Google Places: katalog firem říznutý Street View

0

Loni v září Google rozjel novou vrstvu na Mapách s názvem Place Pages (v překladu „stránky míst“). Hlavní myšlenkou bylo přinést o většině budov, památkách apod. informace přímo na mapě bez zbytečného hledání dále na internetu. Služba se rychle rozšířila, zájmových bodů přibývalo. Google uvádí, že počet Place Pages přesáhl 50 milionů.

Součástí Place Pages bylo také rozhraní Local Business Center, díky které mohli i obchodníci vytvořit na mapě vlastní stránku s informacemi. V současnosti tuto službu využívá přes čtyři miliony firem po celém světě. Na vlastních Place Pages mohli informovat o otevírací době, akcích, produktech a nabízených službách. Kromě adresy a GPS souřadnic pro navigaci bylo možné také uvést nejbližší spojení MHD včetně čísel linek. To je dost podstatná informace, neboť 20 % (čili každé páté) hledání na Googlu se prý vztahuje k nějakému místu, adrese. Čísla jsou možná až příliš nadhodnocená, podle průzkumu comScore to dělá možná 12 % (viz Search Engine Land).

Obchodníci měli možnost zveřejňovat i fotografie či videa. Ale také návštěvníci tvoří obsah – a to vlastními referencemi. Local Business Center je od 20. dubna přejmenován na Google Places. S novým názvem však přicházejí i nové funkce.

Profi fotografie podniků

Google najal několik fotografů, kteří obchodníkům mohou nasnímat exteriér i interiér profesionální technikou, a to zdarma. Fotografie i videa sice můžete vkládat i sami, ale kolik z vás má doma dobrou výbavu pro špatně osvětlené objekty, objektiv „rybí oko“ a talent pro vytvoření kvalitního panoramatu?

Fotky vám Google pošle ke schválení, stále však budou v jeho vlastnictví a mohou být využitelné (v dobrém úmyslu :-)) i v jiných budoucích službách. V případě, že obchod projde velkou obměnou, domluvíte s Googlem další rande.

Galerie Vaňkovka v Brně má na Google mapách vlastní fotografie nevalné kvality

Smyslem těchto fotografií je ukázat obchod takový, jak jej mohou vidět zákazníci uvnitř. Samotní tvůrci to přirovnávají k tomu, že nemůžeme posuzovat knihu jen podle jejího obalu. Taktéž obchod může být zvenčí nevzhledný, ale interiér je útulný, obsluha příjemná a ceny nízké.

Hlavní nevýhodou je, že profi focení je zatím dostupné jen v několika městech v USA, Austrálii a Japonsku.

QR magie

QR kód Cnew.czSpojených států se týká i další novinka – QR kódy. Jedná se o dvojrozměrnou obdobu čárového kódu v podobě čtverce s grafikou, ve které je zakódovaná určitá informace. Tou může být třeba adresa webové stránky, v tomto případě adresy vedoucí na Google Places.

QR kód pak můžete umístit do výlohy či na vizitky a potenciální zájemce kód vyfotí chytrým telefonem se čtečkou QR, která adresu dešifruje. Generátorů QR kódů je však celá řada, nedokážu si představit, v čem je ta od Googlu lepší. Snad jen v komfortu, že ji vám někdo přidělí.

Tags (značky)

Na mapě si vedle známého puntíku POI (point of interest, zájmový bod) můžete zakoupit žlutou značku, která přímo na mapě upozorní na novinky a akce v podniku. Za 25 dolarů však dostanete pouze pěkný tag, výsledky ve vyhledávači to nijak neovlivní. Příklad zde.

Žlutá značka jako upozornění na novou akci, zdroj: Google

Service areas (oblast poskytování služeb)

Pokud obchodník nemá stálou adresu a za zákazníky osobně cestuje, na mapě může vyznačit oblast, ve které se pohybuje. Vlastní adresa, která doteď byla podmínkou, může zůstat privátní.

Favorite places: kam rádi chodí slavní

V několika městech světa včetně Prahy uváděly známé osobnosti místa, kam nejraději chodí. V současné době probíhá druhé kolo, přibudou nová místa a města, ale u nás zřejmě nikoli.

Oblíbená místa celebrity v Praze, zdroj: Google

Dashboard aneb Analytics v malém

Přehledový panel (Dashboard) slouží jako mocná statistika přístupu na vaše Place Pages. Původní verze z Local Business Center zřejmě zůstala nezměněna. Stále tak můžete kontrolovat, kolik lidí vaše stránky navštívilo, přes jaká klíčová slova a odkud nejčastěji hledají. Díky tomu lze chod podniku přizpůsobit zákazníkům na míru.

Dashboard. zdroj: Google

Google Places není revolučním projektem, ale pomalu dotahuje tento obor k dokonalosti. Nás může jen mrzet, že se novinky vždy zavádějí nejdříve v Americe a k nám se dostanou až časem. Jasně, základní služby Google Places fungují u nás už nyní, ale v podstatě to samé nabízí i Mapy.cz od Seznamu (třeba výraz květinářství Praha). Ale právě ty pokročilé funkce a napojení na ostatní produkty a mobilní platformy nám schází. Tedy zatím…

Zdroj: Google blog

Ohodnoťte tento článek!