Grafika Xe v Intel Tiger Lake bude umět 12bitové HEVC a VP9, podporu AV1 ještě nemá

32

Intel byl v této končící dekádě poměrně vepředu co se týče multimediální akcelerace přehrávání a komprese videa v procesorech. Schopnosti video dekodéru enkodéru se zdá se zase zlepší v 10nm procesorech Tiger Lake, které se do notebooků dostanou letos pravděpodobně v druhé polovině roku. Jaké novinky pro tuto generaci Intel chystá, prozradil ovladač pro Linux, v kterém už se podpora pro integrovanou grafiku Xe v Tiger Lake objevila.

 

Dekódování a enkódování 12bitového videa

Jak upozornil Phoronix, schopnosti multimediálního bloku a enkodéru Quick Sync byly odhalené v open-source ovladači rozhraní VA-API. Tiger Lake/grafika Intel Xe podle tohoto ovladače budou poprvé umět hardwarově dekódovat 12bitové formáty videa, doposud bylo podporované jen 8bitové a 10bitové video. A to jak HEVC (H.265), kde je tento profil označený jako Main 12, tak ve formátu VP9. Zlepšení spočívá nejen v bitové hloubce barev. Dekodér bude pro 12bitové HEVC a VP9 současně také podporovat barevné vzorkování 4:2:2 a 4:4:4 místo standardního 4:2:0. Toto je opět značně nadstandardní funkce, hardwarové dekodéry ve spotřebitelských zařízeních málokdy tyto profily kompresních formátů (které jsou značně odlišné od běžných) podporují. Barvy 4:4:4 jsou přínosné zejména pro kompresi snímků obrazovky nebo pro hry.

12bitové video bude Tiger Lake/Xe umět také hardwarově komprimovat. V tomto případě by měla být podporována komprese do HEVC profilu Main 12, ale už ne do VP9. A enkodér také bude podporovat jenom běžné vzorkování 4:2:0. Podle tohoto dokumentu je jinak enkodér hardwarový částečně, některé postupy komprese probíhají v GPU na shaderech.

Podporu 12bitového HEVC už měla Nvidia v grafikách Pascal, takže tady Intel není avantgarda, ale následovník. Nicméně jde o schopnost jinak ojedinělou, ostatní GPU/procesory/ARM SoC podporují jen 10bitové formáty. Toto ovšem má svoje opodstatnění, protože 12bitové video není v praxi používáno. Jako distribuční formát pro HDR obsah slouží právě buď 10bitové HEVC, nebo 10bitové VP9 v případě Youtube, kde si Google tlačí vlastní formát. Ovšem procesory Intel (a ony grafiky Nvidia) jsou tímto připravené na případ, pokud by se takové video šířit začalo. HEVC ve 12bitovém profilu Main 12 si jinak můžete zakomprimovat i sami pomocí enkodéru x265, pokud byste měli zájem (a takto kvalitní zdrojový materiál). A pak vám přehrávání na GPU pochopitelně bude užitečné, zvlášť pokud by šlo o 4K obraz.

intel tiger lake 2
Loňský slajd k procesorům Tiger Lake, podle nějž má být v Tiger Lake značně zlepšen výkon hardwarového enkodéru

AV1 zatím zdá se nebude

Informace o multimediálních schopnostech Tiger Lake skýtají ještě jeden poznatek, tentokrát negativní povahy. Vypadá to, že Tiger Lake ještě nebude podporovat akceleraci formátu AV1. A to ani dekódování, ani enkódování. Není to tak zvláštní, protože letos asi ještě nebudou většinou AV1 hardwarově umět skoro žádné čipy (světlou výjimkou je zatím nedávno oznámený MediaTek Dimensity 1000), ale pokud jste si v tomto směru dělali naděje, bohužel vás asi musíme zklamat.

Mimochodem, Intel také z Tiger Lake podporu jednoho formátu odstranil: VP8 od Google, který asi migrací YouTube na VP9 ztratil smysl a vesměs se nestihl moc rozšířit. Pokud byste v něm měli nějaká videa, měl by je s přehledem zvládnout dekodér v FFmpegu (prostřednictvím VLC či jiného přehrávač), takže ztráta hardwarové akcelerace by neměla činit problémy.

Bude i v desktopovém Rocket Lake?

