Intel hlásí výsledky za Q3 2021: 19,2 miliardy $, překonání prognózy nevyšlo. Znak problémů?

74

Finanční výsledky Intelu jsou docela zajímavé. Prakticky nepředstihl svoji prognózu, jak bývalo zvykem. Z výhledu to také vypadá, že by Intel mohl mít v budoucích letech podobné marže, jako AMD. Kdysi nepředstavitelná věc…Přešly tři měsíce a zase je tu sezóna finančních výsledků. Jako první oznámil svoje třetí čtvrtletí Intel, který má pod novým CEO nakročeno k obrodě a také by měl brzo mít hodně zajímavé nové procesory. Momentálně ale zdá se trošku škobrtá, protože tržby za druhý kvartál zdá se zklamaly proti očekáváním.

Intel v červenci při oznámení výsledků za Q2 (kdy měl tržby 19,6 miliardy $) oznámil, že na Q3 očekává tržby okolo 19,1 miliardy dolarů. Nyní firma oznámila reálné tržby 19,192 miliardy $, o jedno procento vyšší. Meziročně je to 5% nárůst proti tomu, jaké tržby měl Intel za třetí kvartál před rokem (Q3 2020 zaznamenalo 18,3 miliardy $).

Intel separátně uvádí také nestandardní non-GAAP čísla, z nichž je odečtena divize pamětí NAND a SSD, kterou Intel prodává Hynixu. Podle non-GAAP by tržby byly 18,333 miliardy dolarů, zatímco příslušná non-GAAP prognóza byla 18,2 miliardy $.

Nejspíš se čekalo víc

Prognózu se tedy firmě podařilo skoro přesně, ale s rezervou trefit. Jenže to není zrovna dobrá zpráva, ačkoliv to tak na první pohled nemusí vypadat. Pokud finance Intelu sledujete delší dobu, tak asi víte, že firma dává prognózu vždy hodně konzervativně a s rezervou, a pak ji prakticky vždy o miliardu překoná. Ne tak nyní. Nějaké tržby zřejmě vypadly, takže se nakonec dostala ne na reálný, ale jen na ten oficiálně přiznaný, ale konzervativně podhodnocený odhad.

Finanční výsledky Intelu za Q3 2021
Finanční výsledky Intelu za Q3 2021 (Zdroj: Intel)

Že by se na výsledcích ve vztahu ke „guidance“ Intelu takto projevily nějaké problémy, ať už vnější makroekonomické, nebo interní, je poměrně vzácné. I když pravda z posledních deseti let pamatujeme jeden nebo dva případy, kdy firma prognózu před vyhlášením snížila a signalizovala tak, že výsledky budou horší, než analytici čekají. Tento nynější výsledek je méně závažný než ony případy, kdy se cíl revidoval. Důvodem teď nejspíš budou celosvětové problémy počítačového průmyslu s nestíhajícími výrobními kapacitami a nedostatkem komponent a surovin.

Intel zaznamenal ovšem vysoký čistý zisk 6,8 miliardy dolarů, což je o 60 % více, než v relativně slabém Q3 2020, na jednu akcii to je 1,67 dolaru. Za tímto vysokým výdělkem je ale i to, že Intel zaplatil jen velmi malou daň (0,5 %, zatímco před rokem mu vycházela sazba 15,2 %). Podle nynější prognózy to vypadá, že se daň možná odložila až do čtvrtého kvartálu. Hrubá marže Intelu je nyní 56,0 %, provozní marže 27,2 %.

Finanční výsledky Intelu za Q3 2021 jednotlivé divize
Finanční výsledky Intelu za Q3 2021 jednotlivé divize (Zdroj: Intel)

Odkud peníze přišly? Výsledky jednotlivých divizí

Více než polovinu tržeb opět zajistila divize Client Computing Group, kterou zjednodušeně můžete chápat jako „PC byznys“ Intelu. Měla tržby 9,7 miliardy $, což je o 2 % horší, než před rokem. Zhoršení je to také proti tržbám této divize během druhého kvartálu, tam vychází pokles dokonce o 4 %. Nicméně dobrá zpráva pro Intel je, že klesly jen tzv. „adjacencies“, což jsou sekundární produkty jako modemy a bezdrátové adaptéry. Jejich prodeje šly meziročně dolů o 35 %, asi ale hlavně proto, že Intel se z výroby modemů stahuje. Zato hlavní byznys okolo procesorů a jejich čipsetů šel meziročně nahoru, utržil 9,0 miliardy proti 8,8 miliardám v Q3 2020.

Finanční výsledky Intelu za Q3 2021 - divize PC Zdroj: Intel

Desktopové procesory Intelu měly úspěch

Zajímavé je, že Intel hlásí nižší tržby v noteboocích (pokles o 5 %), ale v desktopech naopak nastal nárůst tržeb o 20 %. Podle Intelu je poptávka po jeho desktopových (a stále 14nm) procesorech vysoká, zřejmě v nich boduje už předtím, než vyjde nová generace procesorů. Celkově počet prodaných procesorů poklesl, a to o 6 %. Ale Intel utržil víc, protože se mu podařilo je prodávat s vyššími cenami (v desktopu o 4 %, zejména ale v noteboocích, kde mu průměrná cena šla nahoru o 10 %).

