Hlavní navigace

Garmin Dakota 10: turistika za malý peníz (recenze)

3. 9. 2014

Sdílet

Zdroj: Redakce

Kolo jako doplněk

V době levných chytrých telefonů, které stojí okolo tří tisíc, mají velký IPS displej, GPS a řadu aplikací pro navigaci, hledání pokladů, volné silniční i turistické mapy, se levné turistické a cyklo GPS prodávají velmi nesnadno. Nenabízí totiž nic navíc a kromě toho se s nimi hůře manipuluje (data do nich nahráváte přes počítač, ne přes mobilní siť nebo Wi-Fi), mají menší displeje, nemůžete do nich přidávat funkce, zpravidla se déle „chytají“ na signál a podobně. Má tedy levná navigace smysl?

 
 

Parametry
Cena 3799 Kč
Zapůjčil Garmin
Garmin Dakota 10
displej 2,6", 160 × 240 px, 256 barev
provedení voděodolné
rozhraní USB
výdrž 20 hodin
napájení 2× AA
rozměry 10 × 5,5 × 3,3 cm / 149 g

 

Dakota 10 přináší trumf v podobě map: v ceně (3 990 Kč) dostanete mapy Topo Czech 2013 a Cyklo Czech 2013, což je v podstatě první jmenovaná doplněná o vyznačené cyklotrasy (fialové tečky). Každá mapa přitom samostatně stojí dva a půl tisíce. Jasně, smartmapy nebo openmapy jsou zpravidla zdarma a jejich úroveň je velmi dobrá, mapy od Garminu mají výhodu v tom, že většina cest je oficiálně projetých a vyzkoušených. A ty nevyzkoušené jsou označeny, takže se můžete rozhodnout, zda jízdu (nebo chůzi) po nich risknete či nikoliv.

 

S Dakotou dostanete také držák na kolo – když už tu jsou cyklomapy, tak se držák hodí. Upíná se pomocí klasických pásků a je třeba je pořádné utáhnout, jinak se navigace kvůli své hmotnosti bude zejména na hrbatých sjezdech hýbat a ujíždět vzad. Nemá totiž „protikus“ na spodní straně, který by „trakci“ zlepšoval. U svého Edge 705 tento druhý kousek gumy je a navigace drží jako přibitá. Je proto lepší si pomoci vlastními silami, ustřihnout třeba kus duše z kola a pod pásky ji přidat.

 
 

Desítka nemá možnost připojit ATN příslušenství, to umí až dvacítka – jde například o snímač rychlosti, kadence šlapání nebo rychlosti tepu. Za tuto možnost si už ale docela připlatíte a upřímně, Dakota 10 není cyklistickou navigací, cyklofunkce jsou tu spíše jen jako doplněk. Pořádný cyklopočítač je až Edge Touring, která má cyklopočítač s koly, tréninkového manažera atd.

Spíše pro turisty

To Dakotě chybí – jsou tu sice stopky, ale nejsou propojeny s cyklopočítačem. Cyklopočítač tak počítá najeté kilometry, ukazuje průměrnou rychlost, výšku, maximálku apod., už si ale nemůžete jízdu odstartovat a ukončit, nelze nastavit stopky při přestávce a nemůžete zapnout kola. Počítač tak počítá trasu od vynulování a pak jakýkoliv čas, kdy nej(e)dete, počítá jako přestávku, i když jste už dojeli a kolo odstavili. Chybí také ukazatel nastoupaných kilometrů a zobrazení výškového průběhu trasy.

 
 

Dakota je spíše turistickou navigací, čemuž odpovídá i relativně propracovaná funkce pro hledání pokladů. Oproti mobilům si ale musíte poklady do navigace nahrát přes počítač, což je méně pohodlné. Nelze tak přidat poklad přímo v terénu, kdybyste změnili trasu nebo neměli čas se dostat k počítači. Z dalších funkcí jmenujme kompas, který ale není elektromagnetický, takže funguje jen při pohybu, což je při geocachingu docela problém.

Kam pojedete?

Velmi povedenou funkcí je plánovač tras, kdy se můžete nechat navigovat na adresu, na bod zájmu, město či místo nalezené na mapě. Pokud máte zapnuté turistické mapy, vyhledá se nejprve trasa po silnici, když si ale necháte přepočítat, můžete si vybrat i volbu „mimo silnice“ – tehdy se započítají i routovatelné nezpevněné cesty a nové mapy umí routovat úplně po všech, i těch, které nejsou ověřené. Navigace vám pak vždy před odbočkou řekne, zda je cesta ověřená či nikoliv. Nemůžete si už ale nastavit, zda preferovat cyklotrasy, takže i když zvolíte optimalizaci jízdní kolo, navede vás navigace po jakékoliv polňačce.

 

Tady je ale trochu potíž s mapovými poklady. I když se každá verze Topo Czech zlepšuje, stále jsou tu cesty, které jsou sice v mapě zaznačeny jako ověřené a „tlusté“, v reálu ale končí někde na okraji lesa ve vysoké trávě nebo v lese uprostřed „bažiny“ kolejí, které kdysi rozjezdil traktor (vlastní zkušenost). Zkrátka, když vás navigace vede do lesa a vy tam žádnou cestu nevidíte, tak to jednoduše neriskujte. Naopak někdy má zase neověřená cesta vynikající kvalitu, šíři i povrch. A některé cesty v mapě zcela chybí (konkrétně cyklostezka v Dolní Moravě, i když zjevně není nová).

