Google se naučil vyhledávat hlasem, obrazem a výsledky načítá okamžitě

0

Mobilní a hlasové vyhledávání

Mobilní vyhledávání

Google je a bude vždy tím, kdo táhne celou oblast vyhledávání. Na desktopu jsou už síly dlouhou dobu rozvrženy a ani Bing s tržními podíly nezahýbal tolik, jak se očekávalo. Ale velká budoucnost patří hledání na mobilech. Nové médium potřebuje novou formu i funkce. Google má obojí. Ukázal několik pěkných trendových grafů a představil novinky.

Google Inside 2011 Google Inside 2011

Hledání na desktopu a mobilu během týdne. Grafy sice postrádají čísla, ale důležitější jsou pro nás relativní poklesy a nárůsty v rámci jednné linky. Na desktopu je vrcholem pondělí, aktivita naopak klesá v pátek a sobotu, do normálu se dostává v neděli. Graf tak kopíruje pracovní nasazení většiny populace. V neděli, kdy už pomalu člověk připravuje věci na další den, proto roste počet dotazů ke Googlu.

Naopak na mobilu se nejvíce hledá právě o víkendu, člověk už není tolik u počítače, ale hledat stále potřebuje. Kvůli tomu ale stačí vytáhnout telefon z kapsy.

Google Inside 2011 Google Inside 2011

Denní traffic mobilního hledání je podobný a opět vyrovnává graf tam, kde klesá nebo stoupá hledání na desktopu. Na desktopu je vidět pokles v době oběda a od konce pracovní doby až do večera. Mobilní Google má zase špičku právě v době oběda a hlavně večer. Také už do postele netaháte notebook?

Má to svou logiku. Přes den hledáme na mobilu méně, protože jsme více u počítače. A tam je to rychlejší a pohodlnější.

Google Inside 2011

Poslední graf ukazuje růst hledání za poslední tři roky. Modrá čára (desktop) je dost klikatá, což ovlivňují Vánoce a letní prázdniny. Červená (mobil) na nějaké volno nehledí a stále roste.

Novinky

A protože je hledání na mobilu méně pohodlné, musí se zvyšovat komfort tak, aby malá obrazovka měla handicapů co nejméně. Třeba v mobilním Googlu se včera objevily ikonky pro hledání oblíbených míst. Na mobilu se využije dostupných geoinformací a podle toho se také filtrují výsledky. Na jedno ťapnutí na displej tak najdete nejbližší restauraci, kavárnu, bar, bankomat, čerpací stanici apod.

Google Inside 2011

Druhým urychlovačem je nový našeptávač, který ušetří spoustu písmenek. Všimněte si i tlačítka plus, díky kterému můžete dotaz ještě upřesnit, viz video.

Představena byla i přepracovaná tabletová podoba vyhledávače a rovněž podpora překládání textů v Google Goggles (vyfotíte ceduli v zahraničí a vyhledáte české znění).

Hlasové vyhledávání

Hlasové vyhledávání si už užívají majitelé chytrých zařízení s Androidem a iOS. Před časem začal Google experimentovat také na desktopu. Voice input jsme v různých podobách už vyzkoušeli (viz článek na ExtraWindows), nedávno se ikonka mikrofonu překvapivě objevila i v Google Translatoru.

Včera bylo oficiálně spuštěno hlasové hledání na google.com. Funguje pouze v anglické mutaci (ale poradí si i s českým slovníkem). Google včera přiblížil, že hlas bude hrát významnou roli. Experimentují už několik let, ale až dnes je technologie na takové úrovni, že ji mohou zavést do praxe. V tuto chvíli prý indexují 230 miliard slov, a to jen v angličtině. Ukládána jsou různá frázování i dialekty: vše je potřeba, aby byl systém přesnější a rychlejší.

Google Inside 2011 Google Inside 2011

Pokud máte nainstalované Chrome 11 a novější, běžte na nejčerstvější google.com/ncr a mluvte. Jen loni prý hlasové hledání zaznamenalo šestinásobný nárůst.