Finanční výsledky Intelu za Q3 2021 - serverová divize Zdroj: Intel

Nárůst pak proti roku 2020 má také serverová divize Data Center Group, která měla tržby 6,5 miliardy $, o 10 % vyšší než v Q3 2020, což ale bylo slabé čtvrtletí. Proti předcházejícímu druhému letošnímu kvartálu jsou tržby beze změny (v Q2 to také bylo 6,5 miliardy $).

Finanční výsledky Intelu za Q3 2021 - ostatní divize Zdroj: Intel

Z ostatních divizí Intelu nejvíc rostla divize IOTG, která má nárůst tržeb o 54 % na 1,0 miliardy dolarů, z toho 326 milionů dolarů je automobilová divize Mobileye (meziroční nárůst o 39 %).

Divize Programmable Solutions Group (FPGA Altera) měla meziročně nárůst o 16 %. Ale výsledné tržby 478 milionů $ jsou pořád z dlouhodobého hlediska na stejné úrovni, tato divize se drží někde pod půl miliardou dolarů prakticky od doby, kdy ji Intel koupil. Divize pamětí NAND a SSD, které se Intel zbavuje, měla tržby 1,1 miliardy dolarů, což je meziroční pokles o 4 %.

Procesory Intel Xeon Scalable třetí generace Ice Lake SP 05
Procesory Intel Xeon Scalable třetí generace Ice Lake-SP (Zdroj: Intel)

Čtvrtý kvartál: stejný, nebo lepší výsledek?

Nakonec máme jako obvykle výhled na čtvrtý kvartál. Poslední čtvrtina roku by měla být sezónně na prodeje nejbohatší, nicméně Intel předvídá zatím jen prakticky stejné tržby jako v Q3 2021 – 19,2 miliardy $, plus minus 500 milionů (toto je GAAP výsledek včetně divize NAND, non-GAAP prognóza bez ní je 18,3 miliardy $).

Nicméně to neznamená, že firma nezaznamená mezikvartální nárůst. Musíme totiž počítat s tím, že tentokrát asi Intel prognózu zase překoná výrazně, klidně i o tu miliardu. Je totiž pravděpodobné, že vlivy, které v třetím kvartálu vedly k onomu faktickému zaostání tržeb, už teď nejspíš jsou zase započítány. Tudíž podruhé se už tento výpadek nejspíš konat nebude. Reálně by tedy tržby mohly být spíše celých 20 miliard $.

Jak hrubá marže (51,4 %), tak zisk se ale zhorší. Zisk má být jen kolem 0,78 $ za akcii, protože daňová sazba je asi výměnou za takřka nulu v Q3 v čtvrtém čtvrtletí očekávána ve výši efektivně 37 %.

Finanční výsledky Intelu za Q3 2021 výhled na Q4 2021 a celý rok
Finanční výsledky Intelu za Q3 2021 výhled na Q4 2021 a celý rok (Zdroj: Intel)

Na celý rok 2021 očekává Intel tržby okolo 77,7 miliardy dolarů (73,5 miliardy $ bez divize NAND). Opět je to určitě podhodnocené, takže reálné tržby budou o onen „nadplán“ uskutečněný v Q4 lepší. Hrubá marže by měla být okolo 55 % (non-GAAP 57 %) a daňová sazba 15 %. Zisk na jednu akcii Intel čeká asi 4,5 dolarů.

Procesor Intel (Zdroj: HWCooling.net)

Dlouhodobý výhled: příští léta marže skoro jako AMD?

Mimořádně Intel uvádí také dlouhodobější výhled. Pro rok 2022 Intel čeká tržby vyšší než 74 miliard $ (toto číslo ale je asi podhodnocené značně a je zřejmě zase bez divize NAND) a po příštích 4–5 let mají tržby údajně růst průměrným tempem o 10–12 %.

V nejbližších 2–3 letech se má Intelu trošku zhoršovat hrubá marže, na nějakých 51 až 53 %. Je to asi způsobené tím, že Intel začne používat dražší náročnější výrobní procesy (10nm, 7nm, výhledově 4nm). Pozoruhodné ale je, že by to nebylo o moc vyšší procento, než jakou hrubou marži má AMD (dříve nepředstavitelná věc).

Finanční výsledky Intelu za Q3 2021 - dlouhodobý výhled Zdroj: Intel

Ovšem poté se má marže Intelu zase zlepšit, protože po roce 2025 očekává či plánuje návrat na pozici lídra trhu s výraznou nadvládou nad konkurenty, a tedy schopností diktovat si vyšší ceny. Toto je ale samozřejmě zatím dost vzdálená doba, takže tyto předpovědi zatím mají značnou nejistotu. Pokud se například Intelu zase opozdí vývoj budoucích výrobních procesů jako v minulosti, logicky bude jeho schopnost dominovat polovodičovému průmyslu podlomena.

Galerie: Finanční výsledky Intelu za Q3 2021

Zdroj: Intel

Intel hlásí výsledky za Q3 2021: 19,2 miliardy $, překonání prognózy nevyšlo. Znak problémů?
Ohodnoťte tento článek!
4.7 (94.55%) 11 hlasů
Pokrývač aktuálního dění v PC hardwaru pro Cnews.cz * * * Má rád: sranda, levný hardware, x86, nemoderní umění, slušnost, ekologie, Tolkien * * * Nerád: trollové, nespravedlnost, snobí hardware, prosciutto * * * Očkovanej a vděčnej doktorům.

