Google zruší goo.gl. Zkracovač adres URL považuje v době mobilů za zastaralý

Brzy budou moct zkracovač goo.gl ještě zhruba rok používat už jen stávající uživatelky a uživatelé. Nejpozději poté si budou muset najít alternativu. Sám Google se chce věnovat jinému typu krátkých odkazů.

4
Google
Google

Rozmach sdílení různých článků, a to zejména v souvislosti s online sociálními sítěmi, přinesl potřebu zkracovat dlouhé a nepřehledné adresy tak, aby byly sdílené odkazy prostorově úsporné a srozumitelnější. Navíc mnohé služby spolu se zkrácením původního odkazu nabídly analytické stroje pro sledování využití krátkých odkazů.

Svou službu Goo.gl poskytoval od roku 2009 také Google, který se ale rozhodl, že tradiční sdílení zkrácených odkazů je věcí minulosti. Reflektuje tak odklon od tradičních počítačů k mobilním zařízením, kde dosud hrají prim nikoli webové stránky, ale nativní aplikace.

Podotýkám, že zrovna Česko je ale v tomto ohledu oproti západu pozadu. Mobily jako primární počítač u nás v roce 2016 používalo jen 19 % lidí. Před pár týdny vyšlo najevo, že stále surfujeme na mobilech velmi málo, v téměř 70 % raději použijeme tradiční počítač.

Globálně prodeje klasických počítačů klesají a mobily hrají prim takřka všude. Proto se chce Google raději zaměřit na technologii FDL (Firebase Dynamic Links). Ta umožňuje přenášet návštěvnictvo webových stránek do příslušných sekcí aplikací. Tyto odkazy dokonce přečkají proces instalace aplikace, po němž teprve uživatele a uživatelky přepnou do příslušných sekcí v aplikacích pro iOS nebo Android.

Goo.gl skončí

Jaký proběh bude mít ukončení služby Goo.gl? Od 13. dubna 2018 nebudou moct zkracovač pro nové odkazy použít anonymní uživatelky a uživatelé, kteří službu do té doby nikdy nepoužili. Ti, kdo skrze zkracovač nějaké krátké odkazy vygenerovali, mohou všechny funkce služby normálně využívat až do 30. března 2019.

Zkracovač dlouhých adres URL bude pro stávající uživatelskou základu funkční ještě rok. Svá data z něj můžete získat ve formě soubor CSV
Zkracovač dlouhých adres URL bude pro stávající uživatelskou základu funkční ještě rok. Svá data z něj můžete získat ve formě soubor CSV

Po tomto datu již nebude prostředí služby přístupné, tedy nebude možné ani zkracovat nové adresy URL. Všechny dosud zkrácené odkazy ale budou nadále funkční a přesměrovávány na původní adresy. Google vám do té doby umožní, abyste případně své zkrácené odkazy vyexportovali do souboru CSV. To můžete učinit již dnes.

Služby, které API Goo.glu používali, budou moct API nadále využívat i po 30. květnu 2018, byť Google přirozeně doporučuje se raději přeorientovat na již zmíněnou službu FDL, jež je podobně poskytována bezplatně. Ani API služby Goo.gl nebude poskytováno navěky, ale jen do 30. března 2019. Po tomto datu budou do té doby vytvořené krátké odkazy nadále funkční, nebude však možné tvořit nové.

Zkrácené odkazy byly kritizovány kvůli možným dopadům na bezpečnost. Ti, kdo chtějí páchat škody, za ně mohou schovávat nebezpečné adresy, které dopředu neodhalíte.

Alternativní tradiční zkracovače

Samozřejmě to neznamená, že by tradiční sdílení obyčejných adres URL přestalo existovat. Nabízí jej řada služeb, k nejznámějším patří propracované Bitly nebo prastaré TinyURL, jež začalo operovat v roce 2002.

Z českých pak možná znáte jdem.cz. Z těch, jež se chlubí lepším zabezpečením, zmíním mcaf.ee nebo itsSSL.com. Své automatizované integrované zkracovače nabízí řada sociálních služeb, například Twitter.

Zkracovač adres od Googlu byl od počátku jednoduchý a je otázka, zda se kdy mohl poměřovat s některými již zavedenými kompletními službami. Jak jsem ovšem uvedl, na trhu najdete dostatek alternativ od těch nejjednodušších pro nenáročné až po kompletní služby pro ty, kdo chtějí získávat analytická data pro vyhodnocení nasazení odkazů.

