Herní klenoty, které marně čekají na své nástupce (blog)

0

Pro dnešní blogpost jsem si vybral téma, které snad neurazí tolik čtenářů, jako to minulé. Věnuji jej svým oblíbeným hrám a herním sériím, které vyšuměly bez náhrady, nebo v horším případě upadl celý jejich žánr. Nebudu se proto vůbec zlobit, když ke svým nenávistným komentářům připojíte i pár tipů na méně známé tituly, které stojí za vyzkoušení.

Railroad Tycoon (–2006)

Nezávislé hry v posledních letech oživily řadu polozapomenutých žánrů, renesanci zažívají například tahové strategie, ale hry s dopravně-ekonomickou tématikou zůstávají pořád na okraji zájmu vydavatelů. Jediné novinky v této oblasti z posledních let představuje zatím dvoudílná série Cities in Motion (2011, 2013), kde budujete síť městské hromadné dopravy. Okrajově si logistiku a námořní přepravu užijete v Anno 2070 (2011).

Pokud ale fandíte železniční přepravě, pro poslední díl série Railroad Tycoon musíte sáhnout až do roku 2006. Titul nazvaný Sid Meier’s Railroads má sice stále koukatelnou grafiku, trpí ale nedostatkem dobrých map a po čase omrzí i jednoduché herní principy. Stavba tratí, kdy při nedostatku peněz musíte využívat tvaru krajiny a vyhýbat se mostům a tunelům, je ale strategický prvek, který zatím žádná jiná hra nenabízí.

sid meier's railroadszdroj: GamePressure

Need For Speed z přelomu tisíciletí (1999–2004)

Co se závodních her týče, patřím ke generaci, kterou odchovaly především rané díly série Need For Speed. Špičkou klasického období byl pátý díl, Porsche 2000, kde se EA pokusilo o realističtější ovládání a zdokonalený model poškození vozidel. V dalších dílech se vrátil arkádovitější styl a nerozbitná auta, zvrat ale nastal až kolem roku 2005.

Nepočítám-li rallye, současné závodní hry (a vlastně i série Need For Speed) se rozdělily na dva proudy, z nichž jeden napodobuje profesionální závodění na okruzích (GRID, NFS: Shift) a ve druhém (NFS: Rivals) sestřelujete protivníky elektromagnetickými pulzy, zatímco na vás policejní helikoptéra shazuje hřebové pásy. Posledním záchvěvem klasických závodních her, kde si můžete zajezdit bez zbraní, policejních honiček a samosedoplňujícího rajského plynu, se zdá být Test Drive Unlimited z roku 2007.

MechCommander (1998)

Hra žánru real-time tactics s obřími kráčejícími roboty ze světa BattleTech zůstala dodnes v mnoha ohledech nepřekonaná. Co typicky nenajdete v dnešních RTT, je přípravná fázi před misí, kdy sestavujete svůj tým a vybavujete své BattleMechy dostupnými zbraněmi. Na hracím poli máte typicky kolem pěti jednotek, takže na rozdíl od her jako World in Conflict nebo Command & Conquer 4, které se také označují za RTT, má MechCommander hodně partyzánský nádech.

MechCommander oficiálně skončil druhým dílem z roku 2001. Pravověrným fanouškům udělal radost ruský modder LipSheZ, který vytvořil novou kampaň pro původní MechCommander nazvanou „The Repulse“. Její vývoj skončil v roce 2011 verzí „demo 1.70“, která nabízí sedm misí.

 

Podobný zážitek nabízejí některé mise Company of Heroes (ty, kde hrajete za paragány – například „Sottevast“), tak trochu podobného žánru jsou také Gladiators: Galactic Circus Games (2003). Z novějších partyzánských RTT mi přichází na mysl jen nezávislá série Anomaly (2011, 2013), kterou ale ani v nejmenším nelze považovat za nástupce MechCommandera.

F-16 Multirole Figher (1998)

V letech 1998 až 1999 vydala společnost NovaLogic trojlístek leteckých „simulátorů“ MiG-29 Fulcrum, F-22 Lightning 3 a F-16 Multirole Fighter, který osobně hodnotím jako nejlepší (díky víceúčelovému zaměření titulního stroje si totiž dosyta užijete vzdušné souboje i útoky na pozemní cíle). NovaLogic si nekladl za cíl vyvinout realistický letecký simulátor, hry jsou proto snadno přístupné i začínajícím hráčům.