74 KOMENTÁŘE

  1. Mašinka na peníze stále jede, ale už je slyšet semtam zaskřípání. Nic, co bych nepredikoval, tak si počkáme ještě na pár kvartálů, myslím si, že stále ještě nejsme na dně.

    Čekám na damage control od R.H. 🙂

    edit: ty snižující se marže při velikosti Intelu jsou velmi velká hrozba.

    • skřípání se už olejuje, žádné dno se prohlubovat nebude 😀 a tu marži má Intel pořád dost vyšší, než mnohem větší apple
      obával bych se spíše o nvidii, amd … pokud tsmc nenajede na 3nm, apple bude pořád žrát většinu kapacit 5nm …

      • Myslím si, že Tynyt je pravdě s tím dnem blíže než Vy. Pro mne bude signálem, že mažou u Intelu konečně na správném místě až bude Intel vypouštět ve stejný čas srovnatelní produkty jako konkurence. Doposud Intelí mazání bylo poněkud kontraproduktivní.

        Vaše obavy „o nvidii, amd … pokud tsmc nenajede na 3nm“ mne zaráží. Víte oni se nemusí spoléhat jenom na výrobu u TSMC. Navíc všichni výrobci chipů by byli padlí na hlavu kdyby sázeli na svoji Intelí konkurenci upozaděním společností jako je „nvidii, amd …“. Intel je ve svém boji sice veliký ale osamocený.

        • Vy se na to ale díváte z krátkodobého hlediska. Pokud je aspoň polovina z těch zpráv o Intelu pravda – „nákup“ výrobních kapacit na 5nm a 3nm procesu od TSMC + „skoupení“ vyvíjených high-NA strojů od ASML, Intel v horším případě dožene AMD náskok, v tom lepším je rovnou přeskočí, ale to je to dlouhodobé hledisko, který vy opomíjíte, protože pak by AMD opravdu mělo problémy a Intel by byl zas „naolejovaný“ 😉

          • drak3go 22.10.2021 at 11:14

            Právě proto, že se na to dívám dlouhodobě a to jak do minulosti tak do budoucnosti píši co jsem napsal. I v minulosti měl Intel kapacity, zařízení, lidi i peníze. Nakonec se ukázalo, že to nebyla pravda ale jenom plané sliby. Píši právě o těch slibech nových procesů které nebyl schopen dodržet. To je hlavní důvod proč uvěřím až z Intelu něco vypadne ve formě výrobku.

            Ani ty grafické karty jejichž chipy dělalo nebo dělá TSMC nebyl schopen Intel dodat jak slíbil. Kam ten olej lejí když to stále tak skřípe? Prostě bude to trvat mnohem déle. 🙁

            • O intel sa bať nemusime, na druhy rok planuje vidať GPU cca 20 000 000 pri dnešnich cenach 500-1000€ kus už len s toho mu težary zaplatia kolo 2 miliardy za kvartal. Za dalšie Intel spolu s Apple prechadzaju na 3nm proces. a keby to nestačilo všetke stroje EUVL idu Intelu = od 2024 ma Intel najmodernejšie linky EUV
              Ešte jeden chudobny kvartal čaka Intel a znovu to poleti hore.

            • snajprik 22.10.2021 at 14:28

              Ale já se nebojím o Intel. myslím si, že novy generál práská bičem tím správným směrem.

              O co se bojím a na co poukazuji, že je Intel jako správný moloch pod bičem tohoto velitele dělá hlouposti které se projevují v tom, že prakticky vše co slíbí se odkládá a nemá ty parametry které by člověk očekával.

              To co jste napsal a označil jako „plány“ jsou jenom sliby vystresovaných oveček na které zaklekli kravaťáci kterým jde o dobře placená místa. Jestli je splní tomu bezmezně věří jenom Intelata.

      • Celkovo pekne výsledky a dobré, že marža klesá. Nepotrebujeme tu druhý/tretí predražený Apple. Dať za moderné 8jadro cez 400e fakt nepotrebujem. A to je AMD už na tom s 5xxx radou podobne, keď vezmeme ceny predchádzajúcej 3xxx …

          • Posuzovat jeden den u akcií, je úplně zbytečné. Pokud chcete být akcionář (což u vás nepředpokládám), tak neřešíte to, jak jsou na tom akcie dneska, ale jak se jejich cena mění v delším časovém horizontu.
            Vloni po vyhlášení výsledků za 3Q klesla cena na 44,28 a já akcie Intelu přikupoval. Včera po poklesu skoro o 12 %, skončily akcie na 49,46 (a já přikupoval mimochodem zase). No a když se jako akcionář podívám na ten rok, tak mi cena vyrostla o 5,18 dolaru + jsem inkasoval asi 1,15 dolarů na dividendách (čistého). Tedy za rok jsem asi 6,33 dolarů v plusu, což dělá zhodnocení asi 14 %. Mimochodem, těch 6,33 dolarů celkem koresponduje s tím, co Intel za ty poslední 4 čtvrtletí vydělal (5,90 dolaru).
            Samozřejmě můžete namítnout, že jiné akcie rostly více. A máte pravdu. Moje nejlepší akcie za tu dobu udělala +243 %. Nejhorší skončila jedno procento v mínusu. Průměrné zhodnocení +33 %. Tedy i z tohoto pohledu je Intel podprůměrný. Jenže on, na rozdíl od těch některých jiných akcií je v zisku. A když nastane pokles akciového trhu, bude to on, kdo z mých akcií bude klesat nejméně, a naopak nejvíce dolů poletí ty, co při růstu nejvíce rostou.

