Finanční výsledky Nvidie za třetí kvartál jsou tu: Prodeje herních grafik meziročně klesly o 51 %

17
Jen Hsun Huang Nvidia 1600
Jen Hsun Huang, CEO a zakladatel Nvidie
-
Zdroj: Nvidia

Nvidii se propadly tržby za grafiky GeForce ještě víc, než byl onen 40% sešup tržeb u procesorů AMD Ryzen, nad nímž jsme se pozastavovali před měsícem.

Už jsme psali o neveselých finančních výsledcích, které ve třetím kvartálu měl Intel a tentokrát už i AMD. Aktuální situace na počítačovém trhu ale postihla negativně také Nvidii. Ta zaznamenala propad tržeb už v druhém kvartále a třetí kvartál to nezměnil: tržby jsou pořád o dost níž něž za vrcholu během jarního prvního kvartálu (pro Nvidii únor až duben). Hodně nízko jsou prodeje herních grafik a ani zbytek roku to nemá být jiné.

Nvidia před třemi měsíci (když oznamovala výsledky za svůj druhý kvartál na konci srpna) očekávala, že ve třetím kvartálu jejího nyní běžícího účetního roku 2023 – což byl srpen až říjen – by její tržby měly být okolo 5,9 miliardy $, respektive plus minus 2 %, tj. rozsah 5,78–6,02 miliardy.

Dobrá zpráva pro firmu je, že toto se jí podařilo splnit, nyní ohlášené tržby byly ve skutečnosti 5,931 $. Horší je to pro akcionáře, kteří třeba doufali, že se už firma vrátí k dřív obvyklému předbíhání těchto očekávání. Krize to ale podle všeho stále nedovoluje, a pokud si Nvidia nechávala nějakou konzervativní rezervu, nakonec ji i využila. Tyto tržby jsou 17% zhoršení proti výsledku 7,103 miliardy $ před rokem v Q3 FY22.

Finanční výsledky Nvidie za Q3 FY23
Finanční výsledky Nvidie za Q3 FY23 (zdroj: Nvidia)

Situace na trhu také Nvidii poněkud zredukovala dřív hodně vysoké marže. Zatímco před rokem měla hrubou marži 65,2 % a čistý zisk 2,464 miliardy $, nyní se jí hrubá marže ve standardním GAAP účetnictví snížila na 53,6 % a čistý zisk na „jen“ 680 milionů $ (27 centů na jednu akcii). Paradoxně je vyšší než hrubý provozní zisk, mimo jiné asi opět díky nízkým daňovým sazbám, které si Nvidia umí zařídit. Marže se nicméně už dost vzpamatovala od nejhoršího stavu v druhém kvartálu, kdy dosáhla kvůli různým odpisům hodnoty skladových zásob, slevám GPU a podobným opatřením jen 43,5 %.

Datacentra boom, herní GPU doom

Trošku podobně tomu, co bylo vidět u AMD, se Nvidii mnohem lépe daří v serverech – její segment „Compute & Networking“ má na svědomí 3,816 miliardy $ z celkových tržeb, zatímco segment Graphics jen 2,115 miliardy $ (35,7 %). Před rokem byl ještě poměr zhruba 4:3 ve prospěch grafických produktů.

Podle Nvidie bylo 3,833 miliardy $ tržeb z datacenter, pod čímž jsou výpočetní GPU, ale také síťové produkty (divize vzniklá z Mellanoxu). Toto je meziroční nárůst o 31 %. Divize Gaming měla tržby jen 1,574 miliardy $, což je naopak meziroční propad o 51 %. Nvidia říká, že to odráží makroekonomickou situaci, covidové lockdowny v Číně, redukce skladových zásob, ke kterým teď odběratelé přistoupili, a je také zmíněn konec těžby kryptoměny Ethereum na GPU. To podle Nvidie zřejmě zhoršilo prodeje nových GPU, protože se na bazarový trh tlačí mnoho levných použitých karet od končících těžařů.

