GeForce GTX 970 alokuje jen 3,3 GB paměti? Není to chyba, vysvětluje Nvidia

0

Někteří majitelé GeForce GTX 970 si všimli, že v některých hrách jejich grafická karta používá pouze 3,3 GB grafické paměti z celkově osazených čtyř. Vypadalo to, že Nvidia má v ovladačích chybu a nasvědčovaly tomu i odpovědi pracovníků technické podpory, kteří uživatele ujišťovali, že na zjištění příčiny se usilovně pracuje. Vysvětlení, jež novinářům rozeslalo PR oddělení společnosti, je ale (bez ironie) zajímavější.

„[GeForce GTX] 970 má odlišnou konfiguraci bloků SM než 980 a užší crossbar pro přístup k paměťovému systému. Abychom optimalizovali přenosy dat z a do paměti v této konfiguraci, grafická paměť je rozdělená na dvě sekce o velikosti 3,5 a 0,5 GB. GPU používá prioritně 3,5GB část. Pokud hra potřebuje méně než 3,5 GB paměti na vykreslovací příkaz, GPU bude přistupovat pouze k prvnímu oddílu, a monitorovací utility nahlásí 3,5 GB využité paměti, zatímco na GTX 980 mohou hlásit více, když je další paměť použita jinými příkazy. Pokud hra vyžaduje více než 3,5 GB paměti, používáme oba segmenty.“

Nvidia sice hovoří o 3,5 gigabajech, ale jak dokázaly testy s utilitou od programátora jménem Nai (jeden najdete na fóru magazínu The Tech Report, další na Guru3D), ve skutečnosti je to zhruba 3,3 GB. Do této hranice činí naměřená propustnost paměti 150 GB/s, nad ní už jen okolo 20 GB/s.

 

Proč právě 3,3 GB? Protože 3328 ze 4096 MB odpovídá 13 ze 16 bloků SMM, které jsou na GeForce GTX 970 aktivní. S bloky SMM jsou zjevně svázány části paměťového řadiče a zatímco GeForce GTX 980 se 16 bloky spolehlivě obslouží celou 256bitovou sběrnici, GeForce GTX 970 má rychlý přístup pouze k části sběrnice (trojčlenkou to vychází na 208 bitů) a ke zbytku musí přistupovat jakousi nepřímočarou a výrazně pomalejší cestou. Protože větší oddíl paměti nepoužívá plnou šířku sběrnice, i dosažitelná propustnost bude o necelou pětinu nižší, než byste podle papírových parametrů očekávali. Ty sice o rychlosti pamětí nelžou jako v případě GeForce GTX 960, celou pravdu nám ale také neříkají.

GeForce GTX 970 od nás získala ocenění Smart buy

Pro majitele karty to asi není úplně pozitivní zpráva, neboť to znamená, že popsané chování není chyba v ovladačích, kterou by Nvidia mohla opravit, ale pevně daná vlastnost karty. Na druhou stranu zatím nic nenasvědčuje tomu, že by tento hendikep měl měřitelný vliv na reálný výkon a vyjádření Nvidie dokládá, že vývojáři ovladačů o omezení hardwaru věděli a nějak se s ním popásovali.

Nvidia společně s prohlášením zaslala novinářům výsledky benchmarků ve hrách Shadows of Mordor, Battlefield 4 a Call of Duty: Advanced Warfare. Průměrné framerate GeForce GTX 970 i při využití plné kapacity paměti s rostoucí náročností nastavení klesá stejně jako u GeForce GTX 980 (rozdíl je jen tři procentní body v neprospěch slabšího modelu). Podobně neprůkazné výsledky naměřil i uživatel Redditu s přezdívkou Eszii.

 

GeForce GTX 980

GeForce GTX 970

Shadows of Mordor

 

 

<3.5GB setting = 2688×1512 Very High

72 fps

60 fps

>3.5GB setting = 3456×1944

55 fps (-24 %)

45 fps (-25 %)

Battlefield 4

 

 

<3.5GB setting = 3840×2160 2xMSAA

36fps

30fps

>3.5GB setting = 3840×2160 135% res

19fps (-47 %)

15fps (-50 %)

Call of Duty: Advanced Warfare

 

 

<3.5GB setting = 3840×2160 FSMAA T2x, Supersampling off

82 fps

71 fps

>3.5GB setting = 3840×2160 FSMAA T2x, Supersampling on

48 fps (-41 %)

40 fps (-44 %)

Pomalý paměťový subsystém by se typicky projevil v propadech framerate (tedy na minimálním fps). Testy, které provedl server PC Perspective metodikou FCAT, však nic takového neprokázaly. Minimálně při zaplnění podlimitního množství paměti tak její propustnost pro GeForce GTX 970 není omezujícím faktorem a navzdory problémům s hlučnými cívkami zůstává karta ve své cenové kategorii nejlepší volbou.

Zdroj: Guru3D, The Tech Report

Ohodnoťte tento článek!