            • Ale to je jasná odpověď na zveřejněné výsledky Intelu. Tady se nejedná o názor můj nebo Váš ale o skupinu lidí která takto hmatatelně dala Intelu pocítit co si myslí o jeho hospodářských výsledcích.

              My dva jsme pane Holečku ekonomičtí břídilové proti té síle lidí která poslala akcie Intelu dolu v reakci na zprávu o jeho hospodaření.

            • DedekHrib:
              Zveřejněné výsledky Intelu byly rekordní. Ještě nikdy nevydělal 7 miliard čistého za čtvrtletí. Tedy pokles rozhodně není odpovědí na zveřejněné výsledky, ale jde o reakci na výhled, který se někomu nezamlouval. A ten někdo začal v panice prodávat, čímž šla cena dolů, pak se přidaly automaty, co začaly prodávat na základě stoploss pokynů. Ve výsledku se zobchodovalo 2,5 % akcií (5x víc, než je průměr). Což mimochodem znamená, že 2,5 % akcií byl někdo (jako třeba já) ochoten nakupovat, tedy se nám evidentně zdá tahle cena podhodnocená.
              Jinak pokles ceny po zveřejnění výsledků Intelu se stává pravidlem. Vloni po výsledcích za 3Q byl pokles taky větší, než 10 %.

            • Hřibe, možná by ses divil, co za hňupy dělají kolikrát tyhle analýzy … největší výtky byly kvůli snížení „lukrativní“ marže, byli zvyklí u Intelu na jiná čísla … Pokud chce Pat s Intelem něco udělat, musí to dělat tak, jak to rozjel, pokud ustoupí některým těmto nenažraným „odborníkům“, bude Intel i za pět let tam, kde je dnes, nebo hůř … taky by ses mohl podívat, kolik z nich radí „prodat“, kolik „držet“ a kolik „prodat“ … žádná tragedie … tyhle tlaky se daly čekat …

            • Radek Holeček 23.10.2021 at 9:19

              To jsou zajímavá fakta ale mnohem zajímavější by bylo vědět jak a proč se rozhodovali akcionáři kteří poslali akcie Intelu dolů. jednoduše Intelu v daný okamžik nevěří a zajímalo by mne proč.

              Dobrá zpráva je že nyní pokles akcií je nižší než vloni. I ta trocha přes jedno procento zlepšení v důvěry se počítá.

            • DedekHrib:
              To je hezké, že by vás zajímalo, proč se někdo rozhodl prodat, ale na to vám dokáže odpovědět jen on sám. Já vám můžu říci, proč jsem se rozhodl koupit. A s tím souvisí i ta vaše ironicky myšlená „dobrá zpráva“. Pro někoho, kdo nakupuje (což jsem třeba já), je samozřejmě dobrá zpráva nízká cena. Tedy kdyby Intel neklesl o 12 %, ale o 20 %, byla by to zpráva ještě lepší. Vy si možná představujete, že většina akcionářů jsou nějací spekulanti, co levně nakupují, aby vzápětí se ziskem prodali. Ale tak to není. Většina akcionářů drží akcie dlouhodobě. Já se třeba snažím držet akcie minimálně ty tři roky, po kterých mám osvobozen zisk z prodeje od zdanění. Dokud neuplynou tři roky, tak akcii sleduju dál, a pokud se mi zdá, že je podhodnocená, tak ji přikupuju. Po uplynutí tří let akcii dále sleduju a buď ji přikupuju, pokud se mi zdá podhodnocená, anebo ji odprodávám, pokud se mi zdá nadhodnocená. Za poslední 3 roky jsem Intel odprodával 3x (za 58, 62 a 68). Za tutéž dobu jsem 9x přikupoval (za 44 až 53 dolarů).

            • Radek Holeček 23.10.2021 at 14:02

              pane Holečku Vaše peníze Vaše volba. Právě proto, že jsem myslel onou dobrou zprávou tak že jeto opravdu dobrá zpráva (bez jakékoliv ironie). Proto nákup akcií Intelu vidím jako správný krok a je to podle mne rozumná spekulace na vzestup právě proto, že tento rok akcie tolik neklesli.

              V minulosti jsem Vám psal, že konkurence v duopolu je pro mne garantem lepších cen a proto bych byl za výstavního idiota kdybych myslel tu svoji „dobrou zprávu“ ironicky.

              To jste mne odhadl hodně špatně.

            • Takže nahoře jsi říkal, že s pěknými výsledky akcionáři souhlasit nebudou a že intelu nevěří, nyní souhlasíš že pro akcionáře je nákup správný krok 🙂 Čoveče ty seš tak dokonale mimo 🙂

            • hnizdo 25.10.2021 at 9:23

              Ano protože tohle chipové sucho za rok neskončí a předpokládám, že vzhledem k tomu je výhodný nákup Intelu s tím, že možná příští rok prodat.

