GPU Tonga přinese novou generaci architektury GCN. Jak ji AMD vylepšilo?

0

AMD příliš nemluví o tom, jak rozvíjí svou v současnosti užívanou grafickou architekturu. Přesto ale architektura GCN (Graphics Core Next) prošla od dob svého uvedení (přelom let 2011 a 2012, GPU Tahiti) nezanedbatelným vývojem. Jakousi druhou generaci neoficiálně nazývanou například GCN 1.1 přinesla GPU Bonaire a Hawaii a nyní podle všeho přichází třetí revize, čili GCN 1.2. Tuto generaci architektury podle různých zdrojů nese nový čip Tonga, nacházející se v Radeonech R9 285 a R9 285X. Web KitGuru nyní přinesl zprávy o tom, čím AMD vnitřnosti GCN vylepšilo.

Čip Tonga má obdobný hrubý výkon stream procesorů jako GPU Tahiti, 384bitová paměťová sběrnice však byla zredukována o třetinu na 256 bitů. Nicméně nová generace GCN má v rukávu jistý trik, který by měl zlepšit efektivitu přenosů dat, a nižší propustnost tak kompenzovat. Touto technikou je delta komprese obrazových dat. Spočívá v tom, že barevné hodnoty obrazových bodů již nejsou ukládány v absolutních číslech, nýbrž jen coby delty, tedy číselné změny od předchozího bodu. Tím pádem stačí k uložení a tedy i přenosu nižší množství bitů a výsledkem je vyšší výkon při stejné šíři sběrnice. Projevit by se to obzvlášť mohlo ve vyšších rozlišeních.

GCN „1.2“ potkaly změny i přímo na úrovni instrukční sady GPU. Podle zdrojů webu KitGuru přibyla řada nových instrukcí, které mají zvyšovat efektivitu vykonávání grafických operací či výpočtů. Jaké nové operace bude čip umět vykonávat, ovšem zatím nevíme. Zřejmě ale půjde o akceleraci různých úloh, které dříve potřebovaly kombinaci několika běžných instrukcí.

Radeon R9 285 s čipem Tonga, prvním GPU s třetí generací architektury GCN
Radeon R9 285 s čipem Tonga, prvním GPU s třetí generací architektury GCN

Co by se ale již mělo rozhodně podepsat na hodnotách snímků za vteřinu, bude posílení geometrického výkonu a rovněž výkonu při počítání teselace. Obojí má doznat zlepšení oproti předchozím čipům na bázi GCN. Je možné, že AMD zvýšilo počet příslušných hardwarových jednotek v poměru k ostatním zdrojům GPU. Zlepšení by ale také mohlo pramenit prostě z vylepšené či posílené architektury těchto jednotek.

 

A vedle toho budou aktualizovány také multimediální schopnosti čipu. Bohužel zatím není známo, že by dekodér hardwarový dekodér (v čipu Tonga bude revize UVD 6) již uměl přehrávat novou generaci formátů, tedy zejména HEVC/H.265 (o konkurenčním VP9 od Googlu nemluvě), a je tedy pravděpodobné, že Tonga pro ně podporu mít nebude. Poměrně zajímavá je však informace, že Tonga bude obsahovat nový škálovač videa s vysokou kvalitou obrazu. Určitě bude zajímavé jej srovnat například s kvalitou algoritmů vykreslovače MadVR. Integrován bude opět i enkodér videa VCE 3.1.

Tahiti, první GPU s architekturou GCN (Zdroj: The Tech Report)
Tahiti, první GPU s architekturou GCN (Zdroj: The Tech Report)

Kromě toho si architektura GCN 1.2 pochopitelně zachová i vymoženosti předchozích čipů – například režim CrossFire s komunikací po sběrnici PCI Express (XDMA) či podporu pro DirectX 11.2 a v budoucnu i DirectX 12. Tonga také bude obsahovat zvukový koprocesor TrueAudio, který se objevil spolu s čipy generace GCN 1.1. Konkurence však novým GPU nedá nic zadarmo – podle zákulisních informací prošla evolučními změnami také druhá generace architekturÿ Maxwell od Nvidie. Ta se chystá v září (septembri) uvést karty GeForce založené na čipu GM204, takže na grafickém kolbišti bude živo.

Zdroj: Kitguru

GPU Tonga přinese novou generaci architektury GCN. Jak ji AMD vylepšilo?

Ohodnoťte tento článek!