Generace Y pirátství nepovažuje za problém a ráda blokuje reklamy. Co ji k tomu vede?

0

Generační rozdíly jsou v posledních letech větší, než kdy dříve. Osobně mám problém rozumět některým kulturním fenoménům, kterými žijí lidí jen o pár let mladší než já sám. (O jednom takovém fenoménu jsme si s kolegou popovídali v podcastu, který vyjde v sobotu.) Za zajímavý považuji výzkum firmy Anatomy Media, který je nazván Millennials At The Gate. Zaměřil se na tzv. generaci Y, kterou můžete znát pod řadou dalších názvů jako Millennials nebo Generation Why.

Další pojmenování více reflektují dobu, v níž příslušníci a příslušnice této skupiny vyrůstali a žili. K těmto nálepkám patří Net generation, Dot.com generation, Generation M (média), The digital natives nebo např. Google generation. Obecně jsou generace definovány různě, rozmezí se od sebe liší. Osobně vycházím z knihy The ABC of XYZ: Understanding the global Generations od Marka McCrindla, jenž za členstvo generace Y považuje jedince narozené mezi roky 1980 a 1994.

 

Výzkum Millennials At The Gate se pustil do zjišťování, jak to mladí mají se streamováním, blokováním reklamy a pirátstvím. Závěry jsou založeny na datech od Googlu, jenž provedl vlastní průzkum mezi 29. červnem a 5. červencem. Ptal se 2 700 příslušníků a příslušnic generace Y, tedy lidí ve věku od 18 do 24 let. Je třeba brát zřetel, že byl výzkum proveden v USA. Předesílám, že rozdíly mezi generacemi nejsou pouhé domněnky.

Millennials At The Gate

Z reportu vyplývá, že dva ze tří mladých používají nástroj na blokování reklam na webu na počítači či na mobilu. Blokování reklamy je tedy v této skupině značně populární. Podobně to mladí mají s pirátstvím, neboť 69 % dotázaných pravidelně používá aspoň jednu metodu pirátství. (Může to být např. stahování nebo streamování.) Nebojí se ani sdílet mezi sebou placené účty. Tři z pěti mladých sdílí hesla a vlastně se tak skládá na používání služby, ačkoli to nemusí být v souladu s podmínkami používání služby.

Jsou tak důkazem mezigeneračního posunu ve zvyklostech. Před televizorem sice čas tráví, ale pouze ve 25 % z toho běží živé vysílání, naopak 54 % času tito lidé streamují. Není těžké si domyslet, že k instalaci nástrojů na blokování reklam je nutí především reklamy spojené s videem – 64 % mladých chce snáze sledovat video, jen 29 % reklamy blokuje kvůli snazšímu čtení článků. Nejspíš nepřekvapí ani to, že reklamy dále obecně blokují kvůli rušivosti, případně chtějí snížit zatížení připojení.

Adblock Plus pro Samsung

Mění se povaha pirátství. Pro mladé není stahování pomocí výměnných sítí jako BitTorrent prioritou (dělá to 17 % z nich). Vede u nich streamování obsahu na webu (42 %) nebo v mobilních aplikacích (41 %). Jak se k pirátství staví? Pro 37 % mladých je stahování bez placení špatné, 18 % vidí jako špatnou věc přímé streamování obsahu bez zaplacení. Rovnou 67 % mladých pak vnímá aspoň jednu z forem pirátství jako legální.

Proč tedy volí častěji streamování? V 31 % je to díky lepší přístupnosti obsahu. Důležitými faktory jsou rovněž snížená nutnost video přednačítat (30 %), nižší počet reklam oproti klasickým televizním programům (28 %), dostupnost obsahu na více zařízeních (24 %) a možnost sledovat nepřetržitě více obsahu v kuse (24 %), což se typicky týká seriálů.

Netflix a spol. budou muset pětinu katalogu naplnit evropskými filmy

Sdílení hesel k placeným účtům streamovacích či kabelových služeb můžeme vlastním pohledem vnímat podobně, jako když svému bližnímu zapůjčíte např. film na DVD nebo knihu. Z pohledu podmínek služeb to ovšem může být nepřípustné. Minimálně v USA je sdílení hesel nepřípustné z pohledu legislativy, což vlastně z milionů lidí činí kriminálníky a kriminálnice. Pouze 18 % mladých sdílení hesel považuje za špatnou věc, 61 % hesla k videoslužbám sdílí.

Osmapadesát procent sdílení se děje v rámci rodiny, 42 % mladých ale hesla sdílí se svými kamarádkami a kamarády. Mladí sdílí hesla se svými rodiči častěji v případě, že jsou na nich ekonomicky závislí. Sdílení pokračuje často poté, co opustí domácnost, kde žijí rodiče.

Závěr

Studie nepotvrdila, že by blokování reklam bylo přímo spojené s pirátstvím. (weby s pirátským obsahem často obsahují rušivá vyskakovací okna.) Statisticky významná korelace nicméně existuje. Kdo neblokuje reklamy, pravděpodobně nebude ani získávat obsah nelegálními cestami. Používání nástrojů na blokování reklam je nicméně spojené se sledováním videa – video je hlavním důvodem k blokování reklam.

Mladí se staví k pirátství otevřeně a neshledávají na něm nic špatného. A např. hesla k placeným službám mezi sebou sdílí poměrně otevřeně, čímž si vzájemné vypomáhají v získávání obsahu a ve snižování nákladů k přístupu. Oproti starší generaci upřednostňují streamování před klasickým stahováním. Proč jsou tato zjištění důležitá? Poskytovatelé obsahu se mohou podle nich zařídit. K uspokojivému řešení situace vede v první řadě pochopení.

Zdroj: Anatomy Media via TorrentFreak

Generace Y pirátství nepovažuje za problém a ráda blokuje reklamy. Co ji k tomu vede?

Ohodnoťte tento článek!