Hlavní navigace

FreeSync, 144 Hz, IPS, 2560 × 1440 bodů – je Asus MG279Q perfektní? (recenze)

18. 11. 2015

Sdílet

Zdroj: Redakce

Rychlá odezva ještě dobrý monitor nedělá

 

Ačkoli vertikální obnovovací frekvence monitoru s panelem LCD není pro vaše oči tak zásadní jako tomu bylo v případě obrazovek CRT, je nejčastější hodnota (60 Hz) omezující hned z několika důvodů. Tím asi nejvýraznějším je určitě vnímání plynulosti v počítačových hrách. Asus MG279Q nabízí hned dvě možnosti boje s neplynulými hrami – vertikální obnovovací frekvenci až 144 Hz a podporu technologie FreeSync s rozsahem 35–90 Hz.

S obnovovací frekvencí 120, resp. 144 Hz už tu byla spousta monitorů, s FreeSyncem jich existuje už také několik. MG279Q ale tyto technologie nabídne na monitoru se 27palcovým panelem, rozlišením 2560 × 1440 bodů a matricí typu AHVA od AU Optronics. Ta si přitom v pozorovacích úhlech a typicky přesném pokrytí barevného gamutu sRGB (či AdobeRGB u grafických monitorů) s IPS od LG.Display v ničem nezadá.

 

Na MG279Q je pěkné, že kromě zaměření se na plynulý vjem při hrách, nedošlo ani k pozapomenutí dalších důležitých vlastností dobrého monitoru. Kromě už zmíněné matrice AHVA se Asus vytáhnul s celkovým provedením bez rádoby moderních lesklých ploch a především monitor vybavil podobně dobrým stojanem jako u svých pracovních monitorů třeba v řadě ProArt. Velmi tenký rámeček pak pomáhá při sestavení vícero monitorů vedle sebe.

Kromě různých hráčských zaměřovačů nebo režim s všelijak upraveným obrazem pro danou skupinu her ještě Asus do OSD zahrnul funkci snižování modrého světla. Ta má celkem pět stupňů a nad úroveň dva už je určena pro čtení za sníženého osvětlení v místnosti.

    

Level 0

Level 2

 

Parametry MG279Q a dalších monitorů ve srovnání

Asus
MG279Q


Asus
PB279Q

NEC
EA274WMi

BenQ 
BL2710PT

Acer
K272HU

viditelná úhlopříčka 27"  27"  27"  27"  27" 
typ panelu (matrice, podsvícení) AHVA, LED  AHVA, LED  H-IPS, LED  AHVA, LED  AHVA, LED 
poměr stran 16:9 16:9 16:9 16:9 16:9
maximální rozlišení 2560 × 1440  3840 × 2160 2560 × 1440  2560 × 1440  2560 × 1440 
bodová rozteč [mm] 0,233 0,156 0,233 0,233 0,233
hustota pixelů [ppi] 109 163 109 109 109
barevné provedení černá  černá  černá, nebo bílá černá černá
úhel pohledu horizontální/vertikální 178°/178°  178°/178°  178°/178° 178°/178°  178°/178° 
horizontální frekvence [kHz] 24–222 24–160 31–94 30–88 15–99
vertikální frekvence [Hz] 50–144 (35–90 s Freesync) 29–80 56–76 24, 50–76 23–76
barevná hloubka 8-bit, 16,7 mil. 8+2 bit, 1,07 mld. 8-bit, 16,7 mil. 8+2 bit, 1,07 mld.  8+2 bit, 1,07 mld. 
barevný prostor (gamut) sRGB  sRGB  sRGB sRGB  sRGB 
jas [cd/m²] 350 300 350 350 350
kontrast – typický 1000:1 1000:1 1000:1 1000:1 1000:1
kontrast – dynamický 100 000 000:1 100 000 000:1 výrobce neuvádí výrobce neuvádí  100 000 000:1
odezva [ms] 4 – GTG  5 – GTG  6 – GTG 12, 4 – GTG 6 – G2G
spotřeba běžná/úsporný režim [W] 38,7>/0,5>  60>/0,5>  57/0,8 35/– 33,6/0,5
videovstupy 1× DisplayPort 1.2, 1× MiniDisplayPort 1.2 , 2× HDMI 1.4 s MHL 1× DisplayPort 1.2, 1× MiniDisplayPort , 4× HDMI 1.4 1× HDMI, 1× DVI-D, 1× DisplayPort, 1× D-Sub 1× DisplayPort 1.2, 1× DVI-D s HDCP, 2× HDMI , 1× D-Sub 1× DisplayPort 1.2, 1× DVI-D s HDCP, 2× HDMI 
kabely 1× DisplayPort, 1× HDMI, 1× miniDisplayPort, 1× USB 3.0, napájecí  1× DisplayPort, 1× HDMI, 1× audio, napájecí  1× HDMI, 1× DVI-D, 1× DisplayPort, 1× D-Sub, 1× USB, 1× audio, ControlSync, napájecí 1× DualLink DVI, 1× DisplayPort, 1× HDMI, 1× USB 3.0, 1× D-Sub, 1× audio, napájecí 1× DVI, 1× DisplayPort, 1× audio, napájecí adaptér
rozbočovač USB/doplňkové porty ano, 2× USB 3.0 ne  ano, 2 + 2 USB 2.0 ano, 2× USB 3.0 + 2× USB 2.0 1× DisplayPort Out
reproduktory ano, 2× 2 W ano, 2× 2 W ano, 2× 1 W ano, 2× 3 W ano, 2× 2 W
výstup na sluchátka ano ano ano ano ne
kamera ne  ne  ne ne ne 
mikrofon ne  ne  ne ne ne 
příslušenství manuál, aretace stojanu manuál, aretace stojanu instalační CD, manuál instalační CD, manuál instalační CD, manuál 
nastavení 6 tlačítek, čtyřsměrné s potvrzením pro pohyb v menu, další přímé pro vstupy, GamePlus, profily a zapnutí/vypnutí  7 tlačítek, jedno programovatelné, další přímé pro QuickFit, režimy/profily, PIP, vstup do menu, vstupy a zapnutí/vypnutí  8 tlačítek, přímé pro volbu vstupu, jas, hlasitost, Eco, OSD menu 6 tlačítek, tři z toho uživatelsky nastavitelná, dále vstup do menu, zapnutí/vypnutí a konec menu (zrušení nabídky) 6 tlačítek, přímé pro profily, PIP, přepnutí vstupu, hlasitost, vstup do menu a vypnutí/zapnutí
ovládání jednoduché mírně složitější jednoduché jednoduché mírně složitější
barevné profily v OSD Scenery, Racing, Cinema, RTS/RPG, FPS, sRGB Standard, sRGB, Game, Night View, Theater, Scenery, Darkroom, Reading 9300K, 8200K, 7500K, 5000K, sRGB, Native, DICOM Sim sRGB, CAD/CAM, Animation, Presentation, Standard, Low Blue Light, Movie, Photo, Eco, M-Book, User User, Eco, Standard, Graphics, Movie (sRGB pak v podmenu)
pokročilé nastavení barev RGB RGB RGB RGB RGBCMY
odnímatelný stojan ano  ano  ano ano ano
úhel náklonu -5° až 20°  -5° až 20°  -5° až 30° -5° až 20° -5° až 20°
otočení na výšku ano  ano  ano ano ne
otočení kolem osy 120°  120°  170° 90° ne
výšková nastavitelnost [mm] 150 150 130 150 ne
software NaviSet Display Pilot, testovací obrazec, podrobný český návod (PDF) 
rozměry s podstavcem  (v × š × h) [mm] 409–559 × 625 × 238 407–557 × 625 × 220 409–539 × 556 × 230 375–525 × 639 × 259 470 × 640 × 240
hmotnost s podstavcem [kg] 10,5 10 7,6 8,2 9,0
záruka [roky] 3 (ZBD) 3 (ZBD) 3 3 2
cena [Kč] 16 000 18 600 18 800 12 990 8 590

