Hlavní navigace

GPU PowerVR GR6500 pro vykreslování ray tracingem jde do zkušební výroby

20. 7. 2015

Sdílet

Zdroj: Redakce

Ray tracing je v oblasti herní grafiky tak trochu jako termojaderná fúze. V principu existuje, pořád čekáme na jeho příchod, ale dvacet let od prvních 3D akcelerátorů používají hry stále jen klasickou rasterizaci. Ray tracing by přitom měl přinést realističtější simulaci, zejména co do osvětlení a stínů. Hry by se díky němu mohly docela slušně posunout. Ani v letošním roce to sice s touto technologií nevypadá reálně, od firmy Imagination, která se ray tracing nyní pokouší dostat do praxe, ale přichází povzbuzující zpráva.

Imagination, tedy firma stojící za technologií GPU PowerVR, se k ray tracingu dostala koupí společnosti Caustic, která pracovala na vlastní architektuře vykreslující touto metodou. Loni pak byl ohlášen první výsledek tohoto sňatku, GPU PowerVR GR6500, označené též Wizard (více o něm zde). To je odvozeno od standardní architektury GPU PowerVR, nazvané Rogue („partu“ ve stylu her RPG uzavírají CPU jádra Warrior na bázi MIPS), ovšem jako přídavek má integrované jednotky RTU, počítající ray tracing. GPU je ale kompatibilní s klasickým OpenGL ES a standardním vykreslováním, takže jej lze použít jako každé jiné integrované GPU. Nehrozí tak, že by bylo nepoužitelné do doby, než se pro ray tracing objeví široká podpora.

Od té doby toho okolo PowerVR GR6500 nebylo mnoho slyšet. Nyní ovšem Alexandru Voica z Imagination Technologies na oficiálním blogu firmy a předtím na Twitteru oznámil, že se tato technologie nyní dostala do fáze tzv. „tape-outu“, to znamená, že byl dokončen návrh kompletní křemíkové implementace a toto GPU jde tedy do zkušební výroby. Zatím ale ne jako součást komerčního procesoru, jen ve formě testovacího čipu, který má novou technologii ověřit.

Schéma architektury PowerVR GR6500 (Wizard). Raytracingový blok je začlěněn do klasické grafické pipeline
Schéma architektury PowerVR GR6500 (Wizard). Raytracingový blok je začlěněn do klasické grafické pipeline

Výroba testovacích čipů je dobrá zpráva pro přesun raytracingové technologie Caustic do praxe, ovšem jelikož jde jen o čipy zkušební, jde toliko o nepřímý krok tímto směrem. Vzhledem k obchodnímu modelu kolem grafik PowerVR bude nejprve nutné, aby si GR6500 licencoval některý ze zákazníků Imagination Technologies a použil ho ve svých čipech. To aktuálně znamená prakticky výhradně výrobce mobilních čipů pro telefony a tablety s Androidem a také mobilní zařízení firmy Apple. Zda se mezi nimi najde zájem o ray tracing, ale zatím těžko říct. V obou případech by také bylo nutné začít budovat softwarová API, enginy a nástroje pro vývoj her, takže se obávám, že úspěch je spíše záležitostí vzdálenější budoucnosti a vůbec není zaručen.

 

Co se možných uživatelů této technologie týče, Imagination zatím bohužel stále žádné zájemce o licencování GPU PowerVRGR6500 neoznámila. Sám se zatím pokud vím nepřiznal ani žádný z výrobců, kteří její návrhy kupují. Zatím tedy stále čekáme, podle blogu ale Imagination na následující měsíce chystá alespoň nějaká technologická dema, tak snad tuto technologii konečně uvidíme aspoň trochu v praxi.

Srovnání stínů počítaných ray tracingem s konvenční grafikou (Imagination Technologies)
Srovnání stínů počítaných ray tracingem s konvenční grafikou (Imagination Technologies)

Zdroj: Imagination Technologies

Byl pro vás článek přínosný?