GeForce 9400 GT: léčka na spořivé

0

GeForce 9400 GT a její místo na trhu

GeForce 9400 GT staví na stejném jádře (G96) jako o něco dříve představená GeForce 9500 GT. Na rozdíl od ní má ale jen 16 stream procesorů a implicitně se u ní setkáte s pomalejšími paměťovými moduly DDR2. GeForce 9400 GT jen o něco přesahuje za zakonečení PCIe ×16 konektoru, nevyžaduje přídavné napájení a pro její chlazení stačí pasiv. Čip G96 podporuje technologii PureVideo HD, karta svými vlastnostmi tedy míří do HTPC. Společnost MSI, která nám karta do testu zapůjčila, vsadila rovnou i na výstup HDMI namísto typického miniDIN s S-Video/kompozitním a někdy i RGB signálem. Jediným analogovým výstupem je tak 15-pin D-Sub.

Zatímco GeForce 9500 GT se může výkonnostně měřit s GeForce 8600 GTS, GeForce 9400 GT svými parametry nepřipomíná GeForce 8600 GT, ale spíše GeForce 8500 GT. Ta se dříve prala o místo na slunci s Radeonem HD 2400 XT, nyní je tedy střídána novou kartou. Absolutní dno a spíše skutečně jen 2D kartu představuje GeForce 8400 GS, jež společně s Radeonem HD 3450 nabízí uživatelům jakýsi základ dostupný již od 500 Kč. Jak to vypadají nabídky společností Nvidia a ATI od 1000 až do 4000 Kč v současnosti, vidíte v tabulce pod tímto odstavcem.

GeForce 9400 GT bohužel ani poslední GPU-Z správně nedetekuje, aktuálně RivaTuner však ano a potvrzuje nejen revizi čipu, ale také šířku sběrnice.

MSI GeForce 9400 GT obrazem

Detaily krabice o kartě prozradí ledaccos, od bezhlučného chlazení, přes velikost paměti a akceleraci videa včetně 1080p až po parádičku v podobě „Mazarine DVI“. MSI vzhledem ke svému sídlu jistě chtělo napsat „Mandarine DVI“, to by znělo jistě zajímavěji než přídavné jméno tmavomodrý. Co a jak už zjistíte z obrázku vpravo.

V příslušenství snad zaujme jen SPDIF kablík a CD s vlastními ovladači od MSI. Ty například přidají do ovladačů jiné ovládání barev.

Všimněte si zajímavého tvaru pasivu, konstrukce to není vůbec hloupá.

2,5ns DDR2 moduly jsou pro mě překvapivě od Samsungu.

Kdybyste kartu chtěli přetaktovat, nebo měli verzi s aktivní větrákem a toužili tudíž po regulaci, měl by vám posloužit nTune přímo od Nvidie anebo opět poslední RivaTuner. nTune současně ukazuje frekvence testované karty.

Cenový konkurent a opakování: Asus Radeon HD 3650 TOP

Radeony HD 3650 DDR2/DDR3 jsou založeny na čipu RV635. Tyto čipy jsou vyrobeny 55nm technologii podobně jako RV670 a podporují DirectX 10.1 a PCI Express 2.0. Tentokrát i nižší model (3650) podporuje CrossFire. Všechny karty série 3xxx jsou vybaveny technologií UVD (Unified Video Decoder), která vám umožní sledovat filmy ve formátu HD bez zbytečného zatěžování procesoru. Vestavěné HDMI a digitální zvuk je tak staví do pozice ideální grafické karty do HTPC.

Asus se od referenčního návrhu odklonil hned v několika směrech. Na kartě má osazeny kvalitní součástky a svůj velmi účinný chladič Glaciator. Ten však nelze softwarově regulovat a má jen 2pinové připojení (není možno sledovat otáčky). Referenční chladič Radeonu HD 3650 měl přitom 4pinové připojení dokonce i s PWM regulací. Glaciator kartu málo hřející kartu ale opravdu skoro mrazí, takže jej můžete zregulovat nějakým levným odporem či potenciometrem.