 Ceny byly zjištěny v e-shopech Anacomp, Alza.cz, CZC.cz, Mironet, Softcom.cz a T.S.Bohemia (nejnižší cena monitoru skladem, resp. u dražších monitorů alespoň se stavem na cestě či do několika dnů, včetně DPH).

Reporty z Monitor Asset Manager jsem tentokráte pořídil dva. První ukazuje frekvence a režimy při zapnuté funkci FreeSync a druhý bez ní. Asus vybral elektroniku s řídícím čipem od Mstaru:

 


FreeSync: od teorie k praxi

 

V-Sync, G-Sync a FreeSync

Určitě jste se už setkali s pojmem V-Sync či česky rozepsáno vertikální synchronizace. Ta bojuje s jevem zvaným tearing, který může nastat ve chvíli, kdy snímková frekvence (framerate) překročí vertikální obnovovací frekvenci monitoru. Projevuje se jakýmsi zlomem v obraze, kdy spodní část obrazu už je aktuálním snímkem, kdežto ta horní obsahuje ještě snímek předchozí.


 

Zapnutí V-Sync svým „zarovnáním“ na snímkovou frekvenci monitoru eliminuje sice tearing, ale přidává do procesu zpoždění. A především u nižších snímkových frekvencí je zarovnání na nejbližší podíl (např. 20 či 30 fps) významným problémem.


 Částečným řešením je Adaptive V-Sync. Toto řešení aktivuje V-Sync jen pro situace, kdy je snímková frekvence nad obnovovací frekvencí monitoru. Jenže zpoždění (lag) tím eliminován není, a tak Nvidia v roce 2013 představila technologii nazvanou G-Sync. Její myšlenkou je vykreslování snímku ihned po obdržení od grafické karty a tedy schopnost monitoru zobrazovat s obnovovací frekvencí rovnou snímkové frekvenci GPU. Máte-li tedy ve hře třeba 38 fps, bude monitor pracovat s vertikální obnovovací frekvencí 38 Hz a to samé pro situace s 56 či třeba 89 snímky za vteřinu.


 Pro G-Sync samozřejmě nestačilo upravit ovladače grafické karty, tady už je nutná podpora a jakási „inteligence“ v hardwaru monitoru. Ten musí mít řídící elektroniku, jež podle potřeby upraví interval Vblank (čas mezi snímky, přesněji čas mezi tím, kdy displej vykreslí poslední řádek snímku n-1 a než začne vykreslovat první řádek snímku n – tak trochu relikt z dob monitorů CRT). První monitory dostaly podporu G-Sync tak, že do nich byla zasunuta deska s řídícím čipem FPGA od Nvidie a nějakou potřebnou pamětí. Výrobci jako Asus, Acer, BenQ a další záhy uvedli několik modelů s elektronikou pro G-Sync už rovnou zabudovanou. G-Sync je proprietární technologií a k jeho provozu je potřeba ještě grafika od Nvidie (GeForce GTX 650 Ti Boost a vyšší) s výstupem DisplayPort 1.2.

Zanedlouho po Nvidii demonstrovala analogickou technologii i společnost AMD. Nazvala ji ale FreeSync, což má zřejmě symbolizovat dva rozdíly oproti G-Sync. Tím prvním je nevybírání licenčních poplatků a tím druhým zanesení do standardu VESA. FreeSync je totiž založen na Adaptive-Sync, který se stal volitelným rozšířením DisplayPort 1.2a. Adaptive-Sync se používal už dříve pro snížení příkonu malých systémů s eDP (embedded DisplayPort).

Stejně jako u G-Syncu potřebujete „chytrý monitor“ s podporou FreeSync a odpovídající GPU (Radeon R7 260 či R9 290 a novější nebo APU Kabini a Kaveri či novější). V chování FreeSyncu a G-Syncu lze spatřit rozdíly hlavně v případě nízkých hodnot fps a také v boji proti ghostingu. Zatímco Nvidia má díky modulu podchyceno chování (a tedy i napětí potřebné pro korektní změnu pixelů) pro každý jednotlivý monitor s G-Syncem v podstatě samozřejmě, u monitorů s podporou FreeSync AMD vše řeší na úrovni ovladačů. A tam zatím toto „samozřejmé“ hned při vydání toho kterého monitoru s FreeSyncem není.


