Google navrhl standard, jenž by mohl rozbít web, jak ho známe, bojí se Brave

13
Google Chrome
Google Chrome
-
Zdroj: původní autor: Freepik / www.flaticon.com | upravil: Petr Urban

Navrhování nových webových standardů se běžně a neustále. Jeden návrh ale vzbuzuje kontroverzi, protože má ambici výrazně zasáhnout do chodu webu, jak ho známe. Za konceptem Web Bundles stojí Google, jehož prohlížeč ovládá většinu trhu a současně jeho webové služby patří k nejpoužívanějším globálně.

Jak název napovídá, v kostce jde o to, že by se webová stránka stala jediným souborem. Dnes se jedná o balík různých typů souborů (základní HTML, kaskádové styly, skripty, obrázky apod.). Podle autorského týmu by se tím rozšířily způsoby distribuce webových stránek, např. byste je mohli přenášet pomocí flash disků, hostovali byste je v lokální síti nebo je přímo sdíleli přes Bluetooth či Wi‑Fi Direct. Google tedy navrhuje místo posílání odkazů na weby sdílet rovnou celé stránky.

Problémové body Web Bundles

Výsledný balík souborů by byl zkompletován do jediného souboru typu Concise Binary Object Representation (CBOR). Kritika přístupu Googlu teď zaznívá od výrobce prohlížeče Brave v zastoupení Petera Snydera, výzkumníka orientovaného na soukromí. Popisuje zhruba tři značně zásadní problémové oblasti dopadu Web Bundles.

Web je unikátní svou otevřeností a vděčí za to mj. adresám URL. Uživatelé a uživatelky si mohou vybírat, jaký obsah jejich prohlížeč načítá. Spojení do binárního souboru by znamenalo, že by bylo obtížné až nemožné chránit soukromí pomocí doplňků, kterých pro prohlížeče existuje celá řada a které dovedou blokovat prvky zejména na základě adres URL. Podobně může být znemožněna analýza adres výzkumnými týmy nebo jinými subjekty.

Z výše uvedeného vyplývá, že adresy URL by byly obecně málo významné až bezvýznamné. Web by svým chováním připomínal dokumenty v PDF nebo flashové soubory SWF, poukazuje Snyder. I PDF nabízí všechny součásti obsahu v jednom balení, což je někdy výhodné, s obsahem se nicméně špatně pracuje, natož aby bylo možné jeho části blokovat. Nejen reklamní společnosti by (potenciálně) tím získaly nové možnosti neregulovatelného sledování.

Rozpojení, ztráta soukromí, snazší záškodnictví

Se snížením úlohy adres URL by došlo k částečnému „rozpojení“ webu. Dnes je přitom důkladně propojený pomocí hypertextových odkazů. Jednotlivé součásti je proto možné snadno měnit, aniž by tím byl významně ovlivněn zbytek této sítě. Snyder nicméně nejvíce kritizuje omezení možností ochrany soukromí. Google ostatně provozuje největší webový reklamní systém.

Komentář: Planeta Blink. Konec vývoje EdgeHTML není dobrý pro web

Výzkumník poukazuje rovněž na oblast zabezpečení. Nejde jen o ochranu soukromí, zrušení principu adres URL by znemožnilo vytváření seznamů škodlivých stránek, které pak přímo blokují některá řešení včetně Safe Browsing od Googlu. Ačkoli je možné současný systém zneužívat, podle Snydera by Web Bundles sledování a záškodnické činnosti usnadnily natolik že by šlo de facto o triviální záležitosti. Brave nabízí ochranu proti sledování na webu a dovede blokovat reklamy, současně se snaží prosadit alternativní reklamní systém. Návrh standardu Web Bundles se objevil loni na podzim. Je otázka, jestli se Bravu podaří rozproudit širší debatu.

Mozilla např. příbuzný standard Bundled HTTP Exchanges, jenž by propojil do skupin více žádostí přes HTTP, považuje za neškodný. Naproti tomu návrh Signed HTTP Exchanges považuje za škodlivý. Větší pokus o diskuzi nebo o upozornění na možný problém, jež by se týkalo specificky Web Bundles, jsem ale ze strany neziskové organizace nezaznamenal. Google se nástroje pro blokování sledovacích prvků a reklam pokusil omezit již v minulosti, praktické dopady zatím nepozorujeme.