Obrazové hledání a Instant pages

Obrazové vyhledávání

Na mobilu můžete místo psaní nejen mluvit, ale také fotit. Na desktopu není focení tak efektivní, ale vyhledávat pomocí obrázků už Google konečně umí také. Kdo doteď chtěl najít podobný obrázek, jako má na počítači, musel použít třeba TinEye (reverzní obrazový hledač). Google umí najít nejen stejné obrázky, ale také podobné. Ten původní rozloží do několika složek podle barvy, bodů a křivek, porovná se svou databází a najde blízké příbuzné. To kdybyste měli fotku z dovolené, ale za boha byste si nevzpomněli odkud.

Stačí přejít na obrazový hledač Googlu, tam uvidíte ikonku foťáku.

Google Inside 2011 

Klepnutím na ni dostanete dvě možnosti jak obrázek vyhledat. Buď pomocí URL (obrázek už je uložen na webu), nebo vložením souboru z počítače.

Google Inside 2011

Pokud ale máte Chrome, můžete zde soubor také přesunout z okna. Asi nejjednodušší řešení.

Google Inside 2011 Google Inside 2011

Ve výsledcích jsou kombinovány jak textové, tak i obrazové prvky (stejné fotografie i podobné). Vyhledávač funguje výborně, ale má samozřejmě velké rezervy u fotografií méně známých míst apod. Ale Eiffelovku najde bez problémů

Video

Na tiskovce po keynote padla otázka, co dělá Google s načtenými obrázky. No, ukládá je. Stejně jako ukládá vyhledávací dotazy, tak ukládá i obrázky. Data ale anonymizuje a nejsou nikde zveřejněna. Jen slouží pro lepší vyhodnocování do budoucna. Stejně je to u hlasového hledání. S rostoucím počtem vzorků se engine zlepšuje.

Co technologie zatím neumí, je rozpoznávání obličejů. Algoritmus pozná provařené obličeje celebrit, protože miliony jejich fotografií jsou na webu. Ale vaši babičku nerozezná, leda že by měla na pozadí nějaký výraznější motiv.

Mimochodem: k dispozici je i doplněk pro Chrome a Firefox, kterými lze snadněji hledat obrázky online.

V následujících týdnech nebo měsících se do vyhledávače obrázků dostane funkce Instant, zatím si ji můžete aktivovat v rámci experimentu. Hledání je překvapivě rychlé, i když se musí obrázky načítat, ukládat a renderovat složitěji než text.

Instant pages, stránky načteny okamžitě

Asi nejzajímavější novinka včerejšího večera. K čemu je všechno to lepší indexování, dynamické (instantní) vyhledávání apod., když se výsledná stránka pak stejně načítá 15 vteřin? Správně. Tuto otázku si položili i v Googlu. V řetězci od zadání dotazu, přes třídění výsledků až po jejich zobrazení hraje právě tento krok nejvýznamnější roli. Google může zrychlovat, jak chce, ale stránky třetích stran nemá šanci ovlivnit. Ale Chrome ano.

V Chrome 13 Dev totiž funguje prerendering. Stránka prvního výsledku ve vyhledávání se totiž načítá na pozadí, takže pokud chvíli listujete výsledky, ale pak stejně klepnete na ten vrchní, výsledná stránka se zobrazí okamžitě. Další důvod pro dobré SEO.

Funkce prerender nemá význam pouze ve vyhledávači, ale také na běžných stránkách. Stačí ve zdrojovému kódu přidat do tagu s odkazem řetězec rel=“prerender“ (třeba <link rel=“prerender“ href=“http://example.org/index.html“>) a Chrome si jej přednačte také. Je nesmysl dávat to do každého odkazu. Ale hodí se to například při listování kapitolami v článku nebo v seznamu článků. Klepnutím na odkazy „Další“ už nebudeme muset tolik čekat.

Pokud máte Chrome 13 Dev nebo Canary (a brzo také Beta), můžete už funkci vyzkoušet. Přímo ve vyhledávači to ale v mém případě ještě nefunguje. Ale na testovací stránce ano. Stačí vložit odkaz, nechat zpracovat a pak klepnout na už aktivní link. Stránka je ihned načtena. Více o této funkci a implementaci najdete zde.

Tohle je vážně bomba.

Video z konference