Google proti H.264: kdo je s ním, a kdo ne?

0

Google rozpoutal válku formátů, má ten jeho šanci?

Google vede válku proti H.264

Google včera rozpoutal válku s MPEG LA, licenčního správce množství video formátů včetně čím dál populárnějšího MPEG-4 AVC (H.264). Není to pouze vyštípání z prohlížeče Chrome, tento krok je mnohem hlubší a dost možná ovlivní celý internet. Místo toho chce internet obsadit otevřenými a licenčními poplatky nezatíženými formáty. Jako je Ogg Theora nebo vlastní WebM (VP8). Nehledě na to, že nedisponují takovou kvalitou jako H.264 a nejsou téměř podporovány výrobci ani producenty obsahu.

Na jejich straně stojí prohlížeče Firefox, Opera a Chrome (Chromium), ale až na ryze komunitní videa se s nimi nepočítá. Tedy kromě YouTube, který dvojitě kóduje do H.264 a VP8.

U výrobců hardwaru je to ještě horší. Na počítačích to není tak velkým omezením, problém je u mobilních zařízení – tabletů a mobilů. Letos však možná bude všechno jinak, VP8 se dostane přímo do čipů. Na stránkách projektu WebM jsou už zmíněni první výrobci.

Hardware už existuje…

Korejský Chips&Media bude prodávat licence na IP jádra BODA950, CODA960 a CODA980. Všechny tři zvládnou dekódovat v současnosti běžné formáty včetně MVC (stereoskopická varianta H.264), kromě toho disponují i zmíněnou Theorou a VP8. Jádra CODA navíc obsahují i enkodér (MPEG-4 ASP, H.264 a H.263) pro kamerky nebo jiné části telefonu. Chips&Media čipy nevyrábí, jen licencuje návrhy koncovým výrobcům, jako to dělá např. ARM, PowerVR a jiní.

Hantro G-Series 1Obvod Hantro G-Series 1 podporuje VP i další formáty, jeho to tam někdo musí zadrátovat, zdroj: Google

Na CESu se objevil ještě čínský Rockchip, který pracuje na kompletních SoC (system on chip) založený na ARM Cortex-A8. Jejich 55nm procesor RK29xx je taktován na 1,2 GHz, grafické jádro neznáme, ale slibuje rychlou 2D/3D akceleraci a podporuje Flash 10.1. Má však v sobě také obvod Hantro G-Series 1, který pochází z On2 Technologies, firmy, která VP8 vytvořila a kterou kdysi Google za 124 milionů dolarů koupil. GS1 si poradí se stejnými formáty jako BODA950 od Chips&Media (kromě Ogg Theory), avšak neexistuje varianta s enkodérem.

Spekulovalo se také o tom, zda VP8 bude podporovat Intel. Prvním na řadě měl být multimediální SoC Atom CE4100. Ten byl představen před 15 měsíci, kdy se o VP8 ještě vůbec nemluvilo. Blokový diagram ale podporu VP8 nezmiňuje. K CE4100 ale Intel zatím žádné materiály nedodává, takže můžeme jen spekulovat. Ale je fakt, že tento procesor využívá třeba Google TV, což možná něco naznačuje.

LG Optimus 2xLG Optimus 2x s Tegrou 2 si s Ogg Theorou i WebM (VP8) poradí, zdroj: LG

… ale nikdo jej nepoužívá

Takže máme hardwarová řešení, tedy ta budoucí. Nepředpokládám, že by SoC Rockchipu uspělo mezi Snapdragony (Qualcomm), Hummingbirdy (Samsung), A4 (Apple), OMAPy (Texas Instruments) nebo Tegrou (Nvidia). Čínský trh možná zaplaví levnými kopiemi, ale stěží se rozšíří ve světě. Využít IP jádra Chips&Media nebo Hantro vypadá nadějněji a třeba se příští generace procesorů dočkají nových video procesorů. Jenže s těmi současnými nelze udělat nic. Přehrávání Theory a VP8 lze přenechat CPU, jenže s vysokou zátěží, tedy vyšší spotřebou a nižší výdrží. Aby mohly tyto formáty uspět, musí se „zadrátovat“ přímo do SoC.

A jak je na tom ona nová generace procesorů založených na ARM Cortex-A9?