 

Praxe: hraní na R9 Fury s ovladači 15.11

Abych mohl funkčnost FreeSyncu ověřit v praxi, zaslal Asus společně s monitorem i grafickou kartu R9 Fury Strix Gaming.  Jelikož se jedná o druhý nejvýkonnější Radeon (nepočítaje vícečipová řešení), měl jsem mít ve většině her pro rozlišení 1440p dost manévrovacího prostoru. Stáhl jsem si tedy poslední dostupný ovladač (5. 11. se objevila beta ovladače 15. 11.) a začal s FreeSyncem laborovat. Po zapnutí příslušné položky v OSD menu monitoru se objeví i kýžené zatržítko v ovladačích AMD.

Asi jsem špatně vybral vzorek her, nebo je to ještě nedopilovaností ovladače 15.11 (status beta), ale počet her, ve kterých se mi podařilo tak nějak „pořádně“ FreeSync zprovoznit, byl dost malý. Z dost neznámého důvodu mi nefungoval ve Witcherovi 3 a to navzdory tomu, že snímková frekvence neopouštěla vymezených 30–90 fps (Hz). Obdobné to bylo ve War Thunder 1.53.

Zaktualizoval jsem tedy World of Tanks na nejnovější verzi, vypnul Vsync a nastavil ve hře 90 Hz… a sláva, konečně obnovovací frekvence seděla na tu snímkovou. A nutno říct, že vnímání hry kupodivu ve 1440p na R9 Fury běžící v průměru jen kolem 50 fps (častým limitem byl určitě CPU FX-8350) bylo velmi přijemně plynulé, bez jakýchkoli pozorovatelných vad v obraze. Takhle bych si to tedy nechal líbit!

  
 
  
 

Po aktuálních hrách jsem oprášil vykopávky (ať už rokem uvedení či technickým zpracováním) v podobě Company of Heroes a Path of Exile. Obě hry a především PoE na dnešním HW i v 1440p umí běžet hodně nad 144 fps, natož nad horní hranicí FreeSyncu u tohoto monitoru (90 fps). Zkusil jsem na věc tedy vyzrát omezovačem fps v Catalystech a zajímalo mě, jestli je tato možnost kompatibilní s FreeSyncem. To jsem se bohužel nedozvěděl, jelikož omezovač jaksi neomezoval.


  
 

Provedení, vstupy, OSD


 

Provedení, vstupy, příslušenství

Asus neponechal nic náhodě ani při konstrukci šasi monitoru. Tenký rámeček po celém obvodu vypadá nejen dobře, ale hlavně usnadní případné poskládání více monitorů vedle sebe. Podstavec je stabilní a monitor na něm rozhodně není vratký. Hlavně ale umožňuje jak polohování na výšku, tak otáčení a dokonce i otočení monitoru na výšku (portrét či Pivot). To u primárně hráčských monitorů rozhodně není běžnou praxí. 

   


 


 


 

 

 

OSD a ovládání


 

Ovládacích tlačítek umístěných zezadu jsem se nejdříve obával, ale jelikož stačí nahmatat horní tlačítko fungující jako čtyřsměrný joystick s potvrzením a ještě se hned u tlačítek zobrazuje kontextová nápověda jejich aktuální funkce, nakonec se nestydím prohlásit jej za dobré. 


 

 

 

Testovací metodika, návod k použití interaktivních grafů

Metodika testování

Před tím, než začnu jakýkoli panel testovat, tak na něm alespoň týden běžně pracuji. Tím se čerstvě vybalený panel alespoň částečně zahoří a ustálí. Hlavně u monitorů s podsvícením CCFL je důležité začít měřit až po době záběhu a v den měření pak alespoň po hodině od zapnutí.

 

Většina měření je prováděna kolorimetrickou sondou i1 Display 3 Pro (v retailu přímo od X-Rite je označena jen jako i1 Display Pro), kterou změřím barevné podání a jeho odchylky v továrním nastavení. Používám metriku CIE94 a není-li řečeno jinak, srovnání je prováděno oproti standardnímu gamutu s D65 (sRGB, gamut je stejný také jako Rec. 709 či HDTV). Softwarem, který zpracovává výsledky ze sondy a také slouží jako generátor signálu, je ChromaPure.

Následuje zjišťování pozorovacích úhlů, barevného podání na testovacím obrazci, regulace jasu a hodnot kontrastu. K těmto účelům používám kromě zmíněného ChromaPure speciální aplikaci, kterou jako svou diplomovou práci na VUT vytvořil náš dlouholetý kamarád Jirka Švec (díky Jirko). Díky ní jsem schopen zjistit rozsah zobrazení jednotlivých barevných kanálů RGBCMYK, zejména v jejich kritických krajních rozsazích. To samé platí o podání jasu s kontrastem na stupních šedi.

Na barevném obrazci vidíte zastoupení jednotlivých barev RGBCMYK ve dvou řadách. Spodní pruh zobrazuje celé spektrum odstupňované po deseti krocích v rozmezí 0–255, horní pruh pak jemné detaily v rozmezích 0–25 a 230–254 pro každou barvu. Díky tomu jsem schopen s celkem velkou přesností určit, jaké barevné odstíny jednotlivých barev již panel není schopen ani po kalibraci zobrazit. Výsledkem jsou pak dva grafy, které zobrazují, od jaké hodnoty bylo možné na monitoru rozeznat odstupňování nejtmavších a nejsvětlejších jemných odstínů.

To samé platí pro testovací obrazec se stupni šedi. V horní polovině můžete vidět rozmezí 1–24 na černém pozadí (0), v dolní polovině pak světlé odstíny v rozmezí 231–254 na bílém pozadí (255). Na tomto obrazci se velmi pěkně pozorují např. problémy některých monitorů IPS s nejtmavšími odstíny.