Takt referenční karty je 725/800 MHz (jádro/paměti, paměti mají efektivně 1,6 GHz), Asus svůj model označený jako TOP (Top Overclocking Performance) prodává s takty 800/900 MHz. Dalšímu výraznějšímu přetaktování už brání zřejmě napětí.

+ nízká spotřeba
+ dostatečný výkon v nižších rozlišeních
+ akcelerace HD videa, DirectX 10
+ krátká karta
+ dva DualLink DVI-I s HDCP, HDMI se zvukem přes redukci
+ malé zahřívání, účinné chlazení
+ přetaktování výrobcem
– zatím horší cena/výkon než HD 2600 XT DDR3
– malá rezerva k přetaktování

Všimněte si zajímavého testovacího procesoru Asusu: P4-2,66 GHz s jádrem Kentsfield. Byly ale časy, kdy Asus na krabice GeForce 4 MX psal něco o celosvětově nejrychlejším GPU a podpoře DirectX 8.1, tohle už je proti tomu jen drobnost.

Testovací sestava, použité testy

Testovací sestava je zvolena tak, aby grafické karty pokud možno co nejméně limitovala a došlo tedy k jejich co nejobjektivnějšímu porovnání. Ke slovu se tedy dostala základní deska s PCI Express 2.0 a dostatkem linek pro Multi-GPU zapojení, procesor jsem pro jistotu popohnal na 3,5 GHz, paměť rozšířil na 4 GB (32bitový operační systém Windows Vista, který používám především kvůli kompatibilitě, využije něco přes 3 GB, ale to bohatě na všechny současné hry stačí) a především svůj čas začal šetřit nasazením rychlého pevného disku. Použitý zdroj má celkem čtyři PCI Express 2.0 napájecí konektory (6 + 2-pin), skříň pak patří mezi ty nejtypičtější a naměřené teploty či zaznamenané problémy s rozměry by tak měly být cennou informací pro co nejvíce čtenářů.

Monitor HP LP3065 (30″, S-IPS)
Procesor Intel Core 2 Duo E6750 @ 3,5 GHz (1,33 V)
Základní deska XFX nForce 790i Ultra SLI (FSB: 1,3 V, Unlinked)
Paměť Kingston 2× 2GB DDR3-1600, 8-8-8-24, 2T (1,9 V)
Pevný disk Western Digital VelociRaptor, 300 GB (10 000 ot./min)
Zdroj Corsair CMPSU-750TX (12V: 60 A, 750 W)
Chladič CPU Coolink Silentator + Noctua NF-P12 (1200 ot./min)
Skříň Cooler Master Centurion 534
Optická mechanika Toshiba SD-H802A (HD DVD, DVD-ROM)
Systémové větráky Noctua NF-S12-1200 (900 ot./min)
  Cooler Master 12cm (900 ot./min)
Operační systém Windows Vista Ultimate (32-bit, EN) SP1
Ovladače Nvidia Nvidia ForceWare 177.39 pro GeForce GTX a 9, 177.83 pro GTX 260 SLI a 9400 GT
  Nvidia ForceWare 175.16 pro GeForce 8 a 9600 GT
Ovladače ATI/AMD ATI Catalyst 8.7, 8.8 beta pro HD 4870 X2, 8.8/8.9 pro HD 3650 TOP

S novou sestavou přišly také nové ovladače a především změna výběru her. S bolestí v srdci jsem se rozloučil s tituly jako Splinter Cell: Chaos Theory, Gothic 3, Quake 4, Heroes of Might and Magic V či Half-Life 2: Lost Coast, vyškrtal DirectX 9 varianty u her, kde již existuje DirectX 10 verze, a celkově modernizoval. Nakonec zůstaly jen tři hry nevydané v roce 2007/2008, přičemž jak Oblivion, tak F.E.A.R. či Serious Sam 2 stále dokáží dobře reflektovat především výkon grafické karty. Zcela nově jsem zařadil hry Age of Conan, Assassin’s Creed, Devil May Cry 4, Half-Life 2: Episode Two, Hellgate: London, Race Driver: GRID, The Witcher (Zaklínač) či u nás velice rozšířené závody Trackmania Nations Forever. Výsledkem snad budou testy, jejichž výsledky budou platit co nejdelší dobu. 

