Google: „Děláme vyhledávač pro lidi, ne pro provozovatele stránek.“

0

Vyšetřování Googlu ještě stále nekončí. Evropská komise má světovou internetovou jedničku v hledáčku kvůli údajnému zneužívání dominantního postavení na trhu. Google vyšetřuje už od roku 2010 poté, co obdržela stížnosti od 18 konkurenčních společností v čele s Microsoftem.

Co konkurenci a EU vadí

  • Google ve výsledcích zvýhodňuje odkazy na vlastní služby. Nejvíce je to vidět při vyhledávání hotelů, restaurací nebo produktů. Konkurence, ač může poskytovat relevantnější výsledky, je vidět méně, případně vůbec.
  • Ve výsledcích Google bez povolení využívá data třetích stran, například obsahy recenzí.
  • Vydavatelé, kteří chtějí nasadit reklamy Googlu, nemohou mít na stránkách reklamy třetích stran, případně musí být v menšině.
  • Kampaně vytvořené přes Google Adwords nelze přenést do konkurenčních reklamních platforem.

Obdobný spor Google vedl s americkým Federálním obchodním úřadem, kde se nakonec zavázal, že reklamní kampaně budou přenositelné a že tvůrci obsahu budou moci Googlu zpětně zakázat přístup k datům. Evropa je však v otázce hospodářské soutěže citlivější, a proto se spor táhne delší dobu.

 

Komise už je spokojená

Google se nakonec přizpůsobil i na evropské půdě. Komise proto v únoru zprávu, že už je s návrhem změn, které Google předložil, spokojená. Návrh ale nejdříve předložila konkurentům, tedy hlavním stěžovatelům. Až po jejich připomínkách se Komise rozhodne, zdali je předložené řešení dostatečné a zdali vyšetřování ukončí. Co Google navrhl?

  • Ve výsledcích specializovaných vyhledávačů (produkty, hotely, restaurace atd.) Google na prominentním místě zobrazí mimo vlastních služeb i výsledky tří konkurentů.
  • Správci webů budou moci Googlu explicitně zakázat (systémem opt out), aby ve specializovaných vyhledávačích nevyužíval jejich data. Google je přitom nesmí penalizovat v Pageranku. Web tak může zůstat na předních místech ve výsledcích, ale Google nesmí krást například ony zmíněné recenze.
  • Reklamy Googlu (AdSense) už nebudou mít na stránkách exkluzivitu.
  • Kampaně z AdWords budou přenositelné.

Pokud Komise návrh definitivně uzná, pro Google se stane závazným po dobu pěti let, a to nejen na území EU, ale v celém Evropském hospodářském prostoru. Google se tím zároveň vyhne miliardovým pokutám.

Takhle by mohl vypadat Google s prominentními výsledky konkurence
Takhle by mohl vypadat český Google s prominentními výsledky konkurence

Mým cílem je chránit hospodářskou soutěž ku prospěchu spotřebitelů, nikoliv konkurentů. Jsem přesvědčen, že po dlouhých a obtížných jednáních je nový návrh Googlu dostatečným řešením. Nebrání Googlu ve vylepšování jeho služeb a poskytuje uživatelům srovnatelným způsobem výběr mezi konkurenčními službami. A je pouze na nich, aby si zvolili co nejlepší možnost. Tímto způsobem bude moci Google i jeho soupeři inovovat a zlepšovat svou nabídku,“ řekl viceprezident Komise Joaquín Almunia.

Konkurenci to nestačí

Po letních prázdninách spor znovu ožil. Agentura Reuters informuje o tom, že hlavní konkurenti rozhodně nejsou s dohodou spokojení a požadují více ústupků. „V odpovědích na naše dopisy stěžovatelé uvedli nová data a argumenty, z nichž některé by měly být vzaty v úvahu. Jsme nyní v kontaktu s Googlem, abychom viděli, jestli najdou další řešení,“ říká Antoine Colombani, tiskový mluvčí Komise.

Ani jedna ze stran nechtěla říci, co přesně ještě stěžovatelům vadí. Google se ale pro Reuters vyjádřil, že budou s EU nadále spolupracovat.

Děláme Google pro uživatele, nikoliv stránky

Eric Schmidt, bývalý výkonný ředitel Googlu, je ale ve svém postoji tvrdší. Na blogu píše o tom, že se Google vždycky orientoval na uživatele, nikoliv provozovatele stránek. Nesouhlasí s tvrzením, které mu předkládají vlivná média, že zneužívá svého dominantního vyhledávače, aby skrz něj „prodal“ své další služby jako Mapy, YouTube nebo Nákupy.

Také popírá, že by Google byl bránou k internetu. „Pokud chcete znát zprávy, nejspíš jdete navštívit přímo zpravodajský web jako Bild, Le Monde nebo Financial Times. Jen 15 % lidí k nim přijde přes Google, většina je navštíví přímo. Zprávy můžete sledovat na Twitteru,“ říká Schmidt.

Jako další příklady dává vyhledávání letenek nebo produktů, lidi často chodí přímo na Expedii a Amazon. V případě vyhledávání restaurací a jiných podniků zase využívají Yelp nebo TripAdvisor. Platí to i na mobilu, kde si pro různé účely stahujeme specializované programy. „Nejstahovanější aplikací v Evropě není Google, ale Facebook Messenger,“ dodává.

Protože Google myslí na uživatele, chce jim dávat přímé odpovědi. Ty jsou podle Schmidta užitečnější než odkazy vedoucí někam pryč. „Pokud chcete znát předpověď počasí, přímo nahoře vám řekneme, jak bude přímo u vás. Proto se stránky zabývající se počasím umístí níže a budou mít nižší traffic. Ale protože je to dobré pro uživatele, myslíme si, že je to OK.

 

 

Totéž tvrdí i u vyhledávače zboží a služeb. „Snažíme se zobrazit různé nabídky a stránky, kde si opravdu můžete věci koupit, nikoliv odkazovat na specializované vyhledávače (jako Heuréka, pozn. red.), kde byste museli svůj dotaz ještě zopakovat,“ říká Schmidt. „Když hledáte nejbližší lékárnu, naše mapka vám ukáže, kde jsou nějaké poblíž a jak se tam dostat. Znovu si myslíme, že to jsou skvělé výsledky pro uživatele.

Schmidt navíc říká, že za poslední sedm let, co jej vyšetřují americké a evropské úřady, jim ještě žádný regulátor neřekl, že je špatné dávat na otázky přímé odpovědi. Prý proto, že je to zkrátka lepší pro uživatele. Zároveň reaguje na kritiku, že velký Google brzdí rivaly ve snahách inovovat a investovat.

Evropské mediální společnosti ale hodně investují do specializovaných vyhledávačů. Jak nedávno vysvětloval Axel Springer ve své tiskové zprávě oznamující další investice: je zde mnoho inovací na trhu vyhledávačů. Ekonomové vám řeknou, že inovace jsou typickou známkou zdravého a soutěžního trhu,“ říká Eric Schmidt.

Zdroj: Reuters, Google

Google: „Děláme vyhledávač pro lidi, ne pro provozovatele stránek.“

Ohodnoťte tento článek!