Google chce v EU ustoupit, ale Komise jej nechá projít „testem trhu“

0

Dva týdny nazpět jsme psali o chystaných ústupcích, které Google v Evropě udělá, aby se vyhnul pokračování ve vyšetřování Evropskou komisí kvůli zneužívání dominantního postavení. Komise už od roku 2010 řeší, zdali Google záměrně nepoškozuje konkurenci ve vyhledávači a internetové reklamě. Googlu přitom hrozí pokuty ve výši až 10 % celosvětového ročního obratu.

Takhle bude Google odkazovat na konkurenční služby
Takhle bude Google odkazovat na konkurenční služby (foto: The Verge) 

Návrh Googlu k EU

Komise teď zveřejnila konkrétní návrh, který se shoduje s nedávno uniklými informacemi. Google se chce zavázat, že pět let bude v oblasti Evropského hospodářského prostoru dodržovat čtyři pravidla. Jsou v detailech jiná, než bude bude muset Google plnit v USA, kde jej donedávna vyšetřovala FTC. V Evropě má totiž Google mnohem silnější pozici, konkurence v USA je větší.

1. Výsledky konkurence na prominentním místě

Google se chce uvázat, že výsledky v EU budou vypadat jinak než ve zbytku světa (pořadí výsledků ani algoritmů se změna nedotkne, jen jejich prezentace). Tam, kde na viditelném místě propaguje své produkty, bude stejným způsobem odkazovat i na minimálně tři konkurenční služby. To se prý týká především lokálního vyhledávače (Google+ Local). Spolu s ním by Google měl linkovat i například na konkurenční Yelp, Foursquare, TripAdvisor atp.

To se však prý netýká služeb jako News (Zprávy) a Flight Search (vyhledávání letů), kde si firmy musí prominentní místo samy zaplatit. Google sice na prvním místě zobrazuje vlastní službu, ale odkazy v ní vedou na cizí komerční obsah.

2. Provozovatelé mohou svá data před Googlem uchránit

Stejně jako v USA mohou firmy zpětně (systémem opt out) Googlu zakázat, aby „vykrádal“ jejich data. V praxi šlo často o vyhledávače a hodnocení cestovatelských služeb, hotelů a restaurací. Dohoda s FTC i plánovaná s EU tak Googlu povoluje, aby cizích služeb využíval i pro sebe, jen dokud mu to provozovatelé původních dat sami nezakážou. Google za to navíc nemůže trestat například horším umístěním webu ve výsledcích.

3. Reklamy více společností na jednom webu

U FTC toto chování Googlu prošlo, v Evropě zřejmě bude muset mediálním společnostem povolit, aby mohly na svých stránkách kromě reklamního systému AdSense nasadit i další řešení (Bing Ads, Sklik, Adfox atd.). Google nemůže mít monopol na reklamy konkrétních webů.

Tržní podíly vyhledávače Googlu(EU 93 %, USA 78 %)
Tržní podíly vyhledávače Googlu (EU 93 %, USA 78 %), zdroj: FairSearch

4. Kampaně budou přenositelné

Online kampaně AdWords (hlavní zdroj příjmů Googlu) budou mít takový formát (nebo export a import), aby je bylo možné použít i v jiných systémech.

Test trhem

Reakcí Komise je, že nechá Google projít testem trhu. Veřejnost (a tedy i konkurence) má měsíc na to, aby k návrhu vznesla připomínky. Až podle nich se bude evropský regulátor řídit a vyjedná s Googlem konečnou podobu dohody.

Aktuální krok si pochvaluje organizace FairSearch v čelem s Microsoftem a Nokií, která chování Google nejhlasitěji kritizuje. Požaduje však, aby jí Google předvedl reálné ukázky chystaných změn, stejně jako je ukázal Komisi.

Google chce v EU ustoupit, ale Komise jej nechá projít „testem trhu“

Ohodnoťte tento článek!