Finanční výsledky Nvidie za Q3 FY23 jednotlivé segmenty
Finanční výsledky Nvidie za Q3 FY23 – jednotlivé segmenty (zdroj: Nvidia)

Ještě více se propadla divize profesionálních grafik (dříve Quadro, nyní jen Nvidia RTX). Ty měly před rokem tržby 577 milionů $, ale nyní jen 200 milionů $, což je pád dokonce o 65 %. Profesionální GPU zřejmě také profitovala z kryptoměnové bubliny, a teď zase proto cítí tentýž dopad přebytečných skladových zásob a ochlazení poptávky, který stihl karty GeForce. Také divize OEM a ostatní jde dolů, měla tržby 73 milionů $, což je meziroční pokles o 69 %. V této divizi Nvidia zahrnovala příjmy ze speciálních GPU určených přímo pro těžbu krytpoměn, takže asi není třeba moc pátrat po vysvětleních.

Kde naopak došlo (vedle datacenter) k nárůstu, jsou produkty pro automobily. Zde byly tržby 251 milionů $, což je o 86 % lepší než loni, kdy byla tržba jen 135 milionů $.

Finanční výsledky Nvidie za Q3 FY23 trend za posledních osm čtvrtletí
Finanční výsledky Nvidie za Q3 FY23 – trend za posledních osm čtvrtletí (zdroj: Nvidia)

Výhled na zbytek roku zatím nečeká obnovený růst

Nvidia již sdělila prognózu na poslední kvartál jejího účetního roku, tedy Q4 FY23, což je listopad 2022 až leden 2023. Podle té se zatím Nvidia neodpíchne od tohoto momentálně dosaženého „dna“ (byť v perspektivě posledních deseti let je to kvůli předchozímu strmému růstu dno ležící hodně vysoko).

Tržby jsou očekávány prakticky stejné – 6,0 miliardy $, plus minus 2 % (5,88–6,12 miliardy $). Má se ale zotavit dřívější vysoká marže (hrubá marže má být až 63,2 % plus minus půl procentního bodu).

Tento výsledek by znamenal, že celkové tržby za fiskální rok 2023 (FY23, tedy únor 2022 až leden 2023) dosáhnou 26,923 miliardy $ (s onou tolerancí je to rozsah 26,803–27,043 miliardy $). V předchozím účetním roce (FY22) měla Nvidia celkové tržby 26,914 miliardy dolarů, takže pokud by se trefil střed této prognózy, vyšly by prakticky navlas stejné tržby. Pravda, bude to zásluhou velmi silného prvního kvartálu, po němž přišlo výrazné zhoršení vlivem ekonomické situace a už zmiňovaných dalších faktorů, jako je prasknutí kryptobubliny.

Finální výsledky za Q4 FY23 a za celý účetní rok by měly být vydané zase za tři měsíce, tedy v druhé polovině února.

Zdroje: Nvidia (1, 2, 3)

Finanční výsledky Nvidie za třetí kvartál jsou tu: Prodeje herních grafik meziročně klesly o 51 %
Ohodnoťte tento článek!
4.9 (97.14%) 7 hlasů

17 KOMENTÁŘE

  1. Nelze se divit. Je zbytečné kupovat každý rok předraženou grafiku. A že ty ceny GPU jsou opravdu mimo. Já si stále parádně zahraji na 1080Ti, ale next konzole jsou podle mě tou nejlepší volbou. Nehledě na fakt, že za jedno GPU má člověk dvě konzole 😂

        • Hybnou silou GPU z pohledu finačních výsledků NVIDIA nejsou hry, ale datacentra (obrat násobně vyšší a marže patrně ještě více). Herní segment je možná tak dobrý k testu node/technologií a snížení R&D nákladů na jednotku.