              To není zase tak těžké pochopit, že zisky Intelu (potažmo výtěžek z akcií) utne až vybudování výrobních kapacit kterých se není nedostává. 🙂

    • tynyt 22.10.2021 at 7:50 : Jedinej kdo tu skřípe seš ty. RH se tu pravidelně zabývá fakty, zatímco tvoje fantasmagorie nevychází už takové tři čtyři roky.

      PC/desktop nahoru, FPGA nahoru, Server segment nahoru. Samej skřípot.

  2. žádná tragedie … vhledem k tomu, že měl na desktopovém trhu jen padesátou reinkarnaci Skylake, je to pořád ještě super … horší by to už být nemělo, co do tržeb, marze asi půjde dolů s množstvím čipů vyrobeným u TSMC, možná ale taky ne …

  3. Pár zajímavostí:
    a) Zisk z cca čtvrtiny (1,7 miliardy dolarů) zajistila mimořádná dividendy od McAfee, která souvisí s rozprodejem firmy.
    b) Intel dokázal zvýšit tržby klientských CPU, přestože přišel o čipy pro Apple, které vloni tvořily asi 12 % dodávek.
    c) Intel čeká, že bude trvat 4-5 let, než se začnou pořádně projevovat výnosy ze zakázkové výroby.
    d) Tržby skončily za očekáváním či spíše na očekávání, ale zásoby hotových čipů vzrostly o 0,6 miliardy dolarů. To se samozřejmě nechá vykládat různě. Buď tak, že ty čipy nikdo nechce, anebo tak (jak říká Intel), že váznou dodávky, protože jsou celosvětové problémy s dopravou.
    e) Jedna poznámka na konec. Je hezké, že se v článku srovnávají marže s AMD. Ono to asi nebude tak těžké zvedat marže tím, že se vykašlu na low-end produkty. Jen si nemyslím, že je to správná cesta pro zákazníka. Pro akcionáře je to samozřejmě rozumné, prodávat při nedostatku kapacit jen produkty s větší marží.

    • Tak to je pěkné v době křemíkového sucha se u Intelu navyšuje zásoba „zásoby hotových čipů vzrostly o 0,6 miliardy dolarů“. A nejsou v tom i vyrobené chipy do grafik od TSMC? Nemáte povědomí o tom kolik ta tuhle grafickou akci Intel pustil?

        • Ale to se mi nijak nezdá. Intel zpozdil alder lake a vyrábí ho nyní na klad aby měl ještě větší zpoždění? Očekával bych, že by vypustili na trh vše co vyrobili v daleko menších počtech.

          • A to minule keď som písal, že Intel zrejme vyrába na sklad tak si odpísal, že to je ekonomicky nezmysel a tu to máme 🙂

            „Kromě toho, že vyrábění na sklad je ekonomický nesmysl tak to Intel netrápí hlavně když tím zpomalí konkurenci.“

            • Ano to je další argument. Výroba na sklad je nesmysl. Alder lake by už dávno dali na trh a neležely by na skladě.

              Proto si myslím, že to jsou ty grafické chipy které už měli nasmlouvané a mohli tak sebrat kapacitu u TSMC konkurenci. Protože cosi podělali karty odložili tak jim nyní leží na skladě chipy od TSMC.

              Ano je to taková fabulace co má svoji logiku.

            • člověče, ty plácáš dohromady takové nesmysly, že se panenky protáčí … jj určitě intel drží graf čipy skladem, když na trhu není ani karta a dá je ven, když budou plné obchody jiných výrobců … tolik ke tvé logice … víš dobře, jak dlouho trvá výroba jednoho waferu, jaký smysl by mělo hodit na trh pár tisíc kusů, aby pak všichni nadávali právě na Intel … kdyby tohe udělalo AMD, zpíval by jsi celý den, jaký geniální tak udělali …

            • A co jiného by Intel držel skladem? Je logičtější moje hypotéza s grafickými chipy než ta Vaše hypotéza s Alder Lake.

              To co byste měl brát v potaz není doba výroby waferu ale princip smlouvání dodávek u TSMC a tlačenice která tam je. Intel si nasmlouval chipy na nějaký termím. Cosi se stalo a musel výrobu karet odložit. Mohl požadavek na výrobu u TSMC zrušit nebo si chipy nechat udělat. Logicky bylo výhodnější pro Intel si to nechat vyrobit než přepustit kapacity konkurenci. Přesun by asi nebyl možný a nejhůř by to dopadlo kdyby tuhle kapacitu použilo třeba AMD na výrobu serverových procesorů.

              Promiňte nevidím na tom nic nelogického. Logiku postrádají ty Vaše hypotézy. Ty zpožděné procesory které mohu prodat je blbost držet na skladě. Nebo si snad myslíte, že by je Intelata nekoupila?

            • DedekHrib:
              A není daleko logičtější vysvětlení, že se opravdu zadrhává ta doprava? 0,6 miliardy jsou tržby za 3 dny. Zdá se vám nelogické, že v dnešním světě, kdy doprava kolabuje po celém světě, a je jedno, jestli je to lodní, automobilová nebo letecká, že by zboží od Intelu mohlo nabrat průměrně 3 dny zpoždění?
              Nebo je lepší vymýšlet nějaké konspirační teorie? Mimochodem, v jednom máte pravdu. Alder Lake asi na skladech moc nebude, protože Intel říká, že už ve 3Q je dodával zákazníkům (samozřejmě se tím myslí výrobci počítačů, ne maloobchodní prodej).

