GTX 680 Kepler: odpověď na MLAA a Eyefinity, navíc adaptivní VSync

0

Na čínském HKEPC se objevilo několik snímků a informací  z prezentace Nvidie k připravovaným grafikám s architekturou Kepler. Něco málo si k tomu přihodil i TechPowerUp (bohužel právě informace, které přidává TechPowerUp, nezní zrovna důvěryhodně).

S Keplerem má v nastavení ovladačů přibýt další položka pro vyhlazování. V ovládacím panelu dostal nový režim vyhlazování označení FXAA (Fast Approximate Anti-Aliasing).

Na snímcích z prezentace se pak mluví o TXAA, technice, která má nabízet kvalitu lepší než MSAA 8× při podstatně nižších nárocích (u TXAA 1 zhruba odpovídajících 2× MSAA, u TXAA 2 pak 4× MSAA).  Různé implementace FXAA už potkáváme v některých hrách, někdy se to povede více (Battlefield 3 či Trackmania 2), někdy ménš (Skyrim). Fudzilla už spekuluje, že jde o něco lepšího než FXAA, které známe z her, dokonce snad o techniky využívající temporal anti-aliasingu (vyhlazování založené na informacích z po sobě jdoucích snímků).

Adaptivní vertikální synchronizace – když to jde, tak bez tearingu, když to nejde, bez brždění

Další novinkou má být adaptivní vertikální synchronizace. Informace, jak by to mělo fungovat, jsou zatím neúplné. Ze zveřejněného snímku z prezentace Nvidie se dozvíme jen to, že adaptivní VSync zapíná vertikální synchronizaci, pokud je snímková frekvence vyšší než 60 fps, čímž se omezí tearing (mluví se o 60 Hz, což je standard u drtivé většiny současných LCD) a naopak vypíná, pokud snímková frekvence pod 60 Hz.

Pokud snímková frekvence při zapnuté vertikální synchronizaci poklesne pod 60 fps, znamená to, že grafická karta nestihne připravit obraz včas na to, aby jej monitor při dalším vykreslení mohl zobrazit. V takovém případě se musí minimálně jedno překreslení vynechat a snímková frekvence tak de facto padá pod 30 fps nebo i níže. Adaptivní V-sync podle snímku v takovém okamžiku vertikální synchronizaci vypíná a s vykreslováním dalšího snímku nečeká na překreslení monitoru. Kvůli tomu se sice může část obrazu utrhnout, na druhou stranu ale bude překreslování plynulejší (nebude se střídat snímková frekvence 15, 20, 30 či 60 fps v závislosti na tom, kolik překreslení karta kvůli nízkému výkonu prošvihne).

Další spekulace kolem adaptivního VSync znějí ještě fantastičtěji – podle TechPowerUp se má karta dokonce v případě, že by hrozil pokles pod 60 fps, pokusit výkon nejprve nahnat přetaktováním. Těžko říct, jak na to autor přišel, v článku na čínském HKEPC, ze kterého prý vychází, něco podobného zmíněno není (tedy přesněji alespoň v jeho strojovém překladu). Bůh suď, jestli to jen nepomotal s dalšími vlastnostmi, se kterými má Kepler přijít.

Konec monopolu Eyefinity – 3+1 monitor na jednočipové GeForce

Další novinkou, o které se mluvilo, je podpora 3D Vision Surround na jediné jednoprocesorové GeForce (z karet Nvidie to bylo dosud možné jen u dvoučipové GTX 590). Znamenalo by to přímou konkurenci pro Eyefinity i to, že by padl jeden z argumentů, proč se při výběru rozhodnout pro Radeon místo pro GeForce (pokud se teda někdo ještě nevytasí s tím, že k Radeonům lze připojit až šest monitorů, zatímco k GeForce jen tři).

Podle zveřejněných informací se zdá, že Nvidia zvolila trochu jiný přístup. Zatímco u Radeonů se při zapojení třetího a dalších monitorů neobejdete bez DisplayPortu nebo aktivní redukce z DP na DVI, u GeForce by aspoň podle TPU a HKEPC mělo být možné třetí monitor připojit i přes HDMI (a jednoduché redukce) a čtvrtý do Display Portu (bude fungovat jen jako rozšířený desktop, hrát bude možné nanejvýš na třech). Při výběru už byste se nemuseli omezovat jen na panely s DisplayPortem nebo připlácet na redukce, a teoreticky by nemusel ani nastat problém, který mají Radeony u Eyefinity s vertikální synchronizací. O tom, že Nvidia VSync nebrala u Keplerů na lehkou váhu, svědčí už i zmínka o adaptivní vertikální synchronizaci.

A poslední informace z TechPowerUp, u které není jasné, jak k ní autor přišel (HKEPC opět nezmiňuje) a která zní v jeho podání minimálně divně, souvisí se 3D Surround i VSync – podle ní by mělo být díky adaptivní vertikální synchronizaci možné, aby na prostředním displeji běžel obraz s dvojnásobným framerate než na postranních monitorech. Prý se tím dosáhne vyššího výkonu – na středním monitoru, kde je to více vidět, by měl být výkon vyšší, zatímco postranní panely, které vnímáme jen periferním viděním, by neměly kartu zbytečně brzdit. Uvidíme, co z toho nakonec vypadne, krom toho, že by něco podobného bylo dost nepraktické a obtížně realizovatelné, si neumím představit, jak bychom potom výkon GeForce porovnávali s Radeony za předpokladu, že by na dvou ze tří monitorů běžel obraz s polovičními snímky za sekundu (může se to ale taky nějak týkat jen 3D režimu).

Zdroj: TechPowerUp, HKEPC

Ohodnoťte tento článek!