          • No tak zase nepřeháněj..
            V datacenter jim dělá přes 2 mld $ Mellanox, takže až na tento tragický kvartál tržby z herních GPU stále dominují. Ostatně až do konce FY 2022 byly tržby za herní GPU vyšší než segment datacentrum. Ze dvou mizerných kvartálů bych nedělal tak divoký závěr.

            • 2 miliardy za rok, počítám, ne za kvartál? (tak to bylo zhruba v době akvivizice)

            • Máš pravdu. Těžko říct kolik to je teď, NV to neuvádí. Většina analytiků píše odhad 1/3 datacenter revenue dělá ex Mellanox. Ten nárůst v datacentrech je za poslední dva roky obrovský. Jde vidět, že nákup Mellanoxu byl super krok. Navíc to tuším kupovali čistě za cash, což se dnes taky hodí, vzhledem k devalvaci měn.

  2. „… a čistý zisk na „jen“ 680 milionů $ (27 centů na jednu akcii). Paradoxně je vyšší než hrubý provozní zisk, mimo jiné asi opět díky nízkým daňovým sazbám, které si Nvidia umí zařídit.“

    Můžete to nějak rozvést? Jak to chápu já, tak i kdyby si NV uměla zařídit daně 0%, tak ji to samo o sobě nezvýší čistý zisk nad hrubý, takže tu poznámku nechápu.

    • Už párkrát nižší daň než 0% měli. Jak to sleduju dlouhodobě, tak tam pořád jsou hodně nízké procentní sazby. Pokud tomu dobře rozumím, tak čerpají nějaké slevy nárokované za to, že vyplácejí některé zaměstnance v akciích, tím si to dost snižují. A pak někdy mívají daňové bonusy (peníze od státu místo placení daně – negativní sazba…), za co přesně, to vám neřeknu.

      Ještě mám pocit, že do čistého zisku, ale ne do provozního zisku plynou výnosy (úroky) z uložené hotovosti, které můžou teda „net income“ navýšit bez ohledu na „operating income“. Ale hlavně Nvidia fakt dlouhodobě odvádí až směšné daně spíš v nízkých jednotkách procent, jestli jim průměr dlouhodobě vychází nad 5 %, tak je to hodně. Jako laikovi a příslušníkovi té třídy „zaměstnanců“ mi to teda přijde strašně málo vzvhledem k tomu, jaké masivní ta firma má zisky.
      Myslím, že jsem to tuším po Q1 na jaře víc zkoumal a díval se ne na samotné procento (tam se možná různě čaruje se základem?), ale jenom na přímo absolutní odvedenou částku. A Nvidia odváděla celkově nižší daň než AMD, které mělo teď přesně nevím – pětinový(?) zisk. A samozřejmě taky Nvidia platí i relativně k tržbám o dost nižší daně než Intel, ten má samozřejmě mnohem větší celkovou tržbu, ale sazbu nemá nijak směšně nízkou, IIRC platí okolo 12-14 % nebo tak nějak (před Trumpem to bývalo 22%), takže na USA na rozdíl od Nvidie celkem přispívá 🙂
      „Optimalizace“…

      • Tak ještě dodatek. V CFO Commentary (viz link v „zdroje“) k tomuhle čtvrtletí:
        GAAP effective tax rate for the third quarter was a benefit of 10.9%, which reflects the foreign derived intangible income deduction, U.S. research tax credit, and excess tax benefits related to stock-based compensation.
        Takže teď v tomhle kvartálu měli skutečně negativní daň -10,9 % = dostali prachy místo aby platili daň.
        Jako příspěvek na výzkum, za to vyplácení zaměstnanců v akciích a zdá se, že nějaké odepisování příjmů v zahraničí (to „foreign derived intangible income deduction“ je hodně vysoko nad mojí úroveň znalostí, obávám se…)