Se zkalibrovaným panelem se pak podívám, jak si poradí s barevnými přechody a případným ditheringem. Ten je nejvíc patrný v černo-bílém přechodu, kde je velmi často vidět alespoň jemné pruhování.

Následuje měření homogenity podsvícení, ke kterému si díky této aplikaci zobrazím síť 5 × 3, v níž probíhá měření. Jas je v tomto případě nastaven na hodnotu kolem 120 cd/m² pro střed. Výsledky měření jsou pro lepší grafickou přehlednost převedeny do grafického obrazce s příslušnou legendou.

Při stejném nastavení pak probíhá i měření odezvy. Tomuto účelu je věnována také jedna záložka aplikace LCD Tester. Kromě standardního průběhu odezvy měřené v rozsahu 0–x mě zajímá i jak si panel poradí s odezvami pro běžný provoz podstatně typičtějšími a to 127–255 (šedá–bílá) a 75–180 (šedá–šedá, někdy označována jako GTG – gray-to-gray). Tyto hodnoty jsou pro každý panel TN nejhorší, protože se krystal musí ustálit na dvou ne krajních hodnotách, při nichž není možné v takové míře použít OverDrive.

Za zapůjčení digitálního osciloskopu M525 děkujeme společnosti ETC.

X-Rite i1 Display 3 Pro byla zakoupena v OEM verzi u ChromaPure (USA)

Jak na interaktivní grafy 3.0

  1. Pokud se vám nelíbí písmo se stíny, velmi snadno je vypnete v Nastavení. Máte-li ještě problémy s rychlostí zobrazování, můžete v Nastavení povypínat také animace. 
  2. V základním nastavení jsou pruhy seskupeny dle úhlopříčky monitory a dále seřazeny dle naměřené hodnoty (vzestupně, či sestupně pak podle toho, je-li zrovna vyšší = lepší či naopak). Toto můžete snadno změnit zvolením řazení dle naměřené hodnoty v testu, seskupením třeba podle matrice apod.
  3. Po najetí myší na některou z položek (třeba na HP ZR24w) se z této stane 100 % (základ) a ostatní položky se spočítají podle ní. Všechny absolutní hodnoty se změní na relativní. Zpět se změní, až kurzor myši opustí oblast s názvy položek (v tomto případě procesorů).
  4. Budete-li chtít nějakou položku (monitor) v grafech sledovat, můžete si její pruh libovolně obarvit. Stačí klepnout levým tlačítkem myši na barevném pruhu a vybrat si z palety. Máte-li povoleny cookies, mělo by vám nastavení vydržet i pro další grafy v dalších kapitolách.
  5. Cenu a další základní parametry (například rozlišení či úhlopříčku) můžete zobrazit kdykoliv v každém grafu: stačí u vybraného procesoru najet kurzorem myši nad pruh s hodnotou (měření) a chvíli počkat. Objeví se jako plovoucí nápověda (tooltip).
  6. Zámek základu (monitor, který se stane těmi 100 % a od něhož se odvíjí další relativní hodnoty) aktivujete pomocí současného stisku klávesy CTRL a levého tlačítka myši nad procesorem (či jeho pruhem v grafu), který chcete uzamknout.
  7. Před prvním použitím grafů si pro jistotu vyprázdněte cache prohlížeče (zřejmě bude stačit refresh) a v případě problém smažte i příslušné cookies.
  8. Interaktivní grafy 3.0 jsou kompatibilní s prohlížeči Firefox, Opera, Internet Explorer (verze 7 a starší už nejsou podporovány) a Chrome.
  9. V případě problémů se nejdříve ujistěte, že máte v prohlížeči povoleny skripty i cookies, dále splnění bodů 7 a 8, teprve potom nám chybu prosím co nejpřesněji reportujte. Jedná se o první ostré nasazení grafů, takže i přes delší testování autorem a redakcí při komplexnosti aplikace určitě ještě nějaké mouchy v nějaké kombinaci objevíte.

Rovnoměrnost podsvícení

Rovnoměrnost podsvícení

Podsvícení nebylo u testovaného kusu sice tak rovnoměrné jako u nedávno recenzovaných grafických 27“ IPS/AHVA, ale pohybuje se v běžném průměru a nemusíte být kvůli němu asi nijak znepokojeni. Velkým překvapením bylo nulové prosvítání podsvitu. Buď má Asus hodně kvalitní lícování, nebo umí kvalitně vybrat kousek pro recenze.

Monitor je sondou i1 Display 3 Pro přezkoumán v patnácti kontrolních bodech a hodnotíme jak průměrnou odchylku od průměrné naměřené hodnoty podsvícení (120 cd/m²), tak odchylku maximální. To je kritérium snad ještě podstatnější, protože pokud vám na v průměru docela rovnoměrně podsvíceném monitoru jeden roh či jedna strana třeba oproti středu skoro svítí velmi málo, může to být rušivé při sledování filmů či her a práci znesnadňující při editaci fotek, videa či obecně práci s grafikou.

 

Pro lepší ilustraci rovnoměrnosti podsvícení jsme pomocí interpolace z hodnot v měřících bodech vytvořili také jakési mapy podsvícení. Pokaždé platí stejná legenda, kterou lze ve stručnosti vysvětlit takto: obrazovka pokrytá z drtivé většiny bílou či velmi světle žlutou barvou se dá označit za rovnoměrně podsvícenou, nádechy světle zelené už jsou odchylky, které mohou být pro profesionální grafiky neakceptovatelné, tmavě zelené či dokonce zelenomodré plochy už jsou tak velké odchylky podsvícení, že je velmi snadno zpozorujete i necvičeným okem. Stačí jakákoli jednolitá barevná plocha a tmavý roh (typicky) působí, jakoby byl vyveden jinou, o několik odstínů tmavší, barvou.


