Generace Y pirátství nepovažuje za problém a ráda blokuje reklamy. Co ji k tomu vede?

0

Generační rozdíly jsou v posledních letech větší, než
kdy dříve. Osobně mám problém rozumět některým kulturním fenoménům, kterými
žijí lidí jen o pár let mladší než já sám. (O jednom takovém fenoménu jsme si s kolegou
popovídali v podcastu, který vyjde v sobotu.) Za zajímavý považuji
výzkum firmy Anatomy Media, který je nazván Millennials At The Gate. Zaměřil se
na tzv. generaci Y, kterou můžete znát pod řadou dalších názvů jako Millennials
nebo Generation Why.

Další pojmenování více reflektují dobu, v níž
příslušníci a příslušnice této skupiny vyrůstali a žili. K těmto nálepkám
patří Net generation, Dot.com generation, Generation M (média), The digital
natives nebo např. Google generation. Obecně jsou generace definovány různě,
rozmezí se od sebe liší. Osobně vycházím z knihy The ABC of XYZ: Understanding the global Generations od Marka McCrindla,
jenž za členstvo generace Y považuje jedince narozené mezi roky 1980 a 1994.

 

Výzkum Millennials At
The Gate
se pustil do zjišťování, jak to mladí mají se streamováním,
blokováním reklamy a pirátstvím. Závěry jsou založeny na datech od Googlu, jenž
provedl vlastní průzkum mezi 29. červnem a 5. červencem. Ptal se
2 700 příslušníků a příslušnic generace Y, tedy lidí ve věku
od 18 do 24 let. Je třeba brát zřetel, že byl výzkum proveden
v USA. Předesílám, že rozdíly mezi generacemi nejsou pouhé domněnky.

Millennials At The Gate

Z reportu vyplývá, že dva ze tří mladých používají nástroj na blokování reklam na webu na
počítači či na mobilu. Blokování reklamy je tedy v této skupině značně
populární. Podobně to mladí mají s pirátstvím, neboť 69 % dotázaných pravidelně používá aspoň jednu metodu pirátství.
(Může to být např. stahování nebo streamování.) Nebojí se ani sdílet mezi sebou placené účty. Tři
z pěti mladých sdílí hesla a vlastně se tak skládá na používání služby,
ačkoli to nemusí být v souladu s podmínkami používání služby.

Jsou tak důkazem mezigeneračního posunu ve zvyklostech. Před
televizorem sice čas tráví, ale pouze ve 25 % z toho běží živé vysílání,
naopak 54 % času tito lidé streamují.
Není těžké si domyslet, že k instalaci nástrojů na blokování reklam je
nutí především reklamy spojené s videem – 64 % mladých chce snáze sledovat video, jen 29 % reklamy
blokuje kvůli snazšímu čtení článků. Nejspíš nepřekvapí ani to, že reklamy dále
obecně blokují kvůli rušivosti, případně chtějí snížit zatížení připojení.

Adblock Plus pro Samsung

Mění se povaha pirátství. Pro mladé není stahování pomocí
výměnných sítí jako BitTorrent prioritou (dělá to 17 % z nich). Vede
u nich streamování obsahu na webu (42 %)
nebo v mobilních aplikacích (41 %)
. Jak se k pirátství
staví? Pro 37 % mladých je stahování bez placení špatné, 18 % vidí
jako špatnou věc přímé streamování obsahu bez zaplacení. Rovnou 67 %
mladých pak vnímá aspoň jednu z forem pirátství jako legální.

Proč tedy volí
častěji streamování?
V 31 % je to díky lepší přístupnosti obsahu.
Důležitými faktory jsou rovněž snížená nutnost video přednačítat (30 %),
nižší počet reklam oproti klasickým televizním programům (28 %), dostupnost
obsahu na více zařízeních (24 %) a možnost sledovat nepřetržitě více
obsahu v kuse (24 %), což se typicky týká seriálů.

Netflix a spol. budou muset pětinu katalogu naplnit evropskými filmy

Sdílení hesel k placeným účtům streamovacích či
kabelových služeb můžeme vlastním pohledem vnímat podobně, jako když svému
bližnímu zapůjčíte např. film na DVD nebo knihu. Z pohledu podmínek služeb
to ovšem může být nepřípustné. Minimálně v USA je sdílení hesel
nepřípustné z pohledu legislativy, což vlastně z milionů lidí činí kriminálníky
a kriminálnice. Pouze 18 %
mladých sdílení hesel považuje za špatnou věc
, 61 % hesla
k videoslužbám sdílí.

Osmapadesát procent sdílení se děje v rámci rodiny,
42 % mladých ale hesla sdílí se svými kamarádkami a kamarády. Mladí sdílí
hesla se svými rodiči častěji v případě, že jsou na nich ekonomicky závislí.
Sdílení pokračuje často poté, co opustí domácnost, kde žijí rodiče.

Závěr

Studie nepotvrdila, že by blokování reklam bylo přímo
spojené s pirátstvím. (weby s pirátským obsahem často obsahují rušivá
vyskakovací okna.) Statisticky významná korelace nicméně existuje. Kdo
neblokuje reklamy, pravděpodobně nebude ani získávat obsah nelegálními cestami.
Používání nástrojů na blokování reklam je nicméně spojené se sledováním videa –
video je hlavním důvodem k blokování reklam.

Mladí se staví k pirátství otevřeně a neshledávají
na něm nic špatného. A např. hesla k placeným službám mezi sebou
sdílí poměrně otevřeně, čímž si vzájemné vypomáhají v získávání obsahu a ve
snižování nákladů k přístupu. Oproti starší generaci upřednostňují streamování
před klasickým stahováním. Proč jsou tato zjištění důležitá? Poskytovatelé obsahu
se mohou podle nich zařídit. K uspokojivému řešení situace vede v první
řadě pochopení.

Zdroj: Anatomy Media
via TorrentFreak

Ohodnoťte tento článek!