Google po letech ustoupil. Nebude číst vaše e-maily kvůli reklamě

2
Gmail

Před čtyřmi lety vyvolala americká organizace Consumer Watchdog kauzu kvůli tomu, že si Google dovolí číst vaše e-maily a v Gmailu pak na základě obsahu zpráv personalizuje reklamu. Je to prý velký zásah do soukromí a porušení listovního tajemství. Rok nato firma upravila podmínky, kde tuto skutečnost explicitně zmiňuje. Ale s chováním nepřestala.

Až nyní se Google rozhodl, že obsah zpráv již nebude skenovat kvůli lepšímu zacílení reklamy. Reklama nicméně v Gmailu zůstane, bude však založena na nastavitelných preferencích uživatelů nebo na základě jiných zdrojů (surfování na webech, vyhledávání). Ke změně pravidel dojde v průběhu roku.

Gmail, který má již 1,2 miliardy uživatelů, je největší e-mailovou službou na světě. Tímto krokem chce Google dát najevo, že mu na soukromí uživatelů záleží. Už před lety jsem ale upozorňoval na fakt, že obsah vašich e-mailů si může přečíst každá poštovní služba. Na rozdíl od papírových obálek, kde je veřejně vidět jen adresát a odesílatel, je u standardní nešifrované zprávy vidět nejen hlavička zprávy, ale také její obsah.

Google, Microsoft, Yahoo, Apple nebo i Seznam si zkrátka vaše e-maily číst mohou. A také je čtou, protože podle obsahu zpráv se učí rozpoznávat spam. Hledají v nich adresy a data, která pak zobrazují v mapách nebo kalendáři. Nebo je třídí do prioritní pošty (Google, Microsoft) či zvláštních balíčků (Google Inbox). Pokud chcete obsah zprávy uchránit, je třeba použít šifrování. To je však u běžných schránek dost nepraktické. Ale takový ProtonMail je na šifrování přímo stavěný.

2 KOMENTÁŘE

  1. „Google se rozhodl, že obsah zpráv již nebude skenovat kvůli lepšímu zacílení reklamy“.

    Ono je to jedno, protože je stejně bude skenovat z dalších 1000 důvodů, které si obratem vymyslí 🙂

  2. Celá cílená reklama je stejně k ničemu – jejím výsledkem je jen to, že poté, co prohledáte internet, nastudujete recenze a názory uživatelů, vytřídíte ceny a něco si na základě této činnosti objednáte, budete dva týdny dostávat nabídky téhož výrobku – případně horších, vámi zavrhnutých alternativ.