    API Vydáno
Teoretické testy 3DMark Vantage 1.0.1 DX10 2008/04
  3DMark06 1.1.0 DX9 2006/01
Hry Age of Conan: Hyborian Adventures (2008.0520) DX9 2008/05
  Assassin’s Creed (1.01 pro ATI, 1.02 pro Nvidia) DX10 2008/04
  Bioshock (demo, 1.0) DX10 2007/08
  Call of Duty 4: Modern Warfare (1.6) DX9 2007/11
  Call of Juarez (DX10 official benchmark, 1.3.0.1) DX10 2007/05
  Company of Heroes: Opposing Fronts (2.301) DX10 2007/09
  Crysis (1.2.1) DX10 2007/11
  Devil May Cry 4 (DX10 benchmark) DX10 2008/06
  Enemy Territory: Quake Wars (demo, 2.0) OpenGL 2007/09
  F.E.A.R. (1.08) DX9 2005/10
  Half-Life 2: Episode 2 DX9 2007/10
  Hellgate: London (1.2) DX10 2007/11
  Lost Planet: Extreme Condition (1.004) DX10 2007/06
  Medal of Honor: Airborne DX9 2007/09
  Race Driver: GRID (demo) DX9 2008/06
  Serious Sam 2 DX9 2005/10
  S.T.A.L.K.E.R. (Shadow of Chernobyl) DX9 2007/03
  The Elder Scrolls IV: Oblivion DX9 2006/03
  The Witcher (Zaklínač, 1.3) DX9 2007/10
  Trackmania Nations Forever DX9 2008/04
  Unreal Tournament 3 (demo) DX9 2007/11
  World in Conflict (1.008) DX10 2007/09

 Grafické karty testujeme na 30″ LCD panelu HP LP3065:

 

Za poskytnutí testovacích pamětí DDR3 děkuji společnosti Kingston:

Kingston

Za poskytnutí největší části testovacích her pro testování děkuji společnosti CD Projekt.

CD Projekt

Za poskytnutí základní desky XFX nForce 790i Ultra SLI děkuji společnosti XFX.

Nastavení ovladačů:

  • Nvidia ForceWare – Vsync: off, Quality: high, transparency AA: off, max. pre-rendered frames: 3
  • ATI Catalyst – Vsync: off, Quality: high, adaptive AA: off

 

Akcelerace HD videa

Akceleraci Full HD videa (1080p) pod Windows Vista jsem otestoval jak na souborech s HD videem, tak na dvou Blu-ray discích, jež jsem měl k dispozici. Bohužel, ani na jednom nebyl kodek VC-1, ten by snad měl používat film 300: Bitva u Thermopyl.

Následující graf ukazuje všechna podstatná měření a vyrovnanost obou řešení v toleranci chyby měření. Testovací aplikaci je vždy uvedena, typicky jsem bral v potaz průměrnou zátěž CPU za jednu vybranou minutu přehrávání.

Jediný větší rozdíl jsem naměřil u HD traileru do 18 let zcela jistě nepřístupného filmu Island Fever 4 (1080p, H.264), myslím ale, že v GOM Playeru nebyla akcelerace přes GPU vůbec aktivní.

 

Stejně jako v akceleraci, tak i ve spotřebě je na tom GeForce 9400 GT mírně lépe než Radeon HD 3650

Bohužel mě redakce Extra PC odesláním notebooku i s mým HD HQV benchmarkem připravila o jeho jedinou kopii, tudíž vám srovnání kvality přehrávání v tomto subjektivně hodnoceném testu nepřinesu. Vemte tedy zavděk alespoň shrnující tabulkou z testů HD videa.

Co se funkcionality týče, měla by Nvidia G96 mít nad ATI RV635 (UVD první generace) navrch. PureVideo HD v G96 podporuje DualStream a navíc by mělo umožnit přehrávání Blu-ray disku bez vypnutí Aera. To druhé se v PowerDVD 8 nějak neprojevilo a Aero se vypínalo jak s GeForce 9400 GT, tak s Radeonem HD 3650.