Asus MG279Q, 120 cd/m²


BenQ SW2700PT, 120 cd/m²


Eizo ColorEdge CS270, DUE Uniformity, 120 cd/m² 


Eizo ColorEdge CS270, DUE Brightness, 120 cd/m² 

NEC MultiSync PA322UHD, Uniformity Off, 120 cd/m² 


NEC MultiSync PA322UHD, Uniformity 5, 120 cd/m² 


Philips 272P4APJKHB/00, SmartUniformity Off, 120 cd/m²


Philips 272P4APJKHB/00, SmartUniformity On, 120 cd/m²


Dell UltraSharp U2515H, 120 cd/m²


BenQ BL3201PT, 120 cd/m²


Acer S277HK, 120 cd/m²


Asus PB279Q, 120 cd/m²

AOC p2370Sh, 120 cd/m²


Samsung S23C650D, 120 cd/m²


LG 25UM65, 120 cd/m²


Eizo Foris FS2434, 120 cd/m²

LG 24MP76HM, 120 cd/m²


Dell UltraSharp UP2414Q, 120 cd/m², Uniformity On


Dell UltraSharp UP2414Q, 120 cd/m², Uniformity Off


Asus PQ321QE,120 cd/m²


BenQ BL2710PT, 120 cd/m² 


Acer K272HU, 120 cd/m²


NEC MultiSync EA274WMi, 120 cd/m²


Dell UltraSharp U2713HM, 120 cd/m²


Eizo EcoView EV2736WFS, 120 cd/m²


Fujitsu P27T-7 LED, 120 cd/m²


HP ZR2740w 2012, 120 cd/m²


Samsung S27B970D, 120 cd/m² 


HP ZR2740w 2011, 120 cd/m²


Samsung SyncMaster S27A850D, 120 cd/m²

BenQ GW2320, 120 cd/m²

Dell UltraSharp P2414H, 120 cd/m²

BenQ PG2401PT, 120 cd/m², Uniformity On


NEC MultiSync P241W, 120 cd/m², Uniformity=5

NEC MultiSync P232W, 120 cd/m², Uniformity=5


NEC MultiSync P232W, 120 cd/m², Uniformity Off


HP Z24i, 120 cd/m²

Asus PB248Q, 120 cd/m²


BenQ BL2411PT, 120 cd/m²


NEC MultiSync EA244WMi, 120 cd/m²


Dell U2412M A04, 120 cd/m²

Eizo Foris FG2421, 120 cd/m²


NEC EA294WMi, 120 cd/m²


Philips 298P4, 120 cd/m²

Asus PA249Q, 120 cd/m²


Acer H226HQL, 120 cd/m²

NEC MultiSync EA224WMi, 120 cd/m²

Philips 227E3QPH, 120 cd/m²


Dell UltraSharp U2412M, 120 cd/m²


HP ZR2440w, 120 cd/m²


Samsung SyncMaster S24A850DW, 120 cd/m²


iiyama ProLite X2485WS, 120 cd/m²

Asus PA248Q, 120 cd/m²


Philips Gioco 3D 278G4DHSD, 120 cd/m²


AOC i2757Fm, 120 cd/m²


BenQ GW2460HM, 120 cd/m²


Philips 241P4QPYK, 120 cd/m²


LG IPS237L, 120 cd/m²

Eizo Foris FS2333, 120 cd/m²


Samsung T27B550, 120 cd/m²


LG Flatron IPS235V, 120 cd/m²


Asus PA238Q, 120 cd/m²


Eizo FlexScan EV2335W, 120 cd/m²


HP ZR24w, 120 cd/m²


Asus PA246Q, 120 cd/m²


BenQ XL2420T, 120 cd/m²


Samsung UE32D5500, 120 cd/m²

 

Barevné odchylky (dE, CIE94)

Barevné odchylky

Barevné odchylky zjišťujeme pomocí kolorimetrické sondy i1 Display 3 Pro a softwaru ChromaPure. V grafu je zastoupena nejlepší hodnota (nejnižší odchylka) zaznamenaná v některém z předvolených režimů (někdy sRGB, někdy 6500K apod.) a případně s pomocí přiloženého barevného profilu od výrobce (pomůže-li).

 

Podrobněji o barevných odchylkách v další kapitole. Zde jsou jen nejlepší výsledky v jednom z režimů předpřipravených od výrobce. Obecně platí, že barevná odchylka dE (CIE94) pod hodnotu 5 se dá považovat za dobrou (běžný uživatel monitoru – kancelář, hry), hodnoty okolo 2 a nižší pak za velmi dobré (grafika). Odchylky kolem čísla 8 už znamenají viditelně odlišné barvy a nad 10 jsou již velmi nevyhuvující (obsah vidíte barevně jinak, než jak zamýšleli jeho tvůrci a naopak – na takovém monitoru upravená fotka nemusí být na přesnějších (vůči standardu) zařízeních zobrazena tak, jak jste chtěli).

Barevné odchylky, gama a škála šedé detailně

 

Režim Racing (Factory)

Nebýt trochu studenější škály šedé, bylo by výchozí nastavení MG279Q rovnou použitelné i pro nějaké méně kritické úpravy fotek či práci s grafikou. Gamut přesahuje sRGB na všech koncích (nejvíc v tom zeleném), ale tyto mírné přesahy nejsou zásadně na škodu (někdo je i uvítá).


 
 
 Vysvětlení reportu gamutu a barevných odchylek: v horní tabulce vidíte barevné odchylky (dE) pro tři primární barvy, tři sekundární a bílou. Hodnota dE by měla být co nejnižší, dE > 5 už znamená většinou znamená pouhým okem odlišitelnou odchylky od standardu. Pod tabulkou se nachází klasický barevný diagram CIE 1931. Zatímco pozice čtverců patří optimálnímu umístění barev v diagramu, kolečka patří naměřeným hodnotám a graficky máte znázorněnu odchylku. Pokud na obrázek klepnete, uvidíte i graf odchylek luminance jednotlivých barev – tento rozměr není v klasickém diagramu CIE 1931 (xy) zobrazen. U monitorů s podsvitem bývá zpravidla luminance modré přehnaná a naopak u červené nedostatečná.  