Zda se tato multimediální podpora dostane i do desktopu, není jasné. Letos Intel uvádí procesory Comet Lake-S založené na staršímu GPU generace Kaby Lake/Coffee Lake, takže tam se tato novinka určitě neobjeví. Ale příští rok má Intel vydat v desktopu procesory Rocket Lake, které jsou sice pořád 14nm, ale měly by převzít architekturu CPU a také GPU z čipů Tiger Lake. A tudíž by s tím také teoreticky mohly převzít vylepšenou multimediální akceleraci s podporou těchto nových formátů. Pokud ji ale Intel třeba neodstraní, aby ušetřil tranzistory. Tato možnost je tedy zatím pořád otevřená, nicméně se řadí k dalším věcem, v kterých by Rocket Lake potenciálně mohlo být o dost zajímavější počin než letošní desktopové Comet Lake.

Intel na CES 2020: procesor Tiger Lake-U, grafika Xe DG1, Project Athena (Fotogalerie)

Grafika Xe v Intel Tiger Lake bude umět 12bitové HEVC a VP9, podporu AV1 ještě nemá
Ohodnoťte tento článek!
4.9 (98.18%) 11 hlas/ů

32 KOMENTÁŘE

  1. “ Intel byl v této končící dekádě poměrně vepředu co se týče multimediální akcelerace přehrávání a komprese videa v procesorech. “

    Ano, navyše nové notebookové procesory Intelu odskočia ešte razantnejšie a AMD bude klasicky vyplakávat, že sa na lukratívnom mobilnom trhu nedokážu presadit.
    Tak sofistikovaný formát ako je HEVC 12-bit 4:2:2/4:4:4 a on to bude zvládat obyčajný notebook s Tiger Lake….

      • Včera sme mali v spotrebných videofoťákoch vyššieho levelu štandart 8-bit video, dnes je to 10-bit a o1/2 roka sa začne presadzovať 12-bit. Ak mám tento rok kupovať nový notebook, tak určite s podporou nových formátov. Vývoj kopíruje postproces fotografie, stále sa používa distribučný formát .jpg 8-bit, no náročný fotograf fotí do 14-bit RAWu. Ten trend je jasný aj v prípade videa, teda točiť do max. kvalitného kodeku /editačný formát/ a exportnúť do stravitelnejšieho formátu /distribučný formát. Ukážkový príklad je v priloženom linku, kde Fuji predstaví spotrebku – nový X-T4 so záznamom 10-bit, ale už o rok je plánovaný X-H2 disponujúci záznamom 12-bit :
        https://www.fujirumors.com/fujifilm-x-t4-first-official-product-images-leaked/

        • „a o1/2 roka sa začne presadzovať 12-bit“
          Říká kdo? (a BTW intermediate nebo formát kamery je něco jiného. Tenhle dekodér v CPU/GPU je hlavně relevantní pro distribuované hotové video, a tam asi zůstane 10bitů hodně dlouho).

          Jako fakt lidi, tyhle komentáře jsou fakt z extrému do extrému 🙂
          Produkt nikdy nemůže být +- OK, celkem dobrej nebo uspokojivej, alternativy jsou vždycky jenom „this changes everything“, nebo „uberfail“?

          • a/ “ Říká kdo? “ – predsa technologický vývoj.
            b/ náhľad v teréne na zdrojové video prostredníctvom notebooku je veliká výhoda, že to niekto bude využívať len na distribuované video je vec iná…

            • Lidé jako vy věštily zářnou budoucnost DVD-audio, protože CD-audio už bylo přece zastaralé. A hle svět šel úplně jinou cestou.
              12bitové video je něco podobného. Podívejte se na skenery. 12bitové barvy už umí 20 let a přesto se obrázky v 12bitových barvách v praxi skoro nepoužívají. Je tedy dost pravděpodobné, že ani u toho videa se tak v masovém měřítku nestane.

