Hlavní navigace

Bude zlý? Google se zbavil hesla „Don't be evil“

21. 5. 2018

Sdílet

Zdroj: Redakce

Google se po 18 letech zbavil motta „Don't be evil“ (Nebuďte zlý). Heslo bylo součástí jeho kodexu chování od roku 2000, ale letos někdy mezi koncem dubna a začátkem května z dokumentu zmizelo a s ním celý odstavec:

Nebuďte zlí. Googleři obecně aplikují tato slova na způsob, jak sloužit uživatelům. Ale ‚Nebuďte zlí’ je více než to. Ano, jde o to, abychom našim uživatelům poskytli nezaujatý přístup k informacím, zaměřili se na jejich potřeby a poskytli jim ty nejlepší produkty a služby, jaké můžeme. Ale jde také o to dělat správnou věc obecně – dodržovat zákony, jednat čestně a chovat se ke spolupracovníkům zdvořile a s úctou,“ stále hned v úvodu kodexu ještě 21. dubna (viz Archive.org).

TIP: Příběh Googlu – jak dva studenti dobyli svět informací

Google se těchto zásad nevzdal, hned v dalším odstavci popisuje (a i v minulosti duplicitně popisoval) totéž jinými slovy. Mimochodem: Alphabet, mateřská společnost Googlu, od roku 2015 razí heslo „Do the right thing“ (Dělej správnou věc).

Konkurence byla zlá

Autorem motta Don't be evil je Paul Buchheit, zakladatel Gmailu a AdSense. Do Googlu nastoupil jako 23. zaměstnanec, předtím pracoval v Intelu. Někdy začátkem roku 2000 Google uspořádal poradu, na které se řešily firemní hodnoty. Buchheit na ní tuto frázi pronesl, protože se mu zdálo, že konkurence se v té době chovala zle a využívala své uživatele.

Ostatním se prý moc nelíbila, firma hledala nějaké tradičnější heslo. Buchheit a jeho kolega Amit Patel si ale prosadili svou. Don't be evil psali všude po budově, až se nakonec chytilo a probilo do kodexu.

Byl pro vás článek přínosný?