se hodnotilo to kolik asi vyjde 3080 tak výroba RTX3080 na TSMC procesu, což by bylo přes 400mm může vyjít na 70-80 dolarů a u samsungu teoreticky o 20-30 dolarů níže, při 308mm čipu bych tipoval tu cenu Soc pro PS5 poloviční, ale ano počítám jen samotný křemík, nic jiného.

            • no nevím, velikost 3080 je 628mm2, rx 6800 má 520mm2 a cenu cca 260 dolarů, 7nm wafer stojí přes 15 tisíc dolarů a takhle velkých čipů z něj vyleze maximálně těch 60, u větší nvidie ještě méně … takže cena určitě nebude 80 dolarů, ale 3-4x víc … apu v ps5 má 308mm2, z waferu vyleze cca 130 kompletně funkčních, možná pár ne úplně, co se ještě dají použít…

            • tak beru zpět, podle posledních údajů je cena za 7nm wafer něco přes 9 tisíc dolarů … v současnosti … takže ceny těch čipů o třetinu nižší

          • A proč by nemohla tolik stát, PS je služba primárně, a ten kus HW je jen nástroj k poskytnutí té služby.

            Nicméně jsou to čipy na zakázku, takže AMD to neprodává jako vlastní produkt, marže je nízká. Pokud SoC PS5 má 308mm tak jeho výrobní náklady mohou být něco jako 50 dolarů. Kdyby to bylo nějaké APU pod značkou AMD, tak by ho AMD klidně prodalo za 3 sta dolarů, ale pokud to sony prodají za nějakých 70 dolarů, což znamená že jsou na „obří“ marži nějakých 40%, pokud mají 10% tak to sony koupí třeba za 55. Takže není problém celé zařízení vyrobit na hranici nákladů a prodávat za 500 když primární příjem má být ze služeb.

            • No ale přece přesně to píšu – PS5 je dotovaná Sony, tj. logicky si u AMD museli vyjednat nízké/výhodné ceny. A nízká cena = nízká marže. V objemech, ve kterých se prakticky celý rok APU pro PS5/XBOX vyráběly, to muselo s celkovou marží AMD zahýbat směrem dolů. Ten příklad jsem psal jako absurdní (limitní) extrém, je jasné, že Sony konzole nedotuje ze 100%.

  2. Amd se dari.
    Za minuly rok jsem nestavel jedine pc na intel. Nikdo (vcetne me) to nechtel.
    80% sestav co jsem delal melo Ryzen 1600af nebo Ryzen 3100
    Takze zpravam o zisku docela verim.
    Nezbyva nez poprat at se dari dal a hlavne neusnout na vavrinech. Intel urcite zabojuje.

    • stavěl jsi většinou to, co jsi doporučil … tady soused skládá a rozváží compy pomalu každý den jeden a nemá o intel sestavy nouzi … říká „půl na půl … a ty sestavy cos dělal … potěš pánbůh … jetě ta „áefka“ ujde … 3100 je k čemu? Vyřváváte tady už roky, že 4 jádra jsou k blití a tady se rozlýváš nad tím, kolik jsi jich nanutil BFUčkám … a zrovna na těchto amd asi moc nevydělá …

    • A kolik firem k tobě přišlo že potřebuje 1000 identických PC, ideálně v jedné dodávce, unifikované, snadno udržovatelné? Ptal se tě někdo u takové zakázky kolik stojí procesor nebo nějaká konkrétní součástka? Nevěřím, předpokládám že je zajímalo jediné číslo a to celková cena.

        • Že takové poučování píšeš zrovna ty, to je paradox, co?
          A k „téme“ – srovnávat marže/výsledky výrobce předražené módní spotřební elektroniky s výrobcem procesorů a grafických čipů (který se jen nedávno vyhrabal z červených čísel)… co na to říct.. raději nic. Ale myslím si svoje.

          • AMD už neni vyrobca, len si i GC/CPU navrhuje tak ako Apple a následne si ich nechá vyrobiť u rovnakej firmy. Apple svoj prvý komp Apple I vyrobilo v roku 1975 teda v dobe kde amd ešte kopčilo intel čipy. Ked kuknem na všetok ten hardware za posledných 40 rokov určite niesu FB 🙂

            • Apple v první řadě vydělává na mobilech a tabletech. Macy jsou dnes už jen doplňky. Ale to všechno má zarámováno do statutu „luxusního“ zboží pro snobíky, a podle toho má nastavenou i cenovou politiku.

              AMD jste se ještě nedávno smáli a sázeli se, kdy zkrachuje a kdo ho koupí. Jestli si opravdu myslíš, že se dají srovnávat marže takových dvou podniků a podle jasného výsledku „pokárat AMD“, tak potěš koště.

            • Apple v 90 rokoch tiež skoro skrachoval.

              Tak soráč, ale keď už vraj majú „najlepší“ matroš na trhu som čakal o dosť viac. Nereálne ? Možno. Aspon je tam potenciál rásť.

    • Takové leaderství ať si strčí za klobouk. U nejmodernější platformy maximální RAM 16GB a výkon grafiky na úrovni RX560(nižší midrange z roku 2017). Bez možnosti připojit dGPU či eGPU.