G-Sync HDR letos nebude. Asus i Acer odložily chystané monitory na rok 2018

10

Letos v lednu na CES oznámila Nvidia novou generaci monitorů s G-Sync pro karty GeForce, tak zvané G-Sync HDR. To mělo přinést podporu pro HDR obraz v kombinaci s adaptivním obnovováním obrazu, a zároveň také až 144Hz frekvence při rozlišení 4K. Hned tou dobou byly oznámeny dva první monitory využívajícíc tyto schopnosti, od Aceru a Asusu. Nyní v druhé polovině roku měly pomalu přicházet na trh, ale zdá se, že se s G-Sync HDR vyskytl nějaký zádrhel a hned tak brzo k mání nebude.

Tato informace by měla být přímo z oficiálního zdroje. Acer totiž oznámil, že svůj model s G-Sync HDR, 4K monitor Acer Predator X27, odkládá na první čtvrtletí roku 2018. Bude tedy k mání nejdřív rok po ohlášení. Kupodivu ale totéž postihlo také Asus. Ten chystal parametrově velmi podobný model ROG Swift PG27UQ, také s G-Sync HDR a 144Hz 4K obrazovkou (oba modely také kvůli HDR měly mít lokální stmívání podsvícení). A také podle Asusu se tento model opozdí a vyjde až příští rok.

Tyto monitory se přitom podle dřívějšího podání měly objevit snad už nyní v třetím čtvrtletí roku 2017. Při vývoji tedy pravděpodobně došlo k nějakým problémům, které uvedení znemožňují. Přitom nějaké prototypy už byly předvedeny – možná si vzpomínáte na faux pas s nekale přiškaraděným „běžným“ monitorem (za tím účelem, aby přínos HDR vypadal větší), které se tehdy Nvidii při demu povedlo.

Acer Predator X27
Acer Predator X27

Jaký je důvod zpoždění, žádná z firem nesdělila. Mohlo by jít o nepřipravenou implementaci na straně grafik Nvidia, nebo také o odklad masové výroby dotyčného 144Hz panelu, který oba monitory používají (AU Optronics M270QAN02.2, měl by se vyrábět od července). Oba monitory byly pravděpodobně založené na referenčním designu od Nvidie, která do nich dodává své vlastní G-Sync moduly. Tudíž by problém mohl být i v tomto referenčním návrhu a jeho komponentách.

G-Sync HDR každopádně kvůli tomuto letos nebude k mání a stane se až záležitostí příštího roku. Žádné další monitory s touto technologií totiž zatím oznémené nebyly. Zda se lépe povede konkurenční technologii FreeSync 2, kterou AMD oznámilo ve stejný čas a také má přinést HDR a 144 Hz v rozlišení 4K, těžko říci. Pokud jsou problémy spojené s některou z technologií poskytovaných Nvidií, pak by výrobci monitorů mohli nějaké takto vybavené LCD uvést ještě letos pro ekosystém AMD – pokud tedy také nenarazí ne nedostupnost adekvátních elektronik, což je klidně možné. Pokud je ovšem problém přímo s panelem od AU Optronics, pak pochopitelně bude postižen i červený tábor. Samsung sice už nějaké monitory s podporou FreeSync 2 uvedl, 144Hz 4K model, jakým byly připravovaný Acer a Asus, ale zatím nemá.

10 KOMENTÁŘE

  1. Není obsah a vlastně ani není operační systém. Aby HDR fungovalo tak by se muselo změnit hodně věcí. Bohužel vývojáři nejsou schopni dodržet základní věci jako DPI scaling, barevný rozsah, respektování icc profilů apod.

    • Windows podporuje otevreny standard HDR10, stejne jako nvidia a amd (intel myslim od kaby lake). problem je v panelech. Dneska je vetsi problem koupit monitor s nativne 8bit panelem nez pred peti deseti lety. A na HDR potrebujes minimalne nativne 10bit panel. Asus i Acer vsadily na AUO panel, ktery je jako prvni schopen nejen hdr, ale i 144Hz. Zvhledem k tomu, jakej nekvalitni srot dodaval AUO do predchozich nejdrazsich premiovych Asus gsync monitoru, neni divu ze ma problemy to vubec vyrobit.

        • Musim upozornit, ze bitove hloubky 10 – 14 bitu se pouzivaly jeste v dobe, kdy jedine rozhrani ktere to umelo bylo analog a SDI. Takze pro problemy s ovladaci a OS neni zadny duvod. To je praxe.
          HDR10 pouze definuje balik obvyklych vlastnosti jako pocet bitu na pixel, barevny prostor a nekolik parametru monitoru ktere musi umet monitory vracet do systemu. Nic noveho, jen se tomu souhrnne rika HDR10.

          Jenze chybely dostupne panely. U analogu to nebyl problem, ale 10+bit panely byly dosud vyhrazene profi sfere. Mozna jenom diky hdr TV se dostanou i do PC.

          • Tím jsem chtěl říct že HDR nefunguje a není pro něj žádný obsah. Nepočítám pár těch šťastlivců co jim HDR funguje a pár těch her. Tedy spíše jedna ME:Andromeda.
            HDR není momentálně konzumní záležitost. Jsou to jen vyhozené peníze za něco co by mohl možná v budoucnosti fungovat.
            Osobně bych se jako výrobce monitorů snažil eliminovat motion blur. Tedy ULMB, LightBoost, apod.

          • ULMB bohužel nefunguje s adaptivním stmíváním, jelikož to používá stmívání podsvitu (blikání), což by se asi dalo teoreticky udělat, ale muselo by se podsvícení synchronizovat s každým obnovením a okamžitě měnit jas kvůli kompenzaci těch bliků. Dokud někdo něco tak šáhlého neimplementuje, tak je ULMB nekompatibilní s G-Sync/FreeSync.

  2. Já jsem došel k závěru, že neexistuje monitor, který bych chtěl, podobně jako neexistuje základní deska, procesor, grafická karta, apod. kterou bych chtěl. Nevyrábí je. Stačí se podívat do obchodů. Nakonec ale něco koupím, ale je to vždy těžký kompromis. Možná by bylo lepší nevědět vůbec nic o HDR, apod.. a koupit si první pěkný monitor, u kterého se člověku „rozzáří oči“ a pak už jen hrát a hrát a hrát… :-))))