Nerespektování fyzikálních zákonů v sérii Tom Clancy’s HAWX už je na můj vkus přes míru a na jiného moderního nástupce her od NovaLogicu jsem ještě nenarazil. Máte-li rádi období okolo druhé světové války, dobré arkádovité létání vám nabídne War Thunder (který, ač MMO, nabízí i singleplayerovou kampaň). Pokud byste raději bojovali s naváděnými střelami a inteligencní protipozemní municí, o žádné srovnatelné moderní hře bohužel nevíme.

novalogic F-16 multirole fighterzdroj: MobyGames

České kreslené point-and-click adventury (1994–2005)

Kdybyste dnes nabídli hernímu vydavateli, že vytvoříte hru založenou na českých reáliích, určenou víceméně jen pro český a maximálně ještě slovenský trh, a že najmete špičkové baviče a komediální herce, aby ji nadabovali, bude si pravděpodobně myslet, že jste na hlavu padlí. Přesto kolem přelomu tisíciletí vznikla takových her celá řada. Asi nejznámnější série tuzemských adventur, Polda a Horké léto, skončily v roce 2005. Zatímco žánr point-and-click adventur tou dobou zažíval celosvětový útlum, subžánr českých kreslených adventur zanikl úplně. V tradici české animace a point-and-click her pokračuje studio Amanita Design, hlas a humor Zdeňka Izera, Jiřího Lábuse a dalších v jejích hrách ale už pochopitelně neuslyšíte.

NHL (–2009)

Hokej je český národní sport, a proto mnoho hráčů mrzí, že poslední díl herní série NHL vydaný na PC je z roku 2009. Všechny novější jsou k mání jen na konzolích. Pro ty, kdo dávají přednost fotbalu, vychází každý rok FIFA a Pro Evolution Soccer. Pamětníci hokejů a fotbalů z 90. let ale novějším titulům vyčítají, že se příliš soustředí na líbivou grafiku a hratelnost zůstává pozadu.

SimCity 4 (2003) a Caesar IV (2006)

Hráči SimCity 4 čekali na nástupce své oblíbené série hodně dlouho. Teprve v roce 2011 vyšly podobně zaměřené Cities XL a loni další díl SimCity (SimCity Societies nepočítám, ty se ve slavné sérii ocitly asi omylem). Ani jeden titul ale nebyl přijat zcela bez výhrad. Navzdory požehnanému věku se kolem SimCity 4 stále drží početná komunita a díky množství přídavků, jimž vévodí Network Addon Mod, v některých ohledech ani není reálně možné hru překonat.

simcity 4zdroj: PCGamer

Čtvrtým dílem z roku 2006 zatím skončila další budovatelská série s dlouhou historií – Caesar. Milovníci antického Říma mohou sáhnout například po Grand Ages: Rome (2009) a v žánru „city building/management“ by se našly i další tituly. Jenže, tak jako v případě SimCity 4, žádná z nich není (jako) Caesar.

My bychom to udělali lépe

Herních sérií, které vyšuměly do ztracena a přenechaly místo jiným zástupcům žánru, bychom v historii našli celou řadu – z mých oblíbených vzpomínám na Earth 2160 (2005), vás jistě napadnou další. Zvláštní kategorií jsou pak série, které sice neskončily, ale jejichž herní mechanismy se změnily natolik, že fanoušci předchozích dílů zůstali na suchu. To je vlastně případ zmíněného SimCity, z jiného soudku pak Command & Conquer 4: Tiberian Twilight.

Nabízí se otázka, zdali se tradiční herní principy vyčerpaly a už nemají co nového nabídnout. Dost možná tomu tak je, zvláštěpak u sérií jako NHL, kde jsou zásadní pravidla hry daná. Myslíme si však, že mnohé hry z našeho seznamu už jsou natolik staré, že by stačilo jejich mechanismy oprášit a dát jim moderní 3D grafické zpracování, které by bylo lákavé i pro nově příchozí hráče. Díky crowdfundingovým platformám nikdy nebyly lepší podmínky k tomu, aby se letité pecky dočkaly svých nástupců. A zmínil jsem vůbec, že Microsoft uvolnil zdrojové kódy obou dílů MechCommandera?

Ohodnoťte tento článek!

1 komentář

  1. Jen tak dál, ta arogantní zápaďácká pasivita s jakou IBM vyklidilo mnohá pole ve stylu amerického „jen služby a licence mají budoucnost, v hardwaru a běžném zákaznickém segmentu ať se perou jiní (v ibmštině méněcenní)“ se vymstí i velké modré a ti méněcenní jim začnou zatápět i jinde.