 

Režim Scenery

V dalších režimech Asus už všelijak experimentuje s přeostřováním obrazu, křivkou gama a to rozhodně není můj šálek kávy.

 

Režim sRGB

K režimu sRGB mám dost výhrad. Nejenže je v něm uzamknut jas (na zhruba 160 cd/m2), ale vůbec nijak neořeže gamut přesně na standard a ještě přijdete o velkou část kontrastního poměru.

  

 
  
  

Režim User s nastavením R100, G93 a B85

Pokud by se vám váš MG279Q zdál taky trochu víc do studena, můžete zkusit „kalibrovat“ zhruba tímto směrem: červenou ponechte na 100 %, zelenou uberte trochu a modrou trochu víc.


 

 
  

Režim Racing s Low Blue Light Level 2

Docela dobrou možností je ve výchozím režimu nastavit Low Blue Light na Level 2.


 

 
  

 

 

Gamut (barevný rozsah), srovnání se standardem

Gamut

Gamut si ukážeme opět ještě formou diagramu, o němž jsme debatovali. Na diagramech s barevným rozsahem jsme s Adamem Vágnerem notně zapracovali a nejenže máme (doufejme) přesnější diagram pro CIE 1931, ale nově je tu také modernější CIE 1976 (CIE LUV). Hodnoty jsme zanášeli do bitmap z japonských stránek ColorAC.

Asus MG279Q v režimu sRGB:

BenQ SW2700PT v režimu AdobeRGB:

BenQ SW2700PT v režimu sRGB:


Eizo CS270 v režimu AdobeRGB:

Eizo CS270 po HW kalibraci s cílem Webdesign (sRGB):

NEC PA322UHD v režimu Full:

NEC PA322UHD v režimu sRGB:

Philips 272P4A v režimu AdobeRGB:

Philips 272P4A v režimu sRGB:


Dell UltraSharp U2515H (Standard):

BenQ BL3201PT (Standard):

Eizo Foris FS2434 v režimu Web/sRGB:

 

Dell UltraSharp UP2414Q v režimu AdobeRGB:


Dell UltraSharp U2713HM v režimu sRGB:

BenQ PG2401PT v režimu Standard:

BenQ PG2401PT v režimu sRGB:

 

 

 

 

 

Kontrast, úroveň černé, slévání barev

Kontrast

V jediném grafu kontrastního poměru najdete maximální naměřenou hodnotu tzv. statického kontrastu. Nepočítáme tedy poměry mezi různými obrazovkami, jako to dělá marketing výrobců pro nesmysl zvaný dynamický kontrast. O tom, jak je kontrast stabilní, pak hovoří srovnání kontrastního poměru při jasu 120 120 cd/m² a pak při minimálním nastavitelném jasu. Druhé srovnání samozřejmě neberte jako přímé: zatímco u některých monitorů pod 120 cd/m² jas už nesnížíte, jinde jde i s CCFL pod 40 cd/m² (NEC P241W) a jinde dokonce pod sondou měřitelné hodnoty (např. Eizo EV2335W, bílá kolem 2 cd/m², černá měřitelná až při jasu od 2 %).

Kontrastní poměr se mimo režimu sRGB drží stále nad 1200:1:

    

  

Úroveň černé

Úroveň černé měříme jak při jasu 120 cd/m², tak při minimálním jasu. Důležitý aspekt pro milovníky nočních filmů podobně jako kontrast favorizuje VA nad IPS. U EcoView EV2736W lze jas regulovat tak nízko, že jas černé není sonda i1 Display Pro schopna změřit.

Slévání barev

Slévání barev taktéž zkoušíme na testovacích obrazcích LCD testeru od Jirky Švece, tam také počítáme počet nerozlišených (slitých) čtverečků odstínů černé/šedé (K), červené (R), žluté (Y), zelené (G), zelenomodré (C), modré (B) a fialové (M). Ideálně by monitory měl ve svém sloupečku mít na střídačku 0 (= rozliším i nejtmavší odstíny) a 255 (= rozliším i nejsvětlejší odstíny).

 

  Asus MG279Q Acer K272HU Fujitsu P27T-7 LED Dell UltraSharp U2713HM Asus PB279Q NEC MultiSync EA274WMi BenQ SW2700PT
slévání barev – K 2 2 5 3 4 4 3
slévání barev – K 253 254 254 254 254 254 254
slévání barev – R 1 1 2 1 2 2 1
slévání barev – R 255 254 254 254 254 255 254
slévání barev – Y 1 1 2 1 1 1 1
slévání barev – Y 254 255 255 255 254 255 254
slévání barev – G 1 1 2 1 1 1 1
slévání barev – G 254 254 254 255 254 254 254
slévání barev – C 1 1 2 1 1 1 1
slévání barev – C 255 255 254 254 254 254 254
slévání barev – B 1 2 2 2 1 2 2
slévání barev – B 253 253 254 253 253 255 253
slévání barev – M 2 1 2 1 2 2 1
slévání barev – M 254 254 254 254 254 254 254

 

Odezva

Odezva

Odezvu měříme pomocí osciloskopu a software od ETC a vždy při maximálním jasu. Jen tak jde alespoň většina hodnot odečíst, v některých případech ale nepomáhá ani změna měřítka. Pár dříve testovaných monitorů je v některých případech trochu poškozeno (nebo naopak vylepšeno) odečtením hodnoty přímo z měření programu od ETC. Je třeba ručně nastavit hodnoty podle standardu VESA (ukázka je na přechodu bílá-černá-bílá) a počítat s naznačenými 10 %. Dále se naše výsledky mohou odlišovat také tím, že pokud monitor vykazuje použití OverDrive, bereme hodnotu odezvy až na sestupu (či naopak vzestupu na opačné hraně) křivky vychýlené OverDrive (a nikoliv už před ní).

