Parametry GPU Nvidia Ampere možná unikly: 6912 a 7552 shaderů, 24 a 48 GB paměti

25

V současnosti se už fandové Nvidia (ale asi i hráči obecně) nemůžou dočkat, až firma odhalí novou generaci GPU snad na 7nm procesu. Objevuje se k nim proto i hodně údajných „rumors“, ale většina tohoto šumu asi bude spíš spekulace a „fake“. Nicméně nyní se vynořilo i něco, co by mohlo být legitimní. Totiž otisky zatím neznámého GPU, které kdosi zanechal v databázi GeekBench. Benchmark zachytil takty a počty výpočetních jednotek či kapacitu paměti a podle těchto údajů to vypadá na hodně velký a výkonný čip.

 

Ampere (nebo Hopper?) možná nalezen

Tyto záznamy jsou v Geekbench už poměrně dlouho (od října a listopadu), ale upozornil na ně až nyní twitterista _rogame. Pokud tedy nejde o nějaký podvrh, mohou pocházet z testování inženýrských vzorků zatím neuvedené nové generace GPU. Snad by to mohl být spolehlivější zdroj než nezaručené drby někde na fóru. ES mohou například mít nižší frekvence než finální karta, ale to nám zas tak nevadí. Zda se tu jedná o architekturu Ampere, nebo jinou (Hopper?), to ještě pořád není jasné.

Ani jeden ze záznamů bohužel neukazuje, jaká grafika je přesně testovaná (asi právě proto, že jde o ES vzorky), ale hlásí se jako „Graphics Device“ od Nvidie. Geekbench na těchto kartách měří výkon v OpenCL, nicméně pro nás jsou zajímavé hlavně detekované parametry. Tyto dvě grafiky mají dle detekce 108 a 118 výpočetních jednotek SM. Jde tedy téměř určitě o nové GPU, nikoliv Turing nebo Voltu. Pokud Nvidia v této nové architektuře zachová stejných 64 shaderů/stream procesorů v jednom bloku SM, pak by tato čísla měla znamenat 6912 a 7552 shaderů – či Cuda jader, jak jim říká Nvidia.

Unik GPU Nvidia Ampere GeekBench 1
Možný únik GPU Nvidia Ampere v Geekbench. 108 výpočetních jednotek by mělo znamenat 6912 shaderů. Zdroj: Geekbench

Patrně by šlo o stejný čip s různou mírou ořezání, je možné, že fyzicky má výpočetních jednotek dokonce ještě více. Pro srovnání: Tesla V100 s čipem Volta GV100 poskytuje 80 bloků SM, což dává 5120 shaderů, ale reálně by GPU mělo mít pro rezervu 5376 shaderů (84 SM). Nejvýkonnější Turing TU102 má fyzicky 4608 shaderů (72 SM), ale GeForce RTX 2080 Ti jich používá jen 4352 (68 CU). V takto velkém GPU se od začátku počítá s tím, že část jednotek je pro rezervu, aby se daly použít čipy s chybami.

Unik GPU Nvidia Ampere GeekBench 2
Možný únik GPU Nvidia Ampere v Geekbench, vzorek se 118 bloky SM (7552 shadery). Zdroj: Geekbench

GPU se 118 bloky SM by tedy mělo skoro o tři čtvrtiny více shaderů než TU102, což dává potenciál k velmi vysokém výkonu. Podle Geekbench měl vzorek se 7552 shadery frekvenci 1,11 GHz a 24 GB paměti. Verze se 6912 shadery běžela na 1,01 GHz a je u ní detekováno 48 GB paměti.

Herní, nebo výpočetní GPU?

