Gartner: trh s počítači se po osmé v řadě ztenčil, ale stabilizuje se

0

Trh s počítači nadále klesá. Již ve druhém čtvrtletí
tohoto roku byly prodeje nejnižší
od roku 2007
. Ani se nepočítalo s tím, že by se trend začal výrazně
obracet. Podle Gartnera se sice ve třetím čtvrtletí tohoto roku prodalo více strojů
než v přechozím čtvrtletí, nicméně v meziročním
srovnání
platí, že bylo toto
čtvrtletí hubenější o zhruba 10 milionů prodaných strojů
. (Přesně
řečeno jde o stroje dodané do obchodů, nikoli o reálné prodeje.)

Jedná se o osmé čtvrtletí v řadě, kdy došlo k poklesu
dodaných počítačů. Celkem bylo dodáno
skoro 69 milionů strojů
. Ačkoli stav není ideální, můžeme aspoň
konstatovat, že se stále jedná o velký trh.
Podle Gartnera čelí nezájmu o nové počítače obecně, jenž vyplývá z prodlužování
životnosti stávajících strojů. Trh poškozuje také nezájem v rozvojových trzích.
Ani poslední období, jemuž se přezdívá návrat do školy, propad nezvrátilo, bylo
tentokrát slabé.

 

Předběžné odhady dodaných počítačů globálně podle
Gartnera
Dodávky
ve 3. čtvrtletí 2016*
Tržní
podíl ve 3. čtvrtletí 2016
Dodávky
ve 3. čtvrtletí 2015*
Tržní
podíl ve 3. čtvrtletí 2015
Meziroční
změna
Lenovo 14 434 20,9 % 14 789 20,2 % -2,4 %
HP 14 058 20,4 % 13 744 18,8 % 2,3 %
Dell 10 111 14,7 % 9 856 13,5 % 2,6 %
Asus 5 397 7,8 % 5 271 7,2 % 2,4 %
Apple 4 946 7,2 % 5 709 7,8 % -13,4 %
Acer 4 613 6,7 % 5 370 7,3 % -14,1 %
Ostatní 15 386 22,3 % 18 359 25,1 % -16,2 %
Celkem 68 945 100 % 73 098 100 % -5,7 %
*Tisíce
jednotek. | Zdroj: Gartner

Analytická firma provedla průzkum, kdy se spotřebitelek a spotřebitelů dotazovala na nákupy. Zjistila, že lidé používat až tři typy počítačů. Klasické počítače pak nemají takovou prioritu jako dřív, někteří lidé se mohou rozhodnout již nový počítač nikdy nekoupit. To se týká rozvinutých trhů. Rozvojové trhy naopak trápí fakt, že spotřebitelstvo zde nemá tak vysoké požadavky a nejsou příliš nuceni používat počítač jako pracovní stanici.

Jinými slovy řadě lidem dostačuje smartphone nebo tablet. Kdo počítač potřebuje, necítí potřebu upgradovat, takže pokud si nový stroj koupí, pravděpodobně to bude až v momentě, kdy doslouží ten stávající. Takže nic nového nevíme. Přestože se trh opět zmenšil, stabilizuje se. Proto dokázalo růst HP, za jeho růst jsou z většiny zodpovědné podniky. V USA se např. trh propadl jen o 0,3 %. Gartner do uvedených dat nepočítá Chromebooky a říká, že růst této kategorie předčil růst prodeje klasických počítačů.

Zdroj: Gartner

Ohodnoťte tento článek!