Herní výkon v nižších rozlišeních

V několika vybraných hrách (pro rozhodnutí o jasném vítězi v herním výkonu by bylo naprosto dostačující i méně testů) jsem snižoval rozlišení nebo detaily tak, aby se karty utkaly i v pro ně plynulých nastaveních. Už tyto testy prozrazují takřka dvojnásobný výkon podobně drahého Radeonu HD 3650. V následujících kapitolách si můžete ověřit, že to platí ve více hrách. Kapitoly jsem udělal a potřebná měření v 16×10 jsem ale provedl jen proto, abych mohl spočítat výsledný index výkonu porovnatelný s dalšími třinácti už naměřenými grafickými řešeními a vy jste viděli, jaký výkon dostanete za příplatek oproti testovanému lowendu.

Age of Conan

Call of Duty 4

Call of Juarez

Crysis

Half-Life 2: Episode 2

 

Serious Sam 2

Trackmania Nations Forever

 

Unreal Tournament 3

3DMark06, 3DMark Vantage

3DMark Vantage

 

Zájemci o v 3DMarku Vantage použité technologie jejich popis najdou v tomto whitepaperu (PDF). V grafech najdete pouze výsledky z GPU testu.

 

I na nižší nastavení (Entry) je poměr sil zachován: GeForce 9400 GT dosáhla 4407 bodů, Radeon HD 3650 TOP pak 7580 bodů.

3DMark06

 

Age of Conan: Hyborian Adventures (DX9)

V Conanovi jsem shledal jako (z počátku hry) nejnáročnější kombinaci vody a viditelnosti velké části lesa, benchmarkuji vždy stejnou scénu pomocí FRAPSu. Fps odečítám přímo z obrazovky, protože měření pomocí FRAPSu (implicitně F11) se hrou nějak koliduje a výkon je u všech karet drasticky nižší (chvíli i 0 fps).

Assassin’s Creed (DX10)

U Assassin’s Creeda mám nainstalovány dvě různé verze, jednu bez patche (1.01, retail) a druhou s patchem 1.02. Karty ATi Radeon s podporou DirectX 10.1 podávají v neošetřené verzi podstatně vyšší výkon, nějakých vad v obraze jsem si (alespoň v testované části) nevšiml. 

Nejprve jsem FRAPSem měřil proběhnutí od stromu dole u studny až po hrad na kopci, při seběvětší snaze o co nejpodobnější opakování je v měření dávka nepřesnosti.

Měření jediné scény (na místě) po přesně daný časový úsek je přesnější, ale zase poněkud méně zachycující různé prvky enginu.


 

Bioshock (DX10)

Bioshock staví na Unreal 3 enginu a přidává DirectX 10 povrchy. Testuji s nejvyššími možnými detaily, vypnuté nechávám globální osvětlení (global lighting). Hra nemá zabudovaný benchmark, a tak testuji pomocí FRAPS. Vybral jsem velmi náročnou část z počátku hry – od vašeho vynoření se na hladině, kolem ohně až do majáku.

U karet ATI se podle mě i přes vynucení v ovladačích (což by pro Unreal 3 engine již mělo být možné, bohužel však zatím ne pro DirectX 10 verze těchto her) zapnulo jen anizotropní filtrování a 4× anti-aliasing nikoli.

 

Call of Duty 4 (DX9)

Call of Duty 4 je pro vás podle naší ankety stejně atraktivní volbou jako Crysis nebo Zaklínač, a tak vás určitě výkon karet v této hře bude zajímat. Testoval jsem s téměř všemi detaily na maximu, velikost textur jsem změnil na Extra, anti-aliasing i anizotropní filtrování jsem zapínal přes nabídku hry.

 


 

Call of Juarez (DX10)

Call of Juarez je zastoupen DX10 Official Benchmarkem, není to tedy testování přímo v samotné hře. V několikaminutovém náročném průletu je demonstračně nacpáno hned několik náročných DirectX 9/10 technik. Benchmark je předmětem sporu Nvidie a Techlandu a používá jej s oblibou ATI/AMD při prezentacích 3D výkonu.