Velká otázka teď samozřejmě je, zda jsou toto grafiky, na které se mohou těšit hráči. Pravděpodobnější – či by se možná dalo říci střízlivější – odhad asi je, že zde jde o grafiky Tesla, tedy pro výpočetní segment. K tomu je zejména jeden důvod: GPU Volta používané v Teslách je už z roku 2017 a více teď potřebuje 7nm náhradu, zatímco Turing vyšel až koncem roku 2018. Tudíž podle tohoto by Nvidia nejdřív měla uvést nějakou novou výpočetní architekturu. Uniklé grafiky se 6912 a 7552 shadery by tedy mohly být vzorky nových Tesel. Ovšem pořád platí, že ve finále by asi frekvence byly vyšší.

Je pravda, že 24GB a 48GB kapacita paměti by seděla k 384bitové sběrnici s pamětí GDDR6, kterou Nvidia tradičně používá u highendových herních grafik (ovšem kapacita 48 GB by přicházela v úvahu asi jenom pro profi verzi Quadro). Ale stejné kapacity by teoreticky mohly mít i grafiky s HBM, pokud by se použilo šest čipů a tedy 6144bitová sběrnice. Konfiguraci s takovýmito pamětmi používá vektorový akcelerátor NEC Aurora, takž existuje precedent, který by Nvidia tímto mohla následovat. Výhodu by to mělo v tom, že by se o 50 % navýšila paměťová propustnost.

Akcelerator NEC Aurora s HBM2
Akcelerátor NEC Aurora s šesti pouzdry HBM2 kolem výpočetního čipu

Ovšem je klidně možné, že Nvidia překvapí, a takovéto nevídané GPU se hned dostane i do herní oblasti. Teoreticky také mohou být výpočetní a herní architektura zase sblíženy a jedním GPU by mohly být obsloužené obě oblasti, takže by se toto monstrum objevilo i v highendové kartě GeForce. Víc jasno by snad mohlo být v březnu, až proběhne konference GTC, kde by Nvidia tato GPU mohla představit.

Galerie: Únik GPU Nvidia Ampere v Geekbench

Parametry GPU Nvidia Ampere možná unikly: 6912 a 7552 shaderů, 24 a 48 GB paměti
Ohodnoťte tento článek!
4.7 (94.29%) 14 hlas/ů

25 KOMENTÁŘE

        • jasně gogo, už vidím ty zástupy, co si kupují Comet Lake S a Ampere, který bude pravděpodobně pro výpočetní segment.
          Ne že by to nešlo, ale pak k tomu dokoupit i chladící lednici a malý přenosný reaktor, aby co ta 2,5mm CYKY v rozvodech zvládla.

      • PCIe4 které nic nedělá? Pro běžného uživatele třeba rychlost disku bude naprosto nepoznatelná. Na LLT dělali slepý test a lidi systém se SATA neoznačili jako nejpomalejší, leckdy jako nejrychlejší a systém s PCIe 4 někdo jako nejpomalejší označil. Bez stopek v ruce to člověk nepozná. Při kopírování velkých objemů to sice pozná, ale tohle běžný uživatel nedělá nebo to dělá jednou za uherák.

        Pro výkon grafiky to také nemusí nic znamenat.

          • No kdybych stavěl high end mašinu, tak vezmu 250GB levné NVMe s 5 letou zárukou, pokud nebude stát víc než 1-2 sta víc než ekvivalentní SATA a bude na systém a aplikace (snazší zálohování a recovery), zbytek bych dával na 2-4TB SATA disky, bohužel aktuálně už není levnější NVMe s kapacitou 2TB, loni byl bezkonkurenčně nejlepší Intel 660P, koupil jsem a používám dva 2TB. kdyby tehdy vyšlo SATA levněji, koupím SATA. Samozřejmě že u SATA předpokládám M.2 provedení, ať to nepotřebuje žádnou kabeláž.

            Mám ve zvyku platit za výkon, který dokážu použít, výkon navíc nepotřebuji. NVMe natož přes PCIe4 nemám šanci využít a neplatím za něj.