            • jaká intelata, dídí Hřibe? Neumíš už ani normálně psát, jen urážet? Já neplácám kraviny jako ty, jen jsem položil otázku, jestli to není alder, ty to hned řešíš, jako bych tady přísahal na děti … nejebe ti náhodou z toho Intelu, trolle?

            • Radek Holeček 22.10.2021 at 19:26

              Jo to je jistě logická hypotéza a hlavně je podepření čísly. Co se mi na ní nelíbí je že by se ten samý efekt projevil i u dalších společností a tuhle informaci že se to takto projevilo i u ostatních nemám.

              Navíc doprava je zlomek ceny toho zboží a připadá mi poněkud hloupé kvůli ceně za dopravu si nechat bobtnat skladové zásoby tak drahé komodity jako jsou chipy. Očekával bych že Intel má peníze aby si připlatil za dopravu a realizoval zisk na trhu.

            • DedekHrib:
              Že vy nemáte čísla, není nijak překvapivé, když si je sám nedokážete najít a čekáte, až vám je někdo zveřejní. A moc firem, které by byly tak sdílné, jako je Intel, asi nenajdete. Intel zveřejňuje každý prd a to už dlouho, takže můžete srovnávat i mezi jednotlivými lety.
              Jestli něco firma prodá dneska nebo až za tři dny, je celkem nepodstatné. Dneska to zboží neprodá dráž, než za tři dny. Navíc dneska to už samozřejmě může být úplně jinak. To „třídenní zpoždění“ platilo k 30. září, takže jestli je to trend se dozvíme až po výsledcích dalších kvartálů.

            • Radek Holeček 22.10.2021 at 20:24

              Ano „Jestli něco firma prodá dneska nebo až za tři dny, je celkem nepodstatné.“ ale jestli firma 0,6 miliardy což je 600 000 000 usd mrtvého kapitálu na skladu to už je zcela jiná káva.

              Otázkou je co to tam na tom skladu syslí.

            • DedekHrib:
              600 milionů mrtvého kapitálu? Co pak řeknete na fakt, že Intel k 30. září držel 7,87 miliardy dolarů hotovosti (nebo ekvivalentu hotovosti – prostě volné finanční prostředky, které může kdykoli okamžitě použít).
              A s tím skladem je to také asi nepochopení. To zboží pravděpodobně vůbec není „na skladě“, ale „na cestě“. V průměru trvá asi 30 dní, než se vyrobené zboží dostane z výroby k zákazníkovi (výpočet právě dle těch skladových zásob).
              Zkuste si jen představit celní řízení. Chápu, že pro nás v EU, kde se zboží vozí přes hranice bez jakýchkoli administrativních překážek, je někdy těžké si uvědomit, že svět je plný bariér, které je třeba překonat. Nejde jen o to, na jednom konci světa naložit zboží a na jiném místě ho vyložit.

            • dneska je nejrychlejší přeprava (kromě nedostatečné a předražené letecké) kamiony přímo z číny přes Kazachstán, Rusko, Bielorusko, Polsko, s překládkami kontejneru na každé hranici, cca 14 – 19 dní „GEIS“ čína > česko …

            • Radek Holeček 23.10.2021 at 6:37

              K tomu „že Intel k 30. září držel 7,87 miliardy dolarů“ řeknu jenom to, že odvádíte řeč někam zcela jinam. K jiným penězům a nemáte co byste tomu vytknul té mojí kritice nárůstu mrtvého kapitálu.

              Tak na skladě a na cestě jsou zcela jiná kategorie. To se účtuje na jiné účty. Pak jste to ale Vy kdo tady podává nepřesné informace viz Vaše Radek Holeček 22.10.2021 at 12:59 “ „zásoby hotových čipů vzrostly o 0,6 miliardy dolarů““

            • tak schválně, na jaké účty se účtuje „na cestě“? 😀 Kdyby Holeček nehodil do placu tu informaci, tiše bys seděl a šoupal nohama, teď děláš hrozně chytrého … ty kritiku mrtvého kapitálu … kdyby sis uvědomil, co meleš …

            • DedekHrib: Prosimtě fakt už zklapni. Jsi jen malé otravné dětsko, co absolutně neumí trolit.
              Všichni ti tady jasně vysvětlili, že intel = kapitalistická firma a ta si se svejma čipama bude dělat co se jí zlíbí a klidně všechny zničí když bude chtít. Ty tady z nějaké absolutně nezajímavé informace děláš rozbor takového složitého gigantu jako je intel.
              Kdyby jsi měl alespoň něco k tématu, ale plácneš tady totální dětskou kravinu a pak ji obhajuješ. PS: Prozradil ses tím, že jsi napsal místo čip chip.

            • kdyby napsal „chip“ to ještě ujde, ale „chipy“ 😀 nic ve zlém, ale buď tedy česky, nebo anglicky … příště to budou „chipsy“

            • Pan Jaroslav Crha 23.10.2021 at 18:34
              Koukám, že si ten svět představujete jako Hurvínek válku.

              Intel je společnost založená za účelem tvorby zisku. Skladování je něco za co si oprávněně vyslouží pokárání od všech zainteresovaných. Vaše fabulace o tom že ničení je jednou z možností co může čipy dělat je hodně hloupý výrok.