Qualcomm je sice z VP8 nadšený, ale ani chystané čipsety Snapdragon MSM8x60 nepodporují VP8 ani Theoru, pouze VP6.

Texas Instruments ve čtvrté řadě OMAPů je o krok dále, multimediální koprocesor IVA 3 ale podporuje jen VP7.

O Samsungu Orion toho zatím moc nevíme, ale žádná verze VPx není ve zveřejněných materiálech uvedena. Na informace skoupé jsou také oznámení i.MX 6 od Freescale a rovněž procesorů SPEAr od STMicroelectronics. Poslední dva jsou ale dost nevýznamní hráči.

Je tu však ještě Tegra 2 od Nvidie. Tento SoC byl hitem veletrhu CES a světe div se, umí dekódovat VP8 i Theoru a do VP8 rovněž enkódovat. Tegra 2 by mohla být tím správným game-changerem.

Šance minimální

Jestli to Google myslí s vytěsněním H.264 vážně, musí spoléhat na tlak Androidu (nejrychleji rostoucí mobilní platforma), Chrome (nejrychleji rostoucí desktopový prohlížeč), YouTube (největší zdroj videa) a Nvidie (kvůli Tegry 2). Na své straně má také Adobe, komunitu open-source, několik dostupných nástrojů a webových stránek.

Bude to stačit? Kdo ví. Možná to zapůsobí na MPEG LA a ta v panice udělá nějakou nerozvážnost (H.264 od poplatků plně neosvobodí, točí se tam ohromné peníze). Možná tlačí na lidi W3C, aby ve finálním návrhu HTML5 vyřadili licenčně zatížené formáty.

Jedno si však musíme přiznat – času na revoluci je málo a teď je možná ta poslední chvíle, kdy něco podobného učinit. Na trh ještě nepřišla nová generace smartphonů, tabletů a HTML5 je pouze „draft“. Pak už by se puč nemusel vůbec povést. Internet není připraven na takové změny. Flash už měl být také dávno zničen, neohrozil jej však ani Silverlight, ani JavaFX a HTML5 si bude také muset ještě počkat.

Hlavní slovo nakonec budou mít výrobci spotřební elektroniky a producenti obsahu. Google je bude muset přesvědčit, že se mohou zbavit poplatků MPEG LA. Ti už však mají předplaceno a zatím je k přechodu nic netlačí.

Zdroj: WebM

V další kapitole najdete včerejší článek o konci H.264 v Chrome. Doporučuji přečíst, nikdo jiný se v tom tak detailně nešťoural :-).

Chrome chce zabít H.264

Google degraduje Chrome

Google zasadí svým uživatelům tvrdou ránu, v příštích verzích prohlížeče Chrome ukončí podporu videoformátu MPEG-4 AVC (H.264). O tomto kroku mluví v horizontu několika měsíců, takže ještě můžeme zůstat klidní, peklo přijde až potom. Překvapující je to zvlášť v době, kdy HTML5 <video> získává silnější postavení na trhu a integrovaný dekodér je jednou z výhod oproti Firefoxu nebo Opeře.

Jenže Google půjde v jejich šlépějích a podporu vynechá záměrně – H.264 je zatížen patentovými poplatky, které vybírá sdružení MPEG LA (Microsoft a Apple jsou jedni z členů, a H.264 proto podporují). Google místo toho přihrál sadu svých řešení. V květnu minulého roku uvolnil svůj formát VP8 (testy ukazují, že není tak kvalitní jako H.264) a k tomu kontejner WebM. Tyto formáty otevřel, nevyžaduje licenční poplatky, a proto po něm sáhli i vývojáři Opery a Firefoxu. Další verze VP možná bude lepší, ale zatím zkrátka není.

Google koupil On2 a daroval světu formát za 124 milionů dolarů, zdroj: YouTube

Reakcí MPEG LA bylo, že svoji há-dva-šest-čtyřku oprostil poplatků pro koncové uživatele. Prozatím jej měli zdarma až do 31. prosince 2015, ale po kroku Googlu jej osvobodili doživotně. Stále však platí poplatky pro tvůrce (dekodérů a enkodérů) a distributory.