        Ta zaplacená daň (respektive v tomhle kvartálu teda zrovna ne) je v detailech v tabulkách přiložených na konci v tiskové zprávy (odkaz č. 1.).
        Zisk před daní: 613 milionů $.
        Zaplacená daň nebo inkasovaný daňový bonus: +67 milionů $
        = čistý zisk 680 milionů $.

        vOv

        • Jj, to je ta hodná Nvidia, co má teď RTX 4080 za “pouhých” 40 tisíc a ještě těm chudáčkům přispívají. Jsou to vlastně takoví samaritání, co by se pro dobro lidstva potrhali.
          Ale jinak myšlenka, že bych chtěl místo placení daní příspěvek 10 melounů, protože jsem zaměstnal 10 lidí, kteří přinesli patenty mě rozesmála už jen z pomyšlení na zaprděného “velmi nápomocného” úředníka FÚ. No holt nejsem v USA a už vůbec nejsem Nvidia.
          Pominu-li teď přístup Kožeňákovců k otevřenosti ovladačů, tak jejich finanční politika je přesně další důvod, proč se jejich výrobkům už dlouho vyhýbám.

        • Díky za upřesnění, nenapadlo mě, že myslíte snižování nějaké výsledné „efektivní daně“. Tímto způsobem přece umí snižovat daně každý, kdo dosáhne na nějakou dotaci.
          Myslel jsem, že je řeč o dani ve smyslu vyměřené. U nás zaplatíte daň a když dostanete dotaci, tak se to neodečítá, ale účtuje zvlášť.

  3. Nvidia se nikam nepropadla, pouze se vrátila na úroveň před těžební horečkou, z tohoto abnormálního období.

    * – navíc hodně lidí investovalo do PC v době covidu a nemají potřebu měnit HW každý rok
    * – pak tu máme šíleně předražené 4080 , 4090 kterou si koupí jen nadšenci a profesionálové
    a zastaralou generaci 3000 kterou už nikdo nechce když je zde RTX 4000 a čekají tak na levnější modely nebo celkově nižší ceny

    Zmíněné 2 body pak ovlivňují finanční výsledky v desetinách – max.jednotkach % , což je běžná fluktuace v průběhu roku kterou šlo pozorovat i v době před kryptoměnamy, nebo v rámci prodeje jakéhokoliv jiného HW a vlastně i na financích kterékoliv firmy i mimo PC HW

    Co z toho plyne?
    Že se Nvidie prostě s desktop HW vrátila tam kde byla v r.2019-20 ↘️

    Až příští čtvrtletí i to další nevidím moc pozitivně, zvlášť pokud se ceny RTX 4080 nepohnou pozitivním směrem k zákazníkům, s ohledem na to že předchozí generace ve stejné kategorii byla okolo 700$
    I kdyby Nvidia slevila z těch 1200$ na řekněme 1000 i 900$, tak pořád to bude hodně předražené.
    U nás se ty grafiky prodávají od 35000, i když ceny za rok spadnou na 28000, tak to pořád bude moc protože ani to nebyla startovní cena RTX3080. Prodávat tedy model RTX4080 po roce od vydání za 28000 je neakceptovatelné.
    Rok po vydání modelu xx80 má být cena pod 20000Kč a to by si Nvidia musela za pouhý rok skrouhnout cenu skoro na polovinu,

    Suma sumárum ať počítám jak počítám, RTX 4080 bude neprodejný kus HW po celou dobu její životnosti až do příchodu RTX5000❗

    ☝🏻A s ohledem na toto, bych teprve v tuto dobu začal očekávat poklesy nějakých finančních výsledků ‼️

    A já teď mám dilema co koupit, i nejnovější Radeony jsou pro mou práci extrémně pomalé s ohledem na optimalizaci pro Nvidii a potřeboval bych tedy místo jedné RTX4080 2 kousky RX7900 nebo asi 3 kousky 7900XT
    Takže koupit a živit 2-3 grafiky, nebo podporovat cenovou politiku Nvidie ? 🤔