              Zkuste zalistovat ve slovníku. Bude pro Vás překvapení, že slovo čip se v češtině normálně používá a dokonce i skloňuje. Tady si to můžete nastudovat https://slovnik-cizich-slov.abz.cz/web.php/slovo/cip-chip-cip

              Zkuste nejdříve pochopit na co reagujete. Kdybyste pochopil pak byste věděl že jsem v tomto případě „„zásoby hotových čipů vzrostly o 0,6 miliardy dolarů““ jenom citoval pana Holečka a pak byste směřoval svoji jazykovou připomínku jemu.

            • DedekHrib:
              Intel je společnost založená za účelem tvorby zisku, což jí celkem jde. Za 9 měsíců letošního roku vydělala 17,9 miliardy dolarů čistého, v posledním čtvrtletí padl dokonce absolutní rekord v zisku, ale dle vás to dělá naprosto blbě, protože si dovolila to, že jí na konci čtvrtletí vzrostly zásoby čipů určených k prodeji, což může znamenat cokoliv, třeba jen to, že se někde na celnici zasekla zásilka.
              Vážně by mě zajímalo, jak jste v zisku vy, když tomu tak rozumíte. Podle jména+vašich názorů, bych soudil, že jste v zisku vždy na začátku měsíce, když vám přijde důchod.

            • Radek Holeček 23.10.2021 at 20:19

              Pane Holečku Zkuste na svůj milovaný Intel nedívat jako na posvátnou krávu. Pak mne také nebudete zbytečně a hloupě obviňovat z toho že Intel „dle vás to dělá naprosto blbě, protože si dovolila to, že jí na konci čtvrtletí vzrostly zásoby čipů určených“. To je nepochopení toho co píši.

              Je Vaší osoby nedůstojné oponenta urážet slovy jako jste uvedl v posledním odstavci. Nejste přece gogo.

            • DedekHrib:
              Můj „milovaný“ Intel není zas až tak milovaný. Holt je to jediná moje akcie, o které se na tomto webu píše. A pokud jste si dobře všiml, tak tady ani nehájím Intel po stránce produktů, dokonce veřejně přiznávám, že jsem si do svého počítače pořídil Ryzen. Ale vadí mi ty odborné expertízy na jeho finance. Přitom je to něco, co šlape jak hodinky, alespoň po dobu, co Intel jako akcionář sleduju (2012).
              Mimochodem to, že finanční ředitel Intelu odchází do důchodu, jsem do těch zajímavostí zapomněl napsat.
              A co se urážek týče, mě zase uráží, že lidi nejsou schopni vystupovat na internetu pod svým jménem a férově neřeknou, o co své názory opírají. Já se třeba nijak netajím tím, že se o Intel zajímám jako jeho akcionář, takže sleduju každou jeho výroční zprávu i finanční výsledky. Nebo jindy přidám příspěvek k něčemu softwarovému proto, že jsem se živil jako programátor, takže o tom něco vím. Nebo zase jindy zabrousím do diskuze o něčem síťovém, protože jsem dělal i správce sítě. A holt mě vytáčejí lidé, kteří evidentně pindají úplně ke všemu, ale dle mého nerozumí ničemu. A představuju si je jako nezaměstnané nýmandy, co nemají co dělat, tak prudí na fórech.

            • metafora „kroutí se jako had“ nabývá u hřiba nových významů … na goga si vzpomene jen když si chce kopnout, aby odpověděl na faktické poznámky, to ani náhodou … raději se bude kroutit a plácat svoje „kdybyste pochopil, kdybyste se snažil pochopit“ atd atd … přitom vůbec nepochopil, co napsal třeba Crha o těch „čipech“ … Radek napsal „zásoby čipů“, Hřib to korektně kopíroval a tak to bylo ok, pak ve svých textech píše „grafických chipů, zásoby chipů“ a ještě dá link, který potvrzuje, že to píše blbě. Přitom se tváří, že nechápou všichni kolem … není přece gogo, je jen idiot snažící se vypadat chytře …

            • Radek Holeček 23.10.2021 at 21:18

              Prosím neodporujte si v jednom příspěvku popíšete svoje chování „dokonce veřejně přiznávám, že jsem si do svého počítače pořídil Ryzen. “ ale tvrdíte, že Intel je „je to něco, co šlape jak hodinky,“

              Pane Holečku na rozdíl od Vás se domnívám, že kdyby Intel opravdu šlapal jako hodiny tak si koupíte jeho výrobek a ne konkurenční. To prosím tvrdíte o jeho core business Intelu. Lžete si tak do vlastní kapsy.

              Promiňte a jak jste přišel na to, že máte pravdu? Nejste Vy sám tím co popisujete jako „A představuju si je jako nezaměstnané nýmandy, co nemají co dělat, tak prudí na fórech.“?

            • „! neotravuj, bež se doučovat angličtinu …

              Hřibe, R.H. píše jako „shareholder“ … neměl bys tolik chlastat, na ty tvoje bláboly už nebude pomalu nikdo reagovat …

            • DedekHrib:
              Je fakt tak těžké pochopit dvě věty?
              „Ale vadí mi ty odborné expertízy na jeho finance. Přitom je to něco, co šlape jak hodinky, alespoň po dobu, co Intel jako akcionář sleduju (2012).“
              Když si koupím nějaké zboží jako zákazník, je mi naprosto ukradené, jak po finanční stránce šlape firma. Ale vy expert si určitě koupíte auto od automobilky, co vykazuje největší zisk a na oběd si dojdete do restaurace, která svému majiteli vydělává nejvíce, že?