 

Company of Heroes: Opposing Fronts (DX10)

V Company of Heroes používám zabudovaný benchmark. Testovaná verze je 2.301, hru je potřeba spustit s parametrem -novsync. Všechny detaily mám nastaveny na možná maxima, oproti screenshotům níže i fyziku.

 

Crysis (DX10)

Crysis je jedním z pádným argumentů pro nákup nové grafické karty, byť v DirectX 9 režimu. Testoval jsem s celkovou úrovní detailů „High“ a všechny DirectX 10 karty pak i s „Very high“, anti-aliasing jsem zapínal ve hře. Testuji pomocí GPUbenchmark.bat (průlet kolem ostrova), plnou verzí hry s nainstalovanou záplatou 1.1.

Devil May Cry 4 (DX10)

Benchmark Devil May Cry 4 se objevil jako blesk z čistého nebe, kromě pohledné grafiky vyniká skvělou optimalizaci. Hra ve vysokých detailech doslova létá i na průměrných kartách. To je dost v kontrastu s jiným enginem Capcomu (Lost Planet). Do grafu budu používat výsledky z druhé, graficky asi nejvydařenější (až na statickou flóru) a nejnáročnější scény.

 

Enemy Territory: Quake Wars (OpenGL)

Nové Enemy Territory představuje jedinou současnou moderní OpenGL hru pod Windows a zároveň jediný OpenGL test v testovací sadě. Quake Wars používají značně upravený Doom 3 engine, obohacený především o technologii MegaTexture (více o technologii v článku na Beyond3D). Pro testy používám maximální detaily, přes konzoli vypínám limit 30 i 60 fps, AA i AF zapínám ve hře, patch 1.1 by měl řešit problémy se soft particles. Ty jsem měl u všech karet kromě Radeonu X1950 Pro zapnuty (u této karty to hra nepovolí), ale zkusil jsem karty přeměřit i s vypnutými soft particles a tato položka neměla vliv na výkon ani u GeForce 8600 GTS.

Pro účely testování jsem si nahrál vlastní timedemo (recordtimenetdemo), které měří výkon v rozsáhlé lokaci se stromy (Valley). Timedemo (pro verzi 2.0) ke stažení: zde.

 

F.E.A.R. (DX9)

Engine hry F.E.A.R. se díky datadisku stal znovu aktuálním a ukazuje se, že se jedná stále o dobrý test grafik: procesor hraje jen velmi malou roli. Všechny detaily mám nastaveny na maximální hodnoty a všechny obraz vylepšující funkce včetně měkkých stínů zapnuty. Testuji zabudovaným benchmarkem.

   

 

Half-Life 2: Episode 2 (DX9)

Half-Life 2: Episode Two je při výběru správné lokace přece jen náročnější než starší tech. demo Lost Coast. Ve vyšším rozlišení mi vlastní timedemo dokonce rozškáluje i ty nejsilnější karty, což mě příjemně překvapilo.

 

Hellgate: London (DX10)

Testování v Hellgate: London je kvůli náhodnosti generování map velmi těžké, musíte udělat více průchodů a průměrovat. DirectX 10 verze je násobně náročnější než ta využívající jen DirectX 9.


Lost Planet: Extreme Condition (DX10)

Lost Planet byla vůbec první PC hrou, která přímo vyšla s podporou DirectX 10. Pro měření výkonu grafik je důležité nepoužívat demo se zastaralým kódem, naopak updaty plné hry až na 1.004 přinesly několik optimalizací. Všechny detaily nastavuji na high, fur quality a filter quality pak na „DX10“. Nově na hodnotu „DX10“ nastavuji také shadow quality  Počet souběžných (concurrent) operací byl pro testovaní s Core 2 Duo nastaven na 2, Multi-GPU zapínám jen v případě SLI či CrossFireX zapojení (příp. karty). Používám vestavěný benchmark.

Lost Planet superskalární architektuře Radeonů HD hrubě nevoní. Na druhou stranu máte díky velké míře nevyužití anti-aliasing opravdu zdarma (bez ztráty výkonu).

