Dodržuje Google GDPR? Proti pokutě ve výši 50 milionů eur se odvolá

Francouzská komise na základě dvou stížností prošetřila, zda Google porušuje směrnici GDPR. Ze závěru vyplývá, že se firma dopouští více přešlapů při procesu tvorby uživatelského účtu, za což i padla pokuta.

17
Google
Google

Oživeno dne 28. ledna 2019

Pro Politico Google uvedl, že se proti pokutě odvolá.

Původní článek ze dne 22. ledna 2019

Jestliže se firmy působící na území Evropského hospodářského prostoru (EHP) musí řídit GDPR od května loňského roku, zatím jsme žádné velké pokuty za porušování směrnice nezaznamenali. Dalo se ovšem čekat, že přijdou. Jedna z prvních padla ve Francii.

National Data Protection Commission (CNIL) loni v květnu obdržela stížnosti od skupin None Of Your Business (NOYB) a La Quadrature du Net (LQDN), které zastupuje dohromady 10 000 lidí. Připomínám, že NOYB hned v květnu podalo žalobu na Facebook a Google ve Francii, Německu, Rakousku a Belgii, přičemž z nich vymáhalo dohromady zhruba 7,6 mld. eur.

Obě žádosti se týkaly neoprávněného zpracovávání osobních informací Googlem, zejména pak pro jeho reklamní byznys, kde dochází k personalizaci reklam. (Personalizaci můžete zakázat, pokud jste přihlášeni ke svému účtu.) Francouzská komise došla k závěru, že souhlas k personalizaci reklam při vytváření nového účtu není legitimně získán.

Co dělá Google špatně?

Jedinec totiž podle CNIL není dostatečně informován, k čemu uděluje souhlas. Dle komise jsou poskytnuté informace špatně strukturované – najdete je umístěné v různých dokumentech, „proklikání“ se jimi zabere dost času i pozornosti. V některých případech je potřeba ujít pět až šest kroků, než se dostane k relevantním informacím. Týká se to např. informací o datech k personalizaci služeb využívajících polohu.

Tím pádem si nemusíte být vědomi rozsahu uděleného souhlasu, tedy kolik služeb Googlu může tento souhlas využít. Informace tedy nejsou vždycky srozumitelné ani kompletní. Komise uznává, že firma umožňuje část nastavení při tvorbě účtu změnit, musíte však klepnout na odkaz pro otevření sekce, kde je souhlas s personalizací předem označený. Dle GDPR ale souhlas musíte udělit vy, tj. příslušná předvolba by např. neměla být předem označená.

Podle GDPR musíte mít možnost souhlasit jen s vybranými body
Podle GDPR musíte mít možnost souhlasit jen s vybranými body

Nakonec při tvorbě účtu musíte označit, že souhlasíte „se smluvními podmínkami společnosti Google“ a „se zpracováním svých údajů v souladu se zásadami popsanými výše a podrobněji vysvětlenými v zásadách ochrany soukromí“. Tím pádem dle komise nakonec udělujete souhlas se vším, nikoli pouze s vybranými body. Jenže by vám mělo být umožněno, abyste souhlasili jen s vybranými body. Zrušení možnosti paušalizace patří ke klíčovým aspektům GDPR.

Tip: Evropská komise vynese verdikt nad reklamním monopolem Googlu

Porušování nároků směrnice trvá do dneška, Android má přitom na trhu silné postavení a lidé s novým telefonem tvoří další účty denně. Personalizace reklam je přitom důležitou součástí celého ekonomického modelu firmy. Proto CNIL Googlu uděluje pokutu ve výši 50 milionů eur (tj. necelé 1,3 mld. korun). Komise tak učinila poprvé ode dne účinnosti GDPR. Google pro Zdnet uvedl, že je GDPR ctí a zvažuje další kroky.

Google a přesun do Irska

Ke dnešnímu dni pak Google přesunul své evropské operace do Irska, takže irská pobočka je ode dneška právně zodpovědná za správu uživatelských dat v EHP. Google Ireland Limited je tak ode dneška i pro nás v Česku nebo na Slovenku poskytovatelem služeb jako Gmail, vyhledávač Google atd. Další stížnosti, které úřady případně zaznamenají, se proto budou řešit na irské půdě.

Dodržuje Google GDPR? Proti pokutě ve výši 50 milionů eur se odvolá
Ohodnoťte tento článek!
4.4 (88.57%) 7 hlas/ů

17 KOMENTÁŘE

  1. Jasněěěěě GDPR…. ve skutečnosti jde o příspěvek na migranty, protože když neprošlo zdražení paliv, tak musí vzít na chudáčky migráčky někde jinde.

    Další věcí by mě zajímalo, jestli může někdo potvrdit jestli Soukopova Empress media je opravdu ve ztrátě 37 milionů, hrozí tak že by byl ukončen a nebo prodán pc-tuning. Je schopné cnews pojmout vyšší traffic a popřípadě doplnit službu o forum ? Odpovím si sám, nvidiáci nejsou na cnews vítaní co?

  2. Jo a další věc GTX1660Ti má prej o 20% větší výkon než gtx1060, to jen tak naokraj.

    Jo a další věc RV7 má podporovat upscling DLSS…. já jen že jak jej tynýt a ostatní hejtovali tak najednou ticho po pěšině a uvidíte jak úžasná fíčura to v podání AMD bude.