            • @RH – to, že sa vývoj zastaví na 10bit určite nemyslíte vážne…

              Príklad skeneru je neadekvátny, uvedomte si, že skener sníma predlohu – napríklad už finálnu fotografiu. Na prezentáciu musíte použiť prevodník – napríklad foto-snímač a položte si otázku, prečo sa fotí do .raw 12-14-bit /v blízkej budúcnosti 16-bit/, keď finálne snímky prezentujeme v .jpg 8-bit…

            • mvladar:
              Vývoj se samozřejmě nezastaví. Bavíme se o tom, jaká videa budou tvořit většinu. U obrázků je to stejné. Je hezké, že vytáhnete něco, co fotí do 12-14-16bitového rawu, ale 99 % přístrojů a na nich vznikajících 99,9 % fotek je rovnou v 8bitovém jpegu. O tom, že naprostá většina zobrazovacích jednotek (v mobilech, v televizích, v monitorech, v noteboocích…) umí stejně jen 8bitové barvy ani nemá smysl mluvit.

            • @RH – myslím, že to nedobre chápete. To predsa principiálne nevadí, že si prezeráte finálny produkt /fotku, video/ na 8-bit zobrazovadle, pointa je v zázname čo največšieho množstva informácie – širokého farebného spektra a veľkého dynamického rozsahu jasov svetla dopadajúceho na snímač kamery/foťáku. V postprocese si vyberete z oveľa viac informácií /14-bit/ na finálnu fotku v 8-bit. Príklad – fotíte priamo do .jpg na prioritu tieňov, ale v zábere bude silný zdroj svetla, teda nastane prepal, obrazové informácie z toho prepalu sú navždy v čudu, naopak pri 14-bit tie informácie zachránite a bude prekreslená i časť prepalu.

            • mvladar:
              Ale tím, co jste napsal, v podstatě říkáte, že vyšší počet bitů využije jen ten foťák či kamera k tomu, aby výsledný 8bitový/10bitový produkt byl kvalitnější. Jaký smysl má produkovat 12bitové video, když ho nakonec stejně většina zobrazovadel bude zobrazovat 8bitově? Akorát vyšší datový tok, který nic nepřinese.

            • @RH – no to je práve to, čo vám stále uniká – snažíme sa o čo najkvalitnejší zdrojový záznam /12-bit/ , aby sme mali na výstupe po editácii a konverzii najvyššie možné množstvo obrazových informácií finálneho 8/10-bit produktu.

            • mvladar:
              Ano, to mi uniká. Protože to nikde nevidím. „Snažíme se o nejkvalitnější zdrojový záznam“ – a proto většina fotících zařízení neumí nic jiného, než 8bitový jpg? A u videozařízení to není o moc lepší.
              A když se ta kvalita neprosadí ani u fotek, kde by na té kvalitě mělo logicky záležet daleko víc, proč si pořád myslíte, že u videa se to prosadí?
              Z mého pohledu to vychvalujete jen a pouze proto, že to tam Intel dal. Kdyby to tam nebylo, budete říkat, že je to zbytečné.

            • @RH “ většina fotících zařízení neumí nic jiného, než 8bitový jpg “

              – je to presne opačne, naprostá večšina foťákov podporuje .raw a ten je obvykle 12-14-bit…

            • mvladar:
              Prozradím vám tajemství. Naprostá většina fotek dneska nevzniká v profesionálních foťácích fotících do rawu, ale v obyčejných mobilech.
              A s těmi kamerami si projděte nějaký obchod. Zjistíte, že naprostá většina nejenže neumí ani 10bit, natož 12, ale většinou ještě neumějí ani ten obyčejnej HEVC a točí do H.264. Spíš najdete mobil, který v tom umí točit, než kameru.

            • Vladko, jak se ti tady snazi rict RH a JO spolu se mnou, tak je rozdil mezi tim co pouziva bezny consumer a tim na cem se jede v profi oblasti. RH tu spraven pise, ze vetsina dnesnich display-u je 8bitova a to dokonce castecne jen 6b+dither. 10b panely jsou dneska „top“ level. 12b jen profi. Z tehle jednoduche uvahy muzes dospet jen k jednomu zaveru, ze pokud nemam mainstreamove zobrazovadlo pro 12b, je mi video nebo i fotka s 12b v tehle oblasti celkem k nicemu.
              To co pises ty se tyka uzke skupiny uzivatelu. 8b bude jeste dlouho mainstram a 10b dneska defacto v mainstreamu zacina.