Níže můžete vidět už rovnou sečtené hodnoty rise + fall, tabulka zájemcům ukáže distribuci času mezi náběžnou a sestupnou hranu signálu. Přechod 0–255–0 znamená černá–bílá–černá, 0–50–0 potom černá–šedá–černá, 75–180–75 šedá–šedá–šedá a 127–255–127 pak šedá–bílá–šedá. Měli bychom tak mít políčeno jak na pomalé monitory s matricí TN, tak VA či IPS.

 

Odezva je na panel typu IPS/AHVA/PLS velmi rychlá a navíc k tomu není potřeba žádná přehnaná míra OverDrive. Tu můžete regulovat přes položku TraceFree.

0-255-0, Racing:

  

0-150-0, Racing:

  

127-255-127, Racing:

  

75-180-75, Racing:

  

FPS mode:

  

  

TraceFree=0

  

   

TraceFree=100

 

  

T

Tabulkové srovnání odezvy s už otestovanými monitory:

  Asus MG279Q (Racing) Eizo Foris FS2434 (OD Standard) Eizo Foris FG2421 Acer K272HU BenQ XL2420T NEC MultiSync EA274WMi Asus PB279Q TF=60
odezva 0–255 (rise) [ms] 9 10 1 11 3 9 8
odezva 0–255 (fall) [ms] 8 9 1 10 1 8 7
odezva 0–255 (rise + fall) [ms] 17 19 2 21 4 17 15
odezva 0–150 (rise) [ms] 4 7 1 8 2 8 6
odezva 0–150 (fall) [ms] 6 5 1 7 1 7 5
odezva 0–150 (rise + fall) [ms] 10 12 2 15 3 14 11
odezva 127–255 (rise) [ms] 8 6 1 9 4 7 7
odezva 127–255 (fall) [ms] 7 8 1 9 2 11 7
odezva 127–255 (rise + fall) [ms] 15 14 2 18 6 18 14
odezva 75–180 (rise) [ms] 6 8 1 7 2 7 7
odezva 75–180 (fall) [ms] 8 10 1 8 1 9 6
odezva 75–180 (rise + fall) [ms] 14 18 2 15 4 15 13

 

Do grafů jsem zanesl vždy jen celkový čas odezvy (rise + fall):

Pozorovací úhly a monitor v noci

Monitor v noci

T

Pozorovací úhly

 

Referenční výsledky

Našel jsem si několik tapet zastupujících různé situace a kompletní srovnání učinil pro S-PLS Samsung S24A850DW, H-IPS HP ZR2740w a BenQ XL2420T zastupující matrici TN (Twisted Nematic). Díky Samsungu UE32D5500 jsem mohl doplnit konečně nějakého zástupce VA.

Musíte mi prominout, že jsem při focení pozorovacích úhlů ještě nevěděl o tom, že režim Film nakonec dokáže zajistit vcelku normální obraz a při srovnání pozorovacích úhlů se soustředit jen na změny a ne na ten který snímek absolutně (přesaturované barvy z kolmého pohledu způsobují, že při ztrátě kresby z úhlu začne fotka teprve vypadat normálně). V každém případě musím říct, že na VA má UE32D5500 pozorovací úhly dost nadprůměrně dobré, k vypranosti barev dochází až z ostřejšího pohledu. Slévání tmavých odstínů v černou z kolmého pohledu, neduh všech VA, bohužel platí i u UE32D5500.

 

U ZR2740w jsem neúmyslně nastavil trochu ostřejší úhly (nemám na to přesné testovací podmínky a rozdíly jsem viděl až při skládání v bitmapovém editoru), přesto je myslím dobře vidět to hlavní – jak u IPS, tak u PLS dochází jen k velmi malému barevnému a kontrastnímu posunu i při pohledu z ostřejších úhlů.

Zato na BenQ XL2420T jsem byl při pozicování fotoaparátu (pohledu) ještě mírný, přesto vidíte velice rychlou a v inverzní podání ústící změnu při pohledu zespoda (shora to není tak strašné a výsledek je jen o něco horší než ze strany). Ale i při pohledu ze strany vidíte už po pár stupních ztrátu kontrastu a blednutí sytějších odstínů i pleťovek, při pohledu ještě více ze strany je už ztráta kontrastu velice citelná.

Ještě jednu věc vezměte před prohlížením následujících složenin fotografií v potaz: ne vždy se podařilo vyvážit bílou tak, aby fotka odpovídala přesně tomu, co jsem viděl. Nehodnoťte tedy rozdíly mezi čelními fotografiemi napříč matricemi, ale hodnoťte velikost změny právě oproti čelnímu (kolmému) pohledu na obrazovku při pohledu z jiných úhlů.

IPS-like IGZO Sharp (Asus PQ321QE)

   

   

  

TN (BenQ XL2420T)

A-MVA (Samsung UE32D5500)

S-PLS (Samsung S24A850DW)

H-IPS (HP ZR2740w)

TN (BenQ XL2420T)

A-MVA (Samsung UE32D5500)

S-PLS (Samsung S24A850DW)

H-IPS (HP ZR2740w)

TN (BenQ XL2420T)

A-MVA (Samsung UE32D5500)

S-PLS (Samsung S24A850DW)

H-IPS (HP ZR2740w)

TN (BenQ XL2420T)

A-MVA (Samsung UE32D5500)

S-PLS (Samsung S24A850DW)

H-IPS (HP ZR2740w)

TN (BenQ XL2420T)

A-MVA (Samsung UE32D5500)

S-PLS (Samsung S24A850DW)

H-IPS (HP ZR2740w)

TN (BenQ XL2420T)

A-MVA (Samsung UE32D5500)

S-PLS (Samsung S24A850DW)

H-IPS (HP ZR2740w)

Abyste nemysleli, že s omezenými pozorovacími úhly XL2420T (TN) maluju čerta na zeď, podívejte se ještě na následující příklad. V něm se snažím dívat na bílou plochu z typického posezu na kancelářské židli zhruba ze vzdálenosti natažené ruky s kolmým pohledem asi někam do výšky horní vodorovné linky.