Zdroje: web.dev | blog Bravu via gHacks Tech News | Mozilla Specification Positions (1, 2)

 

Google navrhl standard, jenž by mohl rozbít web, jak ho známe, bojí se Brave
Ohodnoťte tento článek!
3.9 (78.46%) 26 hlas/ů

13 KOMENTÁŘE

  1. Nějak nechápu to rozhořčení. Nový standard snad nezakazuje stávající standardy. A že se tvůrce webu rozhodne využívat nový standard proto, že z jeho webu nepůjdou vypreparovat reklamy, je to jeho volba. Už dneska mu nic nebránilo vyrenderovat tu stránku na straně serveru do jednoho png souboru, z kterého by ta reklama šla taky těžko dostat.

    • Napůl souhlasím – ale víme, že Google svým rankováním v searchi dokáže mocně zahýbat s tím, jaké technologie se na webu majoritně budou používat.

      Ale u webové reklamy jde hlavně o prokliky, a ty ani v renderovaném png, ani v offline-first web bundlu člověk nenadělá….takže IMHO tady o žádnou reklamu nejde. Jestli něco, tak spíš vidím, že se nad tím postaví nějaký store, kde se budou prodávat celé ty web bundly, ála Play Store.

  2. Aspon, kdyz o necem pisete, tak to nazyvejte spravnym jmenem, jedna se o novy standard: Web Ad Bundles – WAB. Pritom ze slova „web“ se zmenilo jen jedno pismenko a hned je z toho poprask. 😀

    Blokovat celej prasivej satanskej Google! Nic jineho na ne neplati!

  3. Osobně se domnívám, že se blokovače reklam přizpůsobí – možná ve spolupráci s některými browsery, což by mohlo krásně podrazit nožičky Chromu. Přece musí jít nějak rozhodnout, co se zobrazí a co ne. 🙂

  4. Skutečně užitečné weby, které člověk potřebuje ke studiu či práci reklamu v totální většině nemají. Jen ty zpravodajské weby aka agregátory reklamy a weby cílící na zábavu ji mají a je to čím dál méně únosné. Ano chápu ten model, že web žije z reklamy, ale stačí se podívat co se stalo tady s cnews (ex extrahardware). Byl to web generující kvalitní obsah s reklamou, teď je z toho agregátor „novinek“ s reklamou. Nějak nevidím přínos. Ptám se sám sebe – „Opravdu potřebuji tyhle informace a neustále zápasit o mentální pohodu s využíváním adblocků a neustálého klikání na křížek tam a tady, to vše jen proto abych se dočetl něco co v podstatě vůbec nepořebuju“.
    Stávající model je shnilý, obsah šel kvalitou dolů a zůstává jen reklama. Celé je to postavené na našem krysím mozečku a ochotě klikat….

  5. Trochu jsem koukal na ten standard a neřekl bych, že to má za cíl překazit blokování reklamy…naopak, spíš mi přijde, že v takovémhle bundlu reklama vůbec nemůže fungovat. Vždyť je to celé nasměrované k primárně offline použití, trochu jiný, podle mě omezenější přístup k PWA…tady jestli to chápu dobře jde jen o to, že veškeré assety má člověk lokálně, takže musím ten web mít celý postavený tak, aby nepotřeboval žádné externí API…to je prostě jenom na hry….

    • No tym, ze to presadzuje Google, tak si mozete byt isty, ze tam reklamy prepasovat pojdu. To ze sa Google zo svojej terajsej pozicie snazi presadzovat taketo vyrazne zmeny imho nevesti nic dobreho, a podobne vnimam aj jeho snahy o masivne presadenie AMP stranok, ktore su mi tiez velmi vyrazne proti srsti…

  6. Já upřímně nechápu, v čem to jako ma být lepší, když to vezmu z pohledu uživatele, asi by se mi nechtělo stahovat k sobě celý soubor, aby se zkoukly dve stránky a šlo se stahovat další soubor. Nemluvě o tom, že když už si to stahuji celé, tak to zavání trojským koněm, tam se twky vešlo spoustu přátelských Řeků. A pak ty úpravy, kdy vlastně člověk musí „otevřít“ celý soubor.
    Nejsem zatím nic víc než pokročilý uživatel, takže možná chápu špatně celý koncept, ale zdá se mi to jako krok zpět.