Garmin Edge 810: Špička mezi cyklistickými navigacemi a testery

0

Co najdete v krabici, možnosti ANT+

Nové Garminy Edge 810 a 510 se od svých předchůdců svým vzhledem zrovna neliší. A nezměnili se ani parametry displeje či dodávané příslušenství. I tak přináší několik zásadních novinek, které potěší jednotlivé cyklisty i celé tréninkové týmy. Kromě tradičního Garmin Connectu fungujícího na webu totiž můžete obě zařízení připojit pomocí Bluetooth ke smartphonu, čímž se otevírají nové možnosti.

Garmin Edge 810
Garmin Edge 810

Garmin Edge 810 Garmin Edge 810 Garmin Edge 810 Garmin Edge 810 Garmin Edge 810

V posledních týdnech jsem na řídítkách bicyklu vozil jak plnohodnotnou navigaci Edge 810, tak profesionální sport tester Edge 510. Jeho recenzi můžete čekat příští týden. A pokud hledáte cenově dostupnější navigaci na kolo s možností připojit senzory ANT+, přečtěte si o Mio Cyclo 305.

Na úvod stojí za zmínku i povedený klip, který výrobce natočil společně s jezdci stáje Garmin-Sharp. Ty můžete mimochodem následující tři týdny vidět v průběhu Tour De France 2013. Video je zaměřeno především na nové sociální možnosti, které přineslo propojení se smartphonem.

Tradiční nálož snímačů

Od profesionální krabičky, která má sloužit pro navigaci a především pro kompletní analýzu výkonu, se počítá především s možností připojit všemožné senzory. V nejdražším balení proto najdete tradiční trojici – pás pro snímání tepové frekvence, senzor kadence šlapání a klasický rychloměr.

Garmin Edge 810 Garmin Edge 810 Garmin Edge 810 Garmin Edge 810 Garmin Edge 810 

Kromě potřebných stahovacích pásek a gumiček je zde i netradiční prodloužený držák. Ten se připevní na řídítka a navigace tak bude lépe na očích ještě před řídítky. Stejně tak jej mohou použít silničáři pro připevnění k prodloužené hrazdě v případě časovkových/triatlonových speciálů. V případě běžného kola je nejčastější místo pro upevnění navigace představec řídítek – ten má však nevýhodu ve svém sklonu. Na navigaci je potom hůře vidět a o něco se sníží čitelnost vinou horších pozorovacích úhlů displeje. Je však pouze na uživateli, kam navigaci připevní a zda prodloužený držák využije.

Nástavec před řídítka (zdroj: roadcyclinguk.com)
Nástavec před řídítka (zdroj: roadcyclinguk.com)

Nechybí samozřejmě externí nabíječka s několika výměnnými nástavci a datový kabel s koncovkou microUSB. Ten využijete pro nabíjení i přenos dat do PC.

Samotná montáž je triviální. I díky bezdrátovému standardu ANT+ nemusíte nikde tahat žádné kabely a omotávat je kolem bowdenů jako u běžných tachometrů. Patici pro navigaci připevníte pomocí gumiček připomínající běžné těsnění, stahovací pásky pak poslouží při montáži snímače kadence. Do výpletu pak stačí přišroubovat druhý kus rychloměru. Pro optimální vzdálenost od senzoru je ramínko snímače možné jednoduše přiblížit či oddálit od výpletu kola.

Poté stačí zadat do Garminu základní údaje o bicyklu – obvod zadního kola a délku kliky pedálu, čímž je montáž a nastavení u konce.

 

Ke Garminu však nemusíte zůstat pouze u snímače tepovky a kadence šlapání. Díky bezdrátovému ANT+ spárujete i watt metry třetích stran nebo inteligentní váhy. Nabídka navigace je ostatně pro tyto senzory připravena a jejich párování je stejně jednoduché jako u originálního příslušenství.