Google zruší goo.gl. Zkracovač adres URL považuje v době mobilů za zastaralý
Ohodnoťte tento článek!
3.77 (75.38%) 13 hlas/ů

4 KOMENTÁŘE

  1. „Podotýkám, že zrovna Česko je ale v tomto ohledu oproti západu pozadu. Mobily jako primární počítač u nás v roce 2016 používalo jen 19 % lidí. Před pár týdny vyšlo najevo, že stále surfujeme na mobilech velmi málo, v téměř 70 % raději použijeme tradiční počítač.“

    Když se podívám kolem sebe, tak říct „velmi málo“ zní trošku divně 😀 , ale je mi jasné, že statisticky to tak bude.

    Ale nechápu ta čísla pro „raději použije“. Je jasné, že surfování na mobilu mimo dům je praktické. Dokonce nějak dokážu pochopit, že někdo má mobil jako hlavní počítač (velmi nenároční uživatelé, výhoda „vše mám pořád u sebe“), přesto 19% mě také překvapuje.

    Ale používat mobil „raději“?
    To jako vážně je někomu příjemnější dělat cokoli, včetně nejobyčejnějšího surfování, a být přitom skloněný nad 5″ displejem, místo toho se pohodlně dívat na velký monitor / více monitorů? Vždyť na ten mobil se buď musíte dívat z 20cm, nebo si zvětšit písmo tak, že musíte pořád scrollovat jako, s prominutím, vůl. O psaní nemluvě, o obrázcích nemluvě, aneb takové to „ukážu ti krásnou fotku“ a člověk na tom mobilu pak vidí asi tolik, jako na miniatuře v náhledu alba.
    Takže to, že někdo něco takového vyloženě preferuje, je pro mě nepochopitelné.

    Jen aby bylo jasno, já tady nebrojím proti smartphonům. Úžasná věc a představitel technologického pokroku. Když se člověk potřebuje se na něco podívat, nebo komunitkovat, atd, a není u PC ani notebooku, tak je super, mít u sebe pořád minipočítač.
    Ale prostě otázka „na čem surfuješ raději“, tam snad nemůže být pochyb…ale evidentně jen z mého pohledu. 😀

    • Gildor: Podle mě je to spíš nepochopení, kde a v jaké situaci lidé přistupují k webu. Stará „počítačová“ generace, do které se řadím, má web spojený s počítačem. Počítač je zpravidla pevně spojený s určitým místem. I NB zpravidla leží na jednom místě. Jsme tak zvyklí, je-li třeba přistupovat k webu, poště, najít nějakou informaci a pod., jít na konkrétní místo a tam to provést. Všechno ostatní, mobil, tablet, je náhražka a nouzovka. Moderní smartphonova generace je zvyklá, že web a všechny související služby jsou dostupné kdykoliv a kdekoliv, ať už sedím na záchodě, v tramvaji nebo jdu po ulici. I když ležím na gauči, je mobil v kapse pořád blíž a snadněji dostupný, než počítač. Ano, komfort je důležitý, ale v tomto kontextu nikoliv rozhodující. Je to generace zombies, kteří kráčí ulicí s hlavou skloněnou k mobilu, generace, které přijde nutnost jít kvůli webu na určité místo podobně absurdní, jako přišlo absurdní první generaci vyrůstající s mobily chodit na konkrétní místo kvůli telefonování.

      • No, asi to takto nějak opravdu bude a je to hodně o mentalitě generací a „zvycích z mládí“. Starý tedy vážně nejsem, ale jako třicátník, který ještě na gymplu používal jen pevnou linku, mám nepochybně jinou mentalitu než dnešní středoškoláci.
        Smartphone jsem si sice koupil hned, jak se začaly více rozšiřovat, ale nikdy jsem se s ním nesžil tak, jak je to dnes běžné. Když jedu tramvají, jsem na výletě, nebo třeba v hospodě, tak ho používám jen, když opravdu potřebuji s někým komunikovat, nebo si něco vyhledat na webu, například dopravní spojení, nebo si ověřit nějakou informaci.

        Surfování pro zábavu pro mě znamená si sednout ke dvojici 32″ a 28″ monitorů a vychutnávat si v jakém pohodlí to dneska můžu dělat (při vzpomínce na 15″ 800×600 monitor, který jsem kdysi dost dlouho používal) a smartphone mě v tomto smyslu vážně nepřitahuje.

        Ale „zombie“ smartphonová generace to takto asi nikdy vidět nebude.