TN na tom také může být ale o trochu lépe, více v kapitole Pozorovací úhly (+ Magic Angle) v recenzi Samsungu T27B550.

Dodatek: VA off-centre color/contrast shift

Jev zvaný off-centre contrast/color shift u VA najdete demonstrován třeba v už starším testu 17 LCD monitorů (odkaz vede na příslušnou kapitolu, pod nadpisem Další demonstrace off-centre contrast shift u VA najdete popis problematiky) a je vidět i na těchto dvou sadách fotek 24" monitoru s A-MVA (Philips 241P4QPYK). Druhá série je pořízena jen z mírně posunutého úhlu. Matrice VA vinou tohoto není považována za vhodnou pro náročnější úpravu fotografií.

Philips 241P4QPYK pozorovací úhly Philips 241P4QPYK pozorovací úhly Philips 241P4QPYK pozorovací úhly 
Philips 241P4QPYK pozorovací úhly Philips 241P4QPYK pozorovací úhly Philips 241P4QPYK pozorovací úhly


Philips 241P4QPYK pozorovací úhly Philips 241P4QPYK pozorovací úhly Philips 241P4QPYK pozorovací úhly
Philips 241P4QPYK pozorovací úhly Philips 241P4QPYK pozorovací úhly Philips 241P4QPYK pozorovací úhly

 

Regulace jasu, spotřeba (příkon)

Regulace jasu

Asus nic nevymýšlel a opět můžeme kvitovat ergonomickou regulaci jasu pomocí lineární úpravy stejnosměrného proudu (a nikoli PWM či jinou frekvenční modulaci) v celém rozsahu.

     

  

Jas bílého bodu je měřen vždy uprostřed monitoru a vždy až po jeho dostatečném zahřátí. Ponechán je jak nativní kontrast, tak výchozí (tovární) režim a barevný profil.

 

 

Spotřeba (příkon)

Pro měření příkonu monitoru využíváme zásuvkový wattmetr FK Technics a běžná krajinná tapeta znamená obrázek číslo 6 ze sady tapet Hamada Darwishe pro Windows Vista.

Interpolace

Pro většinu z vás asi tu nejdůležitější interpolaci, tedy rozlišení 1920 × 1080 px (Full HD), nemá MG279Q stejně jako třeba BenQ SW2700PT tak dobrou, jak bychom si přáli. Oproti tomu je interpolace rozlišení 1024 × 768 px překvapivě vynikající.

(klepněte na malé náhledy a v galerie se pak dalším klepnutím na obrázek dostaňte k originálu (1:1))

Verdikt a doporučení


Verdikt a doporučení

Barevné nastavení monitoru z továrny není špatné. Bílá a šedá trochu táhnou do studených tónů, čemuž můžete pomoct třeba přepnutím tzv. filtru Blue Light z Level 0 na 2. Průměrná barevná odchylka dE pod 4 ale jasně prozrazuje, že tento monitor můžete směle použít i k amatérské úpravě fotografií.

Kontrastní poměr stabilně nad 1200:1 byl jedním z mnoha příjemných překvapení a hlavně těm, kdo rádi hrají v noci za nedostatečného osvětlení, se bude líbit možnost regulovat jas až pod 40 cd/m2. Přitom si Asus nepomáhá PWM, ale regulace se nese v ergonomickém duchu bez blikání (tedy pouze lineární úpravou napětí).

 

Ve hrách vás MG279Q rozhodně nezklame. A to především při využití jeho 144Hz obnovovací frekvence. Aby AHVA/IPS předvedl odezvu blízkou udávaným 4 ms, je použit jemný OverDrive. Ten ale můžete regulovat pomocí položky menu nazvané TraceFree. Nízký je také input lag (rovněž okolo 4 ms). Trochu horší je to už s technologií FreeSync. Zde ale Asus selhává jen jemně (omezením na max. 90 Hz resp. snímků za sekundu) a trochu víc AMD. V některých hrách (např. World of Tanks) jsem si plynulost FreeSyncu na testovací grafické kartě Asus Radeon R9 Fury Strix užil, jinde (např. Trackmania Nations nebo War Thunder) nebyl zaboha schopen zprovoznit. A to ani při nastavení 90 Hz pro desktop a omezení na maximálně 89 fps v Catalyst Control Center (ovladače 15.11 beta).

FreeSync se tak v současnosti dá brát jen jako možný bonus, ale MG279Q jako herní a vlastně i všestranný monitor celkově skutečně zazářil. Nedostatky jsou velmi jemné, a jestli se tímto směrem budou ubírat herní monitory, zlobit se skutečně nebudeme.

Asus MG279Q

Plusy / mínusy
  obnovovací frekvence až 144 Hz
  matrice AHVA (pozorovací úhly)
  dobrá cena
  velmi dobrý stojan, plné polohování
  solidní výchozí nastavení barev
  podpora FreeSync
  rychlá odezva, regulovatená OverDrive (TraceFree)
  decentní design, tenký rámeček
  (na IPS) vysoký kontrast
  dostatečně nízký minimální jas
  bez prosvítání podsvícení (testovaný kus)
  moderní vstupy, všechny kabely k nim
  USB 3.0 hub
  přehledné OSD s dobrým ovládáním
  flicker-free, funkce Low Blue Light
  kontrola nad RGB, programovatelná tlačítka atd.
  bezhlučný zdroj, LED indikující stav lze vypnout
  rozlišení 2560 × 1440 px na 27" úhlopříčce 
  polomatná antireflexní vrstva
  výchozí nastavení škály šedé
  v režimu sRGB fixní hodnota jasu
  IPS (resp. AHVA) glow
  nepodporuje 24 Hz
  FreeSync omezen od 35 do 90 Hz
Cena 16 000 Kč (vč. DPH)

 


Graf ceny produktu Asus MG279Q poskytuje server Heureka.cz

Byl pro vás článek přínosný?