Displej, základní nastavení

Rozumí si s dotyky

Protože měl už předloňský Edge 800 dotykový displej, je logické, že i Osmsetdesítka je dotyková. Jak už bylo zmíněno na začátku, parametry displeje jsou naprosto totožné. Na úhlopříčce 2,6″ je použito rozlišení 140 × 260. V kontextu letošních smartphonů s Full HD displeji je to směšné číslo, cyklo navigace však má přeci jen trochu jiný účel. A hlavně se zde hraje na dlouhou výdrž, na kterou by mělo vyšší rozlišení negativní vliv. Že by mohlo být rozlišení přeci jen o něco jemnější, si řeknete v případě, že budete něco hledat v mapových podkladech. Pro základní navigaci však i toto stačí a plánovat trasu si stejně budete na velkém monitoru počítače.

Použitý panel je typu TN a přesto, že bude většinu času přepnutý do monochromatického režimu (který zvýší čitelnost), radši bychom zde viděli kvalitnější IPS. To přeci jen nabízí úplně jiné pozorovací úhly, které zde kupodivu můžou hrát roli právě při připevnění na představci. Dotyková vrstva je celkem logicky rezistivní. Sice nereaguje na doteky tak hezky jako kapacitní displeje smartphonů, zato ji můžete ovládat v rukavicích. Stejně tak se „nezblázní“ pokud zmokne nebo budete navigaci ovládat zpoceným prstem.

Garmin Edge 810
Garmin Edge 810

I když to u rezistivního displeje nepatři k nejpohodlnějšímu typu ovládání, můžete používat „swipe“ gesta, tedy táhnutí prstem v horizontální nebo vertikální rovině. V menu je tímto způsobem možné přecházet mezi jednotlivými položkami nastavení a v režimu zobrazování aktuálních dat mezi textovými údaji jako je rychlost či tepová frekvence a mapou. Bez rukavic je snadnější používat stále zobrazené navigační šipky, pokud však používáte prstové rukavice, swipe gesta se budou hodit.

Nekonečné možnosti nastavení

Jak už bylo zmíněno výše v souvislosti s montáží a perfektním zpracováním, Garmin do každé nové generace zapracuje několik změn, které plynou ze spolupráce s profesionálními sportovci. Neustále se tedy vyvíjí i samotné prostředí navigace.

 

Jednou z nejpříjemnějších změn je možnost nastavovat nejen profily jednotlivých kol, ale i rozdílné profily typů aktivit. A tím nemyslím pouze rozdíl mezi během a jízdou na kole. Odlišovat můžete třeba silové tréninky, tréninky vytrvalosti nebo jízdu na trenažeru. V prvním případě bude uživatele zajímat výkon, tepovka a třeba nastoupené metry – podle toho si nastaví datová pole, která se budou zobrazovat na úvodní obrazovce. Naopak při domácím trénování na trenažeru bude převýšení k ničemu a užitečnější bude zobrazování průjezdu virtuálních kol.

Prostředí Garmin Edge 810Prostředí Garmin Edge 810Datová pole Prostředí Garmin Edge 810

Údajů, které lze na displeji zobrazovat je obrovské množství. Všechny vypisovat nebudu a vypůjčím si tabulku od Rainmakera:

Údaje, které lze zobrazit na displeji (zdroj: Ray Maker)
Údaje, které lze zobrazit na displeji (zdroj: Ray Maker)

Profily aktivit jsou odděleny barevně (i hlouběji v menu) a nemělo by se tedy stávat, že vyjedete s přepnutým profilem.

Stejně jako profily aktivit lze oddělovat i jednotlivé bicykly. Důležité jsou již zmíněné obvody zadních kol a délka kliky, navíc pak můžete zapsat hmotnost kola a určit, které senzory mají být aktivní. Když toto jednou zadáte, potom je nastavení před výjezdem otázkou několika kliknutí na úvodní obrazovce – pouze zvolíte typ aktivity a použité kolo a je možné vyjet. Záznam aktivity se zahájí stisknutím pravého tlačítka na přední straně – tím se také přepne navigace do akčního módu a na obrazovce začne zobrazovat aktuální údaje v předem nastavených datových polích. Ty jsou rozděleny na několika virtuálních obrazovkách, jejichž počet a organizaci je možné ovlivnit v nastavení. Přecházet je mezi nimi možné pomocí swipe gesta.