            • Neodvádějte řeč jinem. To Vaše chápaní něčeho co šlape jako hodinky je opravdu úsměvné. Když Intel co šlape jako hodinky ale produkuje takové „skvosty“, že si je ani akcionář nekoupí. 😀

              Tomu říkám důvěra v budoucnost společnosti Intel.

            • „Das letzte Wort“ nebo „Splachovač“ by asi seděl víc, ale ten nick z oblasti mykologie má také zajímavé konotace.

            • DedekHrib:
              No a to je právě to, co člověk, co nerozumí financím, nepochopí. U financí vůbec nejde o to dělat nejlepší produkty. U financí jde o to, dělat co nejlevnější produkty a ty prodat za co nejvíce peněz. No a samozřejmě takových produktů prodat co nejvíce, nejlépe přesně tolik, na kolik stačí výrobní kapacity. A to evidentně Intelu jde.
              Dám vám příklad. V roce 2016, kdy si AMD proti Intelu ani neškrtlo a ten zlý Intel měl nejlepší produkty široko daleko, měl Intel obrat 60 miliard a zisk na akcii 2,72 dolaru. Letos, kdy se ten nýmandský Intel vůbec nechytá a jeho produkty nekupují ani akcionáři (byť tedy já ten Ryzen koupil vloni), očekává obrat 73,5 miliardy a zisk na akcii 5,28 dolaru. Z pohledu akcionáře tedy Intel těch 5 let šlapal jako hodinky. Dokázat zdvojnásobit akcionářům zisk za pouhých pět let v situaci, kdy firma technologicky zaostává a ztrácí podíl ve všech segmentech trhu, je celkem slušný důkaz toho, že je Intel z hlediska finančního veden naprosto excelentně.

            • Máte můj obdiv, že na něho vůbec reagujete. Jeho smyslem života je hledat za vším, co vypadne z Intelu/Nvidie, nějakou zradu nebo ojeb.

            • Radek Holeček 25.10.2021 at 17:49

              Ano u financí jde zisk. Za co nejméně vyrobit cosi a to cosi prodat co nejvýhodněji.

              Tohle technické zaostávání je ale pro Intel cesta do pekla. V tom roce 2016 zdánlivě měl sice Intel nejlepší produkty. byly tady dva problémy. Jednak problém byl v tom, že jeho produkty byly vybičovány fíčuirami které se později ukázalo jsou zabugované až běda. Také ostudně zanedbali vývoj designu a zaspali ve vývoji architektury a výroby chipů. To je přesně to o čen hovoří CEO Intelu když říká, že stávající situaci Intelu mohou jeho předchůdci. Není to jeho alibi ale bohužel realita.

              Intel jako ohromný moloch má nyní štěstí, že bez jeho zaostalé výroby svět neobejde ani bez jeho kulhajících procesorů a že jeho konkurence si z rukávu nevyklepe nové kapacity. Proto se Vám i nyní vyplatí kupovat akcie Intelu. Je ale otázkou jestli jak nám AMD slibuje budou schopni v roce 2022 něco změnit či až v roce 2023 jek říká Intel.

              Jestli se to Intelu nepodaří zkonsolidovat se a tak to co nyní označujete jako „je Intel z hlediska finančního veden naprosto excelentně.“ se může ukázat jenom jako vymačkání peněz ze společnosti.

            • Jaycop 25.10.2021 at 18:28

              Dobře prodat je vlastně vlastně eufemismus a to co označujete „nějakou zradu nebo ojeb“ je mnohem blíže pravdě. Proto je tak důležitá konkurence. Tak se mimochodem chovají všichni obchodníci ne jen ti u „Intelu/Nvidie“ ale i AMD, TSMC, Microsoftu, ….

            • mikymauz 25.10.2021 at 15:20

              Tahle diskuse ale není o nicku. Ale když k téhle diskusi nic nemáte tak se zoufale chytáte jiného tématu.

            • Ve vašem případě ale nejde o diskuzi. Vy jste jen salonní žvanil – teoretik, který přehazuje výhybku, když vás, jako obvykle, nachytají na švestkách.

  4. Jedna zajimavost, ktera tu nekde mozna zaznela, nicmene presto.
    Intel si udajne vypomohl ucetnim trikem ktery vedl ke zvyseni zisku o 60%, pri zvyseni obratu jen 5%. Trik ma spocivat v tom, ze misto obvyklych 15%, danil je 0.5%.
    🙂

    • Ano, ta informace o zdanění je přímo v článku, stejně jako je tam i informace o tom, že ve 4. čtvrtletí Intel očekává daň ve výši cca 37 %, což je jeden z důvodů očekávaného nižšího zisku.
      Férovost Intelu je právě v tom, že si nevymýšlí pohádky. Narovinu říká, kolik zaplatil na daních, narovinu říká, kolik bude muset zaplatit na daních, narovinu říká, že z toho nárůstu zisku o 61 centů na akcii tvoří 47 centů jednorázové vlivy, a že bez nich by překonal svá očekávání z před třech měsíců jen o 14 centů (tedy asi o 12 %).