Herní inkubátor, středověk Dana Vávry a VR minigun. Třikrát z GDS 2016

0

Z mainstreamových médií by se to nemuselo zdát, ale Česko je hráčská země. Když tady uspořádáte konferenci o herním vývojářství, dorazí na ni přes půl tisíce zájemců a zajímavých přednášejících se najde víc, než kolik se jich dá vyslechnout za dva dny.

 

Tradičně to dokazuje akce Game Developers Session, kterou sdružení České hry pořádá již od roku 2003. A která i letos svedla na jedno místo špičky českého herního průmyslu od Bohemia Interactive přes Keen Software House po Warhorse Studios, jakož i zahraniční hosty typu scenáristy This War of Mine Pawla Miechowského.

Nejočekávanější: Kingdom Come: Deliverance

Za posledních několik let neproběhla GDS, na níž by se nemluvilo o Kingdom Come: Deliverance, středověkém RPG z Posázaví. Z Warhorse Studios ho o prvním listopadovém víkendu příšli představit mimo jiné Viktor Bocan a Dan Vávra.

Ten první se ve hře stará o umělou inteligenci nebo o šerm. Na přednášce věnované obecně RPG systémům vystoupil s jednoduchým poselstvím: i když RPG her je hodně a neexistuje těžší žánr, pořád má smysl dělat nové. Také naznačil, co můžeme čekat od Kingdom Come: Deliverance, když odmítl level scaling – tedy obtížnost narůstající s hráčovým postupem, místo například rozdělení herní mapy na lehčí a těžší oblasti. Hlavní hrdina hry, kovářský synek Jindřich tudíž bude muset dávat pozor, aby nezabloudil někam, kde nestihne ani tasit meč…

Bocan rovněž zajímavě přiblížil, jak Kingdom Come: Deliverance pracuje s vlastnostmi postav. Prý budou i ve vedlejších rolích samé originály, jelikož každá postava má mít vlastní koníčky a život, což se odrazí na herních statistikách od síly po intelekt. Ve zkratce: bratr mistra šermu nebude úplné dřevo, ale útočníkům se ubrání. Netradiční je také vztahování některých vlastností k lokaci – spokojenost obyvatel tak například nebude souviset s tím, na jakém levelu mají charisma, nýbrž se stavem sousedství.

Dan Vávra, spoluzakladatel Warhorse Studios a hlavní designér kultovní Mafie hned po Bocanovi přišel vinohradský Národní dům přesvědčit, že Kingdom Come: Deliverance nebude simulátor lesa, jak psali někteří hráči (stále probíhající) betaverze. Mluvil zejména o tom, že z hlediska scénáře jde o epos. Cutscény údajně dohromady vydají na víc slov než první dvě knihy Hry o trůny a celkem ve hře zaberou 250 minut.

Herní filmečky vznikaly divadelním stylem, tedy v kuse a ne po filmařsku na záběry, pod dohledem tří režisérů, totiž pohybového, uměleckého a jazykového – kvůli českým jménům v jinak anglickém dabingu. A z technického hlediska jsou kombinací motion capture a 3D skenu obličejů herců. „Což bylo rozhodně lepší, než když jsme u Mafie používali capture magnetickou, která při každém průjezdu tramvaje nefungovala,“ řekl Vávra. Po roce a půl práce, kdy štáb rušili hluční zedníci i zkouška kapely Tomáše Kluse, jsou cutscény skoro hotové. Hra samotná potom v říjnu získala vydavatele v německém Deep Silver, konečné datum vydání ovšem známé není.

Největší: Bohemia Incubator

Dobrá, tady jde spíš o velikost firmy než projektu, ale od Bohemia Interactive, tvůrce her DayZ nebo série Arma, není na škodu čekat velké věci. Bohemia Incubator na GDS představil spolu s designérem Lukášem Haládikem i vývojářský veterán Jarek Kolář, producent například Mafie II.

Jde o platformu pro testování nových nápadů Bohemia Interactive, zpřístupnění prototypů her hráčům a svým způsobem česká variace na Steam Early Access. Oproti „originálu“ předběžného přístupu od Valve existuje několik zásadních rozdílů. Bohemia Incubator například zatím nabízí pouze prototypy Bohemia Interactive. A na rozdíl od Steamu, kde vás zájem o ještě nedokončenou hru mnohdy přijde dráž než jiná hotová hra, se k projektům, u kterých nelze vyloučit zrušení, dostanete bezplatně.

Momentálně v Bohemia Incubatoru najdete dvě hry – na základech Arma 3 vzniklou taktickou střílečku Project Argo a Ylands, odpověď Bohemia Interactive na Minecraft. Právě Ylands už je hrou, u které je jisté, že Incubator časem opustí, takže zdarma si zahrajete jen zkušební verzi a pro plnohodnotný prototyp musíte do Bohemia Store.

Nejvizionářštější: Serious Sam VR

A na závěr pohled do budoucnosti hraní z hlediska technologie. Goran Adrinek z chorvatského Croteamu přijel na GDS s ukázkami ze zákulisí hry Serious Sam VR: The Last Hope. Ta může na pohled připomínat jen další z mnoha stříleček okouzlených virtuální realitou, ve skutečnosti ale naznačuje i potenciál méně obvyklé mixed reality – varianty, kdy lze vedle hráčova pohledu z první osoby zobrazit také záběr na hráče ve virtuálním světě.

Rozšířením tradičního VR setupu o greenscreen a klíčování Croteam naznačil, jakým způsobem bychom se v budoucnu mohli „potkávat“ s ostatními majiteli charakteristických headsetů. Multiplayer v mixed reality nicméně Serious Sam VR, hra zpřístupněná v předběžném přístupu na Steamu, zatím neumí. Podle Adrinka se o něj ovšem Croteam pokusí. Výhledově by se potom celá technologie údajně mohla obejít i bez greenscreenu.

Herní inkubátor, středověk Dana Vávry a VR minigun. Třikrát z GDS 2016

Ohodnoťte tento článek!