Takto vypadá jen zlomek nastavení Garminu:

Prostředí Garmin Edge 810 Prostředí Garmin Edge 810 Prostředí Garmin Edge 810 Prostředí Garmin Edge 810 Prostředí Garmin Edge 810 Prostředí Garmin Edge 810 Prostředí Garmin Edge 810

Možnosti navigování, mobilní aplikace

Možnosti navigace

Pokud se za jízdy šoupáním směrem doleva proberete aktuálními údaji, narazíte na mapu. U té je, jak už bylo řešeno, největším problémem rozlišení displeje. Především ve městě či větších obcích s větším počtem silnic a cest je občas obtížné určit, na které komunikaci se vlastně nacházíte. Na řadu tedy přijde zoomování a různé posouvání mapy, na což už je však vhodnější zastavit. Pro jízdy „jen tak naslepo“ tedy není Garmin úplně ideální. S tímto využitím se tak úplně ale nepočítá.

Mnohem pohodlnější bude, když se podle mapy budete řídit s již daným cílem. Možností je několik – stejně jako u běžných autonavigací určit jeden bod a nechat se k němu dovést, zvolit bod zájmu POI a tou nejdůležitější je pak vytvoření tras na počítači, které přesunete do zařízení.

Nejjednodušší je naklikání trasy přímo na webu Garmin Connect. Zde jsou podobné možnosti jako u jiných mapových plánovačů. Navíc si můžete podle odhadovaného průměru (nebo tempa) spočítat, jak dlouho trasu pojedete. K tomu může pomoci i zobrazovaný výškový profil trati.

Garmin Connect
Garmin Connect

Trasu je potom možné odeslat do připojeného zařízení, kde se zanese do mapových podkladů – v našem případě dodávaných TOPO Czech 2012. Pokud se nebojíte experimentovat, je možné oficiální cestou nahrát do navigací Edge i bezplatné mapové podklady OpenStreet Map.

 

Stejně jako svoje trasy však můžete použít i ty cizí. Mohou pocházet přímo od ostatních uživatelů Garminů – v tom případě je pouze v Garmin Connect označíte za oblíbené, čímž se automaticky zařadí do seznamu tras. Druhou možností je pak importu z jiných služeb pomocí nahrání běžného TCX souboru.

Proti virtuálnímu soupeři

Úplně poslední stránkou, na kterou se dostanete swipe gestem v režimu snímání aktivity, je plocha virtuálního soupeře. Zde jsou hned tři možnosti, jak tohoto neviditelného jezdce nastavit. Tou nejjednodušší je výchozí metoda, kdy nastavíte pouze rychlostní průměr na danou trasu. Podle něj vám pak navigace hlásí, o kolik jste pozadu či máte náskok. Dostupný je údaj o čase i přibližné vzdálenosti, která vás odděluje. Druhá možnost je ideální pro ty, kteří často trénují na stejných trasách. Zde je potom možné zvolit některý z vlastních výkonů a snažit se porazit sama sebe.

Jízda proti průměru

No a nejzajímavější potom je jízda proti dalšímu uživateli, jenž již absolvoval zvolenou trasu. V posledních dvou režimech, kdy se jede proti reálnému času, je potom možné jej pro větší motivaci o něco zkrátit. To je možné určit v procentech.

Mobilní aplikace

Garmin Edge 510 a 810 se prostřednictvím Bluetooth umí spárovat s chytrými telefony. Aplikace jsou připraveny pro Android i iOS. Díky tomu jsou některé úkony mnohem jednodušší. U předchozích generací bylo nutné pro každý upload trasy připojovat navigaci k PC a ve webovém browseru data nahrávat. Teď však to stejné zajistí telefon – v Garminu stačí kliknout na tlačítko uložit. Tím je záznam trasy a další údaje odeslány přes Bluetooth do telefonu odkud potom putují na web. Datových limitů FUP se bát nemusíte, jedna trasa nepřesáhne stovky kilobajtů.

Garmin Connect pro iOS
Garmin Connect pro iOS

Kromě nahrávání dat po ukončení jízdy je možné stejně jako v případě Runkeeperu nebo Endomonda vysílat údaje o probíhající aktivitě – tzv. livetrack. Aplikace automaticky v tomto případě pošle pozvánku (na mail, Twitter či Facebook) s odkazem, kde je možné v reálném čase sledovat pohyb na mapě i další údaje (rychlost, stoupání, tepovka , atd…).