            • jako vsichni jste se chytili toho PCIE4 a uplne vam uniklo sdeleni, ze highendem bude Ryzen 4000 rada … na Comet Lake S proste prdi velbloud …

        • Kompliku, byt z 98% souhlasim s tim, ze z hlediska uzivatele neni rozdil od SATA3 SSD az po NVMe PCIe4.0..tak pro high-end machiny a nadsence nevidim duvod, proc se omezovat a nemit jako jedno z kriterii PCIe 4.0.

            • Ehm… raytracing funguje? Nemám ten pocit. Pár her, kde je to spíše jen další eye-candy a jedna zprzněná (Metro), kde to záměrně udělali tak, aby RT vypadal líp v porovnání s čistou rasterizací.

              Vše sponzorováno nvidií, takže až je to přestane bavit, skončí to jako physX, G-Sync a podobné výstřelky.

            • @tynyt:
              1) GPU Turing podoruje HW akcelerovaný RT, ktorý normálne počíta prechod lúčov scénov a to niekoľkonásobne rýchlejšie ako tomu bolo v doterajších generáciách kariet.

              2) Hry využívajúce Raytracing normálne majú funkcionalitu z bodu 1) dostupnú cez štandardizované rozhranie v DirectX (označované ako DXR) a Vulkáne a bez problémov ju využívajú. Samozrejme v miere výkonu, ktorý sa dá použiť.

              Tzn, že raytracing funguje. Fakt nevidím dôvod, aby niekto písal, že RT nefunguje.

              Ďalšia vec je, že RT je smer ktorým sa počítačová grafika uberá. Porovnávať ho s PhysX alebo GSync nie je na mieste (a to sa obe spomínané technológie normálne stále používajú). Bude ho mať budúca (už tohtoročná) generácia konzol a tiež aj najbližšia generácia grafík od AMD. Podľa čoho usudzuješ, že je to len výstrelok, ktorý nejak podľa teba skončí zle?

              „kde je to spíše jen další eye-candy“

              To je ako nadávať na rasterizáciu, že všetky hry ju používajú iba na eye-candy. 🙂 Veď raytracing je na to isté ako sa už 30 rokov používa rasterizácia – t.j. na renderovanie grafiky a teda eye-candy. Prečo to má byť nejaké mínus, keď o tom RT celkovo je (s určitými výhodami oproti rasterizácii) – že má priniesť časom fotorealistickú grafiku do hier?

              „a jedna zprzněná (Metro), kde to záměrně udělali tak, aby RT vypadal líp v porovnání s čistou rasterizací“

              Hral si to Metro? Lebo ja som prešiel celú základnú hru bez RT (keďže mám GTX 1080) a je to jedna z najlepšie vyzerajúcich hier súčasnosti. V ničom nie je sprznená. Vyzerá parádne aj bez RT, ktorý ju v niektorých smeroch ešte viac vylepšuje.

            • A jak ne-souvsi „male procento trhu“ s tim, ze se bavime o high-endu a lidech, kteri nehledi pri koupi na pomer vykon/cena ?
              Jen pro pripomenuti, puvodni prispevek na ktery jsi reagoval byl tenot „.. kdo ma na highend chce to nejlepsi, tudiz i PCIE4 v pocitaci..“..takze smysl sveho komentare asi chapes jen ty sam..

  1. Bude to vypocetni karta a bude predstavena ted na jare, zatimco herni grafiky budou predstaveny nejdrive v lete nebo az na podzim. Samozrejme nevime co udela dal koronavirus, takze ted vykrikovat nejake blizsi terminy je predcasne.

    • To bylo 70% kvůli zásadní změně výrobního procesu, jeho výhodu NV použila pro výkon při zachování spotřeby. Tady uvidíme. Tady je dost výkonu nahnaného CUDA, což samo zákazníkovi bude u zadele. Pokud nový proces zvládne podobné takty a podobnou efektivitu, tak by to mohli být pěkní trhači asfaltu