            • tombo, nepochopil si to presne jak Radek, výhody 12-bit videozáznamu spočívajú v pružnosti následnej editácie do skromnejšieho formátu, proste na výstupe je vyššia kvalita a to i v 8-bit formáte…takže efekt ti to prinesie i na 8-10bit monitore…

            • Je třeba odlišit A) užitečnost toho formátu jako takovou a pak B)důležitost toho, aby to uměl procesor v notebooku hardwarově dekódovat.

              Ad A
              10bitové video je užitečné i u 8bit displeje, protože 1) video je v YUV kdežto displej je RGB, takže jsou tam zaokrouhlovací ztráty a čím vyšší bitová hloubka, tím je pak odchylka menší 2) yuv video používá jenom 16-235 nebo 16-240 z hodnot těch 8 bitů, což dál zhoršuje nepřesnost. Takže 10bit YUV -> 8bit RGB není zdaleka zbytečnost.
              Podobně by se teda asi dalo říct, že pro 10bitová LCD už může mít 12bit video přínos. Ale tady to asi reálně už pro člověka bude těžko postřehnutelné.

              12bit bude asi dlouho mít význam jenom pro archivaci původních záznamů a zpracování jich, ale pro takové operace se zase používají odlišné formáty, ne HEVC nebo VP9 (hrozná myšlenka vzhledem ke kvalitě enkodérů, jéje).

            • @JO – presne tak, čím širší gamut a dynamický rozsah na zdrojovom zázname, tým vyššia kvalita aj na skromnejších zobrazovadlách, myslím že sme sa pochopili, na rozdiel od tombíka…

            • Gamut ani ne, ten na tom nezáleží, může být klidně třeba bt2020 při 8bitech, ač by to rozhodně byl blbej nápad podobně jako HDR s 8bit videoformátem.
              Vyšší rozlišení je pro široký gamut lepší, ale jedno na druhém přímo nezávisí.

            • „tombo, nepochopil si to presne jak Radek, výhody 12-bit videozáznamu spočívajú v pružnosti následnej editácie do skromnejšieho formátu, proste na výstupe je vyššia kvalita a to i v 8-bit formáte“
              .. ono je diskutabilni prinos encodingu 8b zdroje do 10b. Ano je to sice lepsi varianta, ale kdo ti ji na konci pozna, kdyz se bavime o mainstreamu. 12b je v tomto hledu uplne mimo misu mainstreamu.

              Porad nechces rozumet tomu, ze ja jsem psal o consumer oblasti, ty stale odpovidas necim, co consumera v principu nezajima, protoze pro nej je tam minimalni az nulovy rozdil.

            • Hele Vladko, ty mas nekde srovnani kvality pri prechodu ze zdrojoveho 10b na 8b a ze zdrojoveho 8b na 8b? Muzu jej videt o kolik se to lisi?
              Nebude to treba tak, ze ve srovnni s vyslednou ztratovou kompresi videa/fotky ktera je nabidnuta consumerovy se to vlastne uplne ztrati? A kdyz k tomu jeste pripoctu bezny 8b panel na konci, tak to bude uz uplne jedno…
              🙂

            • Jako sorry, ale co ma to video ukazovat?
              Ze je tam na leve strane obcas viditelna vetsi „mapa“ je fajn, ale jinak tam chybi jakykoliv popis cehokoliv. Neni tam napsano ani, jestli snimal 2x video s ruznym nastavenim barevne hloubky nebo jestli „degradace“ obrazu vznikla konvertovanim 10b->8b. Pokud konvertoval puvodni 10b na 8b, tak nejsou uvedene udaje o tom, s jakym nastavenim kvality se to delo, coz je naprosto stezejni a bez toho se neda z toho nic vyvodit.
              Takze zaver je asi takovy..ze je rozdil mezi 8b a 10b…to ale vime 🙂 Krome toho z pohledu mainstramu jsou ty obrazky bez aplikace „filtru“ pro bezne uzivatele „totozne“.

            • Teda tombíku, tebe čosi vysvetlit, to chce úžasnú trpezlivost…
              Idem si radšej zasexovat… čau…

  2. Okamzite jak se to dostane na trh, kupuju Intel Xe grafiku! My s mvladarem potrebujeme proste bezpodminecne 12 bit HEVC a nejaky ty detaily jako ze neexistuje zadnej 12 bit monitor, na kterym by to slo prehrat, nas nezajimaji.