 Garmin Connect pro iOS Garmin Connect pro iOS 

Aplikace dále umí do navigace odesílat údaje o počasí. Na jejím displeji je možné si zobrazit aktuální počasí i hodinové předpovědi. Pokud by se blížila bouřka či jiné nebezpečí, navigace na to důrazně upozorní.

Na displeji telefonu si díky aplikaci samozřejmě můžete prohlížet historii aktivit, naplánované trasy a tréninky. Stejně jako v případě PC, ke kterému je fyzicky připojena navigace, je možné zde stisknout na kouzelné tlačítko Odeslat do zařízení, čímž se trasa uloží do Garminu. Nyní však bezdrátově díky Bluetooth.

 Garmin Connect pro iOS Garmin Connect pro iOS

Garmin Connect, verdikt

Webové rozhraní

Nejpodrobnější údaje z navigace i kompletní nastavení profilu najdete na webu Garmin Connect. Jednotlivé aktivity zde mají zobrazeno o něco víc údajů, než v klasických službách jako Endomondo nebo Runkeeper. Je zde možné experimentovat s tréninkovými zónami podle tepové frekvence, podrobně analyzovat výkon a velkou výhodou je zobrazování dvou průměrných rychlostí – celkové a pohybové. Rozdíl je jasný – první průměr je vypočtený z celkového času, do druhého nejsou zahrnuté případné přestávky. Díky integrovanému teploměru v navigaci pak nechybí ani graf s teplotami. O možnostech webového rozhraní nejvíc řeknou screenshoty:

Garmin Connect
Garmin Connect 

 Garmin Connect Garmin Connect Garmin Connect Garmin Connect Garmin Connect

Výhodou je rozšířenost sportovních Garminů, z čehož plyne kompatibilita s dalšími službami. Díky pluginu do prohlížeče je možné nahrávat aktivity přímo z navigace na Runkeeper, Endomondo nebo do skvělé Stravy.com.

Verdikt

Garmin řadou Edge jasně míří na profíky, kteří jej často využívají při tréninku i závodech. O tom se ostatně můžete přesvědčit i z údajů letošních etap na Tour de France, které byly zaznamenány týmem Garmin-Sharp právě těmito krabičkami.

Osmsetdesítka patří k naprosté špičce v oboru a u nás pro ni budeme hledat konkurenci jen těžko. Na ostatních trzích, kde je místo pro další výrobce jako je Wahoo nebo Polar by se možná vybíralo hůř. Pokud se u nás rozhodnete pro nákup chytrého sporttesteru/navigace na kolo, budete pravděpodobně vybírat vždy z portfolia Garminu. V případě, že oželíte mapu, bude stačit Edge 510 – ostatní funkce jsou totožné, připojíte k němu stejné senzory a stejný má i úchyt na řídítka.

Pokud bych měl hledat negativa, budou jimi pravděpodobně rozlišení displeje a Bluetooth ve verzi 2.1. Čtvrtá generace by se líbila víc, i když chápu, že by se to nelíbilo majitelům starších telefonů, které BT 4.0 nepodporují.

Parametry: Garmin Edge 810
Baterie – výdrž do 15 hod.
Displej – rozlišení 160 x 240
Displej – typ barevný; TN
Displej – velikost, ŠxV 38 x 56 mm
Historie okruhů 1000 kol
Hmotnost 98 g
PC propojení USB
Provozní teplota -20°C až +60°C
Rozměry zařízení, ŠxVxH 510 × 930 × 250 mm
Snímač rychlosti/kadence Ano v dodávce
Snímač srdeční frekvence Ano volitelně
Voděodolnost Ano
Cena (bez snímačů, TOPO Czech 2012) 11 490 Kč
Cena (snímač TF, kadence; TOPO Czech 2012) 13 490 Kč
Cena (snímač TF, kadence; mapa Evropy) 14 490 Kč
Hodnocení 90 %

Garmin Edge 810: Špička mezi cyklistickými navigacemi a testery

Ohodnoťte tento článek!