    • Jaká RV7? Máš v tom pěknej bordel koukám.
      Pochybuji, že bude podporovat DLSS když jde o technologii NV. Budou mít prostě něco podobné. A jestli to dopadne jako s G-Sync vs FreeSync, takže z toho AMD udělá zase otevřený standard.
      Já tedy už dlouho DLSS nesleduji, ale nedocházelo tam taky ke ztrátě kvality obrazu? Mám takový pocit, že hloubka ostrosti nějak haprovala. Se zase musím podívat.

    • “RV7 má podporovat upscling DLSS”
      Pozor, to je v podstatě kachna, vzniklo to nepochopením.
      Pokud vím, tak je to o tom, že AMD (ale Nvidia určitě taky) budou podporovat toho: https://www.cnews.cz/windows-dostaly-rozhrani-pro-ai-aplikace-ve-stylu-directx-pro-gpu-specialni-hardware/

      Což je API ve stylu DirectX pro používání neuronových sítí/strojového učení (tj. tzv. umělá inteligence) ve Windows v různých programech, s akcelerací na těch GPU. Ale je to jenom to API, poskytnuté výojářům aplikací, nic víc, nic miň.
      To není žádná alternativa DLSS ani tam v tom rozhovoru nikde nebylo řečeno, že něco takového chystají. Jenom si někdo zaspekuloval, že by se to API mohlo k vyvinutí něčeho takového použít, ale že by to byla alternativa DLSS samo o sobě, to je IMHO dost hrubé neporozumění.

      Jinak AMD by asi mohlo nějaký GPU-akcelerovaný lepší upscaling třeba i s těmi neuronovými sítěmi (s použitím FP16/INT8 instrukcí?) udělat jako odpověď na DLSS, ale jestli to udělají, tak to třeba ani nemusí používat tohle DirectML/WinML, může to běžet interně v rámci ovladačů. Takový algoritmus by se asi hodil v konzolích, kde se upscaluje často (i když tam by to zase mohl řešit specializovaný hw blok, ne GPU shadery), takže jako určitě to přijít může, ale tahle zpráva není důkaz, že by se něco takového chystalo.

      • Damage control?
        Bude se jednat o technologii DirectML od Microsoftu pro API DirectX 12 podobně jako DirectX Ray Tracing (DXR). Půjde stejně jako v případě DLSS o anti-aliasing založený na strojovém učení, ale je otázka, co to přinese v případě využití na Radeonu VII oproti klasickým způsobům vyhlazování hran.

        • “…o technologii od Microsoftu pro API DirectX 12 podobně jako DirectX Ray Tracing (DXR). Půjde stejně jako v případě DLSS o anti-aliasing založený na strojovém učení, ale je otázka, co to přinese v případě využití na Radeonu VII oproti klasickým způsobům vyhlazování hran.”
          Neměl bys to náhodou ozdrojovat, když už cituješ jiný český IT web?

          • já nevím abych zde nedělal neplacenou reklamu, já se teď v těch GDPR nevzynám jak se to má dělat správně, jestli mám citovat zdroj, nebo semka dát jen odkaz nebo ani jedno. Možná by byla dobrá osvěta, jak pravím nejsem WEB guru.

            • IT zahrnuje vše v informatice, takže i web. Jestli nejsi WEB guru, nejsi ani IT guru.
              Mohl jsi uvést, že “konkurenční webu o tom mluví takto (cituji):…”, aspoň by bylo jasné, že to není z tvé hlavy. Ale přiznám se, že nevím jestli by to bylo v souladu s GDPR a ani nevím jak by to mělo být aby to v souladu bylo 😀

            • @Crha:
              Tak já to hlavně o sobě netvrdím, jako někteří, že jo šmudlo 😀

            • @ Crha:
              No joo, fakt že jooo…hrozně moc závidím. Tak ten se ti povedl, a to je teprve středa 😀 😀 😀 Hele, třebas to do konce týdne ještě trumfneš 😉

        • DirectML je jenom API pro jakékoliv aplikace používající neuronové sítě. Není to nic jako DLSS, jak už jsem psal výš. To zbylé je jenom spekulace.

          Nesmíš číst zprávy, kde z původní informace wccftechové a podobný vyspekulujou něco úplně jinýho, než to původně říkalo. Původní zdroj je: https://www.4gamer.net/games/446/G044684/20190115124/
          Jediné, co mluví o možnosti alternativního DLSS v tom, co ten člověk z AMD řekl, je tohle (googloidní překlad): “I think NVIDIA’s DLSS-like thing can be done with GPGPU-like approach for our GPU.”
          To není slib, že to udělají. Dokonce to mohl myslet tak, že když to vývojáři nějaký hry budou chtít udělat, tak si to budou moct naprogramovat, ale sami.

          Celá část toho článku:
          Q: “NVIDIA is trying to bring AI-based image processing called DLSS (Deep Learning Super Sampling) to game graphics processing. Please let me know what AMD thinks about this trend.”

          A: “Last year’s GDC 2018 Microsoft announced a framework “Windows ML” for developing machine learning based applications on the Windows 10 platform, and “DirectML” that makes it available from DirectX (Windows 10 October 2018 It became effective (Update)).
          We are currently experimenting with obtaining the evaluation version SDK of DirectML, but Radeon VII shows excellent results in that experiment.

          By the way, Radeon VII scored about 1.62 times the “GeForce RTX 2080” in “Luxmark” which utilizes OpenCL-based GPGPU-like ray tracing renderer.
          Based on these facts, I think NVIDIA’s DLSS-like thing can be done with GPGPU-like approach for our GPU.”