 

Medal of Honor: Airborne (DX9)

Medal of Honor: Airborne je jednou z mnoha nových her používajících Unreal 3 engine. Tím pádem přináší solidní kombinaci vzhledu a plynulosti na dostupném hardwaru. Testuji opět s vysokými detaily (a druhým nejvyšším nastavením kvality textur). Hra nemá zabudovaný benchmark, používám tedy FRAPS a vždy stejnou scénu letu letadla a seskoku z padáku.

U karet ATI Radeon se opět nezapínal vynucený anti-aliasing, jejich výsledky z příslušných grafů tedy zřejmě odstraním.

 

Race Driver: GRID (DX9)

Měřím FRAPSem od předstartovní animace až po první zatáčku, kde už se může něco náhodného semlet. Pro měření jsem vybral trať v San Franciscu. Používám profil vysokých detailů (Ultra), jen anti-aliasing (MSAA) a rozlišení si upravuji podle potřeby.

Výsledek u Radeonu HD 3650 není úplně korektní, je zhruba odhadnut (kvůli počítání celkového indexu v závěru) podle výsledků z rozlišení 1280 × 1024 px. Vyšší rozlišení hra u Radeonu s 256MB videopamětí neumožní nastavit.

Serious Sam 2 (DX9)

Starší DirectX 9 hra je s maximálními detaily, HDR a ve vyšším rozlišením stále dobrým testem grafických karet. Croteam enginy umí, i v Serious Sam 2 použil několik zajímavých technologií (třeba jako jeden z prvních využil kompresi ATI 3Dc). Pomocí zabudovaného benchmarku, který můžete ovládat skriptem, měřím výkon v demu Branchester.

Testovací skripty ke stažení: zde.

 

S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl (DX9)

Engine Stalkeru, X-Ray engine, je zajímavý mimojiné tím, že používá deferred shading umožňující velké množství dynamickýh zdrojů světla. Ve hře se setkáte s normálovým a paralaxním mapováním, měkkými stíny, FP HDR, dynamickými efekty počasí a mnoha postprocessingovými efekty. Ukrajinský tým už pracuje na pokračování na vylepšeném enginu (Clear Sky).

Na popud jednoho z čtenárů jsem nakonec změnil metodiku testování ve hře S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl. Byl jsem v diskuzi upozorněn na příliš vysoká fps oproti reálnému hraní. Vytvořil jsem si tedy poměrně spolehlivou metodu průchodu začátku mapy s Agroprom Research Institute, kde projdu po cestě až k předskriptované sekveci zobrazující přestřelku stalkerů a armády v prostorách před institutem. Poměry sil zůstaly téměř zachovány, ale mám dobrý pocit z kvalitnější a časově náročnější metody měření.

Soubor s nastavením ke stažení: zde.

 

The Elder Scrolls IV: Oblivion (DX9)

Čtvrtý díl série Elder Scrolls patří i přes svůj věk stále mezi nejnáročnější hry vůbec. Zvlášť, když stejně jako já v testu, vyberete lokace s množstvím vlnící se trávy, pohupujících se stromů a přesto rozhledem do vzdálené krajiny. Testuji s maximálními detaily a HDR.

Soubor s nastavením (vše na maximum) a dvě uložené testovací pozice ke stažení: zde.

The Witcher (Zaklínač) (DX9)

Původně jsem chtěl grafické karty v Zaklínačovi testovat v nejnáročnější lokaci – Obchodní čtvrti Wyzimy – ale v ní jsou silné grafické karty bohužel limitovány jinou částí systému:

The Witcher obchodní čtvrť GeForce GTX 280
1680 × 1050 16× AF 38,3
1680 × 1050 4× AA 16× AF 37,4
2560 × 1600 16× AF 38,0
2560 × 1600 4× AA 16× AF 37,0

 

 Nakonec jsem si tedy našel jinou náročnou část, která ale vytěžuje pro změnu především grafickou kartu. Jedná se o háj druidů v lese na Blatech.

