Google: „Lidé nemůžou očekávat žádné soukromí, pokud používají Gmail.“

0

Nenechte se zmást bulvárnějším titulkem. V Americe probíhá hromadná žaloba na Google, který dle svých kritiků narušuje soukromí uživatelů tím, že jim čte e-maily. Informace zachycené v kontextu zprávy pak využívá pro cílené zobrazení reklamy.

Firma se však logicky brání tím, že e-maily otevírat a číst musí, aby věděla, kdo, co a kam posílá. Děje se tak ale automatizovaně, u poštovního serveru nesedí člověk, který by si všechny e-maily četl a zpracovával. Takto ale fungují všechny e-mailové služby, ať už je má na svědomí Google, Seznam nebo Volný.

Google si přečetl můj e-mail s internetovým poskytovatelem a na jeho základě mi doporučil reklamu, která by se mi měla líbit
Google si přečetl můj e-mail s internetovým poskytovatelem a na jeho základě mi doporučil reklamu, která by se mi měla líbit

Google se přitom odvolává na starý precedens z amerického případu Smith vs. Maryland z roku 1979, kde soud rozhodl, že uživatel nemůže očekávat žádné soukromí při předávání informací, pokud tuto službu dobrovolně převede třetí straně. Sám Google pak dodává, že uživatelé nemohou být překvapeni, pokud zašlou svému kolegovi dopis a místo něj jej otevře jeho kolega.

Na tato slova zase reaguje spotřebitelská organizace Consumer Watchdog, která lidem doporučuje Gmail nepoužívat. Zaregistrovaní uživatelé Gmailu s pravidly Googlu souhlasili, ale firma si pochopitelně čte i e-maily od lidí, kteří se odeslali z jiných poštovních služeb (Seznam, Centrum, Outlook.com apod.). Google podle hlídacího psa porušuje listovní tajemství a příklad s přečtením dopisu asistentem je špatný. Google se má chovat jako pošta do vlastních rukou. Převzít balík, přečíst adresu adresáta a odeslat mu jej. Pošťák nemůže nahlížet do obsahu a nikdo jiný se k zásilce nedostane.

 

Osobně si troufám tvrdit, že pravdu mají obě strany. Jakákoli poštovní služba by neměla číst obsah a porušovat listovní tajemství. Jenže u elektronické pošty to funguje jinak. Obsah zprávy není schovaný v obálce nebo balíčku, ale je součástí jednoho souboru dat. Ten obsahuje hlavičku, kde je předmět zprávy, adresy odesílatele a příjemců a další informace, a pak tělo, které obsahuje text a jiný obsah.

Soukromí, jaké si představuje Consumet Watchdog, by vypadalo tak, že hlavička zůstane čitelná, zatímco tělo se zašifruje. Šifrované zprávy už dnes existují, využívají se například spolu s elektronickým podpisem, ale není to standardní služba. Na uživatele přenáší určité nároky, a tím tato funkce snižuje pohodlí při používání. Uživatel by měl vědět, že standardní e-mail není bezpečný způsob komunikace a že soukromí mu zajistí jen silné šifrování.

Oživeno (15. srpna): Google nám zaslal oficiální stanovisko. „Soukromí a bezpečnost našich uživatelů jsou pro nás velmi důležité a nedávné zprávy, které tvrdí opak, nejsou pravdivé. Do Gmailu jsme implementovali špičkové zabezpečení v rámci odvětví a bez ohledu na to, odkud je daný e-mail na Gmail účet uživatele zaslán, jsou tyto bezpečnostní opatření aktivní.

Zdroj: Consumer Watchdog

Ohodnoťte tento článek!