Google bude základní údaje ze sledování periodicky mazat. Jenže ne u všech účtů

2

Reklamní gigant představil novinky v oblasti soukromí. Google už nechce být jen pasivní a některá posbíraná uživatelská data bude automaticky mazat. Kterých se to týká účtů a o která data kráčí? Firma dále usnadňuje přístup k soukromému režimu v některých aplikacích.

Před více než rokem Google učinil vstřícný krok směrem k ochraně soukromí, když nabídl možnost nastavit si v účtu, aby byla automaticky mazána data týkající se vaší aktivity. Mazání může být provedeno po třech nebo osmnácti měsících. Jedná se mj. o weby navštívené v Chromu, adresy IP, identifikátory zařízení, dotazy z vyhledávání na Googlu, polohu z mobilu apod.

Od počátku je však zřejmé, že nastavení Googlu v této oblasti zůstává roztříštěné. A protože většina lidí software nenastavuje buď vůbec, nebo minimálně, automatické mazání dat pohřbené v útrobách nastavení účtu Google navíc zapnou pouze zasvěcení.

Co se mění a hlavně pro koho? Čtěte pozorně

Právě to se ale mění. Základní údaje bude Google mazat automaticky po 18 měsících. S ohledem na výše uvedené se pravděpodobně jedná o důležitější oznámení, než byl příchod samotné funkcionality před rokem. Jenže jsou tu háčky. Uvedená funkce nepokryje všechna data, která o vás Google může sbírat. Nadále důrazně doporučujeme, abyste si důkladně prošli nastavení účtu a sledování spojené s personalizací obsahu si přizpůsobili vlastním preferencím tak, jak jen to Google umožňuje.

Nová pravidla zavádí následující chování ze strany Googlu:

  • Když zapnete ukládání údajů o poloze (standardně není aktivní), automaticky se nastaví její automatické mazání po 18 měsících. Netýká se to tedy účtů, kde je již sběr údajů o poloze aktivní.
  • Aktivity na webu a v aplikacích budou automaticky mazány po 18 měsících. Jenže pouze u nových účtů.

Účet u Googlu aktivně používá 1,5 miliardy lidí a všechny tyto účty zůstanou nedotčeny. Příjmy Googlu z většiny přichází z reklamy, pro kterou je důležitá personalizace. Posbíraná data vylepšují i váš uživatelský zážitek, např. zpřesňují vyhledávání. Úplné vypnutí sledování by šlo proti obchodním zájmům firmy a navíc by do určité míry snížilo kvalitu poskytovaných služeb.

Ve výchozím stavu se budou mazat data 18 měsíců stará. A jen v nových účtech Zdroj: Petr Urban / Cnews

Alespoň Google tvrdí, že možnost automatického mazání dat bude propagovat v různých oznámeních a e‑mailech. Naznačuje, že se časem dočkáme dalších obdobných předvoleb. Např. bude automaticky mazána historie přehrání na YouTubu, a to po 36 měsících. Jenže zase jen u nových účtů, případně ve stávajících účtech, kde ukládání historie zapnete poprvé.

Komentář

Automatické mazání starších dat působí jako rozumný kompromis. Jenže jde o peníze, takže Google dělá maximum pro to, aby vypadal pokrokově, ale současně aspoň z větší části udržel stávající stav. Kdyby chtěl, mohl by všechna data nebo aspoň většinu mazat standardně všem. Další informace o uchovávaných datech a nakládání s nimi najdete na webu podpory Googlu.

Tip: Co všechno Google zaznamenává?

Inkognito na dotek

Kromě politik automatického mazání dat Google představuje na mobilu snazší přepnutí do soukromého režimu v aplikacích pro vyhledávání, Mapách a YouTubu. Stačí podržet prst na profilové fotce. Jako první funkci získává vyhledávání Google pro iOS, na Android a zbylé aplikace se v dohledné době dostane.

Zdroje: blog The Keyword | Statista

Google bude základní údaje ze sledování periodicky mazat. Jenže ne u všech účtů
Ohodnoťte tento článek!
4 (80%) 5 hlas/ů

2 KOMENTÁŘE

  1. To je take naoko zlepsenie.
    Mazanie dat youtubu po 36 mesiacoch to je ako keby nemazal tie data.
    Mazanie zakl. udajov po 18 mesiacoch je tiez prilis dlha doba.
    Skoda hovorit o tom obmedzeni len na nove ucty alebo prvu aktivaciu.

  2. „Účet u Googlu aktivně používá 1,5 miliardy lidí a všechny tyto účty zůstanou nedotčeny.“
    Předevčírem mně přišel email od googlu, abych si zkontroloval a případně změnil nastavení soukromí a nebylo to poprvé, takže to tak hrozné nebude, google se trochu snaží informovat lidi.