Trackmania Nations Forever (DX9)

Trackmaniu hraje nejen ve světě, ale i v ČR obrovský počet hráčů, hra má navíc zabudovanou možnost benchmarku. Škoda jen zatím nevysvětlitelného chování, kdy ve vyšším rozlišení (dokud nezapnete anti-aliasing) obdržíte vyšší výsledek. Jinak hra na plné detaily zatíží jakoukoli dnešní grafiku a není velkým přítelem Multi-GPU.

Unreal Tournament 3 (DX9)

Bude to nuda, ale napíšu to, co píší všude: Unreal Tournament 3 je příkladem skvěle optimalizovaného enginu, skvěle vypadá a přitom je velmi svižný i na běžném hardwaru. Před testováním musíte v UTEngine.ini vypnout vyhlazování snímkové frekvence (implicitně nastaveno na interval 22 až 62 fps) a to tak, že najdete bSmoothFrameRate=True a nastavíte na False (předtím odstraňte u souboru atribut Jen pro čtení). Pro grafické karty je lepší flyby, pro realističtější výsledky pak botmatch, testoval jsem pomocí flyby a vybral jsem pěkně vypadající mapu ShangriLa.

Nastavení hry ke stažení: zde.

 
 

 

World in Conflict (DX10)

World in Conflict je asi nejlépe vypadající strategie, zástupce nové vlny DirectX 10 a dobrý benchmark procesoru. Tyto karty jsem testoval ve 1 680 × 1 050 px s upraveným profilem very high details (zapnul jsem i water reflects clouds, pouze anti-aliasing a anizotropní filtrování měním dle potřeby toho kterého grafu). Používám vestavěný benchmark. Při testování pod Windows XP jsem samozřejmě musel použít jen DirectX 9 režim (stíny z mraků na vodě si musíte pod DX9 odpustit).

 


 

Spotřeba, teplota, přetaktování

Spotřeba celé sestavy

Přestože GeForce 9400 GT obsahuje méně tranzistorů a není tak výkonná jako Radeon HD 3650, spotřeba v idle je takřka podobná. ATI PowerPlay totiž ve 2D snižuje frekvenci RV630 až na 110 MHz a to je něco, co Nvidia nabízí zatím jen u highendových GeForce GTX. V 3D zátěži samozřejmě spotřebuje více HD 3650, 3D výkon také takovému poměru odpovídá.

Teplota

Pasivní chlazení od MSI je velice solidní. Pochválit musím hlavně čtyřbodové uchycení s kovovými šroubky a pružinkami, přenos tepla je vzorový. Při zátěži jsem bezdotykovým teploměrem na pasivu naměřil 62 stupňů Celsia, z opačné strany PCB, zhruba v místě GPU, pak jen 48 stupňů Celsia. Dobrý přenos tepla, dobré chlazení, bezhlučný provoz. Za toto chválím.


Přetaktování

Přetaktování karty jsem docela odbyl, skutečně chyběla motivace. Věděl jsem, že na dvojnásobné hodnoty (aby se karta začala dát za svou cenu považovat za výkonnostně zajímavou) se nedostanu a možnosti přetaktování jsem vyzkoušel jen velmi zhruba. Základní takty karty:

Přetaktování jádra z 550 na 700 MHz (a společně i stream procesorů ze 1400 na 1781 MHz) nebyl žádný problém, ale někde kolem 730 MHz se už potkáte s artefakty. DDR2 paměti s označením 2,5 ns toho mnoho neslibují, 100MHz nárůst je nesplnitelným snem, 50 MHz navíc by se vám mohlo při troše štěstí podařit.

Shrnující grafy

Jak na ExtraHardware počítáme grafy celkového výkonu: Pro každý dílčí test (tedy například Bioshock, 1680 × 1050 px) je nalezena nejrychlejší grafická karta a ta je označena jako maximum, tedy 100 %. Ostatní karty pak získají body v podobě relativního výkonu k tomuto dílčímu maximu. V dalším testu může být maximem zase jiná grafická karta, celkových 100 % by získala jen grafická karta nejrychlejší úplně ve všech testech. Tato metodika dává všem hrám stejnou váhu, bez ohledu na to, zda v ní karty běží typicky 30 fps nebo třeba 100 fps. Větší váhu mají jen hry Crysis a Assassin’s Creed, ve kterých testuji vlastně dvakrát (u Crysis v high a very high, v Assassin’s Creedu staticky a pak ještě během celým městem odspodu až po hrad).

