Hlavní navigace

Google bude základní údaje ze sledování periodicky mazat. Jenže ne u všech účtů

26. 6. 2020

Sdílet

Reklamní gigant představil novinky v oblasti soukromí. Google už nechce být jen pasivní a některá posbíraná uživatelská data bude automaticky mazat. Kterých se to týká účtů a o která data kráčí? Firma dále usnadňuje přístup k soukromému režimu v některých aplikacích. Před více než rokem Google učinil vstřícný krok směrem k ochraně soukromí, když nabídl možnost nastavit si v účtu, aby byla automaticky mazána data týkající se vaší aktivity. Mazání může být provedeno po třech nebo osmnácti měsících. Jedná se mj. o weby navštívené v Chromu, adresy IP, identifikátory zařízení, dotazy z vyhledávání na Googlu, polohu z mobilu apod. Od počátku je však zřejmé, že nastavení Googlu v této oblasti zůstává roztříštěné. A protože většina lidí software nenastavuje buď vůbec, nebo minimálně, automatické mazání dat pohřbené v útrobách nastavení účtu Google navíc zapnou pouze zasvěcení.

Co se mění a hlavně pro koho? Čtěte pozorně

Právě to se ale mění. Základní údaje bude Google mazat automaticky po 18 měsících. S ohledem na výše uvedené se pravděpodobně jedná o důležitější oznámení, než byl příchod samotné funkcionality před rokem. Jenže jsou tu háčky. Uvedená funkce nepokryje všechna data, která o vás Google může sbírat. Nadále důrazně doporučujeme, abyste si důkladně prošli nastavení účtu a sledování spojené s personalizací obsahu si přizpůsobili vlastním preferencím tak, jak jen to Google umožňuje.

Nová pravidla zavádí následující chování ze strany Googlu:

  • Když zapnete ukládání údajů o poloze (standardně není aktivní), automaticky se nastaví její automatické mazání po 18 měsících. Netýká se to tedy účtů, kde je již sběr údajů o poloze aktivní.
  • Aktivity na webu a v aplikacích budou automaticky mazány po 18 měsících. Jenže pouze u nových účtů.

Účet u Googlu aktivně používá 1,5 miliardy lidí a všechny tyto účty zůstanou nedotčeny. Příjmy Googlu z většiny přichází z reklamy, pro kterou je důležitá personalizace. Posbíraná data vylepšují i váš uživatelský zážitek, např. zpřesňují vyhledávání. Úplné vypnutí sledování by šlo proti obchodním zájmům firmy a navíc by do určité míry snížilo kvalitu poskytovaných služeb.

Alespoň Google tvrdí, že možnost automatického mazání dat bude propagovat v různých oznámeních a e‑mailech. Naznačuje, že se časem dočkáme dalších obdobných předvoleb. Např. bude automaticky mazána historie přehrání na YouTubu, a to po 36 měsících. Jenže zase jen u nových účtů, případně ve stávajících účtech, kde ukládání historie zapnete poprvé.

Komentář

Automatické mazání starších dat působí jako rozumný kompromis. Jenže jde o peníze, takže Google dělá maximum pro to, aby vypadal pokrokově, ale současně aspoň z větší části udržel stávající stav. Kdyby chtěl, mohl by všechna data nebo aspoň většinu mazat standardně všem. Další informace o uchovávaných datech a nakládání s nimi najdete na webu podpory Googlu.

Tip: Co všechno Google zaznamenává?

Inkognito na dotek

Kromě politik automatického mazání dat Google představuje na mobilu snazší přepnutí do soukromého režimu v aplikacích pro vyhledávání, Mapách a YouTubu. Stačí podržet prst na profilové fotce. Jako první funkci získává vyhledávání Google pro iOS, na Android a zbylé aplikace se v dohledné době dostane.

Zdroje: blog The Keyword | Statista

Byl pro vás článek přínosný?