To je důvodem, proč „otevřené“ prohlížeče H.264 stále odmítají. Jednak se to neslučuje s jejich principy a navíc by museli platit ročně okolo 5–10 milionů dolarů. Google, zdá se, by taky rád vyškrtl tuto položku ze svého účetnictví. Nicméně platit bude i nadále kvůli YouTube.

S větší silou roste kuráž

Otázkou je, jestli jde Googlu opravdu o zviditelnění WebM a VP8, nebo jen znovu tlačí na MPEG LA. Chrome si podle StatCounteru vydobyl na síti velmi solidní pozici, s téměř 15% podílem na trhu se pomalu tlačí na stagnující Firefox a klesající Internet Explorer. Jenže co by Google od MPEG LA čekal? Že by slevil z dalších licencí? To od molocha zastupujícího největší špičky v IT nemůžeme čekat.

Abychom to uvedli na pravou míru, Chrome bude „lehce degradován“ na úroveň otevřeného Chromia. V rámci HTML5 bude podporovat VP8 (WebM) a Ogg Theora. Distributoři/producenti, vývojáři i uživatelé si musí sami zvolit, jestli chtějí video otevřené, nebo ne. Podporu v prohlížečích má (s doplňkem i pro IE), jenže jádro pudla tkví v distributorech.

Statistiky prohlížečů
Chrome už má celosvětově 15% podíl na trh, zdroj: StatCounter

H.264 je všude a nějaký mirroring veškerého obsahu do dalšího formátu by stál dvojnásobek výpočetního času a kapacity. Google takto dvojitě kóduje na YouTube, který je sice hegemonem v internetovém videu, ale na paty mu bude šlapat Facebook Video, Vimeo a služby dalších mediálních společností. Ty o otevřeném a DRM-free formátu nechtějí ani slyšet.

A problém je ještě jeden. H.264 je široce podporován v hardwaru. Všechny nové grafické čipy jej umí akcelerovat, většina smartphonů, foťáků a kamer do něj natáčí a fanoušci HD videa si na něj také zvykli díky bezvadné implementaci v enkodéru x264. Přijaly jej také internetová média, DVB televize, Blu-ray. Takhle bych mohl pokračovat, až bych popsal celou rolku toaleťáku.

To bude začarovaný kruh. Distributoři zřejmě nebudou chtít podporovat více formátů a na VP8 nepřejdou, protože jej nebudou podporovat mobily, tablety ani další spotřební elektronika. Alespoň v dohledné době.

Flash překvapivě zůstává, odstřelí nám Google také MP3?

Co je na celé situaci nejzvláštnější, v Chrome nadále zůstane Flash. Rovněž proprietární technologie, ze které se fanouškům open-source ježí chlupy. A přitom Flash teď zůstane jediným pojítkem Chrome a H.264. Flash Player si totiž dekódování vyřeší sám a Google je z obliga. Ani nebude muset platit poplatky za užívání.

Ještě existuje jeden scénář. Chrome by mohl umět využít interních dekodérů v systému (Windows 7 a Mac OS X je mají). Stejným způsobem například IE využije VP8. Jenže Google by musel tuto cestu otevřít. Firefox ani Opera tak neučinily, protože se proti H.264 staví zásadně. Tím by jen podpořily další růst tohoto formátu. Poznámka: Microsoft pro Firefox vydal speciální doplněk pro Windows 7, nabízí jej ale na svých stránkách, v katalogu Mozilly není.


YouTube kóduje do VP8 i H.264 současně

Válka formátů je tedy zpět, pro nás to znamená „pěknej vopruz“. HTML5 video bude růst, H.264 bude růst a polovina internetu (Chrome + Firefox + Opera) bude mít smolíka. To povede buď k návratu ke Flashi, nebo dlouhému čekání, než se kluci zase domluví. A obojí je pro nás, koncové uživatele, špatně. Příklon k otevřeným standardům kvituji, „čistým“ prohlížečem ale mohl zůstat Chromium. Vyštípe Google z Chrome i MP3? A jak to bude s Androidem?

Přitom to byl pouze nenápadný noční blogpost PR manažera Googlu, Mika Jazayeriho.

Zdroj: Google

Google proti H.264: kdo je s ním, a kdo ne?

Ohodnoťte tento článek!