Upozornění: kvůli nefunkčnímu anti-aliasingu u Bioshock (DX10) v případě karet Radeon jsem tuto hru do shrnujících grafů počítal jen v nastaveních bez anti-aliasingu. 

Ceny jsou z úterý 23. září a jsou získány následujícím postupem:

1. jyxo.cz
2. zboží, řadit od nejlevnějších
3. název produktu (většinou více způsoby, abych našel opravdu vše, například HD 2900 Pro, HD2900 Pro apod.)
4. nalezené odkazy rozklikám a beru v potaz jen ceny karet skladem či dostupných
5. vyřadím to, co vypadá jako jednorázová akce, repas
6. vyřadím to, co vypadá jako náhoda, co je na míle vzdáleno cenám v dalších obchodech

Celkový výkon (viz grafy výše) pak podělím touto cenou (a posunu desetinnou čárku o několik míst tak, aby jste nemuseli číst nepřehledná čísla s pěti desetinnými místy). V následujících grafech platí, že vyšší index znamená lepší poměr výkon/cena a karty s nejvyšším číslem jsou pro dané rozlišení/nastavení nejvýhodnější koupí:

 

Následující graf počítá s 300 dny puštěným počítačem, na kterém se průměrně čtyři hodiny dělá něco něnáročného ve Windows (2D) a hodinu denně se hraje náročná 3D hra.

Verdikt

Nebývá zvykem, že bychom nějakou nově vydanou grafickou kartu označili za špatný produkt. MSI GeForce 9400 GT sice splňuje úlohu grafické karty pro HTPC velice dobře: má malou spotřebu, je bezhlučně a dostatečně chlazena, má malé rozměry a HD video akceleruje s přehledem, jenže zaplatíte minimálně necelých 1300 Kč. Za ty peníze koupíte i Radeon HD 3650 od různých výrobců a v různých variacích, dokonce testovaný model TOP od Asusu nestojí o mnoho více.

Již před nějakou tou dobou uvedený Radeon HD 3650 vám v podstatě nabídne to samé jako GeForce 9400 GT, přidává k tomu ale téměř dvojnásobný 3D výkon. Ten dost možná není v této cenové kategorii úplně stěžejním, ale když na druhou stranu můžete něčeho pozitivního za stejnou cenu dostat dvojnásobek, proč byste se bránili. S tím, kam všude 3D akcelerace proniká, se výkon ve třech rozměrech může vždycky hodit.

GeForce 9400 GT bude muset radikálně zlevnit, další tlak na ni totiž vyvine Radeon HD 4550. Být tak 9400 GT k mání za současné ceny 8400 GS (a tuto kartu se starší verzí videoprocesoru Nvidie nejlépe skutečně nahradit), hodnocení by bylo zcela jiné a ve srovnání s Radeonem HD 3450 by obstála zcela jinak.

 

+ dobrá akcelerace HD videa
+ výstupy včetně HDMI audia
+ bezhlučné a dostatečné chlazení
+ rozměry, spotřeba

– ošklivý poměr cena/3D výkon
– nemá technologii podobnou PowerPlay (spotřeba a teplota v idle mohly být ještě lepší)

 

Za zapůjčení grafické karty GeForce 9400 GT 512 MB děkujeme české pobočce společnosti MSI.

 

Pokud se vám zdá prostor mezi 9400 GT, HD 3650 a 9600 GT s HD 3870 neskutečně velký a prázdný, tak se zřejmě ještě tento týden dočkáte testu Radeonu HD 4670 a GeForce 9600 GSO, velmi záhy poté i GeForce 9500 GT. Podzimní mapování lowendů pak snad zakončíme Radeony HD 4550 a 4650, které ještě nejsou oficiálně uvedeny.

GeForce 9400 GT: léčka na spořivé

Ohodnoťte tento článek!