Dotykový displej

Pojďme se ale podívat na přístroj jako takový. Navigace je je relativně malá, má jen 2,6“ displej, nicméně tento malý displej je obeskládán poměrně tlustým tělem, do něhož je nutno vměstnat dvě tužkové baterie. Trošku mi tak Dakota 10 připomíná malý ruční granát. V době tenkých telefonů tak vypadá přístroj poněkud archaicky, na druhou stranu se dobře drží v ruce. Připevněná na kole už navigace vypadá poněkud hůře. Tělo je odolné a voděvzdorné, zaslepeny jsou všechny otvory (USB) a potenciální místa, kudy by mohla voda proniknout dovnitř.

Jako malý granát

Výhodou je očko pro dlouhé poutko, které najdete v balení. Díky tomu si můžete pověsit navigaci na krk a bude tak vždy při ruce. A ve chvíli, kdy by vám překážela, snadno ji schováte do kapsy. U turistické navigace by se ještě hodil klip za opasek, ten ale mají až dražší a větší modely GPSMAP.

 

Oproti dnes již zastaralé cyklonavigaci Edge 705 má Dakota jednak o něco větší displej a jednak dotykový – ale pouze rezistivní, což zhoršuje přesnost ovládání, zejména při jízdě na kole. Výhodou je možnost ovládání v rukavicích nebo špinavou rukou, což se v terénu hodí.

 

Oproti nedotykovým displejům však utrpěla čitelnost na slunci. Zatímco Edge 705 je i bez podsvícení díky reflexivnímu displeji parádně vidět jak na slunci, tak ve stínu v lese, o Dakotě se to rozhodně říct nedá. Displej je stále reflexivní, dotyková vrstva ovšem jeho vlastnosti výrazně „pokazila“. V lese na displej bez podsvícení skoro nevidíte, na slunci sice vidět je dobře, trpí ale odlesky. Ani podsvícení to nespraví, nehledě na to, že to zbytečně vyčerpává baterii.

Výhodou dotykového dispeje je určitě ovládání v klidu, tedy při chůzi – s navigací pracujete jako s telefonem. Na kole se ovšem situaci obrací. Když jedete po hrbaté polňačce, je těžké se trefit na malé ovládací prvky, často se mi stávalo, že jsem klepnul úplně mimo, a než jsem se dostal, kam potřebuji, musel jsem akci opakovat několikrát. Už jen to, že pro přepnutí cyklopočítače do mapy a zpět musíte hledat malé „x“ pro vyskočení do menu. U nedotykového Edge 705, stačí jen cyklicky mačkat tlačítko pro přepínání displejů a nemusíte se naprosto soustředit na hledání ikon na displeji.

 

Většinu času je ale dotykáč výhodou, zejména při prohledávání mapy nebo ovládání menu. I když, přiznejme si, menu vypadá jako z deset let starého telefonu. A hrubý displej s nízkým rozlišením není také žádná výhra, zejména při geocachingu, kdy potřebujete vidět více detailů. U jízdy na kole to ale nevadí, tam zpravidla potřebujete vidět, kde je odbočka do lesa, u navigace vám zase stačí sledovat směrovky.

Drží a drží

V době chytrých telefonů jsou už v navigaci celkem zbytečné aplikace jako kalkulačka, kalendář, stopky, ukazatel východů slunce a měsíce a podobně. I když někdo do přírody zkrátka telefon nepotřebuje a dokáže se celý týden v kempu obejít bez něj, jako za starých časů. A pak se takovéto drobnosti hodí.

 

Oproti chytrým telefonům má Dakota jednu obrovskou výhodu, a tou je výdrž. Dvě tužkovky udrží navigaci, pokud používáte podsvícení jen výjimečně, v chodu okolo 20 hodin, což znamená bez problému celý týden, i když budete chodit nebo jezdit na kole každý den. A když baterie dojdou, koupíte za pár kaček nové a obejdete se tak zcela bez nabíječky. Ideál do přírody, kde není možnost dobíjet. Cyklonavigace typu Edge mají akumulátor a tam jednou za čas k nabíječce musíte dojít.

Pro chodce ideál

K čemu je tedy Dakota 10 dobrá? Jako cyklonavigace moc neobstojí, chybí totiž funkce cyklopočítače, profily pro různá kola (když máte horáka i silničku) nebo tréninkové funkce. Pokud ale potřebujete jen znát ujetou vzdálenost a vidět při jízdě mapu, případně se nechat navigovat lesem, bude vám Dakota stačit. Nevýhodou je horší čitelnost za špatných světelných podmínek a vzhledem k tomu, že na kole si nemůžete měnit úhel, pod jakým se na displej díváte, je použitelnost navigace poněkud horší.

 

Přístroj se tak hodí spíše pro turistiku, a to zejména díky dobrým mapovým podkladům s vyznačením turistických cest. Nemusíte si tak při výletech vybíjet mobil – navigace v mobilu je totiž neuvěřitelným žroutem baterie.

Plusy / mínusy
  Výdrž v terénu
  Vyměnitelné baterie
  Kvalitní mapové podklady v ceně
  Nízká cena
  Aplikace pro geocaching
  Hůře čitelný displej
  Nízké rozlišení
  Chybí pokročilý cyklopočítač
Hodnocení

Byl pro vás článek přínosný?