Hlavní navigace

Google manipuluje s daty. České televize se brání tvrzení, že je YouTube nejsledovanější

30. 9. 2014

Sdílet

Zdroj: Redakce

Český Google se před týdnem pochlubil, že YouTube je u věkové skupiny 15 až 34 let nejsledovanější (přesněji – s největším zásahem) tuzemskou televizí. YouTube podle interních statistik sleduje alespoň jednou za měsíc 91 % populace, druhou Novu jen 82 %.

Zásah u skupiny 15 až 34 let
Zásah u skupiny 15 až 34 let

Firma ale srovnává nesrovnatelné, ozývají se české televize. Analýzu pro Google zpracovávala společnost TNS Aisa, která dodala data z několika zdrojů. Google je ale spojil dohromady a prezentoval tak, aby se mu to hodilo do krámu. TNS Aisa dává od zmíněných grafů ruce pryč. „Z výzkumného hlediska není přípustné slučovat bez dalších metodických úprav data z rozdílných zdrojů a rozdílných výzkumů, které byly prováděny různými metodami a na různých vzorcích,“ říká Bronislav Kvasnička, managing director ve společnosti TNS Aisa.

Hlavní kritikou je, že Google míchá čísla online populace (jen surfaři) a TV populaci (lidé v domácnosti s alespoň jedním televizorem). Asosiace televizních organizací (ATO) se proti výsledkům rovněž ohradila. „Je zcela nesmyslné srovnávat v jednom grafu čísla za online populaci a za TV populaci, jak Google činí u srovnání výkonu YouTube a TV stanic. Toto srovnání je pochopitelně výhodné pro YouTube,“ uvedl hlavní statistik peoplemetrového projektu ATO Tomáš Hanzák ze společnosti Mediaresearch.

Data jsou výlučným vlastnictvím ATO. K jejich použití jsme nedali souhlas, a důsledně se proti němu ohrazujeme. Nesprávná interpretace dat poškozuje naše členy, zejména provozovatele vysílání, tj. Českou televizi, FTV Primu a další,“ uvedla v této souvislosti jednatelka ATO Vlasta Roškotová.

 

A co na to Google? „Vnímáme, že tisková zpráva, ve které došlo primárně k aktualizaci loňských dat, vyvolala letos diskusi. V loňském roce byla podobná tisková zpráva přebrána celou řadou médií prakticky bez dalších reakcí. Potvrzuje to stoupající zájem o digitální média na českém trhu. Faktem zůstává, že na českém trhu neexistuje jednotný panel a čeští zákazníci tak nemají přístup k datům, která by objektivním způsobem reflektovala všechna média. Rádi se zapojíme do konstruktivní diskuse nad řešením této situace,“ dodává Vanda Wolfová, ředitelka pro agenturní sektor, Google ČR.

V jednom má Google pravdu, není možné objektivně porovnávat různá média a vyvozovat z toho závěry. Přesto to firma učinila. Navíc by bylo spravedlivější, kdyby se nesrovnávaly jen YouTube a televize, ale také jejich online služby. Nova, Prima, ČT a další mají bohaté online archivy, ke kterým se internetoví uživatelé dostanou, ale zmíněné statistiky s nimi nepočítají.

Zdroj: TNS Aisa, ATO

Byl pro vás článek přínosný?