Google a Facebook rozpoutali válku o uživatelská data

0

Uživatelé sociálních sítí jsou jako zákazníci v obchodech. Musí se o ně pečovat, občas jim nabídnout nějakou slevu či akci, aby nepoznali, že je obírají na jiných místech. V Tescu se neobjeví leták, který by lákal zákazníky k nákupu v Globusu, leda že by Globus nepřišel s obdobnou protinabídkou. Oko za oko, zákazník za zákazníka.

V internetovém světě fungují tyto výměny obdobně třeba u sdílení kontaktů. To když používáte více služeb, můžete si automaticky natáhnout lidi z jednoho e-mailového adresáře do druhého, nebo přivolat duše ze sociálních či IM sítí.

Google, resp. Gmail se už nechtěl jednostranně nabízet kontakty, a proto upravil podmínky. Jeho API pro kontakty může využít pouze taková služba, která dělá totéž. Kdyby to byl bezvýznamný e-mailový server, asi by se nic nestalo. Jenže třetí největší poštovní služba na světě už reakci vyvolat dokáže, schytal to Facebook. Pro sbírání uživatelů udělá první poslední, však už můžete vyhledávat své přátele ve velkém množství e-mailových schránek, ICQ či Skypu. Jenže Gmail už schází, protože Facebook nenabízí API pro přenos kontaktů.

Facebook Google import

Provozovatelé sítě toto omezení obelstili geniálně. Přes dialog  „Jiná e-mailová služba“ bylo možné zapsat adresu Gmailu, který po autorizaci přesměroval stránku na soubor (CSV) s kontakty. Tento formát už Facebook zpracovat umí, i když je postup komplikovaný. Dva dny si toho Google nevšímal, po medializaci ale začal blokovat i tento způsob.

Facebook Google import

Stáhnout kontakty přímým odkazem už Facebook neumí, protože si Gmail hlídá referrer, odkud požadavek přichází. Místo toho jsou uživatelé přesměrováni na stránku, kde Google upozorňuje, že se vaše kontakty chytí do pasti. K tomu zmiňuje, jak je špatné, že data skončí na místě, odkud už nemůžou být dál přenášena (to kdybyste chtěli lidi z Facebooku přesunout do jiné sítě, ideálně od Googlu).

Facebook Google import

V tomto kroku už ale exportování dat nebrání, jen popisuje možná rizika. Každý může zatržením druhého políčka odsouhlasit, že s takovou jednostrannou politikou souhlasí. Na prvním místě se ale nachází volba, vlastně taková petice, kterou prohlašujete, že by si Facebook tyto informace neměl nechávat pro sebe. Zkrátka datový protekcionismus.

Jeden by řekl, že se internetová jednička chce ohradit vůči Facebooku za každou cenu, protože má v plánu spustit vlastní sociální síť. To však zástupci firmy stále popírají a „Google Me“ zřejmě nebude samostatným portálem, ale jakousi vrstvou, která zastřeší všechny ostatní služby od Gmailu až po Google TV. Jiný důvod blokování Facebooku mě ani nenapadá, protože vždy to půjde obejít importem kontaktů ze souboru CSV. A takový nástroj může implementovat kterýkoliv web. I když za cenu komplikovanějšího nastavení.

Na webu Inside Facebook se objevil reakce zástupců obou stran. Jde o to, že obě si otevřenost vykládají jiným způsobem. Facebook totiž výměnu dat nabízí přes své Graph API, které podle něj používají miliony aplikací a stránek. Hlavním problém však tkví v tom, že adresář v e-mailové schránce si vyplňujete sami, jsou to vaše data, i když o jiných lidech. Jenže ve Facebooku vlastníte pouze seznam kamarádů a kontaktní informace už leží právě v jejich rukou.

Zdroj: TechCrunch

Google a Facebook rozpoutali válku o uživatelská data

Ohodnoťte tento článek!